Vydavatelé: Grimlord Games
Autoři: Adam Smith
Rok vydání: 2017

Recenze hry Village Attacks

Autor: Nikael | 20.1.2019 | 15

Po prvním hraní hry Village Attacks jsem byl tak nadšen, že jsem se rozhodl napsat mou první recenzi na Zatrolených hrách a podělit se tak o zkušenosti s touto hrou s ostatními hráči.

Hra mě zaujala už od začátku svým námětem. Zaprvé jsem byl vždy fanda Tower Defense (TD) her (už odedávna, kdy se začaly objevovat mapy typu Tower Defense jako mody ve hře Warcraft 3). Vždy pro mě byla skvělá zábava bránit se svou skupinou hrdinů za pomoci pastí, věží a dalších prostředků před hordami neustále dorážejících monster. Zadruhé mě nadchla možnost, hrát za padouchy – ano, ve hře Village Attacks jste těmi monstry vy – hráči. A bráníte se hordám rozlícených vesničanů.

Než jsem hru pořídil, nastudoval jsem mnoho materiálu na internetu, zkouknul gameplay videa na Youtube a zjistil, že tohle je hra přesně pro mě. Neodradila mě ani absence češtiny.  Hra obsahuje oba základní prvky TD her – RPG systém vývoje postavy a nástroje pro obranu území (v tomto případě srdce dungeonu).

Hráči (hrát může 1-5 lidí) se zhostí role jednoho z mnoha monster, v základní hře jich je 5. Existuje ale mnoho rozšíření s dalšími monstry. Monstra jsou rozděleny do 5 typů (arcane, demon, cursed, undead a mythic) a každý hráč by měl mít monstrum jiného typu. Teoreticky lze s rozšířením hrát za více monster jednoho druhu, ale pak je hra neúměrně těžší. Některé typy nepřátel se totiž zjevují (spawnují) jako „nemesis“ určitého typu monster (udělují jim větší poškození a priorizují na ně útoky). Pokud tedy máte například polovinu party typu Demon, pak bude mnoho monster silnějších proti půlce vaší skupiny. Kromě toho mají monstra ještě jednu ze 3 rolí (Guardian – typický tank, který ustojí mnoho zranění, specializuje se na zadržení postupu nepřátel, Decimator – obvykle střelci nebo mágové, způsobující mnoho damage obvykle plošně do mnoha nepřátel a Support – univerzální monstra, většinou dobře vybalancované statistiky, velmi mobilní). Dle pravidel by měla mít skupina ideálně jednoho Guardiana, jednoho Decimatora a zbytek Support, nicméně na foru hry jsem našel, že jde pouze o doporučené rozdělení.

Naše první herní sezení jsme se rozhodli hrát ve 3 hráčích, hra je designovaná ideálně pro tento počet hráčů. Pokud hraje hráčů méně, jsou nepřátelé (vesničani) oslabeni – spawnuje se jich méně a méně často se tahá karta tzv. village eventů (karta způsobující nějaký ošklivý nečekaný efekt), pokud hraje hráčů více, naopak je spawn vesničanů posílený a village eventy se tahají častěji (na základě hraného scénáře).

Chopil jsem se postavy Dullahana – bezhlavého jezdce. Tento sympatický chlapík je jediným Guardianem v základním balení, typ Mythic. Spoluhráči si vybrali Licha (Arcane Decimator) a Upíra (Cursed Support). Holky (zbývající 2 monstra ženského pohlaví) – Succubu a Banshee jsme nechali v krabici. Tolik tedy k genderové vyváženosti :)

Moc se mi líbí prvních 5 scénářů (z celkem asi 14), které fungují jako výuková kampaň – hráči mohou postoupit během každého z nich pouze o jednu úroveň, první scénář je naprosto jednoduchý a rychlý a od druhého scénáře a v každém následujícím roste obtížnost a zároveň se do hry přidá nová herní mechanika (počítadlo morálky vesničanů a jejich karty, hrdinové = nepřátelští bossové, pasti atd.) Rozhodli jsme se tedy rozehrát tyto první scénáře a pojmout je jako výuku.

Byl jsem jediný, kdo měl nastudovaná pravidla. Oba spoluhráči jsou zvyklí hrát náročnější deskové hry – naučit je základní pravidla včetně přípravy prvního scénáře trvalo asi 15 minut, což beru jako velké plus.

Hra je velice svižná – v podstatě se skládá ze 3 fází:

1. Fáze monster – hráč hodí 6 kostkami (nebo i méně, pokud je například monstrum ovlivněné nějakým negativním efektem, popřípadě pokud si hráč dobrovolně v předchozím kole přesunul určité kostky do rezerv). Kostky prakticky představují vaše zdroje pro dané kolo – lze se pomocí nich pohybovat, útočit na dálku, na blízko, kouzlit, bránit se, vracet údery (retaliate) nebo aktivovat vesničany (jediná „špatná stěna kostky“, nicméně i s ní se dá taktizovat). Pokud hodíte 3 stejné hodnoty, můžete si je přehodit (ideální proti extrémní smůle). Hráčův tah trvá cca minutu, kdy všechny kostky využije (popřípadě uschová na své kartě v podobě obrany nebo rezerv) a hraje následující hráč. Jakmile odehrají svůj tah všichni hráči, přichází další fáze.
  2. Fáze vesničanů – Na začátku fáze se v některých kolech (v závislosti na počtu hráčů a scénáři) otáčí karta village eventu (zlých, překvapivých karet). Jinak vesničané zaútočí (pokud na někoho dosáhnou) a posunou se na herním plánu směrem k srdci dungeonu. Musím říct, že například oproti Zombicide je vyhodnocení aktivit nepřátel velice snadné a rychlé.
  3. Fáze údržby – tato fáze je velice krátká: posouvají se počítadla, zahazují se neaktivní žetony, posune se žeton začínajícího hráče a hraje se další kolo.

Cíl hry určuje scénář, nejběžnější variantou výhry je snížení morálky vesničanů na nulu. Vesničané začínají s morálkou danou scénářem a za každého zabitého vesničana se jim morálka sníží. Každé kolo se spawnuje u každého vchodu do sídla monster na základě karty určité množství nepřátel. Na kartě jsou 3 čísla, každé udává množství nepřátel dle určité výše aktuální morálky. Čím nižší mají vesničané morálku, tím víc se jich každé kolo „urodí“.

Ve hře existují základní 3 typy vesničanů:

• sedláci (pracovně nazvaní burani nebo vidláci) – nejslabší nepřátelé s nulovým dosahem (mlátí pouze nablízko) a pomalým pohybem
  • lovci – pokaždé, když jsou spawnuti, vylosují hráči náhodně typ (mythic, arcane, undead, curse nebo demon) podle monster, které zrovna hrají. Typ lovce se označí barevným kolečkem, které se nasadí na miniaturu. Lovci jsou „nemesis“ monster svého typu – způsobují jim vyšší poškození a priorizují je v útoku. Kromě toho mají dosah 0-1 (tzn. umí útočit na blízko a také střelbou do vzdálenosti jednoho pole)
  • hrdinové – bossové, kteří mají svou vlastní kartu se svými statistikami, speciálními schopnostmi a rovněž jsou nemesis pro určitý typ monster.

Hra nabízí mnoho dalších možností zpestření – kromě dodání dalších monster z rozšíření (ke kterým jsou vždy přidruženi i noví town heroes – jejich nemesis) hra obsahuje: pasti, trolla (spawnuje ho village event karta, je to neutrální nestvůrá, která se chová náhodně jak vůči hráčům, tak nepřátelům), střídání dne a noci pro různá kola (monstra mají lepší/horší kostky v noci/ve dne, dostávají více/méně zkušeností atd), speciální lovce na které nelze střílet, možnost vyvolávat další monstra atd.

Celkové zhodnocení (1-10):

Téma – 10. Zbožňuju klasickou temnou fantasy. Kromě toho je velice originální hrát za ty zlé. Samozřejmě toto může být subjektivní pro různé hráče.

Znovuhratelnost – 9. Hra obsahuje mnoho scénářů a mnoho monster, jejichž herní styl se poměrně dost liší. Obzvlášt s rozšířeními je důvodů proč hrát hru znovu opravdu mnoho. Nicméně rozšíření jsou dle mého jedním z největších kamenů úrazu (viz závěrečný verdikt).

Provedení – 9. Opět může být částečně subjektivní, ale grafická stránka hry, provedení figurek, herní díly, kovová mince i kostky - vše je na nejvyšší úrovni. Každý, kdo hru viděl, z ní byl nadšený. Co u mě mírně ztrácí (ale u mnoha dalších hráčů to bude závažnější problém) je velikost krabice. Už po vyloupání žetonů a dílů je problém vše do krabice dostat a ani nemluvím o záplavě rozšíření, které budete muset mít v menších krabicích separátně. Plastikový insert na figurky je také nešťastný (stejný jako například u Zombicide).

Zábava – 9. Pokud máte rádi kooperativky (tato hra není vůbec kompetitivní), pak se vám bude maximálně líbit. V opačném případě si v tomto kritériu odečtěte několik bodů.

Herní mechaniky, obtížnost – 8. Líbí se mi systém zdrojů v podobě kostek, hra obsahuje několik originálních nápadů (např. pasti) a obtížnost je snadno nastavitelná přidáním/ubráním několika volitelných pravidel.

Taktizování, strategie – 7. Taktizování a strategie si užijete v této hře dostatek, ale pokud jste náročnějšími hráči, rozhodně nečekejte žádné šachové orgie. Hra má základní pravidla poměrně jednoduchá, aby se dala relativně rychle naučit.

Celkový verdikt – 9.  Hra mě neskutečně nadchnula. Sedlo mi téma, mám rád kooperativky, líbí se mi nádherná grafika postav (obrázky i figurky). Hra Village Attacks má atmosféru i spád, je velmi zábavná, napínavá, ale nevyhne se určitým nedostatkům. Největší nedostatek jsem si ale nechal na konec:

Základní hra je naprosto soběstačná a dobře hratelná, ale každý hráč samozřejmě chce rozšířit variaci monster a bossů za pomoci rozšíření. Ta jsou ale neúměrně drahá a v mnoha případech se nemohu zbavit dojmu, že obsah některých z nich mohl být už v základní hře, ale vyjmuli ho a udělali z něj rozšíření jen proto, aby ze zákazníků vytáhli více peněz. Klasické rozšíření (obsahující 2 monstra a odpovídající 2 nemesis = bosse) ještě beru. Co ale nechápu je rozšíření Troll které obsahuje JEDNU! figurku trolla a nic víc. Pravidla k němu jsou v základní hře, rozšíření vůbec nepřináší žádnou mechaniku, ani kartičku, prostě nic… Místo figurky trolla používám jako proxy figurku z jiné hry. Dále rozšíření kostky. V základní hře jich je pouze 6, pokud si hráč nechává kostky do obrany nebo do rezervy (naprosto běžný jev), nemůže si kostky fyzicky nechat na hrací kartě, protože by nemohl házet další hráč, ale musí je nepohodlně nahrazovat žetony. Sada kostek pro další hráče je ale neúměrně drahá (kostky obsahují symboly, takže se špatně dají nahradit standardními kostkami s čísly). Dále rozšíření pasti. Opět žádná nová mechanika, rozšíření prostě nahrazuje kartičky pastí ze základní hry figurkami. Proč nemohlo být v základní hře prostě těchto 10 figurek pastí navíc?!

Pokud tedy chci hru zkompletovat, musím pořídit základ, jedno velké rozšíření (4 monstra, 4 bossové, pár hracích dílů a elitní hunteři), 8 malých rozšíření (2 monstra, 2 bossové), kostky, pasti, troll a rozšíření s herními díly. Hrubým odhadem se blížím celkové ceně kolem 10 000 Kč, což je podle mě už dost za hranou… Nezbývá, než prostě některá rozšíření nepřidávající žádný obsah (troll, kostky, pasti, díly) oželet, i přesto je ale za zbytek cena dost vysoká.

Pokud se dívám na hru samotnou, je naprosto bezvadná, ale tenhle nákupní model se mi opravdu nelíbí. Pokud si ale můžete dovolit zaplatit za kvalitní hru více peněz, rozhodně bych vám Village Attacks doporučil.

Příjemnou zábavu

Nikael