Válka o Prsten: Karetní hra

xxxxxxxxxo hodnoceno 77x (Seznam vlastníků)

Válka o Prsten: Karetní hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Ares Games
Galakta
Autoři: Ian Brody
Rok vydání: 2022
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Poznatky

Karetka zpracovávající válku o prsten je opřená o vcelku jednoduchý pravidlový rámec a několik netypických premis, které dělají hru opravdu zajímavou. Design hry je krystalicky čistý, dokonale zařezává a patří do zoufalstvím naplněné kategorie "...že mě to nenapadlo dřív!". Nejsou tu kostky, karty pořadí tahů, ani jiné obezličky. Hráči mají každý svůj dobírací deck a karty na ruce, což jsou skryté informace, všechno ostatní je vidět. Náhoda je tu skrytá v promíchání dobíracího balíčku, v pořadí karet lokací, případně v tazích protihráče na než je třeba regovat. Počet kol je omezený shora (max.9). Obsah balíků je pevně daný. Hra běží ve dvou souběžných rovinách na kartách lokací. Na bitevním poli a na cestě, které podniká společenstvo. Obě určitým způsobem upraví počáteční bonus frakcí. Pak se na ně v rámci kola střídavě vynáší karty. Zlejškové se snaží cestu překazit a obě strany se střídavě brání a dobývají v bitvě. Na bitevní pole přijdou typicky armády s možnou podporou charakterů, na cestu pouze charaktery. Mechanika bránění a útoků i vykládání karet je pro obě roviny identická. Sečtou se všechny mečíky a štítky, které hráči vyložili než jim došly karty a když útočník přesáhl, vyhrál a bere bodovou trofej karty lokace. Pokračuje se další lokací (a bitvou), kterých může být maximálně devět.

Zní to jednoduše. Komplexita hry je ale daná vnitřně. A to tím nejlepším možným způsobem. Tématem. Balroga vyložíte jen v Morii nebo na bitevních polích v Železném pasu či Mordoru. Ne v kraji. Elfové můžou bojovat hlavně v lesních lokacích, zatím co Aragorna najdete kolem Minas Tirith. Helmův žleb ubrání pouze Rohanští, Saruman zase železný pas, na který ideálně útočí enti. Ne všichni hrdinové něco zmůžou bez armády, ale když jí mají, výrazně jí posílí. Většina předmětů je klíčovaná na určitý charakter, který samozřejmě tématem hrdinovi dokonale ladí. Určité lokace straní, nebo škodí určitým charakterům, pak přichází nečekané událost atd. atd. Je to jen 120 karet! Dva malé balíčky LCG. Ale tvůrci v nich skrze tématickou provázanost i nesoulad opravdu dokázali rekonstruovat bitvu o prsten v plné epičnosti a komplexnosti. Čemuž napomáhá i fakt, že obě strany i jejich frakce jsou výrazně asymetrické. Pak jsou tu mechanické triky jako dva odhazovací balíčky, nebo hraní karet do zálohy, kde si je sice připravíte na další kolo, ale ukážete je tím soupeřům. Prostě kopa možností.

Zní to až moc ideálně. Tak kde je to ALE? Ale : Počet hráčů je konstantní. Čtyři. TEČKA. Žádní dva, žádný tři. Tohle je designované jako čtyřkovka a pokud hru budete hrát v jiném počtu, budete herní zážitek výrazně krouhat. Nejen, že ve čtyřech dává hra unikátní kompetetivně kooperační zážitek, protože zlo i dobro má dvě frakce, které spolu musí spolupracovat (ok, tady to není úplně tématicky přesné). Problém hry dvou hráčů v duelu je, že pokud k sobě sesypete všechny červené a modré karty, můžete mechanicky hrát, ale budete hrát pouze polovinu karet a mít menší pravděpodobnost příchodu potřebné karty na ruku, protože se vám dvojnásobí herní balík. Místo epických bitev s podporou kolegy tak bude každý hráč vůbec rád, že nějakou kartu zahraje. Hra bude fungovat, ale ztratí šťávu. Chudák nazghul bude oklofávat cestu do roklinky úplně sám a zažijete epické bitvy jedné armády proti prázdnému baráku, nebo barák v bitvě úplně osamělý, který nikdo neobléhá protože nemá vhodnou kartu. Tohle sice pravda trochu řeší mód společenstva, který definuje karty v balíku, snižuje jejich počet, ale taky řadí lokace do předem připravené sekvence, aby šla hra vůbec nějak hrát. Takže kus hry zahodíte a zaplatíte variabilitou.

Hra tří hráčů je úplná konina, protože to je dva proti jednomu se všemi nevýhodami, které jsem popsal. To jsem radši ani nezkoušel. Hra v solu je překvapivě jen o trochu horší kvality než ve dvou. Oficiální solo mód je připravovaný do rozšíření, ale neofiko varianta od Ryana Clappa funguje mechanicky docela zajímavě a je skrze svůj priority system skoro stejně tak elegantní jako samotná hra. Ale stejně. Hrajete už okrouhaný duel a navíc stejně, jako v případě každé automy "proti zdi". Bude ale každopádně zajímavé porovnat tohle řešení s oficiálním. Jestli autoři dokáží do zrovna téhle hry udělat plně funkční solo mód, smeknu svůj sklap.        

Produkce s dominujícími malbami Johna Howea je nádherná. Není tu ale jen Howe, takže hra nevypadá jednolitě a fádně. Krabice je po otevření prázdná a i obalená poloprázdná. Čekejte určitě rozšíření, ale rozhodně nečekejte měsíční LCG nálož. Do takhle křehkého ekosystému nejspíš nepůjde přidávat stovky karet bezhlavě a každá nová kombinace bude muset být dost testována. Určitou naději přestavují scénáře, kterými by šlo snad tohle řešit. Každopádně po testovacím víkendu docela nadšení. Asi bych měl být z LCG zvyklý, ale nepřestává mě udivovat jak autoři dokážou kouzlit s pouhou stovkou kartiček a triviálně intuitivním pravidlovým rámcem. Po Impériu další karetení must have.

20.2.2023 11:00:22

Vážně je to ve 2 - 3 tak špatný? V recenzích, které jsem viděl,tak chválí i hru ve 2 - hráčích. Hraji většinou s přítelkyní, ale po přečtení tohoto příspěvku mě to celkem odrazuje…

 

 

29.3.2023 07:21:56

Neřekl bych špatný. Je to jiný. Nevím jak kteří recenzenti. Pokud bych hrál jen ve dvou, tak by mi to asi přišlo normální. Ale jak jsme to jednou dali ve čtyřech, už nebylo cesty zpět...

29.3.2023 20:17:45

Hra je takisto výborná aj v 2 hráčoch, dokonca pre naučenie je to najlepšie. Celú Trilógiu si môžete vo dvojici skvele užiť a rozdeliť na kratšie partie. V krabici je 4.-6. kolový scenár Společenstvo prstenu, kde sa bojiská aktivujú v dopredu uvedenom poradí a s prednastavenými balíčkami. 

Autor Ian Brody zverejnil ďalšie scenáre, pokúsim sa ich preložiť a hodiť sem: 

Two Towers = ešte kratší, 3 kolá s Rohanskými bojiskami (Orthank, Helmův žleb, Edoras) a balíčkami s 21 kartami; 

Return of the King = 3 kolá náhodných epických bitiev z Návratu kráľa, balíčky 28 kariet.

30.4.2023 10:56:42 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jerzy79 dokonce jsou oba už přeložené na stránkách Rexher :) vypadají zajímavě. 
 

Nakonec mě to osobně začalo přiklánět si hru pořídit, i když stále váhám po všem, co jsem přečetl ohledně počtu hráčů a možného nevyvážení stran.

4.5.2023 22:21:14

@Edric a s krásnymi obálkami. Optimálne pre teba by bolo skúsiť si zahrať. Za mňa jednoznačne doporučujem, skúšal som Trilogii v 2 a 4 hráčoch, všetky 3 scenáre pre 2 a vždy to bola super zábava. Bojovalo sa až do posledného bojišťa/stezky, často rozdiely 1-2 body. Obdivujem, čo sa podarilo vykúzliť s tak malým množstvom kariet. A hlavne za tú cenu. 

5.5.2023 13:07:06 | Upraveno autorem (porovnej)

Potvrzuji, že ty dva dodatečné scénáře už dávají v součtu trochu větší smysl i pro dva hráče. A hrát to ve dvou jako kampaň tří her s pauzami na pivo vcelku funguje. Čili potud dobrý. (Pokud se tedy přenesete přes zvláštní komentáře typu, hra je trochu náhodná, radši si jí zahrajte dvakrát po sobě a sečtěte body, nebo pár tématických karet chybí, aby se nám to nerozsypalo.) Z principu mě sejří, že to takhle dolepují. Je to vážně škoda u takhle v jádru dobře vymyšlené hry. V expanzi bude patrně sólo mód, který ale nejspíš velmi nepřekvapivě bude muset nahradit některé karty, čili částečný redesign. Proč se tohle všechno nemohlo udělat hned ve vývoji a hra nešla do produkce hotová nechápu. Tohle přece není LCG který se časem nabaluje jak sněhová koule. Tady by to mělo jít pohlídat.

6.5.2023 09:10:09

Za mě velice dobrá hra jak ve čtyřech tak ve dvou. Ve dvou je větší množství karet kompenzováno větším prolizem. Neměl jsem problém ve dvou balíček otočit 2x. Co se může zdát po prvních pár hrách trochu zmatečné je vyvážení. Není to zcela asymetrické ale přeci jen v některých bodech je tu rozdílné rozložení sil. Je třeba hraním zjistit jak se má která strana hrát než to dá ten plný herní zážitek. 

6.5.2023 18:49:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Po pár hrách se stále nemůžu srovnat s tím, jaký mám pocit z hraní za Stín a především z obtížnosti za tuto frakci. Zatím v trilogii ani jednou nevyhrál a ani se výhře nepřiblížil. Vlastně celou dobu bojuje o záchranu a v poslední třech kolech možná nahraje pár bodu, aby náskok nebyl až tak drtivý. Přijde mi, že to co bych očekávala při hraní za Svobodné národy, tady prožívá Stín a to mi nechává ze hry špatná pocit. Je pravda, že nám ve většině her přišlo Minas Tirith v prvním kole, díky čemuž Stín ve třetím až pátém kole bojuje o každý bod, aby hra neskončila, včera prohrál o deset bodů ve čtvrtém. Prošel jsem si celé balíčky, dumal jak hrát především Sarumana, ale celé to nefunguje. Sauron jakž takž stíhá, ale na Stezce jsou Svobodní mnohem silnější a většinou jim stačí jedna karta na vyrovnání tří Nazgûlú a s tím, že remízy jdou k dobru dobru, je to nesmyslné. Máte jiné zkušenosti, jsou u vás hry vyrovnané a dokáže Stín vyhrát? 

12.5.2023 09:26:23

@Nearis přesně tohle říkala Deskoherni inkvizice. Měli to poladit, něco ve smyslu, že budou balíky různé úrovni bojišť, že třeba minas tirith bude v baliíku s bránou do mordoru až v poslední třetině hry atd. Nedodělaná hra

12.5.2023 10:11:58

@Nearis Hráli jsme zatím jen scénář Společenstvo prstenu, a hry zatím byly ve prospěch obou stran. Za stín se zatím osvědčilo čekat a pak vyhrát třeba o 6 na stezce a tím otočit celou hru. 

 

Stín má výhodu celkem velkého množství karet kterej je schopen nalízat nebo vyndat zdarma. 

Dorbráci jsou silnější ale vyloží tak půlku karet oproti stínu. 

 

Dnes půjdeme na duel ( zatím jsme 2 hráči) tak pak poreferuju.

Vzumm

12.5.2023 10:13:03 | Upraveno autorem (porovnej)

@Gimlon Společenstvo jsme zkoušeli jednou, ale tam problém nebyl. Duel jsem ani nehrál. Hra a celá její pravidla jsou situována pro hru čtyř hráčů a scénář Trilogie a ten za mě nefunguje nebo to hrajeme špatně. Mě nevadí, že je to nevyvážené, nelíbí se mi, že ten kdo je bit je právě Stín, díky tomu to píše špatný příběh.

12.5.2023 10:35:25

@Proky @Nearis 

Ne, neměli to poladit a není to nedodělaná hra. 

Nemám s Deskoherní inkvizicí žádný problém, nikoho neznám osobně ani zprostředkovaně, ale celá epizoda je o tom, jak čekali, že hra bude jiná, jak tematicky tak herně. 

Na BGG jejich členové dostali pozvánky na hraní turnajových her přes discord nebo tabletop simulator, kde by jim hráči, kteří hru už rok grindují, ukázali, jakým způsobem se dá za Stín vyhrát. Jako odpověď přišlo od jednoho ze členů, že nemá v úmyslu hrát 30 hodin hru, která mu přijde rozbitá a nezábavná - jakože ok, proč se do něčeho takového nutit, ale vyjadřovat se ve stylu, že by vytahali testery hry za uši, ignorovat, že touto dobou již po nižších stovkách odehraných partií jsou výhry v záznamech ve prospěch Stínu cca 51 % x 49 % a ještě vydat hodinový podcast s popiskem “Některé věci, které jsou v díle zmíněné, bychom teď řekli jinak, neřekli, nebo naopak něco přidali”, je podle mě poměrně bizarní. 

 

12.5.2023 11:20:36 | Upraveno autorem (porovnej)

@dakgadan Já se ale nebavím o deskoherní inkvizici. Píši o mích pocitech z hraní a dotazuji se jestli to má někdo jinak, popřípadě, jak to udělat aby tomu jinak bylo. Pokud máš jiný názor a hru máš nahranou více, zajímá mě to.

12.5.2023 12:01:56

@dakgadan Díky moc, posílám lásku :-)

Dungeon Master v REXhry a Planetaher.cz

12.5.2023 12:02:12

@Nearis 

Ohledně tématu přímo od autora hry:

“From a story-line perspective, the Sauron was in less of a hurry that the Free Peoples, and a lot of Gandalf's strategy was to force Sauron to make a move before he was ready. So the initial FP lead helps that a bit, forcing the Shadow to act before all their forces are properly arrayed.” 

-Neznám universum Pána prstenů ani omylem dostatečně na to, abych mohl řici, zda je to vhodný přístup nebo ne, nicméně jak tématicky tak herně se spolu s producentem rozhodli, že zamýšlený běžný průběh hry bude: 

“I also wanted control the game across the rounds, to create a feeling of increasing peril, at least for the FP; and to increase the intensity in later rounds, so the trickier parts of play came later, after you had gotten used to the game a bit."

Konečně ještě návrat k tématu+strategii v rámci toho samého příspěvku: 

"I'd say the most important balancing elements (and I'll write a strategy article at some point) are the cards that allow players to reactivate a battleground. So if Minas Tirith is drawn the first round, the FP will likely win the fight. But later, after the host of Mordor has been assembled in reserve, Sauron can play, "The Black Captain Commands", and bring out Minas Tirith again, for the "actual" battle. From a storyline perspective, you can imagine a Gondor that mobilizes much earlier, proudly displaying their banners outside the walls and towns of the Pelennor Fields (those got lost in the movies - one of my notes for PJ.) You can easily imagine Denethor announcing the threat of Mordor to be ended after such a dog and pony show!"

 

Jak to udělat aby hry probíhaly jinak? 

  • primárně hrát více, hraní za Svobodné národy je bezesporu přímočařejší, ačkoli balíčky Stínu nejsou o tolik komplikovanější, je nutné přistupovat ke hře tak, že buduješ engine a snažíš se především neprohrát o 10 bodů a připravit se na útok na pozdějších stezkách, které jdou ve tvůj prospěch. Ale ani toto není zaručený postup, určitě lze ve spoustě her systematicky ohlodávat a spouštět menší útoky po celou hru.
  • pročíst si strategická vlákna na BGG
  • pročíst nebo pobavit se s lidmi tady na tomhle discordu zaměřeném na pravidelné hraní původní deskové verze i této karetní https://discord.com/invite/hFsc2kC

 

Pokud ti ale vadí především to, že Stín je pocitově slabší strana, která se na válku teprve připravuje a nikam nespěchá a chtěl bys ho místo toho ve fázi, kdy se na hrstku hrdinů valí ze všech stran mordorské armády, tak to ta hra nemůže nikdy přinést.  

V tom případě bych doporučil zkusit prozkoumat původní deskovou hru, kterou jsem neměl možnost vyzkoušet, ale z toho co jsem vyrozuměl, jsou tam síly od počátku spíše na straně Stínu. 

(Random příspěvky z roku 2015): 

“On the online play, which has 1563 games logged its 50.2% to Shadow and 49.8% to Free” 

“The FPP has to find a good rythm between defending and advancing the ring.”

12.5.2023 13:23:29 | Upraveno autorem (porovnej)

@dakgadan Díky, vysvětlení autora je zajímavé. Nad těmi reaktivacemi bojišť vždy uvažuji jak jen to jde a nad aktivacemi ze strany Jižanů také, ale tam jsem zatím nepochodil. Původní desková hra je za mě absolutně skvělá a právě mi dává ten pocit, který jsem měl i z díla Tolkiena. Hře dám ještě šanci a určitě ne jednu, protože se mi líbí herně, pohledově a i jednotlivé mechanismy mi sedí na příběh. Jen je to přesně jak píšeš, pocit z toho, že vlastně dobro drtí zlo a to se jej snaží doběhnout, mi je nesympatické. V našich hrách si Společenstvo v Roklince pláclo a řeklo si že, “Mordor? To je pohodka!” :D

12.5.2023 13:37:31

Já osobně nechápu kde se bere to “Stíny nemají šanci/jde jim jen o přežití”. Mám odehráno jak hry za svobodné národy, tak stíny. Řekl bych že když hráči neznají hru, neznají jednotlivé balíky, karty stezek, tak výhry asi víc šly Svobodným národům. Ale jakmile hráči znali karty, tak to byl buď celou hru těžký souboj, a dost záleželo na každé vyhrané kartě, nebo Stíny svobodné národy převálcovaly. Osobně mě hra dost baví, a nářky mi fakt moc nejdou do hlavy. Jen to chce odehrát víc než jednu hru, seznámit se s tím.

Saruman má dost karet na to aby bojoval a zároveň i posílal jednotky na stezky - které tam dovedou udělat pěkný nepořádek. Zatímco Svobodným národům na konci dojde dech. Podle mě celkově chytrá a zábavná hra.

12.5.2023 15:40:54

Po cca 15 hrách v různých počtech musím říct, že spousta zdejších příspěvků se mýlí, Stejně jako Deskoherní Invizice, která si udělala závěr po třech hrách a přikláním se k názoru, že obě strany vyhrávají stejně často…
Souhlasím s tím, že nejvíc hra rozkvete ve čtyřech hráčích, ale varianty ve třech i dvou hráčích fungují podobně. Zásadní je samozřejmě znalost karet, takže počítejte s tím, že první hra bude úplně náhodná, ale to se dalšími hrami zlepší.
Z těch pár her u kterých jsem byl většina končila posledním kolem, na bodový rozdíl skončily jen tři.
Deskoherní inkvizice mluví o tom, že balíčky nejsou vyvážené, ale vychází ze špatných údajů. Tvrdí, že Gondor tvoří 70-75% balíčku, ve skutečnosti je to pouze 56%. Potom tvrdí, že na 75% bojišť bojuje Gondor, správně má být 50%. 
Takže doporučuji všem, aby vydrželi a nenechali se odradit někým, kdo odehrál jen pár her. Já mě l taky po prvních dvou hrách pocit, že hraní v jiném než plném počtu je nesmysl a první dvě hry taky vyhrály Svobodné národy poměrně přesvědčivě.

12.5.2023 16:52:14

Ladik81 Díky za příspěvek! Mám odehráno jen pár her, a je mi jasné, jak zcestná je recenze od rádoby znalců hry z tzv. Inkvizice tady. Komba rozhodně nepřicházejí automaticky, a je třeba se k nim trpělivou hrou dostat, stejně tak i plánování útoků, potažmo obrany bojišť či stezky formou Záloh ve hře. Stejně tak i získávání extra karet na ruku není automatické a je třeba šikovnou hrou se k nim takto dostat. Ze hry osobně cítím značný potenciál a těším se na postupné zlepšování se ve hře a objevování jemných niancí hry.

12.5.2023 22:57:51

Je fajn, že táto karetka vzbudzuje takéto vášnivé diskusie. Zaslúži si to, pretože je výborná. Nie je to žiadna rýchlokvaška, akých je na trhu hromada. Je vidieť, že bola hodne testovaná, každá karta dáva zmysel herne i dejovo. Má hĺbku priam epickú, aj keď hlavne pre milovníkov J.R.R.Tolkiena.

Mechanicky je to hlavne o tom vedieť, kedy akú kartu a kam zahrať. Musíte vycítiť správny okamžik a snažiť sa čo najlepšie využiť jej potenciál. A plánovať, k čomu potrebujete poznať a sledovať svoje karty i karty protivníka/ov. Snažte sa čo najviac točiť karty, čím viac ich máte na ruke, tým viac možností…

A hrať, naozaj ju nemôžte ohodnotiť po pár zahratiach. Nedarí sa vám s jednou frakciou? Skúste inú.

Včera sme prvý krát skúsili Trilógiu v 3 a skóre bolo 33:12. 

V prospech Stínu 😁.

13.5.2023 05:34:53 | Upraveno autorem (porovnej)

Zkusím shrnout pocity ze hry ve dvou, varianta Duel.

Hra se krásně rozjíždí v duchu celé Trilogie, kdy cesta do Roklinky, tedy do cca 3 úrovně karet setkání, probíhá až na pár momentů možného překvapení dle plánu. Tedy do této fáze má Společenstvo relativně snadnou cestu a tomu odpovídá i lepší skóre bodů. Pozdějí ve střední fázi se mračna stínů začnou nad dobráckým světem stahovat a Gandalfovy obavy naplňovat. V pozdější a pozdní fázi hry začnou vylézat stvůry Stínu ze záloh a je čas na předem připravené a promyšlené plány, tedy karetní komba Společenstva, avšak ani Stín nelení a například dobře zahraná karta Gluma začne potápět naděje Společenstva v udržení nepatrného vítězného rozdílu bodů.  A nakonec může rozhodnout nenápadné pravidlo, že při shodě bodů vyhrává Stín, což v naší hře vedlo k riskantní akci Společenstva na konci hry, kdy nakonec prohrálo 19:20.

Takže, hra je to rozhodně dlouhá a zároveň epická. V příběhu je velmi dobře cítit charakter jednotlivých postav. Také již zmíněná gradace nástupu síly Stínů je ve hře velmi dobře předvedena. Co mě však už rezenovalo ve hře méně, je boj na jednotlivých bojištích, kde jsem bohužel příběh a prostředí daných lokací až tak intenzivně nevnímal. Také více vyložených karet ve hře znesnadňuje plynulou orientaci ve hře. 

Nakonec se dostaví srovnání s deskovou hrou Válka o Prsten, což je pro karetní hru kruté, neboť tak skvělé deskové hře nemůžou v příběhu, herním zážitku a a epičnosti konkurovat ani jiné velké deskové hry, natož samotná hra karetní.

Nicméně, můj subjektivní dojem ze hry je velmi dobrý, pro herní design, tedy mechanismy hry a hlavně pro příběh, který ze hry cítím, a i když není tak silný, jako zažijete při hraní deskové Války o Prsten, stále dokáže okouzlit, což je, myslím si, na karetní hru excelentní výkon. 

13.5.2023 20:35:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Za námi první hra ve 4. Po konci osmého kola Stín vyhrál přesvědčivě na body. Nejvíc byl bitý hráč za Aragona, kterému chodili pořád samé předměty a události. Uvidíme jaké to bude ve dvou 

24.5.2023 23:47:27

Hráno ve 4. První hra. Vítězství stínu o celý jeden bod. Neuvěřitelný masakr v posledním kole.

 

..DeskoHerky Teplice..

31.5.2023 08:42:14

Vybíráme z Bazaru

Tainted Grail, The Last Knight, Age of Legends ENG
Tainted Grail, The Last Knight, Age of Legends ENG
Akt. cena: 1999 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas