Tzolk'in: Mayský kalendář

xxxxxxxxoo hodnoceno 243x (Seznam vlastníků)

Tzolk'in: Mayský kalendář - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Cranio Creations
Czech Games Edition
Heidelberger Spieleverlag
IELLO
MindOK
REBEL.pl
Rio Grande Games
Autoři: Daniele Tascini
Simone Luciani
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Herní strategie (možné spoilery)

Ahoj všem, hru mám velmi rád a líbí se mi, i když mi přijde náročná na plánování do budoucna a nováčci (alespoň v mojí skupině) ji moc nepřijali. Sám hraji spíš intuitivně, pro radost a nikdy jsem neměl potřebu hrát na maximální efektivitu a na co nejvíce bodů (rozuměj přehánět to s přílišným počítáním). Ale rád bych jim poradil nějaké základní strategie. Je někde nějaká diskuze věnující se strategii této hry, nebo nenapsal by sem někdo několik hraných strategií?
Díky
6.7.2019 20:43:43

Malý typ

Kámoš co to hrával na lepší úrovni než právě zbylí intuitivní hráči, tak radil na začátku se rozhodnout pro jednu strategii a té se držet, nekombinovat příliš (myšleno nejet na dvě rozdílné věci) a nezměnit směr výrazně v průběhu hry.
Příklad, když hrajete na lebky, tak se jich držet. Ono to i něco do sebe tedy mělo no. Asi hodně obyčejná rada, ale snad se šikne.
+ jeden z problémů nastával, když měli dva hráči stejný nápad a třetí si dělal co chce, tak ještě tomu se vyvarovat.

6.7.2019 22:50:40

Mephisto
diky za obecnější tipy. Rád bych právě ale slyšel jaký jsou ty linie, kterých se držet...
Lebky, na chrámy, na suroviny a budovy...?
co ktera ta linie obnáší... Jaký akce/budovy techy jsou pro tu kterou strategii klíčové.

7.7.2019 08:47:36

...

Jak jiz psal stady v tve minule otazce, tak je tam jedna broken strategie. To co psal mephisto se mi libi. Ja osobne rad technologie (pokud je tam monument na tech, tak je to nejvic obodovanej monument) + staveni. Co bych chtel zduraznit,tak jsou stupnice kultu. Ve smyslu kdyz nekdo ma a druhej ne, tak je to jako ma oblibena hlaska ze zaklinace:”mit 1000 a nemit 1000, je dohromady 2000”. Rekl bych jim, ze pokud si nechaji nekoho utict, tak prohraji (alespon podle meho pozorovani). Asi jim to nerikej takhle, ale je to tak.

Zkus zvazit jeste dokup kmenu a proroctvi.

A jako posledni ale nemene dulezita informace- priste bych to spis zaradil do kategorie diskuze :)

Pekne hry

7.7.2019 10:24:55

zamyšlení se nad strategiemi v ENG
...našel jsem pěkně shrnuté povídání na stránkách BGG: https://boardgamegeek.com/thread/1038126/guide-main-strategies-available-tzolk


16.7.2019 22:56:19

Strategie
Musím říct, že tahle hra mě bavila jen do doby, než jsem zjistil, že tam jsou nějaké sofistikované strategie. S kamarády jsme to hráli každý, jak nás to zrovna napadlo a na konci se ukázalo, jak jsme na tom. Pak jsem si to zkusil zahrát on-line na boardgamearéně a dostal jsem hroznýho čouda a zjistil, že jsme to hráli naprosto špatně. Jenže tady je ten problém, když znáš ty strategie, tak najednou je hra naprosto mechanická, už nepřemýšlíš moc nad tím, co hrát, ale jedeš naprosto automaticky a reaguješ jen velice slabě na to, co dělají ostatní. Zkrátka, nebaví mě to.

Pokud se tomu chcete vyhnout, tak ty strategie nezkoumej a zkus jenom pár základních rad, které nejsou moc intuitivní pro nováčka.
1) Snažte se o co nejefektivnejší tahy, tzn. ideálně nasadit najednou, co nejvíc panáčků a zase je sundávat, stojí to kukuřici navíc, ale je to lepší.
2)Krmení panáčků je plýtvání kukuřicí, za kterou je můžete nasazovat, takže, když je čas krmit, tak ideálně nechcete žádnou kukuřici mít.
3)Bonusy z technologií jsou vážně silné, takže se snažte v nějaké dostat na maximum a ten bonus pak co nejvíc využívat. (Ale tady je lepší se zaměřit jen na některé a ne na všechny, např. ta co přidává suroviny se skvěle kombinuje se stavěcí, ale třeba ta s lebkama, je dobrá zase na něco úplně jiného)

17.7.2019 08:02:00

přesunuto do Diskuze
Příště prosím přečíst pravidla k přidávání Otázek (zvláště bod 3).

daevin> Hraješ strategie, kdy je jednodušší sehnat na konci hry 3 body, než v průběhu hry 2 kukuřice na živení dělníka?

17.7.2019 08:08:48

Kew
Samozřejmě. Když hraješ na suroviny a stavění, tak mi přijde, že první rok si buduješ jen "stroj", který ve druhém roce rozjedeš. Pokud po prvním roce budeš tak na -18 bodech, tak je to naprosto v pořádku, protože jsi tu kukuřici využil na přípravu na druhý rok a tam získáš mnohem víc bodů. Tam už pak většinou nemáš problém uživit.

17.7.2019 08:15:25

.
A prave proto mame house rule, ze kdyz delnik neni krmeny dvakrat, umre hlady a basta. Po jednom nenakrmeni je oznacen (nejakym zetonem), ze hladovi, a pri dalsim krmeni vyzaduje o kukurici navic.

17.7.2019 08:55:42

...
jak správně napsal daevin, tak pročítat strategie je to nejhorší co můžeš udělat... a to platí skoro u každé silněji plánovací hry. Na Tzolkinu je právě nejlepší to objevování strategií a ta nutnost reagovat na tahy ostatních hráčů. Když jsem se dozvěděl, že existuje pár strategií, u kterých více méně každou hru děláš skoro to samé, a pak jsem si i jednou takhle zkusil, tak mě to vůbec nebavilo a raději se vrátil k intuitivnímu hraní, byť jsem měl rázem o 20 bodů méně.
Jinak bych k těm obecným tipům ještě přidal, že není moc dobré dávat a hned pak stahovat, je lepší dát víc pracantů, a pak třeba stáhnout jen jednoho, či dva a ty v dalším kole třeba nandat a tím pádem se ti ti ostatní posunou dálš. To byla asi největší chyba co jsem dělával ze začátku, že jsem pracanty na těch kolech nechával jen na jedno či na dvě kola.
A pak ještě už zmíněné přílišné soustředění na placení dělníků. Mnohdy je fakt lepší se na to aspoň z poloviny vykašlat.

---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her

17.7.2019 09:59:51

obecné tipy
...musím Vám dát za pravdu. Na BGG jsem přečetl první strategii a další jsem už nechtěl.

Došlo mi přesně to co píšete - intuitivní hraní a postupné objevování je zábavnější. Navíc bych byl v porovnání se spoluhráči, kteří strategie neznají, ve velké výhodě a asi furt vyhrával... což rozhodně není to co od hry primárně chci.

Takže při příští hře jim řeknu obecné typy, které jste napsali (díky za ně) a možná zavedeme zde uvedené houserule. Napadlo mě, že by mohlo pomoct, dát vícebodový postih za nenakrmení. Znáte ještě nějaké další houserules?

A co rozšíření - neopravuje nekrmící broken strategii?

17.7.2019 10:36:44

Rozšíření
Tzolkina už jedině s rozšířením, jinak to nemá cenu. Ono hlavně nabourává celkově ty víceméně tradiční strategie.

Nekrmící strategie není a priori broken, protože jen nekrmit nestačí. Nekrmení je spíš důsledek jiné strategie. Co považuji za silnější, je Uxmal gambit, tedy umístění tří figurek na žlutíé kolo, což umožní mít ve 2. kole 4. figurku a ve 4. kole už 5. figurku.

House rule na ničení nevyživených lidí považuju za blbost. Pak může teoreticky nastat případ, že jeden hráč nemá šanci jídlo získat, protože zelené kolo bude pořád obsazené.

17.7.2019 11:12:11

zruda
Jednak je umirani vyhladovelych postav tematicke, a jednak to prave tlaci zpatky strategie typu Uxmal gambit. Je to sice kruty postih, ale tak kdyz proste nemam jidlo, tak nedelam deti... Jinak jidlo je i jinde nez na zelenem kole.
Ale taky to hravame uz jen s rozsirenim.

P.S. Po aplikaci toho house rule se nam jeste nestalo, aby nektery delnik zemrel hlady.

17.7.2019 14:28:39 | Upraveno autorem (porovnej)

nebál bych se
být s house rules ještě přísnější - nemáš na nakrmení? Smůla, dělník umřel. Ať si to každý ohlídá. I když je pravda, že pak by se s tím možná nechalo spekulovat - že tam záměrně někoho nepustím a celou hru to poznamená.

17.7.2019 14:42:11

House rule

Chtel bych se zeptata, stady, jestli vam delnik umira i kdyz ho nakrmis klasicky, ale uz ho nedokrmis z minula. Nebo jinak.
V nejake vyzive jsi ho nemohl nakrmit. V dalsi bys ho mel nakrmit za dvojnasob, ale nakrmis ho jen klasicky. Nechavate ho zemrit? A zachovaly jste bodovy postih, nebo jste tam ponechali jen hrozbu smrti :)
Mam pocit, ze jsem toto uz tady cetl a ze nekdo dokonce nechaval zemrit ihned, pokavad hrac nemohl vizivit 2 a vic delniku

Ps:kukurice se da ziskat i smenou za suroviny

18.7.2019 23:44:17

House rule
Pořád si myslím, že nutnost vyživení je špatná. Beru to i z toho pohledu, že v průběhu výživy hráči nemají na výběr, zda zaplatit nebo ztratit body. Musí zaplatit a až pak teprve ztrácí body. Z toho mi vychází, že autoři ví o tom, že kukuřice je relativně silná.

Taková podmínka relativně efektivně boří klasické strategie snad kromě jediné, a to kukuřičné. Ta je zase bořena tím, že všichni se chtějí dostat na zelené kolo nebo že všichni chtějí posílit danou technologii anebo koupit určité budovy. Ve skutečnosti tedy spíše víc bude záležet na pořadí hráčů v kole a navíc některé počáteční svitky budou zbytečnější než jiné. Už se mi totiž třeba stalo, že jsem měl takovou kombinaci svitků, že jsem mohl mít do startu nanejvýš 5 kukuřic (možná dokonce míň, byla to fakt šílená kombinace). Být zároveň 4. hráč v takové kombinaci, to už skoro ani nemusím hrát při aplikaci takového pravidla.

19.7.2019 08:18:31

zruda
Nesouhlasím, dá se v pohodě hrát i tak, že na zelené jdu 1-2 za celou hru a to jen kvůli dřevu. Případně ještě zobecním "všichni se chtějí dostat" - pokud se všichni chtějí dostat na jedno místo, jinde je mraky volného místa, které lze využít.

19.7.2019 08:34:33

@Toneckrmelec
Kdyz nedokrmis hladoveho delnika, neumira, ale porad nad nim visi hrozba smrti pri dalsi vyzive. Pri poslednim krmeni ho ale musis dovyzivit, jinak umre. Zaporne body dostavas klasicky - nenakrmis, ztratis body - at uz delnik umre nebo ne. Hrozba smrti a eventuelni smrt jsou postihy navic.

Akorat zatim nevim, jestli je treba nejak resit umyslnou smrt podvyziveneho delnika na konci hry (tzn. kdyby se nekomu nechtelo platit za dovyziveni na konci hry), zatim toho nikdo nezneuzil.

22.7.2019 15:25:52

@zruda
Naopak si myslim, ze autori si pritomnosti broken strategie a vyhodnosti neplaceni za delniky vedomi nebyli. Kdybych ja byl autor, rozhodne bych nechtel, aby bylo vyhodne nekrmit lidi a aby to byla lepsi strategie nez vsechny ostatni (tj. aby ve hre byla obecne jedna stale stejna konkretni strategie, ktera temer vzdy porazi ostatni). Pokud vim, tak prave rozsireni Kmeny a proroctvi je mysleno i jako fix na tuhle strategii.

22.7.2019 15:30:37

@stady
Podle mne se tady motaji dve veci dohromady:

a) vyhodnost vice delniku - idealne 6. Ten kdo ma jen 3 proste nema moc sanci proste protoze nema tolik moznosti. Delniky je ale treba ziskat co nejdrive a hlavne pak nakrmit... A tady je to misto, kde je vyhodnejsi zaplatit body nez shanet jidlo na ukor ziskani delniku navic.

b) herni strategie (lebky/budovy/kukurice) nema s poctem delniku az tak moc co do cineni. Vice delniku je vyhodnych v kazde strategii a je veci kazdeho jak s nimi nalozi.

Takze podle mne by ta hrozba smrti delnika mozna oddali zisk toho vysokeho poctu delniku, ale ve svem dusledku to jen povede k tomu, ze herni strategie na smenu surovin na jidlo bude o to vice presilena, protoze to bude temer jedina moznost jak nakrmit dostatecny pocet delniku.

Ono podobne je to i s tim rozsirenim Kmeny a proroctvi. Ano, pro vetsinu normalnich hracu je to velky klacek pod nohy, kdy musi resit dalsi podminky aby neztracel body. Nicmene videl jsem i pravy opak, zkuseny hrac s uplne klasickou strategii (hodne lidi, smena surovin) dokazal ziskat ve vsech 3 tech extra bodovanich maximalni pocet bodu, zatimco ostatni byli radi ze body neztratili...

Takze defakto jedina moznost jak ty strategie rozbit je hrat je take. To vede k tomu, ze vyhraje ten kdo pojede jinou strategii nez ostatni. A to je spravne. Je dobre, ze v te hre je vice nez jedna strategie a to umirani rozhodne nic neresi, naopak je to jen potlaceni variability hry.

22.7.2019 15:56:15

@stady
Nevim co presne znamena pritomnost "broken" strategie, ale kdyz jsem hral svoji prvni hru 21.12.2012 (den predpokladaneho konce sveta) pod vedenim Kretena (jeden z tech kteri hru v CGE doladovali) tak mi bylo receno, ze se da v pohode udelat pres 100 bodu. Konec sveta nenastal, ale mne trvalo cca dalsi rok nez jsem prisel na to jak tech 100 bodu udelat a pripadne jak to udelat vice nez jednim zpusobem. Takze evidentne tyto strategie byly autorum zname hned od zacatku...

BTW s tim rozsirenim kmeny a proroctvi jsem videl i cca 165 bodu...

22.7.2019 16:00:01 | Upraveno autorem (porovnej)

@robkin
Z moji zkusenosti lze plny pocet delniku uzivit i bez smeny surovin, kdyz se snazim.

A stale trvam na tom, ze predpokladam, ze autori rozhodne nezamysleli, ze nekrmeni delniku bude soucasti jakekoli strategie. Podle me proste vzali -3 z agricoly a poradne to nikdo netestoval. Jenze ono se ukazalo, ze je to vyhodne. Povazuju to za chybu hry, a proto proti tomu mam house rule. Fakt nechci hrat hru, kde k vitezsti neustale vede stale ta stejna strategie, kterou nebudu rozebirat.

EDIT: Jsem rad, zes vytahl skore 100 - i ja beru pod 100 jako spatnou hru.

22.7.2019 16:09:41 | Upraveno autorem (porovnej)

Stady
Nechce se mi věřit, že by hra zrovna od CGE nebyla testována opravdu dost.

22.7.2019 16:28:38

@zruda
To, ze se nejaka hra testuje, neznamena, ze se v ni neobjevi nejaky problem. Od CGE me napada treba Pulsar, konkretne jedna technologie davajici bonus za zalozeni stanice, viz zde:

https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/pulsar-2849-7257/diskuse/rozpor-v-prekladu-technologii-na-di-a-dii-a-vyklad-dii-16747/

22.7.2019 16:35:46 | Upraveno autorem (porovnej)

rozšíření, jaká pravidla?
Níže v diskuzi zaznělo, že hodně z vás hraje vždy s rozšířením. Rozšíření je ale modulární soubor jednotlivých pravidel, která se dají kombinovat. Hrajete se všemi nebo jen některými? Která pravidla jsou podle Vás zásadní a doporučili byste je použít v každé hře?

23.7.2019 07:29:35

Rozšíření
Hlavní části rozšíření jsou kmeny a proroctví. Hrajeme s obojím. I s novými budovami. Tedy se vším, co rozšíření přináší.

23.7.2019 09:11:35

Vybíráme z Bazaru

Jak se trollí princezny (CZ)
Jak se trollí princezny (CZ)
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas