Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Twilight Imperium 3rd Edition |
Počet hráčů: | 3 - 6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 240 min |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, válečná, diplomacie |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games |
Autoři: | Christian T. Petersen |
Rok vydání: | 2011 |
Sdílej: |
První dojmy
Po první zkušební osmihodinové partičce ve 4 hráčích se mi rozšíření líbí fest:Trade III
Podle pravidel SotT na webu musí mít hráči, kteří chtějí uzavřít obchod, povolení od aktivního hráče... je to napsané v pravidlech jen ne na kartě
Oskar999
hm, jak jsi to napsal tak jsem se na to díval a fakt to tam je... to sou kkti...
Re
Permon: No vidíš, jsem ti to řikal, že to takhle nedává smysl. Anuluju tvoje vítězství! Bylo to cinknutý :-)
...
zápis zapsán :) snad jsem nic důležitého nezapomněl a moc se nevytahoval :D :D
první hra
takže i já mám za sebou první hru s novým expansionem a tady je pár postřehů:
Výsledek: Nekro Virus 10VP, Barony of Letnev 9VP, Ghosts of Creuss 8VP, The Arborec 4VP
> Rasy: i když jsme si všichni vybírali rasy naprosto náhodně, tak se ve hře objevily všechny 3 nové (hráli jsme 4 a já byl jediný se starou - Letnev). Nejzajímavější určitě byli Nekro Viry. Jak hráč, který za ně hrál, řikal, je to za ně naprosto jednoduché. Nemusíš se starat o influence na planetách kvůli hlasování ani o slevy na techy. V průměru se každé kolo naučil 2-3 technologie! Co se týče Arboreců, tak si osobně myslím, že za ně kamarád hrál hodně špatně, vůbec nevyužíval schopnost, že GF mohou stavit (a taky to dopadlo tak, že skončil jako poslední). A Ghosts byli docela oslabení tím, že se nenaučili rasovou tech na umisťování wormholou a na samotný mapě byly pouze A-wormholy, takže výhody této rasy se docela zmenšily.
> Preliminary Objectives: většina jich vypadá jako "jednoduchý" bod za nic. u nás se vyskytly: postaveno 6 PDS (Letnev, splněno ve 3. kole), zničena soupeřova loď vedle jeho home systemu (Nekro, 4. kolo), 3 žluté technologie (Ghosts, 4.kolo), zničit 2 cruisery (Arborec, nesplnil). problém u Arboreců byl ten, že se k "jeho" území nikdo nepřibližoval cruiserama a on sám se bál vyjet hlouběji a zaútočit.
> Race technology: nové technologie vypadaly zajímavě, ale nikdo si je stejně nekoupil ze strachu, že je zkopíruje Nekro.
> Flagship: sice to není tak super jak jsem původně očekával ale rozhodně plus, už třeba jen za ty figurky
> Final Frontier: já mam hodně rád aspekt náhody, který je v Domain Couterech a proto jsem se těšil na i Final Frontier, ale v první hře to bylo docela zklamání, protože z 5 žetonků 3 byly prázdný, 1 A-wormhole, 1 Supernova (ta byla super, protože bloknula přístup k MR z jedné strany)
> Mechanized Units: teoreticky byly super, ale stejně je nikdo hromadně nestavil (dohromady za hru postavené asi 4) na druhou stranu naše herní skupina nikdy nebyla na masovou produkci pozemních sil, takže je to možná i tím
> Mecenaries / Trade III: Schopnosti žoldáků jednoznačně silný a hodně příjemný zpestření, na druhou stranu mi u karty Trade chybí rušení smluv. Objevil se klasický "trojúhelníkový stav", kdy já zustal naocet bez smluv a jediné co jsem mohl udělat bylo zrušit jednu...
> Political Intrique / Assembly II / Promissory Notes: hlasovaní o zákonech je o moc zajímavější a neni jistý ani když má jeden hráč převahu hlasů. Bohužel karta Assembly II nedává žádné akční karty, takže celkově je ve hře méně AC. Co se týče kartiček se sliby, tak se moc neuchytili, ale třeba to bylo hráčema
Celkově to byla hodně zajímavá hra, jiná než obvykle, i když konec byl klasickej - on má nejvíc bodů musíme všichni na něj! já jsem de facto za celou hru nezaútočil na jinýho hráče (vlastně 2x - jednou jsem zničil Nekro Flagship svým jedním žoldákem; v předposledním kole jsem vedl jeden útok ve snaze odvrátit výhru jiného hráče), nikdy jsem neměl velkou armádu (po celou dobu hry fleet supply 2 nebo 3! a všeho všudy jsem měl 6 Cruiserů/Dreadnoughtů) a vítěžství jsem měl na dosah (kdyby Nekro neměl akční kartu First Strike, tak bych vyhrál já)
Co mi ale opravdu vadilo na hře bylo hodně otázek, které se z pravidel nedají vyčíst. Zabíjí radiace/biohazard tanky? Musí se za ně platit výkupný? Co když se na ně zahraje karta Local Unrest? Jak je to se strategiskou kartou Production a Arborecama? Co platí a neplatí na žoldáky? Počítá se jejich zvlítnutí z planety jako 1 pohyb? Když se hlasuje o více politických kartách mění se s každý hlasováním velvyslanci?... prostě chce to erraty/faqy
i přesto se těším na další hru... která se nejspíš uskuteční zítra :))
mých pět centů :)
Zabíjí radiace/biohazard tanky? - ano, tank netank, posádka to beztak nerozdejchá :D
Musí se za ně platit výkupný? - ano, proč ne?
Co když se na ně zahraje karta Local Unrest? - tady je to sporný, vzhledem k jejich Sustain damage, ale z herního hlediska mi přijde zajímavější, že je Local Unrest killne stejně jako pěchotu
Jak je to se strategiskou kartou Production a Arborecama? podle mě pro ně neplatí žádná výjimka, karta jasně říká že stavíš tam kde máš doky...
Co platí a neplatí na žoldáky? - tady asi musíš konkrétně, nevím co máš přesně na mysli...
Počítá se jejich zvlítnutí z planety jako 1 pohyb? - imho ne, pravidla pouze říkají, že nemohou vzlítnout z planety jindy než během Tactical/Transfer, ale pohyb se standardně počítá jako přesun do nového systému...
Když se hlasuje o více politických kartách mění se s každý hlasováním velvyslanci? - my jsme to tak hráli a přijde mi to rozumnější,různé agendy jsou pro jednotlivé hráče různě důležité a tak můžou poslat rozdílné vyslance pro jednotlivá hlasování...
.
já bych s tvým názorem vesměs souhlasil, ale jako celá skupina jsme hráli, že radiace/biohazard tanky nezabije (lidi jsou ochránění uvnitř), výkupný se neplatilo ("tank je převálcuje" :D ), Local Unrest zabíje i tanky.
s žoldákama jsme řešili, mimojiné, jak je to s obsazením Trade Station. hráč napadl systém s TS, zničil všechny nepřátelské lodě, ale jemu samotnému zůstal pouze žoldák. ten sice nemůže provést invazi na planetu, ale stanice se zabírá pouhou přítomností lodě v systému. já osobně bych byl pro to, že ji zabere, ale hráli jsme, že zůstala původnímu hráči.
už v druhém kole jsme odhlasovali zákon, že při každém dalším hlasování se hlasuje o kartě zvolené hráčem a hned poté o další kartě z balíku. takže celou hru jsme hlasovali vždy o 2 kartách. já osobně bych zastával názor, že by se používali stejní velvyslanci (jedna osoba za každou rasu jede do senátu a je tam na celé jednání - obě hlasování), ale hráli jsme že před každou kartou si vyberu, koho tam posílám
...
Ohledně trade station a žoldáků bych řekl, že není sporu, tam je jasně dáno, že stanici ovládá ten kdo kontroluje systém, tj. i přítomnost žoldáka by měla být postačující...
měli jsme tentýž zákon, a shodli jsme se na volení nových vyslanců před každou agendou... mnohem líp se tak rozvíjí všelijaké intriky :D
dnešní hra
tak další hra za mnou: Mentak (já) 9VP, Hacan 7VP, Muaat 5VP, Arborec 4VP čas cca 5 a půl hodiny
všechno z předchozího mého příspěvku bych mohl znova zopakovat. a pár nových poznatků:
za Arborec hrál jiná hráč než minule a musí to být opravdu super, stavil všude možně i nemožně a řikal, že si tu rasu i užíval (jen těch VP se mu nějak nedostávalo)
Preliminary: všichni jsme je splnili ve 3. kole (postaveno 5 dreadnoughtů, zaútočit na hráče, se kterým mám smlouvu, zničit jednotku hráče vedle jeho HS, zničit 2 cruisery). opět se ukázalo, že zničit 2 cruisery bude ten nejtěžší, kdybychom se nedomluvili, tak by ten úkol ještě aspoň kolo neuhrál.
Rasové technologie: rodovka Mentaků, že každý TG platí za 2 resource/influence (zakoupena v prvním kole) v kombinaci z druhou rodovkou 2 TG za každou bitvu byla opravdu krutá. Hacan si hned v druhém kole koupil tech na výměnu Strategických karet se svými partnery (kterou jsme se shodli hrát na konci strategické fáze, místo status jak je vytištěno) a ve 4 hráčích to bylo nehorázně silný. Arborec si technul pouze spawnování jedné GF v každé strategické fázi, což ze začátku pomohlo se zabíráním planet a následně boostoval produkční kapacity na planetách. Muaat se novou rodovku nenaučil, jelikož na mapě byli pouze 2 místa, kam by mohl umístit novou supernovu, obě na druhé straně galaxie a obě docela strategicky nezajímavá.
co se týče nových "obyčejných" technologií, tak se mi totálně vyplatila Gravity Drive, jelikož vedle HS jsem měl jednu wormhole a další pole směrem k MR taky mělo wormhole, takže z cca 5 systémů poblíž homu jsem měl na všechny lodě +1 pohyb.
Flagship...opět jsem ji postavil, ale jen kvůli tomu, že jsem měl hodně zdrojů na planetách a oba war suny na ploše, stejně jako hacan, postavili a nikdy nepoužili. asi nebudou tak dobré/silné/důležité jak jsem si zprvu myslel
Final Frontier, jak jsem už minule psal, byl jsem zklamán, když se nám v první hře objevily pouze nic, supernova a wormhole. nyní byla situace hodně podobná ale s naprosto zdrcujícím dopadem na Hacany, před jejich HS se objevila supernova, která sousedila s druhou supernovou a nebulou, takže hacan byl defacto odříznutej od přímé cesty k MR a navíc supernovy úžasně kryly mojí planetu s artefaktem. krom toho se nám objevil žetonek "space station" (k vítězství stačí o 1 VP méně) díky kterému jsem vyhrál. ten byl navíc vedle systému, kde byl artefakt, který byl vedle systému, kde byl artefakt :-D (prostě 3VP ve 3 sousedních systémech)
Politické intriky byli hodně hodně zamotaný, s tím novým systémem si opravdu nikdo nemůže být jistý, jak hlasování dopadne. Promissory notes se opět neujaly.
Co nám vyplavalo na povrch jako dotaz byla akční karta (nevim přesně název, ale po odkrytí svého špiona, vyber jednoho velvyslance a toho zabij) - tzn spy zabije 2 velvyslance? -jednoho kartou a jednoho vlastní schopností? a k tomu se váže bere se ten zabitej kartou jako "targeted by spy"?
promissory notes
ony nemusí být nutně využité v každé hře, ale pokud nutně potřebuješ nechat (ne)projít nějakou agendu, tak je to velice dobrý přesvědčovací argument...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Kutná Hora
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 2 dny