Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 20 min |
Herní svět: | Abstraktní |
Herní kategorie: | logická |
Čeština: | vydání ohlášeno |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Fabien Gridel Yoann Levet |
Rok vydání: | 2022 |
Sdílej: |
Chyba v překladu
Karta kritérií č. 20 je špatně. Nevím jak je ta karta v originále, ale v češtině text neodpovídá tomu, co karta dělá. Text na kartě je “zda se některé číslo v kódu opakuje”. Dle mého by tam mělo být “kolikrát se nějaké číslo v kódu opakuje” protože výsledek neříká jestli se některé číslo opakuje, ale kolikrát se nějaké (výsledek neříká jaké) číslo opakuje. Příklady ve spodní části karty jsou správně.
Nejedná se o chybu.
Originál je “This Verifier verifies… if a number repeats itself in the code”, čili český text originálu odpovídá. Navíc pokud karta připouští i NULA opakování, pak mi slovo “zda” připadá v pořádku i logicky.
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
@Okow @meysha Hmm, asi by původní anglické formulování mohlo být přesnější: … how many times a number repeats itself…
Souhlasím, že je přesnější “kolikrát” se některé číslo v kódu opakuje.
Pokud by bylo použito “zda”, pak by se číslo buď a) neopakovalo či b) opakovalo a dotaz by nám neřekl, zda to bylo 1x,2x,3x, pouze a)0x, b)1-3x
Mne by pripadalo z hlediska logiky i cestiny nejvystiznejsi- “zda a kolikrat” :-)
---------------------------------
x - Everything is nothing - x
Mně tedy v překladu docela vadí, že namísto “číslice” je používán pojem “číslo”. Jako samozřejmě si na to člověk zvykne, je to používáno vždy stejně, ale číslo by mělo být spíše synonymem pro celý kód, ne jen pro jednu číslici. U vyloženě matematické hry bych očekával, že toto je naprostý základ a bude to v překladu pohlídané.
Díky za vstup, vpravdě jsem čekal, kdy to vyplave.
Kód skládající se ze tří číslIC (resp. cifer) zní formálně správněji, ale zase pak to drhne u matematických operací nad nimi prováděných, což využívají mnohá kritéria.
“Sudá a lichá" je definováno u celých čísEL (ačkoli se jako pomůcka pro rozlišení uvádí poslední číslice) a už vůbec nedává smysl porovnávat dvě číslICE mezi sebou, která je větší (protože 7 < 9, ale -7 > -9, a v obou číslech figurují stejné číslice). Jen díky tomu, že cifry kódu Turing Machine jsou pouze v rozmezí 1–5, dává smysl uvažovat o nich jako číslicích a současně řešit, která je větší a která menší.
Ve finále šlo tedy o výběr, která část bude drhnout. Tak jsem (s kolegyní magistrou matematiky) sáhl po řešení “číslo” vzhledem k faktu, že čeština stejně někdy používá číslo ve významu číslice. Snad vám to příliš neničí radost z luštění kódů samotných.
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
Děkuji za hlubší vysvětlení, potěšilo mě, že je za tím víc než odbytý překlad. Rozhodně mi to zážitek ze hry neničí, ta hra je naprosto skvělá a při hledání kódu zejména na těžkou obtížnost myslím na jiné věci:). Nicméně vzhledem k tomu, že by hru mohli ve větší míře užívat autisté, je takové vysvětlení i do budoucna na místě:)).
@meysha :
Dovolím si nesouhlasit, číslice může být také sudá nebo lichá a porovnávat číslice samozřejmě smysl má, stejně jako provádět s nimi matematické operace.
Viz např. definice sudosti čísel: “Číslo zapsané v desítkové soustavě je sudé právě tehdy, je-li sudá jeho poslední číslice.”
Nebo definice ciferného součtu: “Ciferným součtem daného čísla v dané číselné soustavě rozumíme součet všech cifer (číslic) v jeho zápisu v této číselné soustavě.”
A protipříklad se 7 a 9 nechápu - čemu vadí, že 7 < 9, ale -7 > -9? Obdobně třeba 7 < 9, ale 27 > 19…
Prostě se v této hře (trochu nepřesně) používá pojem číslo místo pojmu číslice. Většina lidí (která je normální a není postižená přesným matematickým uvažováním a vyjadřováním :-) ), řekne: “kód se skládá ze tří čísel 1-5”.
--------------------------------------------------------
zarytý fanda, sběratel a propagátor deskových her
Podle mě se kód pořád skládá ze tří čísel, protože jsou barevně odlišená. V teoretické superpokročilé verzi bych tak tímto povoloval kódy jako “modrá 14, žlutá 382, fialová -10”. Teď jsem to hrál už poměrně hodněkrát na BGA a formálně správněji vzhledem ke kritériím mi přijde o kódu uvažovat jako o barevných číslech a ne cifrách/číslicích.
Co já vím, tak sudost je tedy definována jako “celé číslo, které je beze zbytku dělitelné dvěma”. To, že se můžeme rozhodovat dle poslední cifry / čislice je pak pouze důsledek tohoto pravidla. Ale to jsem nechtěl říct.
Chtěl jsem říct to, že já osobně si myslím, že hra používá výraz číslo místo číslice správně. V mé hlavě je každý (číselný) kód posloupnost čísel, nikoliv jedno číslo skládající se z cifer. Například pin k telefonu 1234 si pamatuji jako “jedna dvě tři čtyři”, nikoliv “tisíc dvěstě třicet čtyři”, protože se jedná o 4místný kód, nikoliv 4ciferné číslo. A naopak třeba letopočty si pamatuji jako velká čísla skládající se z několika cifer ("čtrnácet patnáct" místo “jedna čtyři jedna pět”). Ale to je možná jen moje programátorské postižení… :)
Každopádně hra je to skvělá a děkuji za super překlad!
Tak díky.
Zrovna tady byl ten překlad taková chůze po hraně propasti výrokové logiky, tak jsem se bál, že jak mně, tak matematické kolegyni něco úplně logicky uletí.
A zatím jediný vážný renonc (snad) bylo, že jsem si popletl sudá a lichá v překladu aplikace, to už je opraveno (zavčas). :)
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
meysha: Nechápu tu část “vůbec nedává smysl porovnávat dvě číslICE mezi sebou, která je větší (protože 7 < 9, ale -7 > -9, a v obou číslech figurují stejné číslice)” ,
protože mi není jasné, na základě čeho jsou nebo by byly -7 a -9 číslice.
Rozhodně by mne v životě nenapadlo si pod pojmem “číslice” představit něco se záporným znaménkem, ale pouze jeden znak (který taky může znamenat jednomístné číslo, včetně nuly).
U velikosti číslic si spíš představím,že sedmička může být zapsána větším fontem než devítka .
Přesně tak.
V číslech 7 a -7 figuruje stejná číslice, jmenovitě znak “7”. (Znaménko minus není číslicí.) V číslech -9 a 9 taky. Ale při jejich velikostním porovnání to vychází vzájemně opačně.
Proto “velikost číslice” nedává smysl (až na vámi zmíněný příklad s fontem). My spolu imho souhlasíme, jen jsem se asi předtím nevyjádřil dostatečně pregnantně. Pardon :)
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
Tak já nevím… Mám 4 roky matematického gymnázia a 5 let matfyzu, jsem trochu zdeformovaný, ale toto je přece učivo základky.
-7 je záporné číslo, které obsahuje číslicií 7. Stejně tak číslo -9 obsahuje číslici 9. A číslice 7 < číslice 9, proč by proboha nešly porovnávat? To, že -7 > -9, s tím přece vůbec nesouvisí.
Takže trvám na tom, že číslice se porovnávat dají a také se u nich dá testovat dělitelnost (třeba sudost/lichost) a provádět s nimi matematické operace (např. sčítat - vždyť i kritérium pro dělitelnost čísla 3 nebo 9 je dělitelnost CIFERNÉHO součtu).
V zásadě je jedno, jestli se ve hře používá pojem číslo nebo číslice (spousta lidí to stejně zaměňuje), hra tím nijak netrpí, ale argument, proč se ve hře používá pojem číslo a ne číslice (že u číslic není definovaná sudost/lichost, nedají se porovnávat a nemůžou se s nimi provádět matematické operace), je podle mého názoru chybný.
--------------------------------------------------------
zarytý fanda, sběratel a propagátor deskových her
Akorát teda v trojkové soustavě se třeba sudost/lichost určuje ciferným součtem, zatímco dělitelnost třemi nulou na posledním místě. A přitom používá 0, 1, 2… čili nám důvěrně známé číslice.
I to sčítání cifer je takové ošemetné, ono 6 + 6 ti může vyjít 12, nebo 14 (v osmičkové), nebo C… (byť to ve všech případech znamená stejnou hodnotu, tj. mohutnost množiny českých kalendářních měsíců).
Chtěl jsem prostě naznačit, že cifra je jen způsob zápisu čísla, zatímco to sčítání už činíš nad ČÍSLY, která se náhodou zapisují tou cifrou.
Nejsi sám, co má za sebou nějakou VŠ matematiku. Ale máš asi pravdu v tom, že cifry se mezi sebou mohou porovnávat. Všechny cifry mají přesně dané pořadí, stejně jako abeceda je přesně dané pořadí písmen (dokud do toho nezačne ÚJČ tahat kraviny jako č > c, ale ď = d).
TLDR: Pořád si myslím, že bylo rozumnější použít termín “číslo”, ne “cifra/číslice”, byť moje důvody mohly být liché (tj. poslední písmeno toho důvodu není dělitelné dvěma). A i kdyby ty důvody liché nebyly, je to už vytištěno… :) :(
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Útulná doupata - doplňky
Akt. cena: 329 Kč
Končí za: 1 den