REBEL.pl
Autoři: Mike Elliott

Honba za Hromovým kamenem

Autor: kronoss | 31.5.2010 | 19

Po dlouhém odhodlávání jsem se dokopal ke své prní recezi na Zatrolenkách a vybral jsme si, pro mě teď nejvíce hranou hru, Thunderstone.

O CO JDE?

Thunderstone je karetní hra, kde 2-5 hráčů se vtělují do hrdinů prozkoumajících temnou jeskyni s cílem naleznout mocný Hromový kámen. Samotný kámen bohužel přitahuje všechna magická stvoření z celého okolí, a tak nebudete mít o zabíjení monster nouzi.

KOMPONENTY

Thunderstone krabice má standartní čtvercový rozměr klasických deskovek typu Arkham Horror. Po otevření na vás vykoukne pěkný plastový insert s oddělenými otvory pro snazší orientaci mezi kartami. Těch je požehnaně - 530 plus 50 oddělovacích karet pro jednotlivé typy. Někdo na tento způsob prská se slovy, že Dominion to má vyřešeno lépe, ale já (nápad jsem našel na BGG) po rozdělení karet kartotékovým způsobem nemám problém. Kromě karet, insertu a pravidel v krabici nenajdete nic jiného, což u hry tohoto typu nikoho nepřekvapí

HERNÍ PRINCIPY

Nemám zkušenosti se hraním Dominionu, ale mnozí k němu Thunderstone nejvíce přirovnávají. Základem hry je tvoření balíčku karet při hře. Pomocí kombinování jejich efektů a přibírání silných a odhazování slabých karet budete zabíjet monstra (také ve formě karet).

HRA

V krabici se mimo hracích karet nachází i blíček takzvaných randomizérů, reprezentujících každý typ karet, pomocí kterých si na začátku hry sejmete (ne všechny karty využijete a díky tomu je každé startovní rozložení jiné) 3 typy monster (každý obsahuje 10 karet), 4 typy hrdinů (6x 1.level hrdiny, 4x 2.level 2x 3.level) a 8 typů podpůrných karet vesnice (každý typ - 10 karet).

Tuto náhodnou sestavu karet pak vyložíte na stůl. Karty monster se zamíchají a dospod balíčku, mezi poslední desítku monster, se zamíchá Hromový kámen (v angličtině nazvaný Thunderstone). Tento balíček představuje jeskyni, z které vycházejí vždy 3 příšery, se kterými je potřeba se probojovat k vytouženému kamenu. Pod jeskyni se vyloží 4 balíčky hrdinů, pod ně dvě řady po 4 balíčcích podpůrných karet a řada 4 balíčků základních karet, které jediné jsou stejné pro každou hru.

Každý hráč dostane počátečních 12 karet (každý úplně stejné) a hra začíná.

Hráč ve svém kole si sejme 6 karet ze svého snímacího balíčku a má 3 možné aktivity, které může udělat:

1. návštěva vesnice

Skoro každá karta má nějakou peněžní hodnotu. Hráč který navštíví vesnici si vyloží svých 6 karet co měl v ruce, vyhodnotí efekty karet určené pro vesnici, spočítá hodnotu všech vyložených karet, za kterou si může koupit jednu kartu z vesnice (hrdiny, podpůrné karty i základní) a nakonec může povýšit svého vyloženého hrdinu na vyšší úroveň pomocí karet zkušeností, které hráč získává po zabití příšery. Koupenou kartu si odhodí do svého odhazovacího balíčku i se 6ti kartami, které zrovna použil a nasnímá si 6 nových. Pokud nemá dostatek karet v snímacím balíčku, vezme se odhazovací, zamíchá a tím se zpátky vytvoří snímací balíček. Tímto způsobem karty cirkulují a hráč by ve svém zájmu měl se zbavovat slabých a získávat silné karty.

2. vstup do jeskyně a konfrontace s jednou z 3 vyložených příšer

Hráč vyloží z ruky 6 karet, vyřeší efekty spojené s jeskyní a s bojem a po vyřešení těchto efektů spočítá celkový útok svých hrdinů a jejich zbraní. V boji ještě záleží na hloubce, kde v jesyni se potvora nachází a světlu, díky jehož nedostatku se snižuje útok hrdinů. Pokud je celkový útok roven nebo je vyšší obrannému číslu příšery, hrdina(ové) příšeru porážejí a hráč přesouvá zabitou příšeru do odhazovacího balíčku spolu s použitými 6ti kartami a doplní ruku jako v případě vesnice. Za každou příšeru pak dostává určitý počet karet zkušeností, které jako jediné se dávají stranou a nehraje se s nimi. Místo po zabité příšeře se zaplní.

3. odpočinek

Hráč zanechá jakékoliv aktivity a za to má dovoleno vybrat z vyložených 6ti karet jednu zničit - odhodit na balíček zničených karet, které už nikdy pro tu hru nezahraje. Tento krok je výhodný pro možnost zbavení se slabých karet, které zbytečně zatěžují balíček.

Hra končí když hráči vyzabíjejí příšery a tím se dostanou do spodku balíčku jeskyně, kde vyplave na povrch Hromový kámen. Kdo zabije příšeru hlídající kámen, automaticky získává i kámen a je konec hry. (Téměř) každé monstrum má na sobě napsán nějaký počet vítězných bodů ( také hrdinové, které "vylevlujete" na 3. úroveň). Ten kdo získal Hromový kámen není jasný výtěz. O tom se rozhodne počet vítězných bodů (Hromový kámen má 3 vítězné body).

To by pro hru samotnou mělo být vše, snad jsem na nic nezapomněl

OSOBNÍ POHLED NA HRU

Hra mi hned na první pohled připomělo starou fantasy PC hru Diablo - vstupujete do jeskyně a pak ve vesnici doplňujete zásoby a zlepšujete se, a to pořád dokola. Někomu by to mohlo vadit, ale já to beru jako klad. Osobně mě na hře baví fantasy atmosféra, kdy záleží hodně na náhodě (pokud tedy s kartama nefixlujete  ) a musíte tu náhodu snižovat necháváním si v balíčku co nejméně karet, zato co nejsilnějších. Hra se dá hrát jako lehká casual hra která se dá vysvětlit za pár minut (pro hráče RPG her to je snadnější) a ani angličtina není moc těžká a víceméně se opakuje (navíc nejnovější verze pravidel 1.4 obsahuje vysvětlení efektů pro každou kartu), tak i více kompetitivní, kde si s některými hrdiny na vyšších úrovních dá slušně škodit. Thunderstone se dá dohrát během necelé hodinky, a když hráči vědí co mají dělat, je hra svižná. Naštěstí délka hry není úměrná množství hráčů, takže se nemusíte bát hraní v plném počtu, ba naopak. Ve hře více hráčů už nejde o vyčkávání na výhodnou kombinaci karet, ale musí se taktizovat, kterou kartu si koupit, protože, když se vykoupí všechny karty z  balíčku ve vesnici, už není možné ji získat jiným způsobem. Thunderstone velmi oceňuji i pro jeho modifikovatelnost pravidel, na BoardGameGeek.com je docela slušná sbírka variant jako je co-op, quest, nebo třeba pokémon varianta .

V polovině roku 2010 by mělo vyjít první rozšíření, a tak se moc těším a jsem zvědav jak to obohatí hru.