Pegasus Spiele
REBEL.pl
Autoři: Mike Elliott

Thunderstone jako hra pro jednoho hráče

Autor: Thales | 29.10.2010 | 9

Legenda

První zmínky o mocném artefaktu zaslechli ve městě čtyři mladí dobrodruzi hledající příležitost stát se hlavními představiteli slavných písní bardů v širokém okolí. K jejich nezkušenosti měli všichni čtyři tu smůlu, že na nenápadné povídačce o tajemství za vzdálenou a v temném hvozdu tonoucí vesnicí Barrowsdale bylo mnohem více pravdy, než je u podobných legend zvykem. Jejich těla pohltila temnota jeskyní Grimhold velmi rychle.

V tu dobu už zkušenější válečníci, mágové i ostatní lidé tušili rostoucí zlo jeskyní a na stopu legendy, artefaktu i zmizelé čtveřici se vydali další dvě výpravy. Řinčení zbraní, syčení ohně, válečný pokřik hrdinů i nelidský řev těch nejstrašnějších monster se z hvozdu ozýval po dlouhé dva dny. Pach ozonu a jemné praskání ve vzduchu byly jasnými důkazy množství magie, která byla při bojích použita na obou stranách.

Obě výpravy se třetí den vrátily a vyprávěly všem o hrůzách, které jim temné jeskyně Grimholdu poslaly vstříc. Prastaré bytosti, draci i ta nejhrůznější stvoření z pekel. A na konci toho všeho zahlédli důvod, proč hordy nestvůr tak zarputile bránili svou podzemní říši a bezhlavě se vrhaly do boje. Hrdinové spatřili, co legendy popisují jako Hromový kámen. Po chvíli však výjev vybledl, a přestože byla většina stvůr smetena ze světa, artefakt se jim už nepodařilo objevit.

Vesnička Barrowsdale tak sice byla uchráněna, ale nestvůry z jeskyní Grimhold budou dál ukrývat vzácný kámen, než se objeví další družina slávychtivých dobrodruhů, která vyslechne volání legendy...

Podrobnější popis samotných tří her můžete najít v sekci „hraní“. Nezbývá mi, než se přesunout k samotnému zhodnocení hry pro jednoho. Recenze je sepsána na základě klasické verze sólo hry, existují ještě dva obtížnější stupně, které doporučuji pro zkušenější hráče.

Pravidla

Pravidla jsou stejná jako u normální hry, pouze po vytvoření balíčku monster nevyložíte první tři monstra, ale na konci každého kola, když si dolížete nových 6 karet, otočíte vrchní monstrum, které se přesune na rank 3, v dalším kole otočíte další a tak se monstra posouvají. Ve chvíli, kdy by se mělo monstrum přesunout z ranku 1 na rank 0, odložíte monstrum stranou – proniklo do vesnice.

Pokud bojujete s monstrem a nepovede se vám ho porazit, směřuje taktéž na hromádku ve vesnici, ale v tomto kole nedochází k posunu monstra z ranku 1 do vesnice. Když se vám podaří monstrum porazit, doplníte normálně podzemí vložením monstra na rank 3, ale v dalším kole se monstra vůbec neposunou.

Hra končí stejně jako při hře více hráčů – karta Hromového kamene se dostane na rank 1, nebo ho získáte, když zabijete monstrum před ním ve chvíli, kdy je na ranku 1. Po skončení hry sečtete vítězné body ve vašem balíku a vítězné body monster, která pronikla do vesnice. Vyšší číslo vítězí.

Rychlost a Monstra

Hlavní u sólo hry je rychlost. Na rozdíl od normální hry potvory jenom tupě nesedí a nečekají, až se nějaký hrdina uráčí s nimi bojovat, ale samovolně se derou z jednoho ranku na druhý, až se dostanou ven. O výsledku hry totiž rozhoduje počet vítězných bodů ve vašem balíčku vs body v balíčku nestvůr, které pronikli až do vesnice. Monstra na nic nečekají, a pokud si necháte čas na pomalejší rozjezd, budete jen velmi těžko dohánět valící se hordu, která zaplňuje ulice Barrowsdale. Musíte tedy od začátku pravidelně kosit jejich řady.

Navíc jsou zde omezení – neplatí žádné efekty, které by monstra dávala dospod balíčku a poražená monstra jsou namísto dospod přímo do vesnice, což je dost nepříjemné.

Některé speciální schopnosti monster hráči nepochybně více "ocení" při větším počtu hráčů. Na mysli mám například breach efekt Arcivévody bolesti, který vás nutí zničit po dvou kartách od každého hrdiny ve vesnici. V jednom se dá takový efekt vcelku pohodlně ustát, ovšem ve čtyřech hráčích si dovedu představit slušnou přetahovanou hráčů o zbývající hrdiny. Přesto jsou ve většině případů nestvůry stejně účinné, jako u normální hry a budou vám znepříjemňovat život, jak to jenom půjde.

Akce ve vesnici

Rychlost hry s sebou nese další věc a tou je omezené nakupování. Nemáte čas několik kol na poskládání si balíčku, takže s každou rukou karet musíte dobře počítat, zda je lepší namísto boje kouknout do vesničky. Stejně tak musíte více přemýšlet, co opravdu potřebujete a co ne. Rozhodování se o tom, koho povýšíte na vyšší úroveň je důležité už v normální hře, ale tady to může mít větší důsledky. Za tři hry jsem neměl moc času na nákupy a tak bylo zbytečné zahlcovat si balíček třeba Hostinským apod. kartami. Když jsem získal chvilku oddechu zabitím monstra, hlavně jsem kupoval hrdiny, zbraně a kouzla a zvyšoval úrovně. Přesto nikomu nehodlám vnucovat svou taktiku, každý si nepochybně najde tu svojí, která mu bude vyhovovat a zároveň bude reagovat na výběr karet.

To mě vede ke kartám Trenéra (nebo spíš trenérky :-) a Hostiny (feast). Je mi jasné, že ve hře více hráčů jde nepochybně o dost silné karty, nicméně v sólo hře mi Trenér nepřijde tak silný, protože si s ním 1) nebudete chtít zaplňovat balíček, 2) musíte se rozhodnout, jestli si za peníze koupíte trenéra a ztratíte tak jedno kolo ve vesnici, když můžete koupit jiné věci, které se třeba budou hodit víc. Na druhé straně Hostina je k nezaplacení a je to opravdu hodně silná karta. Jsem přesvědčen, že cena (5) je příliš nízká za tak vysoký bonus a k vybalancování karty by stačilo jednoduše zvednout její hodnotu. Nevzpomínám si, že bych měl problém s jakoukoliv jinou kartou. Jenom karta Vyhnání postrádá své… kouzlo, protože nelze přesouvat monstra dospod balíčku nebo s nimi jinak manipulovat v rámci jednotlivých ranků.

Hrdinové

Dále máme hrdiny. Velká část je v sólo hře omezena, protože jsou jim jejich speciální schopnosti k ničemu (zloději nemají komu škodit, hrajete sám) anebo je nemohou použít (Elf nesmí házet potvory dospod balíčku). Přesto jsem to chápal spíše jako výzvu, protože si musíte balíček sestavit tak, aby vám byli hrdinové nějak užiteční. Dost také záleží na složení potvor - k čemu vám je schopnost zahazovat v boji karty nemocí a lízat místo nich další, když nemáte monstra rozdávající nemoci? Stejně tak naštve, když máte v balíčku monstra vyžadující magický útok a vy máte ve vesnici jenom hromadu nemagických zbraní, 4 obyvatele vesnice a k tomu výběr nemagických hrdinů. Sice to štve, ale pořád máte možnost bojovat s ostatními monstry a vyhrát.

Zhodnocení

Osobně mě velmi baví koncept tzv. deck building her a Dominion zaslouženě patří do mého seznamu Top her. Přesto postrádá možnost sólo hry, kterou beru u Thunderstonu jako významné plus, protože hra je skutečně zábavná a jakmile znáte trochu lépe karty, vše probíhá svižně a nezabere ani moc času. Navíc je tady vždy dost prostoru pro úpravy pravidel, kde vidím velký potenciál.

Jediná vada na kráse je po chvíli ohrání karet – přijde mi jich ve výsledku docela málo, což ovšem vyřeší rozšíření (momentálně je v prodeji jedno a na cestě je druhé). Takže hru v jednom můžu s klidným srdcem doporučit a komu se líbí hra jako taková, tomu se bude určitě líbit i tato varianta.