IELLO
REBEL.pl
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 2013

Mocné kameny v prachu arény

Autor: tarnow | 6.4.2015 | 7

V prachu bitevní arény bylo cítit magické pnutí. Vzorec rozmístěný na písku prosyceném krví padlých bojovníků začal pulsovat modravou záři. Náhlý příval energie ochladil okolí a celá aréna potemněla. Energie ve formě koule se začala koncentrovat nad bojovými kameny a v krátkém okamžiku dosáhla kritické úrovně. Diváci byli svědky počínající imploze energie, která obratem následovala explozí a oslepujícím zábleskem. Z rozvířeného písku se vyřítil zhmotněný Horský obr, který neváhal a vrhnul se okamžitě na nejbližšího nepřítele …

Minimalismus

Máte rádi hry, kde pravidla vysvětlíte do pěti minut, ale při hraní máte velkou variabilitu v možnostech, jak hrát svůj tah? Pokud jste si odpověděli „ano“, tak je Tash-Kalar hrou právě pro vás. Mezi silné stránky Tash-Kalaru patří právě minimalistická pravidla. Své spolu-/protihráče zasvětíte do umění vyvolávání bytostí během chvilky a pak už se můžete vrhnout do nelítostné bitvy jednotlivých škol bojového umění Tash-Kalar v prachu arény.

Před samotným začátkem musíte provést ještě jednu volbu, a to jaký typ hry budete chtít hrát. Je několik variant, ale pokud je zredukujeme na ty se zásadními rozdíly, tak se dostaneme na dvě kategorie. Plnění úkolů a bitku. Plnění úkolů klade důraz na práci s vyvoláváním - area control atd. Bitka je naopak primárně zaměřena na kosení nepřátelských kamenů v co největším počtu.

Morituri te salutant

Ve hře umisťujete své kameny do arény a pokud v aréně máte vyložený příslušný vzorec, vyvoláte pomocí karet bytost a aplikujete její efekt. Ten často umožní pohyb s kameny. Tak můžete ničit soupeřovy kameny a chystat si vzorce pro vyvolání další jednotky. Ve hře jsou tři úrovně kamenů: běžný (nejnižší), hrdinský a legendární (nejvyšší). Platí pravidlo, že nižším kamenem nemůžete zničit kámen vyšší úrovně.

Ve svém tahu máte dvě akce. Za akci se považuje umístnění běžného kamene na prázdné pole do arény nebo vyvolání bytosti. Díky vyvolávání bytostí dostáváte do arény hrdinské a legendární kameny. Vyvolat normální bytost lze pomoci běžných kamenů, pokud chcete vyvolat legendární bytost, vzorce obsahují i hrdinské kameny, které musíte mít na vyznačených místech vzorce.

Efekty vyvolaných bytostí vám umožní pohybovat dle zadaných kritérií svými kameny a tak například ničit soupeřovy kameny. Dalším efektem může být zvýšení úrovně některých z vašich kamenů. Pokud se vám podaří vyvolat legendární bytost, tak většinou následuje nevybíravý masakr v aréně, kdy se hráčům vrací do zásoby větší množství kamenů. To víte - Pekelný býk je holt Pekelný býk.

Balance na ostři nože

V Tash-Kalaru máte možnost hrát během svého tahu jednu balanční kartu. Zahrání balanční karty se nepočítá do limitu dvou akci. Tuto kartu můžete zahrát, pokud nastala jedna ze dvou situací. Nepřítel má o daný počet více kamenů v aréně nebo nepřítel má v aréně o daný počet kamenů vyšší úrovně více než vy.

Kartu balance považuji za jeden z nejlepších mechanismů v této hře. Tyto karty přináší do hry opět možnost pohybu s kameny nebo umístnění nových kamenů nebo zvyšování úrovně základních kamenů, takže hráč, který na tom je podstatně hůř (zdůrazňuji slovo podstatně), může obratem do hry například umístit kameny na ta správná místa pro vyvolání bytosti nebo splnění úkolu.

Balanční karta na hráče, který má aktuálně na herním plánu převahu, klade povinnost hrát obezřetně a decimovat protihráče v rámci mezí, aby tak nemohl zahrát svou balanční kartu. Trochu mi to připomíná držení hlavy pod vodou na tak dlouho, aby se mi protihráč neutopil. Pokud to přeženete, tak se protihráč sice neutopí, ale naopak vás třeba pěkně přetáhne sekerou Pobíječe legend.

Na férovku (bez úkolů)

Jak již název napovídá, jde o „rubačku“. Ve hře získáváte body za kameny soupeřů, které jste vyřadili z arény. Podle úrovně je odstupňováno kolik získáte. Hrdinský a Legendární přináší jeden bod. Abyste získali bod za běžný kámen, musíte v jednom kole získat nejméně dva.

Hráč na začátku dostane své počitadlo bodů a od každého hráče jeden jeho kámen. Hra končí, jakmile někdo jedním z kamenů na svém počitadle dosáhne určeného počtu bodů. Takto se spouští konec hry, ale nevyhrává hráč, který má první svůj kámen na hodnotě ukončující hru. Vyhrává hráč, jehož kámen, který je poslední, má vyšší hodnotu než poslední kameny ostatních hráčů.

Tento typ vítězství, tedy „být nejlepší v nejhorší dosažené hodnotě“ můžete znát například ze hry Eufrat a Tigris. Je to podmínka vítězství, která je pro konfliktní hry optimální. Zabrání tomu, aby silnější hráč drtil jednoho protihráče, který pak nemá šanci se herně zvednout. Výsledkem takového počínání by bylo brzké dosažení konce hry, ale zároveň prohra, protože hráč by byl dobrý pouze v jedné barvě.

Karty balance se hrají i v této hře. Mají nový dopad do hry. Kromě získání výhody pro slabšího hráče, přináší zároveň jeden vítězný bod hráči, se kterým se slabší hráč poměřuje. Má tak dvojí dopad, zaprvé slabší hráč využije efekt a za druhé díky tomu, že si přes balanční kartu silnější hráč posune jeho kámen, stává se slabší hráč méně atraktivním cílem.

Vaše přání je mi rozkazem (s úkoly)

Klasický boj v aréně zůstane, ale body budete získávat za plnění úkolů. Ty mohou být různé, např. zničení několika soupeřových kamenů v určených úrovních, izolování soupeřova kamene, vytvoření spojnice/tvaru na mapě nebo vyvolávání na daných místech a tak dále.

Mód jinak také zvaný „Vznešená hra“ je výborný v tom, že na hru nemá až tak vliv, jak to vypadá na herní mapě, ale to, jak se daří plnit úkoly. Tedy i hráč, který má méně kamenů na mapě, může plnit úkoly lépe, protože je má prostě na lepším místě pro splnění úkolu než protihráč s více kameny.

Během svého tahu smíte splnit pouze jeden úkol, a to i kdybyste měli podmínky pro splnění dvou. Další úkol můžete splnit až v příštím kole, takže se připravte na to, že to soupeř jen tak nenechá. S úkoly přichází i další zajímavý prvek. V nabídce jsou vždy tři úkoly, které můžete plnit, ale vidíte čtvrtý úkol, který do hry vstoupí, jakmile se některý z aktuálních úkolů podaří splnit. Můžete si tak plánovat budoucí tahy s ohledem na úkol, který do hry teprve vstoupí.

Splnění úkolu je většinou na několik tahů, kdy musíte situaci v aréně nastavit tak, aby se vám podařilo úkol splnit. Především u budování spojnic mezi rohy jsme zažili několikrát zajímavé přetahování, kdy hráč, který měl na dosah propojení dvou rohů, musel ukrutně bojovat, aby spojnice zůstala celá a on mohl dodat poslední kameny.

A vítězem se stává …

Tash-Kalar je hra, která jako většina „chvátilovek“ jede na odladěném mechanismu, na který se navlékne tématický kabátek. Kdo chce, může téma ve hře silně vnímat. Například když vám Dělová věž pročísne vaše šiky nebo když do hry ladně vstoupí Sylvánská královna. Pro mě osobně téma krásně doplňuje mechaniku, ale chápu, že někdo v tom bude vidět jen „hardcore piškvorky“.

Jednotlivé školy mají své vlastní vzorce a hlavně vlastní efekty jednotlivých vyvolaných bytostí. Přesto se dá vyhrát s kteroukoliv školou a záleží pouze na hráči, zda najde optimální možnosti svého tahu.

Co na hře především oceňuji, jsou balanční mechanismy, které výše popsaným způsobem nutí hráče hrát tak, aby odpadl nešvar eliminace. Eliminaci v čisté formě jsem zažil například u Eclipse ve hře šesti hráčů. Hra trvala čtyři hodiny a jeden zaříznutý hráč byl tři hodiny na jednom hexu bez šance cokoliv udělat. Tohle se vám v Tash-Kalaru nestane. Jste stále ve hře.

Tash-Kalar není, především v „bitkovém módu“, o dlouhodobé strategii. Během tahu protihráče se situace v aréně může proměnit k nepoznání. Dlouhodobě na hru můžete nahlížet tak, že se musíte snažit zaplnit kompaktní prostor svými kameny, abyste mohli rozběhnout vyvolávání. A vždy, když se dostanete na tah, tak je to o postřehu jak nejlépe zahrát své dvě akce.

Pro legendární bytosti pak už prvek plánování nabývá na důležitosti, a to ze dvou důvodů. Legendární bytosti ke svému vyvolání potřebují i několik hrdinských kamenů na vyznačených místech. A druhý důvod je, že hrdinské kameny nelze odstranit tak snadno jako běžné kameny, takže s nimi většinou počítáte i do dalších kol.

Tash-Kalar je v konfliktních euro hrách určitě mezi špičkou. Za krátkou chvíli vysvětlíte pravidla a otevře se před vámi paleta možností, jak hrát svůj tah. Díky odladěnému balančnímu systému se vyhnete eliminaci, případně „harvestování“ slabšího hráče. Pokud chcete konflikt zjemnit, je možno vrhnout se na Vznešenou hru s plněním úkolů.

Bodové hodnocení:

+ rychlé vysvětlení pravidel
+ svižné pro 2-3 hráče