Doporučený věk: od 5 let
Herní doba: 10 min
Autoři: Jacques Zeimet
Rok vydání: 2007

Zeleninový salát se švábi

Autor: Kent | 21.7.2011 | 3

Paprika, rajče, salát, květák, rajče, salát, paprika, květák,…..šváb……takhle nějak vypadá  průběh karetní hry Švábí salát. A proč zrovna švábí salát? Protože tahle zeleninová pochoutka je doslova prolezlá tímto hmyzem. Takže pozor na šváby, protože  pokud nějakého v salátu najdete, nesmí se tenhle druh zeleniny jíst, natož tak vyslovit!!!

Úvod a stručně o hře

Jedná se o velmi rychlou, vtipnou a zábavnou karetní hru pro děti i dospělé, kdy hru si může zahrát 2-6 hráčů. Tato hra není ani příběhová, ani strategická ani logická, ale vše závisí na rychlosti, postřehu a komunikaci. Cílem hry je zbavit se svých karet dříve než spoluhráči. Ve hře je celkem 120 karet se 4 druhy zeleniny a 8 druhů karet se švábem, který je u každého druhu zeleniny zastoupen 2x.

Jedná se o zelí, květák, rajče a papriku. Proč tam není např, mrkev, či kedlubna těžko říct. Snad proto, aby se v tom zejména děti, pro které je hra především určena, neztratily, snad proto aby nebyla hra tak jednoduchá. Každopádně sledovat tyto 4 druhy zeleniny a nesplést se, dá zabrat i dospělému hráči. Nic jiného než katy se ve hře nepoužívá. Karty jsou menší, tak aby se v případě potřeby vešly i do dětské ruky (např, když je potřeba balíček zamíchat), jsou ze standardního materiálu a během hraní jsem nezaznamenal jejich nadměrné opotřebení.

Obsah krabičky

Jak se tato hra hraje

Jak jsem naspal v úvodu, balíček všech karet se rozdělí rovnoměrně mezi všechny hráče, tak aby měl každý hráč stejný počet. Začíná určený hráč, který vynese první kartu. Každý hráč si položí svůj balíček karet lícem dolů, tak aby on ani ostatní hráči neviděli, co bude následovat za kartu v příštím tahu. Každý hráč může ve svém tahu vynést pouze 1 kartu! Ve hře jsou dvě základní pravidla. Pravidlo č. 1: hráč musí mluvit vždycky pravdu. Pravidlo č. 2: Nemůže-li (za jistých okolností) mluvit hráč pravdu, musí říct lež, ale takovou lež, která je dovolena.

O co tedy jde? Názorně vysvětlím. Začínající hráč vynese kartu salátu. Tuto otočí a položí doprostřed, mezi ostatní hráče a tím se bude vytvářet odkládací balíček karet. Následující hráč opět otočí ze svého balíčku vrchní kartu. Na tu se nejdříve podívá, ale tak aby ji i ostatní spoluhráči viděli a podle toho jaký druh zeleniny je na kartě, použije ve hře pravidlo č. 1 nebo č. 2. V případě, že bude jeho karta jiného druhu zeleniny (kromě švába, ale o tom později) řídí se pravidlem č. 1, řekne tedy pravdu.

Např. hráč před ním vynesl kartu se salátem, a on drží v ruce kartu s rajčetem. Položí tedy kartu na salát a řekne pravdu, tedy rajče. Následuje další hráč a opět udělá to samé. Ale pokud tento hráč vytáhne ze svého balíčku kartu s rajčetem, řídí se pravidlem č. 2 a nesmí říct pravdu, ale lež a to takovou, že překryje kartu rajčete svojí kartou rajčete, ale řekne např. květák. Tak, a teď se nám hra pěkně zamotává, neboť další hráč může také vytáhnout ze svého balíčku kartu rajčete, ale nesmí říci pravdu, protože na hromádce je již karta s rajčetem vyložena. Musí tedy říci lež, ale nesmí vyslovit květák, jelikož ten řekl hráč před ním. Jediné co mu zbývá vyslovit, je salát nebo paprika. A takto se pokračuje dál.

Kartičky

Co se stane, pokud některý z hráčů otočí ze svého balíčku kartičku švába? Tento hráč musí nahlas a zřetelně říci ŠVÁB, hromádku touto kartou švába uzavře a položí stranou. Následující hráč pak začíná novou odkládací hromádku, ale opět za trochu pozměněných pravidel. Vytáhnutím kartičky švába, se totiž stane to, že zelenina na které je šváb zobrazen – např. paprika, je pro další tahy TABU a nesmí se za žádných okolností nahlas vyslovit, i když by se měla podle pravidla č. 1, mluvit pravda. Tím máme situaci hodně složitou, neboť máme po další zbytek hry k dispozici pouze 3 druhy zeleniny.

Je to z toho důvodu, že když další hráč vynese např. kartu papriky, nesmí říci paprika, (protože je tento druh zeleniny TABU), ale řekne třeba rajče. Následující hráč vytáhne rajče, ale nesmí říct ani paprika (tato je v této fázi hry TABU), nesmí říct ani rajče (protože to řekl hráč před ním), ale musí říct např. květák. Čistě teoreticky může nastat situace, že další hráč opět vytáhne s rajčetem ale nesmí říci pravdu, protože i když rajče není TABU, vytáhnul jej hráč před ním (kartička rajčete leží na hromádce), nesmí říci ani paprika, protože ta je nyní TABU a nesmí říci ani květák, protože ten řekl hráč před ním, který vytáhnul kartu s rajčetem a tak jediné co mu zbývá je salát.

Co se stane, když se některý hráč splete, nebo dlouho přemýšlí, či se zadrhne v řeči? Tento hráč si prostě vezme předchozí hromádku karet, kde byl šváb. Tuto si položí pod svoji hromádku karet, tím se mu zvětší jeho balíček karet a pokračuje se ve hře dál. Jen s tím rozdílem, že paprika už není TABU (jelikož si švába s paprikou vzal hráč jenž se spletl) a čeká se na dalšího švába, případně na to, než se další hráč splete. Nelze ani při vytažení kartičky se švábem zvolat druh zeleniny, který je na kartě se švábem, ale musí prostě vyslovit stručně ŠVÁB!

Krabice ze zadní strany

Zhodnocení hry a závěr

Jak jsem psal úvodem, hra je velmi rychlá, dynamická a srandovní. Ve hře dochází k různým situacím jenž dokážou člověka pobavit, rozesmát, či rozchechtat. Nejčastějším bývají přeřeknutí nebo nesprávný název zeleniny. Ovšem mezi kuriozity o které není nouze, patří třeba ve zmatku vyslovený název úplně jiného druhu zeleniny, než který je na kartách zobrazen. Častým jevem bývá místo salátu vyslovení kedlubna, místo papriky, třeba mrkev, čí místo květáku karfiol apod. Ani tenhle název nemůže být uznán. A tak se u hry baví jak děti, tak dospělí. Na kartičkách nejsou žádné texty a hru určitě doporučuji do rodin s dětmi nebo do kolektivu dětí. Dalším volným pokračováním této hry, je Švábí polévka, a někdy lze tyto dvě hry zkombinovat. Ovšem to musí být už nářez.