Sid Meier's Civilization: The Boardgame

xxxxxxxooo hodnoceno 35x (Seznam vlastníků)

Sid Meier's Civilization: The Boardgame - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, diplomacie
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Eagle Games
Edge Entertainment
Pro Ludo
Autoři: Glenn Drover
Rok vydání: 2002
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Ota

Jak zkrátit + zjednodušit?

Jsem teď na dlouhodbé služební cestě v Německu a jelikož rodina přijede až za pár dní, mám nebývale volné večery :). Sebou jsem si vzal ke znovu prostudování právě tuto hru. Kdysi jsem ji dostal k narozeninám, ale záhy jsem zjistil, že hra svou délkou přesahuje apetit mého okolí a pár let se na ni nahoře v polici jen prášilo. Ale okolí se mění a v poslední době to vypadá, že příští rok by mohl být ohledně jakéhokoli hraní lepší.
I to byl důvod se na "Civku" znovu podívat, jestli je to opravdu tak tučné sousto, jak to z pravidel vypadalo. Rozehrál jsem hru jakoby ve čtyřech hráčích. První hra trvala hrozně dlouho (hrál jsem jen střední hru), ale naučil jsem se pravidla a odhalil některé finty, jak čas zkrátit. Druhá hra odsýpala rychleji a čím dál víc se mi ta hra líbí. Nicméně jsem cítil, že je pořád příliš dlouhá a složitá (alespoň pro potenciální oběti - čti spoluhráče). A tak jsem se podíval na různá fóra a snažil se pravidla nějakým rozumným způsobem upravit.

Má někdo z Vás podobnou zkušenost? Používá někdo z Vás nějaké domácí pravidlo, které se osvědčilo?

Mé postřehy:
- vyrobit si něco jako pruh produkce. Značka každého hráče se posouvá po tomto pruhu vždy, když se nějakým způsobem ovlivní jeho produkce (založení sídla, nákup vylepšení atd.). Počítat v každé výrobní fázi svou produkci je totiž zdlouhavé.
- uvažuji o tom, že zcela zruším bojové modifikátory u vojenských jednotek (například bojový vůz i jezdec by měli hodnotu 1k6, mušketýr i střelec hodnotu 3k6 atd.). Hra by se dost zjednodušila a na taktiku by to snad nemělo až takový vliv (alespoň doufám).
- zkouším vymyslet pravidlo na omezení maximálního počtu vlastních vojenských jednotek v jedné oblasti (oháním se logistickými problémy).
- zkouším zavést možnost výskytu barbarů
- technologie staré doby stojí jen třetinu (některé by totiž ležely takříkajíc na skladě a nidko by je nechtěl ani za polovinu)

Díky za jakýkoli názor
9.11.2009 15:02:15

obrázky
Je to sice mimo to co řešíš, ale když máš ty dlouhé večery sám, nedalo by se pořídit pár fotek :)

11.11.2009 09:42:02

sappho
To si lze vyložit mnoha způsoby... ;)

11.11.2009 09:50:29

Ota

sappho
To bych jistě mohl, kdybych tu měl nějaký fotoaparát :).

Každopádně se do možných "zjednodušujících" úprav začínám jaksi nepříjemně nořit. Budu si muset dát pauzu, nebo z X-hodinové hry vznikne hra minimálně (X+2)hodinová ... Nějak se mi ztupila Ockhamova břitva ... :).

11.11.2009 10:37:38

to Sydo
Každý asi děláme po večerech jiné fotky ;)

11.11.2009 10:40:07

sappho
No to víš, já mám doma ten šlauch...

11.11.2009 10:42:00

Ota

aradraug ve vedlejší diskuzi "Reprint!
cituji z vedlejší diskuze:
----------
aradraug napsal:

No, sice mám Sidovu Civku (ale vzhedem k délce hry není s kým ji hrát - pravidla jsem si upravil), ale tahle vypadá fakt zajímavě...už se těším.
----------
Docela by mě ty Tvoje úpravy zajímaly. Snažil jsem se Ti poslat Zprávu, ale nějak to nechtělo odejít. Myslíš, že by bylo možné hlavní rysy Tvých úprav uvést přímo sem? Každá inspirace se hodí.
Díky

5.8.2010 20:09:29

úprava pravidel
Jen tak na úvod - úprava pravidel nespočívá v nějakém výrazném zkrácení. Mně délka hry nevadí, k téhle hře mi sedí (bohužel obvyklí spoluhráči nemají tolik času a elánu). Největší "časožrout" je stejně počítání produktivity, takže na to jsem si do PDA udělal excel tabulku...

Moje úpravy:
Vylepšení měst – v původních pravidlech je, že při postupu do další éry určí hráč, který postup způsobil, jeden druh vylepšení, který zastará (odstraní se). Vedlo to k tomu, že hráči byli ve dvacátém století a o zábavu se obyvatelstvu staraly chrámy a zikkuraty...nikdo neměl zájem vylepšovat něco, co nebylo potřeba a hráč většinou určil něco jako koloseum, které v té chvíli nikdo neměl. Takže jsem to otočil – hráč určí jedno vylepšení z jakékoliv minulé éry, které nezastará. Ostatní jsou zastaralé a odstraní se (ostatně, kdo by se staral o nějaký soud, když ho může bavit televize, že?).
Stejně tak po dobytí města o vylepšení přijdete (pravda, stavba se dá stěhovat, ale odstěhovat třeba katedrálu? A dvakrát za sebou?). Když není jasné, které město ztratíte, vybíráte si vy.

Souboje – soubojový systém se mi dost nelíbil, vytahování jednotek z mapy za zástěnu, skryté navrhování bojovníků...nic pro mě. Takže souboje se překopaly od základu.

Útočník (ten, kdo region napadl) i obránce vezmou svoje armády. Vyberou z nich nejsilnější jednotku (dává nejvíc kostek) a tolik kostek si vezmou do ruky. K nim přidají za každou další svou jednotku jednu kostku.
Příklad: Franta (útočník) má 2x rytíře (Knight) a 1x Pikenýra (Man-at-Arms). Pepa (obránce) je technologicky vyspělejší a má jednoho střelce (Rifleman). Franta bude házet čtyřmi kostkami (2+1+1), Pepa jen třemi.

Oba hodí kostkami. Pokud někdo má jednotky s bonusem (Pepa, protože střelec má bonus +2), může na svých kostkách zvednout výsledek až do celkové výše bonusu (prostě ze 4 udělá 5). Bonus může rozdělit libovolně, klidně ho může celý utratit na jednu kostku nebo zvýšit třeba dvě kostky o jeden bod každou.
Příklad: Franta hodil a padlo mu 6, 4, 1 a 1. Pepovi padlo 4, 3 a 2. Pepa využije bonus +2 a 4 změní na 6 – stejně mu to nepomůže.

Kostky se seřadí od nejvyšší po nejnižší a spárují se soupeřovými (Vytvoří se dvojice Frantova nejvyšší-Pepova nejvyšší, Frantova druhá nejvyšší-Pepova druhá nejvyšší)
Příklad: Vzniklé páry budou (Franta-Pepa): 6-6, 4-3, 1-2 a Frantova 1 zůstane bokem.

Postupně od nejvyššího se vyhodnocuje. Pár, na kterém je remíza se dá bokem – jednotky si nic neudělali. Za každý pár, ve kterém máte víc, než soupeř, si soupeř odstraní jednu jednotku a vice versa. Soupeř si sám volí, jakou jednotku odstraní.
Příklad: Pár 6-6 je remíza, dá se stranou. Pár 4-3 znamená výhru pro Frantu, takže Pepa musí odstranit jednu svou jednotku. Bohužel je to i jeho jediná...to nevypadá dobře. Další pár je 1-2, tentokrát vyhrál Pepa a Franta musí odstranit jednu jednotku.

Pokud nějaké kostky zbyly bokem, mohou být využity k dalšímu boji – z kostek bokem uděláte skupinky, a pokud v součtu nějaká skupinka převyšuje (nestačí dorovnat) nějaký soupeřův hod, kterým vyhrál (nebo remizoval), je jedna soupeřova jednotka zničena.
Příklad: Pepa má smůlu a přišel o kritické území, takže s ním už se dál nepočítá. Bude rád, když přežije, musíme proto sehnat nového hráče. Naštěstí je po ruce ještě Pavel.
Později ve hře má Franta stále dobyvačné choutky. Svou armádou složenou z 2x kulometčíka a 1x tanku napadne nebohého Pavla, se brání jen jedním dragounem. Franta bude házet šesti kostkami, Pavel jen třemi. Franta hodil 6, 6, 5, 3, 3, 2, Pavel má štěstí a hodil tři šestky. Páry budou následující (Franta-Pavel): 6-6, 6-6, 5-6 a zbytek se dá bokem. Franta si musí odstranit jednu jednotku. Pavel se už raduje, že nápor ustál, ale zapomněl na Frantovy odložené kostky. Franta udělá z kostek jednu skupinku se součtem 8, použije ji proti jedné z Pavlových šestek a tím zlikviduje jedinou Pavlovu jednotku. Další hra už není podstatná, jen Franta chce, aby ho ostatní oslovovali „Vaše dobyvatelstvo“...

Výše uvedený postup aplikujte tak dlouho, dokud není jedna strana zlikvidována a v případě potřeby použijte i bonus za obranu města (použije se na „zlepšení“ kostky, stejně jako bonusy jednotek). Letadla přidávají kostky tak, jak je napsáno v pravidlech (ano, když máte dva tanky podporované neviditelným bombardérem, házíte 9 kostek – 4+1+4) - letectvo je mocná zbraň.

Vypadá to složitě, ale ve výsledku je vyhodnocování bojů rychlejší. Má to ale jeden problém, vzhledem k hromadnosti boje na rozdíl od původních pravidel můj systém nepočítá s bonusem za rozdílnost jednotek (jízda > pěchota, pěchota > artilerie, artilerie > jízda). Jak vyřešit tohle, na to jsem nepřišel.

6.8.2010 01:17:07

Vybíráme z Bazaru

Duna Impérium + promo
Duna Impérium + promo
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas