Scythe - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alan Stone
Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Vlastnosti jednotlivých národů

Tak zkusím vykopnout diskuzi o evergreenu každé control-area deskovky :-) a to jsou vlastnosti jednotlivých národů... Co si o nich myslíte? Přijdou vám dobře vybalancované nebo naopak ne? Naše skupina má za sebou zatím jen 3 hry ve 4 hráčích a zkušenosti jsme měli tyto:

Rusvětská Olga (červená)
- velmi rychle se dostane do továrny: buď přes vesnice nebo klasicky přes pohyb, protože tu akci může hrát každé kolo (hodně silné)
- ve všech třech hrách byl v továrně jako první
- může hrát kartu továrny každé kolo (díky své vlastnosti), takže je schopen třeba každé kolo postavit "zdarma" např. 4 budovy a zvýšit si 4x popularitu
- tenhle národ nám zatím přijde jako nejsilnější

Polanská Anna (bílá)
- na kartě setkání si vybírá dvě možnosti namísto jedné
- může se pohybovat skrz jezera
- takže taktika je posbírat co nejvíce žetonů setkání a nabuffovat se přes ně
- vlastnosit nám přišli spíše nadprůměrné oproti zbytku

Saský Gunter (černý)
- může porušit limit hvězd u úkolů a soubojů
- pokud mu přijdou dva dobré úkoly, tak je na tom hodně dobře
- jeho taktika je spíš jít do soubojů, snažit se je vyhrávat, získat tak hvězdy)
- souboje podporuje i jeho vlastnost DISARM, která umí odečíst dvě moci soupeři
- obecně nám tenhle národ přišel jako průměr

Severský Bjorn (modrý)
- nehráli jsme, takže bez zkušeností

Krymská Zehra (žlutá)
- může použít jednu bojovou kartu jako surovinu, občas se hodí, ale karet není nikdy dost
- může se pohybovat mezi neaktivníma základnama, ve 4 a více hráčích vlastnost k ničemu, protože se nemá kam pohybovat... :((
- v naší skupině zatím jednoznačně nejslabší národ

Cílem toho vlákna není házet špínu na autory téhle geniální hry. Rád bych jen otevřel diskuzi nad jednotlivýcmi vlastnostmi jednotlivých národů. Co si o nich myslíte a jak je třeba chytře využít k vítězství. Je možné, že jsme zatím jen neobjevili u některých národů, jak správně využít jejich vlatnosti k výhře.

Jinak obecně ve 4 hráčích průměrně vítěz nahrál 55-58 bodů. A mezi prvním a druhý místem nebyl nikdy moc velký rozdíl. Jak jste na tom byli vy?
8.5.2017 13:37:27

ad Krymský chanát
Já bych to s Krymským chanátem neviděl tak černě.
1) Není pravda, že v 4 hráčích nemá kam jít. Jsou tam ještě dvě základny Albion a Togawa na opačných koncích mapy. Okamžitý přesun jedním krokem z kteréhokoli místa na úplně opačný konec mapy, kde vůbec nemusí mít chanát svoji jednotku je naopak hodně silná vlastnost. Takže když má chanát už uvolněnou vlastnost rychlosti, tak je rázem za jeden pohyb na území na opačném konci mapy.
2) Jak sám píšeš, tak bojových karet není nikdy dost a získat bojovou kartu před bojem od soupeře je dvojnásobný bonus - nic za to neplatíš a ještě oslabíš soupeře.

Naopak Rusvětský svaz bych zase tak nadšeně jako vy neviděl. Hrát sice znovu stejnou sekci akcí je sice fajn a občas se může hodit, ale hrát 4x po sobě kartu továrny (byť s výhodnou akcí) nemusí být vždycky to pravé ořechové.
1) Zdarma karta továrny není, takže konkrétně u karty o které píšeš za postavení těch 4 budov zaplatíš 8 zlaťáků, což je docela dost.
2) Pokud hraje Rusvět 4x za sebou kartu továrny, tak mu stojí jiný rozvoj (suroviny, podpora) a co dělají soupeři? Nechají jeho jednotky na plánu na pokoji? Stačí vytlačení jeho dělníků, nebo dva boje a rázem bude mít Rusvět jiné starosti, než hrát 4x po sobě kartu továrny.

8.5.2017 14:12:18

žlutej
Myslím, že jste pochopili špatně schopnost žlutého národu: ve 4 hráčích má 3 možnosti, kam se přesunout, tudíž se jednoduše dostane do neobydlených oblastí, kde ho pravděpodobně nebude nikdo otravovat.

Jinak u nás se vítězné národy dost střídají. V první hře modrý (ale hráli jsme pár věcí blbě ofc), pak jsem vyhrál já za bílého a žlutého.

Myslím, že hra je až extrémně vybalancovaná a každá strana vyžaduje trošku jiný přístup, ještě navíc s ohledem na desku průmyslu. Prostě musíš najít ve svých schopnostech co nejefektivnější způsob, jak dosáhnout hvězd. A to mi na tý hře přijde úplně nejvíc a samozřejmě je hodně znát, pokud to hraješ poprvý.

Já když to učil kámoše, tak jsem nasbíral asi 70, oni se pohybovali někde kolem 30, protože já už prostě věděl, co chci dělat.

8.5.2017 14:14:44

balanc
Tato hra je vybalancovana k dokonalosti, ako o tom svedcia snad miliony odohranych hier a reakcii ludi na oficialnom FB a forach :-)
Ak mas dojem, ze je dakto silnejsi, alebo slabsi, bude problem v tom, ze ten narod zle hrate, alebo hraju zle protihraci :-)

8.5.2017 16:11:55

kren
Krymský chanát

1.) I tak nechápu tu výhodu, proč bych za ten Krymský chanát měl chodit na neaktivní základny? Jakou bych měl mít motivaci? Je přeci jedno jeslti ekonomiku rozjedu tam kde začínám nebo se přestěhuju na druhý konec mapy. Tak jako tak, si pro mně na obě místa může přijít protivník

2.) OK beru, sebrat protivníkovy kartu je dobrá vlastnost..., která pomůže


Ruskovětský svaz

1.) Zaplatit 8 zlaťáků za 4 budovy a 4 popularity mi zas tak velký problém nepřijde, když průměrně začínám s 6. Ve srovnání třeba se 4 kartama setkání mi to přijde výhodnější...

2.) Většinou se nám stávalo, že bitvy probíhali až 2-3 kola před koncem hry. V podstatě každý si suroviny a dělníky hlídal mechama nebo svojí postavou. Nikomu se moc nechtělo do bitev v první polovině hry...

8.5.2017 18:44:22

Yedle
Ale žlutého nikdo na začátku neotravuje, proč by měl lézt na jiný okraj mapy? Přijde mi to stejné... navíc čím více hráčů, tém méně možností kam cestovat. Je to jediný národ, který má vlastnost závislou na počtu hráčů.

8.5.2017 18:48:42

Wuuduu
Ano, neříkám že ta hra není vybalancovaná, píšu svojí zkušenost po 3 odehraných hrách. Pevně věřím, že ta hra byla xkrát otestovaná a nedovolili by si vypustit něco nedotaženého. Cílem diskuze je pokecat o vlastnostech jednotlivých národů a načerpat inspiraci, jak dobře je využít ke zdárnému vítězství. Mě zatím nejvíc unikají výhody vlastností toho žlutého :-(.

8.5.2017 18:53:23

Neaktivní základny
No pokud, nepovažujete za obrovskou výhodu se během dvou kroků jednoho pohybu dostat na území na opačném konci mapy (už jenom kvůli setkáním, ale těch důvodů je víc), pak je zbytečná jakákoli diskuze ;D.

8.5.2017 19:06:51

žlutej atd.
Ona i ta možnost místo suroviny utrácet kartu je super, navíc před bojem soupeři kartu ukradneš. Z toho kouká ekonomický benefit, zároveň i vojenský. Navíc se můžeš jednoduše dostat pro suroviny, které se na tvém poloostrově nenachází. To, že tě nikdo neotravuje, bylo myšleno tak, že všichni se spíš stahují ke středu a továrně. Ty si můžeš kroužit po mapě kolem.

U nás v partě jsou zatím rozpačité pocity z modrého, kdy se zatím nikomu nepodařilo využit jeho potenciál naplno.

Ale hlavní je podle mě vymyslet efektivitu národa v závislosti na jeho průmyslu. Pokud mám super drahé mechy a na poloostrově žádné železo, tak je blbost se pokoušet ze začátku mechy stavět, ale najít jinou cestu.

Hodně lidí asi taky dělá chybu, že se hodně zaměřuje na svůj tajný úkol. Pokud je hodně těžký, nebo pro mé podmínky těžko splnitelný, tak je nejlepší se na něj vykašlat a sbírat hvězdy jinak.

8.5.2017 19:53:35

Yedle
Máš pravdu s tím slíděním na okraji mapy, to mě nenapadlo. V našich hrách se většinou všichni snažili dostat do továrny nebo minimálně 3 hráči ze 4. Asi teda není špatný s tím žlutým slídit na okraji mapy, vyzobávat karty setkání a zabírat si hexy pro sebe....

I u nás se všichni fixovali na svůj tajný úkol a byly to většinou první splněné hvězdy. A stalo se nám, že tajný úkol poslal hráče úplně do háje (nasbírat x peněz).

9.5.2017 06:28:17

to Bartoloměj - Jak získat hvězdu a penize
Je třeba si uvědomit dvě věci:
1) Že je 10 způsobů, jak získat hvězdu a hráč má jen 6 hvězd, takže snažit se mermomoci splnit samostatně tajný úkol, který není nijak zvlášť bodovaný a je v dané situaci hráče příliš obtížný je blbost. Může to být pouze třešnička na dortu pokud tajný úkol zhruba odpovídá strategii, kterou hráč hraje.

2) Kromě zisku peněz během hry, jsou pouze 3 věci za které je možné získat peníze na konci hry (nepočítám-li stavební bonus, který není příliš ziskový a je spíš taky takovou třešničkou na dortu).
a) Počet hvězd - čili z těch 10 možností je třeba jet na ty, které dané kombinaci frakce a hráčské desky nejvíc vyhovují, aby hráč byl ten, který ukončuje 6 hvězdou hru a nebo aby měl alespoň 5 hvězd.
a) Územi - těsně před koncem hry je třeba se co nejvíc rozlézt po hracím plánu
b) Suroviny - mít nasysleny suroviny buď na bezpečném místě, kde mi je pokud možno nemůže nikdo sebrat, nebo je mít rovnoměrně rozptýlené po mých územích, aby eventuelní ztráta byla co nejmenší.
A HLAVNĚ JE TŘEBA MÍT VYSOKO POPULARITU, PROTOŽE ROZDÍL MEZI TĚMI TŘEMI SEKCEMI STUPNICE POPULARITY JE HODNĚ VELKÝ.

9.5.2017 07:35:25

žluty
Já jsem za žlutého hrál jednou zatím, ale hrálo se mi za něj skvěle. Odemkl jsem si všechny rekruty, zbudoval robota abych mohl skákat a přesunul jsem mecha a dělníky na jednu stranu mapy, hrdinu na druhou a mohl jsem začít otravovat hráče.
Jsem najednou ostatním hráčům v zádech, můžu sem tam ukrást zdroje, překážet jim nebo je připravit o zdroje co zrovna sehnali a které potřebovali.

Navíc některé národy těch bojových karet nemají zrovna moc, a to že jim jednu ukradnu se mi dost hodí, schopnost placení kartou místo jedné suroviny jsem použil asi 5x, sice jsem si tim z ruky vyházel někdy i čtyřkovou kartu ale nevadilo to. A nestavěl jsem třeba budovy, tu jsem nepostavil ani jednu. dřevo bylo daleko a tak jsem tenhle cíl úplně vynechal a nesnažil se o něj.

9.5.2017 08:13:41

malý vzorek her
Tady je důležité si uvědomit, že po tak malém počtu her není možné jednotlivé národy správně ohodnotit. Odložil bych to až na mnohem později, až si budeš jistý, že hráči svým národům rozumí a vlastně rozumí celé hře. Já mám za sebou 1 video + 4 hry, shodou okolností v počtu, 5,4,3 a 2 hráčů (i když tam jsem hrál za oba já) a po každé hře jsem přišel na nové věci, které jsem předtím chápal špatně. Nemyslím pravidlově, ale spíš jak bych měl hrát, abych iopravdu něco tvořil a ne jen odbýval tahy. Btw vítězný národ byl v každé hře jiný - v pěti červení, ve čtyřech modří (černý nehrál), ve třech bílý (modrý a černý nehrál) a ve dvou jsem za za žlutého porazil modrého.
Dojmy už nějaké mám, i když jsem dalek myslet si, že už rozumím všemu:

Bílý - plán A je dostat se ze svého ostrova (mech přes obchod nebo důl) a plán B skočit na 2-3 setkání,m případně na továrnu, pak se rozhodne, co dál.

Žlutý - musí se dostat k bojovým kartám a potom má na rozdíl od ostatních 3 horní akce, které mu reálně vydělají surovinu, což je velká výhoda.

Modrý - ten podle mě nemá speciální plán, spíš jedná podle toho, co mu dopřeje kombinace desek

Červený - nikdy jsem za něj nehrál osobně, ale jeho dvě vlastnosti (bojová karta navíc za workera + opakování akce) mi přijdou dost silné, jen je třeba je správně využít a nepřeceňovat

Černý - bohužel málo zkušeností, do hry se dostal jednou a nehrál jsem za něj já.

22.5.2017 09:46:35

mně třeba přijde slabší modrý
Vzhledem k tomu, že pohybů i polí na produkci je omezený počet (myšleno v rámci jedné akce), je skoro vždy lepší mít více dělníků pohromadě a tím pádem je tahat mechem. Jeho "národní schopnost" mi přijde o dost slabší, než např. Rusvětská, nebo Polanská.

Navíc setkání jde brát jen s postavou, která ale potřebuje brodění, takže hráč musí postavit aspoň jednoho mecha, pokud nechce být odkázaný jen na své tři hexy. Což mi taky přijde trochu designově nedomyšlené. V podstatě se nejde úplně vykašlat na mechy a je třeba co nejdřív nakoupit/vytěžit železo, kdy se mi stalo, že jsem ho vzhledem k svojí desce potřeboval na mecha 4 kusy a ani jsem ho za Polany nemohl těžit u sebe, takže to muselo jít přes obchod.
Odemykání brodění přes mecha je za mě prostě takové zvláštní.

22.5.2017 10:11:02 | Upraveno autorem (porovnej)

to Kew:
Mně se povedlo za modrého naposledy ovládnout hru. Vykašlal jsem se na hrdinu, který jen sebral domácí setkání a pak nedělal nic až na konci hry skočil do továrny. Dělníky jsem poslal přes vodu, aby se rozmnožili, rychlomecha jsem postavil u dělníků, tedy za vodou. Tím pádem jsem se vůbec nepotřeboval brodit a měl jsem přístup ke všem surovinám, které jsem potřeboval.
Modrý má podle mě výhodu, že není na začátku zastavitelný řekou, a tak se dělníkama rozběhne na ta políčka, která mu vzhledem k jeho desce dávají největší užitek.

22.5.2017 11:14:29

Rethon
Jo, dává to smysl, ale stejně hlavně ze začátku v podstatě jako prostředek, jak získat mecha. Pak už má farmení mechem mnohem větší efektivitu...

22.5.2017 13:04:48

cerveni
nemam hru pri sebe, ale akosi mi nedava zmysel veta z hlavneho prispevku hore:
"může hrát kartu továrny každé kolo (díky své vlastnosti), takže je schopen třeba každé kolo postavit "zdarma" např. 4 budovy a zvýšit si 4x popularitu"

Ako chces v kazdom kole postavit 4 budovy? |Ci to malo byt postavit JEDNU budovu kazde kolo?

22.5.2017 13:51:51

to Wuuduu
On to myslel tak, že může opakovaně každé kolo hrát tutéž akci, takže za 4 kola může mít 4 budovy.

22.5.2017 13:59:34

Jojo...
...každý kromě Skandinávce potřebuje ze začátku mecha, aby mohl začít něco dělat. Toho mecha k brodění postavy ale nakonec potřebuje i ten Skandinávec. A proto je obchod tak zásadně důležitý... ;-)

22.5.2017 15:07:29

mech
mecha, vacsinou, ale nie nutne... staci postavit tunel/baňu a to je lepsie, ako mech :-)

22.5.2017 16:02:40

ofic. odporúčanie Stonemaier Games ohľadom Rusvietov
Na webe vydavateľa je oficiálne odporúčané, že v hre 2-3 hráčov by Rusviet nemal hrať s industriálnou doskou a že kartu továrne nemôže využívať viackrát za sebou ako tomu je u 4 akcií na doske hráča.

https://stonemaiergames.com/games/scythe/faq-scythe/

22.5.2017 16:07:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Russviet - industrial
Prečo práve túto dosku nie? (nie som tak skúsený :))

Ku Krimskému chanátu ešte - na FB v Scythe page popisoval borec tournament v Scythe kt. si dali - 27 hráčov, cez 40 hier. Vyhral to Krimský chanát (umistnil 6. hviezdu v 12.(!!!) kole), Polania (1 hviezda), Saská ríša (1 hviezda) a Russviet ostal doma bez hviezdy.

Aj sám autor hry chcel vedieť ako to, že to zahral tak rýchlo - používal naplno svoju vlastnosť národa - kartu ako surovinu:
1. hviezda - všetci workeri
2. hviezda - všetci rekruti
3. hviezda - všetci mechovia
4. hviezda - Quest - 3 horské územia
5. a 6. hviezda - win v boji.

Tento národ som hral pár krát, vždy som mal ale skóre okolo 100, naposledy dokonca 131 proti 75 (Togawa) :)

Za mňa - všetky národy sú vybalancované a treba len využiť ich potenciál :)

23.5.2017 09:32:12

ad Crimea
Taky nesouhlasím s Bartlomějem. Zatím toho moc nahráno nemáme, ale Krymský chanát je poměrně oblíbená a úspěšná frakce.

23.5.2017 10:42:03

Seladean Russviet - industrial
bez většího přemýšlení máš v 6. tahu 4 mechy (+8 peněz) a to se dá považovat za slušnou výhodu oproti ostatním.

23.5.2017 13:43:48

Rethon
Nevšimol som si, že Russvieti začínajú na poliach a farme :) teraz to dáva zmysel :)

23.5.2017 15:30:52

Severské království
Včera jsem hrál za modré, vyhrál jsem s 81 body (ve čtyřech hráčích, další měli 68, 47 a 18). Za celou dobu jsem neměl ani jeden souboj, nepostavil jsem ani jednoho mecha, nedorazil jsem do továrny, setkání jsem měl jen dvě.

Na začátku jsem přeběhl s dělníky přes řeku, namnožil se, produkoval suroviny a rychle stavěl budovy, vylepšení a rekruty. Měl jsem vcelku rychle hvězdu za dělníky a za maximum síly, ostatní bojovali mezi sebou a mne nechali na pokoji.

Pak ještě hvězda za úkol (3 budovy, 7 popularity a žádný mech), za budovy, vylepšení. V posledním tahu jsem měl pohyb, kdy jsem se dělníky rozprchl na volná území a dolní akcí nabral posledního rekruta (šestá hvězda).

Myslím, že všechny frakce jsou v zásadě vyrovnané, jde jen o to, využít jejich silné stránky (a slabiny soupeřů). A samozřejmě taky jde o to, co mi dovolí ostatní hráči - já jsem hrál nenápadně, na nikoho neútočil, moc nezbrojil a byl na všechny hodný... :-)

31.5.2017 08:39:20

Vybíráme z Bazaru

BioShock Infinite: The Siege of Columbia
BioShock Infinite: The Siege of Columbia
Akt. cena: 1099 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas