Rex: Final Days of an Empire

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Rex: Final Days of an Empire - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dunu nebo Rexe !?

Včera se mi konečně díky Ringovi podařilo po mnohaleté touze zahrát si Dunu a hned v 6 lidech. Přes některé nejasnosti v pravidlech, které jsme v průběhu hry řešili mne tahle hra nadchla opravdu hodně a předčila mé očekávání. Nebudu psát nějaký report ze hry - to udělá určitě Ringo. Sice jsem vyhrál, ale to vůbec není důležité. I kdybych byl prohrál a moje frakce by byla na planetě zcela vyhlazena, tak by mne hra bavila a byl bych nadšený úplně stejně.

Jen jsem se teď dostal bohužel do velkého dilematu. Vyrobit si Dunu nebo koupit Rexe !?

Málokdy se tady v diskuzích sejdu s Ringem ve svých názorech, ale tady s ním asi musím souhlasit a odcituju tady doslovně jeho příspěvek z diskuze ze sekce "Hledáme spoluhráče", který napsal po včerejší hře. Sice jsem Rexe ještě nehrál, mám to v plánu, ale i tak si myslím, že se můj názor nezmění.

Citace:
kazdopadne jsem se vcera zcela ujistil v tom, ze byt je Rex vyborna hra (klidne ji zaradim do zebricku hned za Dunu, aby nekdo nemel pocit, ze ho chci nejak schavlne kritizovat), tak Dunu nenahrazuje a Duna je proste o ten kousicek lepsi. Rex ma sice mozna jednoznacnejsi a jasnejsi pravidla, ale opravdu tam chybi ty bezcenne karty, ktere v Rexovi odbouraly napeti z drazby a taky to, ze je v Dune lecos tajne tomu dava stavu, v Rexovi je vse verejne. Mapu nerozebiram, Duna je proste Duna, poustni planeta s atmosferou samou o sobe, to je nenahraditelna vec - boje v pisku, boure, cervi, frakce ktere znam z knihy...
18.4.2012 09:55:41 | Upraveno autorem (porovnej)

kren
S Tvou zručností při výrobě karet bych vůbec neváhal. To je pro mě největší zádrhel, ale ani to mě neodradilo, už jsem si dokonce pořídil ulamovací nožík!

18.4.2012 10:31:02

1. Duna, 2. Rex
při neřešitelném dilematu obojí, protože jak jsem psal, obojí jsou výborné hry, v lecčems prakticky stejné, ale v mnoha detailech tak odlišné, až jsou jiné:-) U Duny je i ta výhoda, že pokud si přečteš alespoň první knihu, nelépe však všech 6 od Franka Herberta, máš bonusový zážitek, ve hře se přímo účastníš toho, o čem si přečteš v knize, navíc ta hra vlastně píše nové příběhy:-)

Pokud máš rád trochu modelařiny u deskovek, doporučuji určitě výrobu - štíty, žetony vůdců, mapu nechat vytisknout na plachtu a karty za 600 kč v Artscow:-) Žetony jednotek a koření můžeš vyrobit, popřípadě si j půjčit z jiné hry. Já žetony koření vyráběl, jednotky jsem si půjčil z Antike. Jsou tam šikovní a na balíček napíšou pěkně, že se nejedná o obchodní zboží ani nic, co by spadalo pod celní a daňové řízení, takže to projde z Hong Kongu pěkně až domů bez lustrace pohraničními lapky:-) Žetony jednotek a koření můžeš vyrobit, popřípadě si j půjčit z jiné hry. Já žetony koření vyráběl, jednotky jsem si půjčil z Antike. Máš výhodu, že se s tím nebudeš 4 roky pachtit jako já díky neustálým novým designům, které postupně přicházely. Uděláš si to podle toho posledního nejhezčího a cca do týdne máš modelařinu za sebou a zhruba tři týdny si počkáš na zásilku karet. Mapu myslím udělají do týdne.

Kvůli ceně je nejlepší se s někým na mapě domluvit, ať je vás více a poníží se tak cena. Kdyby vás bylo málo, jsem ochoten se ještě přidat, jednu mapu bych si klidně nechal jště do rezervy přivyrobit. Je sice prakticky nezničitelná, ale pro strýčka příhodu, co kdyby a kdo ví jestli za X let ta možnost to takhle vytisknout ještě bude:-)

edit: Chilly - výroba karet je sice zábava, vyrobil jsem v různých designech asi 6 várek, poslední tři várky i s laminováním, ale nejjednodussi je fakt to naskládat do Artscow za 600 Kč, příjdou nádherné karty s "hutným" kvalitním tiskem na materiálu v kvalitě karet na kanastu, netřeba nic ořezávat, rohy jsou zaoblené. vypadá to fakt jak originál třeba od FFG.

18.4.2012 10:39:13 | Upraveno autorem (porovnej)

ringo
No já jsem viděl křenovi české HiS karty a ty jsou naprosto dokonalé, takže pro něj Artscow jen šetří čas.

Pro mě je to lákavá představa, ale mám dotaz, můžu si u nich nechat vytisknout karty v češtině?

18.4.2012 10:52:31

chilly
muzes si tam nechat vytisknout uplne cokoliv a je to bez prace. Pri objednavce ti naskoci prazdne okenka do kterych skladas obrazky - karty - ktere chces natisknout. Zadas rub, lic a mas kartu jakoukoliv, treba i s vlastni fotkou:-)

18.4.2012 10:59:59

Ringo
Díky, to je opravdu zajímavé.

Samozřejmě nejdříve vyzkouším tu samovýrobu, když už mám ten nožík a jestli bude výsledek tak kvalitní jak předpokládám, bude následovat objednávka u Artscow.

Teď už jenom pořešit ty žetony velitelů.

Tak mě napadá, že jsem křenovi pěkně zaneřádit topic, takže se tímto dodatečně omlouvám.

18.4.2012 11:07:47

Chilly
detaily výroby dále řešme pod Dunou - Dune made in doma vlakno:-) Já jsem žetony vůdců vyřešil asi tak, jak to nakonec řeší každý. Nalepil jsem obrázky na 4cm pokerové žetony. Jsou sice kapku těžké, ale myslím, že to vypadá dobře:-) Zbytek tedy do zmíněného vlákna, ať to tu neofftopicujeme:-)

18.4.2012 11:18:20

kren
někdy dotáhnu do Zátahu Rexe a po zahrání budeš moudřejší :)

Já k Duně nemám žádný vztah, protože na knížky teď nemám čas a film (z barandova) se mi nelíbí (respektive mě hodně nudil, že jsem se ani nedodíval do konce), takže mi na tématu nezáleží. Proto jsem volil Rexe. Ačkoliv to z mé strany může působit že jsem zaujatý, tak si i po včerejšku stojím za svým. Rex se mi líbí o něco více, protože má čistější a utřepanější pravidla. Některé věci jsou v Rexovi jinak a vyhovují mi tak více.

Hlavní rozdíly jsou - absence zbytečných karet, některé karty jsou tam jiné (bojových a obranných je o jednu více). Oživovací limit je 5 oproti 3 (v Rexovi je rekrutování, ne oživování). Přehozený je pohyb a nasazování - první je pohyb a pak nasazavoání. Zkrácení hry na 8 kol. Mohou přibýt další zrádci v průběhu hry. Vliv (koření) je veřejný. A výhody z aliancí jsou značně omezené, což beru jako plus, protože schopnosti pak pořád zůstávají unikátní.

EDIT: Navíc je v Rexovi možnost zradit v alianci a vyhrát sám :)

18.4.2012 11:22:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
a v cem se v Dune stavaji schopnosti neunikatnimi v aliancich? Tomuhle argumentu nerozumim. Rody preci automaticky neziskavaji schopnosti aliancnich spojencu. Aliancni spojenec jen muze poskytnout pomoci sve schopnosti spojenci vypomoc. Ale taky nemusi. Kdyby to tak nebylo, tak jsou ty aliance na prd.

Jinak Rex je pravidlove mozna uhlazenejsi, ale prijde mi zjednodusenejsi a dava hracum prisnejsi limity a vetsi mantinely.

Jinak ma Rex jeste jednu vetsi odlisnost, co se tyce zpracovani. Krome jine mapy ma bojove kola zpracovany docela nepraktickym zpusobem, kdy se puzzlovite zasouva zeton reprezentujici vudce do slotu v bojovem kole a pak se musi docela obtizne pacit ven. hodne nesikovne. Navic zetony vudcu jsou malinkate a prijdou mi kapku anonymni. Jenom jakasi mala placka s cislem. Chybi mi tam ty portrety konkretnich osobnosti se jmenem. A stejne tak se puzzlovite zacvakavaji zetony - ukazatele toho, jake karty budu v boji pouzivat (jestli si to dobre pamatuji).

18.4.2012 11:37:13 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Při alianci dojde ke 100% sdílení schopností, tím ztrácí schopnosti tu vzácnost.

Zacvakávání je opravdu trochu problém v tom že se žetonky mohou časem ničit, ale nemusí se zacvakávat na plno. Je to naopak hodně praktické, že nemusím vše držet v ruce (kolo, vůdce, karty).

Vůdcové mají portrét, ne že ne a nejsou pojmenované jmény, ale funkcemi, či povolánimi a to z toho důvodu, že se neoživují jako v Duně, ale když zemřou, tak zemřou na trvalo. Proto by to vypadalo hodně divně kdyby byli pojmenovaní jmény. Když najímám vůdce, tak je to někdo jiný, ne ten co zemřel.

18.4.2012 11:48:15

Beholder
ke 100% sdileni schopnosti nedojde. Kteoru schopnost muze aliancni spojenec pouzit je konkretne popsano v tom, co aliance umoznuje a urcite to neni 100%. Navic ji muze pouzit, pokud mu to aliancni spojenec dovoli. to, ze ma Atreid spojence jeste neznamena, za mu musi povinne ukazovat vsechny sve vize. To sis nejak spatne vysvetlil a porad se toho nejak drzis.

Co se tyce tech zetonu vudcu u Rexe, tak me prisli proste odflaknuti. Nejaky portret tam je, ale nejak jsem neidentifikoval pomalu jaky, je to nakresleno podivne matne a nedalo mi to ten pocit, ze to je nejaka osobnost. Prislo mi to jako kusovka s cislem. Naproti tomu zeton zacinajiciho hrace je nejvetsi zeton ve hre a asi nejvetsi zeton, jaky jsem kdy videl:-) stacilo malo a byl velky jak planeta ve Starcraftu:-)

co se tyce bojoveho kola - u home vyrobe je drzeni vudce v ruce dano trochu tou vyrobou. original avalon kola maji na vudce kulaty vyrez, do ktereho se polozi. ale celkove mi nejak problem drzet v ruce dve karty a jeden zeton vudce prilozeny na kole nijak zvlast nevadi. Prijde mi to sviznejsi proste vzit do ruky a polozit nez nekde neco zacvakavat a jeste davat bacha, abych to tam nezarazil ak, ze to bez poskozeni uz nevytahnu.

18.4.2012 12:04:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
ok, to už slovíčkaříme, není to 100%, ale je to většina. Jde mi o to, že v Rexovi to je dosti omezené a tím pádem si hráči nechávají zadní vrátka pro zradu. Vím že to v Duně není povinné, ale prostě se to může. Když mi např. Atreid neukáže kartu, která se draží, tak už můžu mít pocit, že ta aliance není jistá, kdežto v Rexovi to je přímo zakázané (respektive není to povolené) a tím se hráč příliš neodhaluje (zda má zaječí úmysly nebo ne)

18.4.2012 12:10:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Nechci se hádat, snažím se subjektivně vyjadřovat, co mi na Rexovi více vyhovuje. Ty řešíš zacvakávaní vůdců, matné portréty vůdců (hráli jsme docela v přítmí, nebude to tím? :) ) a velký žeton začínajícího hráče. Tohle moc nemá cenu...

18.4.2012 12:15:06 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
coz je v podstate to co rikam - Duna je plna napeti, Rex je plny pravidlovych mantinelu, kde to napeti trochu opada a clovek se soustreduje ciste na scuhe pocty. tim Rexe nijak neshazuji, jen konstatuji. v tomhle je proste jiny.

co se tyce sdilenych vlastnosti - nesdilis je, spojenec ti jen muze poskytnout pomoc v tom smeru, ze tu svou vlastnost pouzije na tebe, coz je docela logicke. Kdyz jako Atreid mam informace, mohu je proste spojenci sdelit, pokud chci. Kdyz jako Fremen umim jezdit na cervovi, proc nevzit do boje na zada cerva spratelene jednotky. Proto se treba v knize na cervovi vesele vozil Paul Atreid. Vubec bych v tom nevidel problem.

vsak ja se taky nechci hadat, take sdeluji co mi vyhovuje a nevyhovuje.

No a v pritmi jsme hrali, to je sice fakt, ale nevidim duvod, proc nevidet i v slabsim svetle na zetonu obrazek. Uplna tma zase nebyla a priznam se, ze jsem si zadneho portretu na zetonu vudce nevsiml, byl jem trochu v domeni, ze tam dokonce zadny nebyl, jen nejaka zbarvena plocha. ted koukam na obrazky na BGG a uz je mi jasne cim to je. Sedy portret na sedem pozadi:-)

http://www.boardgamegeek.com/image/1269508/rex-final-days-of-an-empire

18.4.2012 12:15:39 | Upraveno autorem (porovnej)

Křen
Duna je Duna. Je to legenda. Silný příběh jak hry, tak na pozadí. Je krásné hrát legendu a je krásné si ji vyrobit. Kdekoliv to rozbalíš, tak někdo řekne ... jo to je TA Duna:) Prostě to má náboj a patří k tomu i ty problémy s pravidly. Já třeba nesouhlasím s Ringem, který puritánsky hraje podle původních pravidel (my hrajeme podle pravidel pro nějaké mistrovsví v USA), ale to přeci nevadí:) Je to o tom jak si to nastavíš:) Když hrajeme, tak s námi rádi hrají i nehráči, kteří milují Dunu. Pouštíme si hudbu z filmu a čteme si citáty z knihy:) Hrajeme RPG, každý nadává Harkonnenovi do tlusťochů a Atreid mu navíc vyčítá, že pije víno z lebky jeho otce:D ... prostě legenda.

Rex je velice dobře udělaný remake. Kvalitní, hratelný a pravidla jsou dotažená. Dobrá, možná i nadprůměrná hra. Takových máš víc:)

18.4.2012 20:24:45

Křen
Vyzkoušej i Rexe a uvidíš. Já vůbec nepředpokládal, že bych mohl svou vymazlenou Dunu něčím narhadit, ale stalo se. Viz mé hodnocení..

18.4.2012 21:07:36

Marvin
s Dunou coby legendou s tebou naprosto souhlasim. Rex je vyborny, ale je to jen Rex a je dobry jen proto, ze vycucnul spickove herni mchanismy a vlastnosti rodu z Duny. Minusem je, ze Rex lecos oklestil, zjednodusil a nema tak silne pribehove prostredi. Jediny klad vidim snad jen v mene rozporuplnyh pravidlech, ale to je dano tim zjednodusenim a nastavenim prisnych mantinlu.

Co se tyce tech pravidel, tak ja netrvam puritansky na puvodnich pravidlech Duny, ja jednoduse trvam na pravidlech Duny:-) Uz tak je tam nekolik veci s moznym dvojim vykladem a kdybych jeste mel brat v uvahu nejake house rules, tak je z toho hotovy chaos a nejde rozeznat, co je house rules a co je spatne pochopene a tim i spatne hrane pravidlo.

18.4.2012 22:54:40

Ringo
Jo jasně, já to beru:) Nicméně to nejsou house rules, to bych se ohradil. Vycházejí z toho FAQ a dodatků, které konfirmovali sami tvůrcvi Duny. A ta úprava pro to mistrovství je spíše dotažená klarifikace několika nejasností:)

18.4.2012 23:02:19

Marvin
Tak FAQs jsou i v tech original puvodnich pravidlech. Pokud ty pravidla pro mistrovstvi jsou delany jen s tim, ze dodatky uvedene ve FAQs jsou zakomponovany do prislusnych casti pravidel, tak to pak ok.

Abysme se pochopili, uvedu priklad. Rukama mi prosly ctvery pravidla, troje texty ze stitu a ctvery pomocne tabulky hrace. Kdyz si je clovek vsechny precetl, byl z toho hotovy gulas. Nevidim duvod zatracovat uplne prvni pravidla, protoze asi na cca tri dvojsmysly jsou stale jistotou, ze kdyz jsme vcera pri hre v sesti neco nechapali a sahli jsme po original Avalonich pravidlech, vzdy se to krasne vyjasnilo. Spousta nejasnosti vznikaly z toho, ze jsem mel prepracovane tabulky, ruzna dalsi pravidla a preklad pravidel od ruznych interpretu. To sepak clovek napr. docte, ze bonus Sardaukari postradaji proti Fedaykinum, ze Bene Gesserit musi privylodenenou jednotku s jinou frakci umistit jen a pouze na pol, v jednech pravidlech jsem se dokonce docetl, ze frakce se smi pri umisteni jednoitky v arrakenu nebo Carthagu pohybovat o tri, ale nesmi to delat s jednotkami, ktere jsou v tom Arrakenu a Carthagu umisteny. Dale se u Cheap hero doctu, ze se pouziva spolecne s vudcem, jidne ze misto vudce a ted babo rad, co jsou house a co spatne pochopene, prelozene atd. pravidla. A ono mi staci sahnout po tech originalnich, vse se vyjasni a nejlepsi je to z meho pohledu proste hrat podle nich. Mam jistotu ze to hraji jak to tvurci zamysleli a nenabouravam zadnym zpusobem pripadnou vyvazenost.

18.4.2012 23:12:01

Vybíráme z Bazaru

Sword & Sorcery: Immortal Souls
Sword & Sorcery: Immortal Souls
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas