Vydavatelé: Edge Entertainment
Autoři: John Goodenough
Rok vydání: 2013

recenze hry

Autor: Mort | 22.4.2013 | 13

Obsah hry

Herní plán je rozdělen do tří regionů - okruhů (vnější, prostřední a vnitřní). Každý region v podstatě představuje určitou úroveň obtížnosti. Cílem hry je projít vnitřní region a dostat se na pole, kde hrdina čelí finální hrozbě (ta je závislá na výběru scénáře, který často ovlivňuje nejen herní strategii, jež si hráči zvolí, ale také samotný průběh hry). Vnější a prostřední region je dále rozdělen na 4 oblasti (světy), které jsou tvořeny samostatnými políčky. Každé pole představuje konkrétní místo v galaxii, kde buď čelíte specifické hrozbě, nebo je pro vás útočištěm, které vám do jisté míry umožňuje se vypořádat či připravit na nejrůznější situace – nákup výzbroje, získávání misí a karet síly, obnovení zdraví apod.

Na polích s hrozbou čelíte nepřátelům, získáváte předměty, spojence, případně vstupujete na další specifická místa. Na těchto polích je navíc přehledně znázorněno (pomocí pečetí 3 barev – červená, modrá a žlutá), na jaký druh nebezpečí, zde s největší pravděpodobností můžete narazit. Červená barva značí lokace, které jsou přirozené pro výskyt Orčích nájezdníků, nejčastěji zde budete čelit nepřátelům pomocí síly. Lokace označené modrou pečetí jsou přirozeným prostředím Tyranidů, zde nejvíce využijete vůli. Žlutá barva značí výskyt prohnaných a nevyzpytatelných Eldarů. Počet pečetí určuje, nakolik může být lokace nebezpečná a kolik karet z příslušného balíčku setkání budete tahat. Jistě je vám již jasné, že vedle hrací desky jsou k dispozici 3 typy balíčků setkání.

Vaše postava začíná ve vnějším regionu a postupně se musí probojovat do vnitřního kruhu. Aby se jí to podařilo, musí postoupit na vyšší úrovně, získat pořádné vybavení a minimálně jednu z relikvií. Každá postava má 3 základní atributy v závislosti na charakteru, který si zvolíte: sílu, vůli a prohnanost, dále disponuje různou životní energií (počtem životů). Každá postava získá na počátku hry stejný počet vlivu (kterými platí za předměty, uzdravení, karty síly aj.), obdrží jednu misi, a příslušný počet karet síly. Každý charakter má odlišné speciální dovednosti, a liší se limity pro počet karet síly a vybavení, které můžete mít v aktuální chvíli k dispozici (tento limit se zpravidla zvyšuje společně s úrovní charakteru).

Hráči se ve svých tazích střídají. Průběh kola je následující:

1. Pohyb – hod 1k6 (pouze jednou), hráč si určí směru pohybu, který se, až na výjimky (schopnosti, místo setkání), nemění a vybraným směrem pohne svým charakterem o výsledný počet polí.
  2. Průzkum – hráč buď líže stanovený počet karet setkání z balíčku, který je příslušný barvě a počtu pečetí na políčku, kde ukončil pohyb, nebo navštívil místo, které má vlastní specifické vlastnosti (např. je možné se zde léčit, pořizovat vybavení atd.)
  3. Setkání – hráč postupně vyřeší karty setkání, které se na jeho poli nachází (v pořadí: událost, boj s nepřáteli, navštívení míst, obdržení předmětů či spojenců).
  4. Zkušenost – hráči utrácejí své trofeje k zisku nových úrovní, plnění misí a získávají za ně příslušné odměny, utrácejí splněné mise za relikvie (za každé tři), obdržují nové mise (pokud žádné nemají). Dále musejí odhodit přebývající karty síly (power cards) a vybavení (assets), které přesahují jejich limity. Pokus si to hráči přejí, tak mohou tyto karty odhodit, i když nemusejí.

Boj je v této hře vyřešen tím nejprostším způsobem. Jeho průběh je následující:

1. Určí se, o jakého protivníka se jedná, jaká bude použita vlastnost (síla, vůle či prohnanost)
  2. Příprava na boj – hráč ohlásí, jakou výzbroj, vybavení k boji použije (lze použít pouze jednu zbraň a zbroj, počet relikvií není nijak limitován)
  3. Protivníkův hod bojovou kostkou (1k6, při hodu 6, se připojuje další hod 1k6, atd.)
  4. Hráčův hod bojovou kostkou (1k6, při hodu 6, se připojuje další hod 1k6, atd.)
  5. Určení výsledku na obou stranách (součet vlastnosti, hodu a dalších modifikací).
  6. Porovnání výsledků a určení vítěze (kdo má víc je vítěz, rovnost je remíza).
  7. Vyhodnocení následků (Zabité monstrum si hráč bere jako trofej, pokud hráč prohraje, ztrácí jeden život. Za některá monstra se získává dodatečná odměna, ale pokud s nimi hráč prohraje, můžou zde být i další následky než jen ztráta života.)

Rozdíly oproti Talismanu

Předně bych chtěl zmínit, že Relic srovnávám s původním Talismanem, který vyšel pod hlavičkou ALTARU, a mám jej doma kompletní. Takže pokud zde uvedu nějaké věci, které byly již v 4. edici Talismanu od FFG vyřešeny, budu jen rád, když mě opravíte.

Cíl hry – volba scénáře

Cílem hry je vždy zisk alespoň jedné z mocných relikvií, díky níž se hráči otevírá vnitřní kruh, po jehož překonání, čelí hráč závěrečné výzvě. Při první hře je samotné dosažení tohoto pole vítězstvím. V základní hře jsou k dispozici 4 další scénáře, které se losují na počátku hry (až poté, co si hráči vylosují charaktery) a vylosovaný scénář je následně po přečtení umístěn doprostřed herního plánu. Každý z hráčů tudíž ví předem, co ho ve finále čeká. V Talismanu jste se tuto skutečnost dozvěděli až v okamžiku, kdy jste dosáhli závěrečného pole.

Scénář, pokud se rozhodnete hrát i toto pravidlo, má další doprovodný efekt, který ovlivňuje i samotný průběh hry, nejenom jeho finální fázi.

Prohnanost (Cunning)

V Relicu má každý charakter kromě síly a vůle také třetí vlastnost, a tou je prohnanost. Tato vlastnost se, stejnou měrou jako ostatní, používaná při boji či jiných nástrahách a výzvách, se kterými se ve hře setkáte.

Karty setkání (Threat cards)

Na rozdíl od Talismanu jsou v Relicu tři balíčky setkání (červený, modrý a žlutý). Takže již při prvním pohledu na herní pole, se dá předem odhadnout, co na vás čeká, i když ani zde není nouze o překvapení (většinou nemilá).

Posilování charakterů (Level up)

V Relicu je zaveden jiný systém posilování vaší postavy. Pokud získáte trofeje (jakoukoliv kombinaci – ať už při boji silou, vůlí či prohnaností) v celkové hodnotě 6, můžete trofeje v posledním kroku vašeho tahu utratit a postoupit tak na další úroveň. Je třeba zdůraznit, že každému charakteru se zvyšují vlastnosti jiným způsobem. Při postupu na další úroveň zpravidla získáváte dvě položky: jednou z nich bývá posílení jedné z vlastností a druhou obdržení života, splněné mise, žetony vlivu či karta síly.

Každý hráč by tudíž měl podle svého charakteru zvolit jinou herní strategii, kterou přizpůsobí své postavě i vzhledem k jejím budoucím parametrům (ty jsou uvedené na štítku každého charakteru).

Velmi příjemným bonusem této hry je posuvník na vlastnosti a životní energii (otočné kolečko, který přehledně ukazuje, jaká je aktuální hodnota dané vlastnosti a životů), a „kolíček“ na úrovně. Jak posuvníky, tak ukazatel úrovní jsou pevně zasazeny do základové desky, do které vložíte štítek zvoleného charakteru (přiznám se, že toto se velmi špatně popisuje - lépe vidět než si o tom číst).

Úkoly (Missions)

Každý hráč hned na začátku hry obdrží jednu kartu mise. Na kartě je vždy specifikováno, jaký je úkol, a jaká je odměna za jeho splnění. Plněním misí nejen, že získáte potřebné relikvie, ale také získáte další příjemné bonusy (většinou vliv). Pokud vám mise nesedí, je možné ji v jednom z útočišť vyměnit za jinou (nikdy nemůžete aktuálně plnit víc misí než jednu).

Vybavení (WarGear)

V Relicu se setkáte se třemi kategoriemi bojového vybavení:

• Zbraně (meče, pistole, pušky apod.)
  • Zbroje (jednotlivé články zboje)
  • Vybavení (doplňující vybavení – např. první pomoc)

Navíc většina vybavení je pouze na několik použití (k dispozici do té doby, dokud není odstraněn poslední žeton – zásobník). V okamžiku, kdy odstraníte poslední žeton, předmět zahazujete. Zásobník se sice dá doplňovat, ale příležitostí k tomu je velmi málo.

Karty síly (Power cards)

Na začátku hry i v jejím průběhu hráči obdržují karty síly, které mají dva způsoby jednorázového použití:

• použiju sílu karty (1-6) místo jakéhokoliv hodu kostkou (na boj, na zkoušku vlastnosti či na pohyb)
  • nebo využiji speciální schopnost uvedenou na kartě (schopností je velká škála)

Jednu kartu síly mohu použít pouze jedním z výše uvedených způsobů.

Karty korupce

Je v podstatě ukazatel, jak velké stopy na stoupencích Impéria zanechává neustávající nátlak temných sil Chaosu, a jak se s tímto tlakem vyrovnávají. Pokud hráč obdrží šest karet korupce, jeho charakter se zkorumpován a nadále neslouží Impériu, ale naopak se stává služebníkem Chaosu. V průběhu hry se hráčům může stát, že obdrží kartu korupce. V takovém případě zkontrolují sílu karty korupce (od 1-5). Síla korupce udává, jestli je efekt na kartě korupce aktivován či nikoliv. Pokud je tedy číslo menší nebo rovno počtu karet korupce, které postava obdržela, efekt karty korupce je aktivní, pokud ne, karta je otočena rubem vzhůru a stává se toliko ukazatelem (zkorumpovanosti).

Pokud se domníváte, že nízké číslo je vždy negativní a vyšší číslo pozitivní efekt, tak vás musím vyvést z omylu.:-)

Relikvie

Zisk relikvie je podmínkou vstupu do závěrečné fáze hry. O tom, že relikvie jsou velmi (nápo)mocné artefakty asi netřeba nikoho přesvědčovat. Počet relikvií, které můžete získat, není nijak omezen. Navíc v boji můžete, na rozdíl od běžného vybavení, používat neomezené množství relikvií.

Útočiště

Tímto označením jsem nazval rohové pole vnějšího a prostředního okruhu. Jsou to pole, na kterých vám za běžných okolností nehrozí žádné nebezpečí. Na rozdíl od Talismanu na jednom z nich můžete nakupovat za žetony vlivu nejrůznější vybavení (ne pouze určené typy vybavení). Jak již bývá zvykem, tak se zde můžete léčit, dále získávat nové mise (ze kterých si zvolíte tu, která vám bude vyhovovat), nebo pořizovat karty síly.

Porážka, zrada a eliminace

To vše se vaší postavě může stát, pokud nebudete dostatečně opatrní, nebude vám přát štěstí a neuspějete-li v závěrečné fázi hry, nebo to zkrátka a jednoduše vzdáte.

• Porážka – přicházíte o poslední život. Charakter, za který hrajete je umístěn do St. Antias’ Sanctuary, životy si obnoví na původní hodnotu. Nepřicházíte o úrovně, o žádné vybavení ani relikvie, avšak zahazujete všechny trofeje, vliv a karty síly.
  • Zrada – obdržíte-li 6 kartu korupce. Přicházíte o zvolený charakter (tím i úrovně), trofeje, vliv, i karty síly, avšak k nově vylosovanému charakteru si ponecháváte získané relikvie a vybavení.
  • Eliminace – absolutní a nemněné vyřazení hráče ze hry vlivem scénáře (finálního neúspěchu) či vlastního rozhodnutí.

PvP (přímý boj mezi hráči)

Vzhledem k tomu, že jednotlivé charaktery jsou stoupenci Imperátora, kdy se v jeho jménu snaží překonat síly Chaosu, tak v této hře nedochází k jejich přímé konfrontaci. Avšak tvůrci hry do budoucna slibují začlenit i tento prvek.

Dojmy ze hry

Nejprve bych rád zhodnotil grafickou stánku hry, která jak už bývá u FFG zvykem je na té nejvyšší možné úrovni. Hrací plán je opravdu krásně vyveden. Karty jsou přehledné a zpracovány tak, že atmosféra světa Warhameru 40.000 ožívá na dosah vaší ruky. Rád bych vyzdvihnul i rozdílné provedení indikátorů postav. Na místo figurek pohybujete po plánu velmi povedenými bustami.

Přestože Talisman patří mezi mé oblíbené hry, tak musím říci, že Relic mé očekávání předčil. Líbí se mi především, že s přítomností tří různých balíčků lze více taktizovat. Hráči se podle zvoleného charakteru snaží navštěvovat lokace, kde mají větší šanci na úspěch. Také si myslím, že v Relicu je více plánování, a to i vzhledem k vybranému scénáři, charakteru zvolené postavy a především k obdrženým misím. Ve hře díky tomu o něco ubylo bezcílné potulování, kterého jsem byl v talismanu mnohdy svědkem.

Také oceňuji, že v Relicu je možné zakoupit nejrůznější vybavení na jednom místě, a toto vybavení (WarGear) má v případě zbraní a zbroje pouze omezenou životnost v závislosti na zásobníku. Oproti Talismanu, kde jste náhodou získali runový meč či jinou utlimátní zbraň, která vám většinou zůstala (až na výjimečné události jako např. karta Banditi) až do konce hry.

Na hře oceňuji její jednoduchost, přímočarost, ale především nádhernou atmosféru světa Warhammeru 40.000. Z vlastní zkušenosti mohu s určitostí říci, že mezi hráči při hře panuje velmi živá soutěživost, která zapříčiňuje nejrůznější hecování. Díky tomu jsem nijak výrazně nepostrádal možnost přímým způsobem útočit na ostatní hráče. Někdy zkrátka stačí za nepřátele 8x za sebou hodit na 1k6 výsledek 6 a o zábavu je postaráno, že Giltanasi?!

+ krásné grafické zpracování

+ skvělá atmosféra Warhammeru 40.000

+ rozmanitost charakterů

+ jednoduchá a srozumitelná pravidla

+ pomocí karet síly možnost snížit poměr nepřízně štěstí na kostkách

+ pro fanoušky Talismanu se může jednat o příjemné zpestření

+ rozsah světa Warhammeru 40.000 slibuje jistě spoustu zajímavých rozšíření základní hry

- velký vliv náhody

- prozatím bez možnosti PvP

- délka hry (při snaze řádně nadupat charaktery, se může hra značně protáhnout)

- kombinace sci-fi a fantasy světa ne každému sedí

- herní systém nepřináší v zásadě nic nového

- archaická angličtina (pokud budete číst i text k navození atmosféry, připravte si slovník)

Můj verdikt: 8/10

PS: Nedalo mi to a musím se zmínit, že pokud máte rádi tvrdší muziku, tak pro dokonalé podbarvení atmosféry Relicu, neznám nic lepšího, než si pustit staré dobré Bolt Thrower, kteří na vás vybalí tu správnou bojovou atmosféru nejen hutnými rytmy, ale i texty ze světa Warhammeru 40.000. Pro začátek doporučuji album Honour Valor Pride.