Doporučený věk: od 6 let
Herní kategorie: logická
Autoři: Thierry Chapeau
Rok vydání: 1995

Quixo – šílené 3D piškvorky

Autor: tarnow | 13.4.2011 | 3

Musím říct, že k této hře jsem přišel jako slepý k houslím, byl to dar, a tak jsem netušil, co od toho čekat. Hra je vyrobena z kvalitního a bytelného materiálu, kostky sedí do ruky. I když je krabice velká, jednoduše můžete kostky dát do pytlíku (který je součástí balení), herní rám hodit do báglu a vyrazit na cesty. Hratelné je to opravdu dobře i po cestě neb jsme takhle jednou strávili cestu vlakem do Ostravy.

Trošičku blíž k hernímu principu. Pokud znáte klasické piškvorky tak jste na dobré cestě, ovšem objevuje se tady jedno velké „ALE“. Ano i zde jde o to udělat horizontální, vertikální nebo diagonální řadu pěti stejných symbolů. Oni vám však ty potvůrky, a to jak křížky, tak i kolečka běhají po hracím rámu.

Váš tah spočívá v tom, že si může vzít jednu z kostek tvořících okraj, a pokud je ještě bez symbolu tak získá váš znak, případně můžete vzít kostku s vašim symbolem. Vybranou kostku vezměte z jejího místa a vzniknout tak 3 pozice kam můžete umístit (neplatí to pro kostku v rohu, tam jsou jen dvě). Nejdřív můžeme s kostkou pracovat tak, že ji umístíte na pravou nebo na levou stranu řady, ze které byla kostka odebraná. Třetí možnou pozicí je že kolmě k tomuto případu umístíte na začátek řady, pro kterou byla odebraná kostka koncem. Při umístění na jedno z těchto tří míst logicky pohnete ostatními kostkami a najednou před sebou máte úplně novou herní situaci.

Ze začátku mi dalo hodně zabrat kam hru zařadit – co to vlastně je. Je to hra na logiku, kde lze připravit strategii a vyhrát? Po několika partiích jsem se však uchýlil k druhému extrému, a to spíš postřehové hře. Začátek partie je jen o tom, že zaplníte hrací pole symboly svými a protihráče. Plánovat nelze, jednotlivé pohyby totiž mění situaci na herním rámu závratnou rychlostí. Základ je plánovat na dva tahy dopředu. Musíte se ujistit, že svým tahem nezpůsobíte situaci, kdy by mohl soupeř svým tahem po vás vytvořit pětici. Všechno ostatní se neuvěřitelně rychle mění, a když už máte zaplněný rám tak je to fakt síla. Nesmíte povolit v soustředění, protože si opravdu stačí nevšimnout jedné možné varianty posunutí herní kostek a soupeř je na koni.

Mezi velké klady hry řadím rychlost partie, extrémně jednoduchá pravidla, přenosnost a to, že vás hra opravdu pohltí – nelze se přestat soustředit, protože tím pádem automatický prohráváte. Jako zápor hodnotím cenu, která je opravdu trochu mimo realitu.