Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 150 min |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Delicious Games MindOK Portal Games |
Autoři: | Vladimír Suchý |
Rok vydání: | 2018 |
Sdílej: |
"Kŕmenie" miest
Prosím Vás, ako postupovať v prípade, že pri prvej produkcii (keď hráči väčšinou nemajú žiadne body) hráč nemá ani riasu/y, ani organickú/é hmotu/y na nakŕmenie svojho mesta/svojich miest? Odčítajú sa mu body (3 za 1 mesto) - pôjde do mínusu?záporné body
Pokud se hrubě nepletu tak do záporu není možné jít (body na okraji desky s tím nepočítají a není to nikde zmíněno ani v pravidlech). Tzn. pokud nemáš suroviny (řasy/organickou hmotu), začneš odečítat body (3 za každé neuživené město) a skončíš nejhůř na nule bodů, nikoliv v záporu.
Nezapomeň ale, že máš povinnost živit jen připojená města a že některé herní efekty tuhle povinnost můžou měnit (z hlavy mě napadá zejm. promo karta a s ní související kupole zeleného města).
do mínusu
Takto je to v pravidlech: Pokud nemáte dostatek tohoto zdroje, odečtěte si za každé neuživené město 3 body (str 16 živení měst). Nevidím důvod, proč by se nemělo odečítat do záporu, když města neuživíš, musí logicky následovat postih. Kdyby se nemělo jít do záporu, mělo by to být v pravidlech naopak zmíněno. --- Jako například na str. 19 ohledně slevy - Sleva nemůže snížit cenu na zápornou hodnotu...
Ivo
:: rodinné deskovky - 2 bratři:
https://www.youtube.com/channel/UCf5oSub5HOXdDdLvPBiIZqg
iwen
Dovolím si nesouhlasit:
- ze samotného mlčení pravidel se nedá dovozovat ani to, ani ono - obě varianty jsou pak stejně legitimní,
- já svůj výklad opírám zejména o bodovací stupnici (která s negativními body nepočítá),
- negativní vítězné body mi zrovna tady nedávají moc smysl "příběhově".
Ideální by samozřejmě bylo, kdyby se k tomu vyjádřil sám autor, jestli je to podle něj ok nebo.
stupnice> v málokteré hře jsou stupnice do záporu a přesto můžeš odpočítávat, svou odpověď se snažím opřít o strukturu pravidel, kde u obdobných odpočtů za slevy je jasně zdůrazněno, že se do záporu nejde... body jsou body, příběh bych v tom nehledal, ale neodměňoval bych hráče, který postaví města, která neukrmí, tím, že mu body neodečteš... konečnou odpověď může dát jedině autor... třeba si to Vláďa přečte a napíše nám :-) - iwen
-body
Ja by som určite odpočítal tri body.
V pravidlách je, že keď nemám riasu/org. hmotu tak stratím tri body. Myslím, že by tomu nemal brániť spôsob akým je nakreslená bodová stupnica.
souhlasím s iwen
Prostě v tomhle případě jdeme do záporu.
záporné vítězné body
Iwen: stejně tak ale existuje nemálo her, kde prostě do záporu jít nelze, stejně jako her, kde možnost jít do záporu je buď jasně uvedena, anebo vyplývá z bodovací stupnice/způsobu bodování. Argument týkající se pravidel (která výslovně zmiňují, že sleva nemůže snížit cenu na zápornou hodnotu) chápu, ale zákaz záporu v téhle souvislosti mi přijde jednak jako poměrně častý dovětek, jednak přesně tohle pravidlo se dá chápat i jako podpůrný argument ve prospěch mého výkladu: de facto se jím říká, že slevy (které lze chápat jako záporné hodnoty samy o sobě) nemohou přejít do kladných hodnot, ale maximem je nula (příklad: sleva minus pět z ceny, která činí např. dvě, znamená, že cena bude nula, nikoliv že hráč dostane ještě navíc zaplaceny tři peníze). Totéž pak chápu u vítězných bodů: jde o kladné hodnoty, které nemohou jít do záporu, minimem je nula.
Andreasss: jasně, bodovací stupnice není automatická odpověď, ale naznačuje minimálně způsob práce s vítěznými body. Když do záporu nejde a o možnosti jít do záporu nemluví ani pravidla, chápal bych to spíše jako nemožnost jít do záporu. Což je ale samozřejmě čistě moje subjektivní chápání, plně uznávám.
Bigfoot: ok, preferujete jeden z možných výkladů, já preferuji jiný :). Snad se tu objeví autor a řekne, jak na to kouká on.
pravidla> tak hlavně se řídím zněním pravidel, pokud říkají, že se za určité podmínky body odečtou, tak se odečtou... pokud je v nich chyba a v anglických to je, tak je to vyřešeno :-) - iwen
Neuživení města
Srovnával jsem anglická a česká pravidla. Z českých to nějak vypadlo, ale podle anglických platí, že se ztratí všechny body ale nejde se do záporu. Myslím, že myšlenka byla že pokud je na tom hráč tak špatně, že nemá žádné zdroje ani body, není třeba ho trestat ještě dále....
autor her
Iwen
Ja ti sice rozumim, ale prijde mi, ze se prilis drzis formalni roviny (zpusobu, jakym je v pravidlech zmimeno, ze v dusledku slev muze byt cena maximalne nula a nikdy nepovedou k doplaceni penez hraci). Kdyby pravidla tento aspekt popisovala napr. vetou "v dusledku slev je cena maximalne nula, nikdy nevedou k doplaceni penez hraci", i nadale bys argumentoval timhle aspektem? Materialne jde pritom prave o toto. Chapu, ze pouziti slova "zapor" v pravidlech v tehle souvislosti dost svadi k tebou prezentovanemu vykladu, ale jak rikam - to je podle me formalni, nikoliv materialni vyklad (ostatne sama formulace pravidel, ze slevy "nemuzou jit do zaporu" je dle meho chapani lehky nonsens - slevy jsou zapor, tzn. spravnejsi by bylo uvest, ze nemuzou jit do kladnych hodnot).
AJ pravidla to take zcela jednoznacne nerikaji - uvadi, ze zeton viteznych bodu skonci na nule a dal se neposunuje. On se ale ani nema kam dal posunout - zadne kolonky pro jeho dalsi posun na planu nejsou (coz je presne ten aspekt, na ktery jsem poukazoval od zacatku - bodovaci stupnice se zapornymi hodnotami nepocita). Tzn. pokud bys chtel i nadale drzet svuj vyklad, AJ pravidla ti v tom nebrani - muzes tvrdit, ze bodovaci zeton sice skonci na nule, ale ty si musis zaporne body pamatovat a jakmile ziskas nejake kladne body, potom je musis nejdriv zapocist na ty zaporne a az pote muzes posunovat zetonem do kladnych cisel.
Ale co uz, diky moc autorovi za potvrzeni, jak to ma fungovat!
před nulu> když chceš do záporu, tak normálně zacouváš před nulu, asi se nikdo nebude hádat, že už má 100 bodů a jede další kolo... normálně se to tak dělá (např. Doba kamenná, když neukrmíš kmen a nedokážeš nahradit jídlo surovinami, tak si zacouváš do záporu - stupnice nestupnice) jsem zvyklý, že když pravidla něco popisují, tak podle nich hraji - žádný fígl), ještě jsem neviděl hru, kdy by byla kruhová stupnice s odbočkou do mínus :-) tahle diskuze je teď už zbytečná, když víme, že je to jen chybou českých pravidel... - iwen
.> K tomu bych taky doplnil, ze prvni vec, ktera me ve spojeni s chybejicim jidlem a minusovymi body napadla, je Tzolk'in, kde taky klesnes pod nulu na pole s devadesatkami. Ale jak uz nastesti autor vysvetlil, tak to v PM nejde. - stady
stady, iwen
stady> Tzolk'ina jsem bohužel nehrál, takže to moc neposoudím :(
iwen> ani Dobu kamennou jsem nehrál, takže to opět bohužel neposoudím :(.
Pokud jde o pravidla, pak samozřejmě jedu také podle nich, nicméně poměrně často se stává, že nějakou otázku neřeší vůbec, nebo nejasně (viz mraky různých errat, FAQ apod.). Pokud ani to není k dispozici, nezbývá, než pravidla vykládat. Nejde o žádné "fígle", ale o standardní interpretační postupy, které asi zažil každý.
Zmínce o "odbočce do mínusu" asi úplně nerozumím - pokud bodovací stupnice eventuálně jde do mínusu, pak přece nejde o žádnou "odbočku", ale lineární pokračování bodovací stupnice do záporu (nic se neštěpí, nic neodbočuje...). Nebo se pletu? :)
EDIT: ano, už jsme dost mimo téma a původní otázku - případné další reakce pošlu přes SZ, ať tu neplevelím(e).
Hrál jsem zatím jen 2 sóla a přišlo mi, že bodů během hry se moc nezískává, že většina jde až na konci. Tak pak se to může rozbít, že někdo záměrně nemá zdroje na živení měst (třeba je schválně utratí v kole před fází produkce), ale ani body, tak vůbec o nic nepřijde. Děje se to v praxi? Výklad pravidel nerozporuju, jen mě to napadlo…
- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.
neuhrát při hře VB, které bys pak ztratil za neuživení, určitě není dobrá strategie… je sice pravda, že většinu bodů nahraješ až v závěrečném počítání, ale v průběhu hry nahraješ dle zvolené strategie 30 - 50 bodů. Celkem pak 110+. Bez bodů ze hry nevyhraješ…
@Jonash Vím přesně, jak to myslíš. Taky mě to napadlo, ale v praxi se to skutečně neosvědčilo. A Pelly má podle mě pravdu, že průběžný zisk bodů se nesmí opomíjet.
@TheBigfoot Jako asi jo, já hrál jen 2 solo hry. Ale aspoň pro první produkční fázi se to vyplatit může, to jsem měl 3 města a tuším, že buď žádný body nebo max dva… ale to už je téma do diskuze, díky za reakce.
Tak jsem si po delší době opět zahrál sólo, abych se podíval, jak to vychází, a:
před prvním krmením 2 VB a 2 města
před druhým krmením 15 VB a 4 města
před třetím krmením 36 VB a 7 měst
celkem 116 VB
Zdá se, že při tom prvním krmení se to může vyplatit…
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Anno 1800
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 23 hodin