nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Panství hrůzy: Druhá edice

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Fantasy, Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Asterion Press
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Nikki Valens
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Bylo treba druhe edice?

V diskusi k AH3 jsem zabredli na tema FFG a nove revize her.

Zminil jsem: "...u Mansions me vyslovene nastvali. Nic jim nebranilo udelat rozsireni na puvodni verzi, ktere by pridavalo apku, dalsi scenare atp. Misto toho klasika conversion kit, krabice, ktera byla o nekolik stovek drazsi jen aby vytahli s lidi penize."

Miner na to reagoval:
"Mimochodem u ty MoM 2nd edition bylo jasný, že to vydají jako novou hru, vždyť k tomu vymysleli kompletně nový systém, včetně apky co hru řídí. Je logické, že na to potřebují někde vydělat. Naopak ten conversion kit za pár stovek mi přijde jako velmi fér řešení, které umožnilo majitelům první edice levný upgrade a nespláchli tedy veškeré peníze za první edici do záchodu."

Jelikoz to k AH3 nepatri, ale rad bych na to reagoval pripadne znal nazor ostatnich, zakladam nove vlakno.

Mam MoM a 2nd edition jsem hral jen jeden scenar. Je pravdou, ze hra se lisi, ale jadro mi prislo stejne. Odpada pan jeskyne, coz mi prijde skoda. Proc nemit moznost si nekdy zahrat za PJ a jindy full-coop?
Predmety se sice jiz nechystaji na herni plan, ale v skrytu to ridi apka, cili tento system zustal. Podle me bohate stacilo vydat apku - mohli puvodni scenare prekonvertovat + pridat dalsi a za me by to bylo super. Za me nebyl duvod vytvaret druhou edici krom tahani penez z lidi.

EDIT:
Jako doplneni se ztotoznuji s komentari s jednou hvezdickou. Porad jsme cumeli do tabletu - vic cumim nez hraju. Apka mi prisla skoro az otravna, kdy se porad ptala, jestli je vysetrovatel v dosahu, jestli prisera utoci, atp. Bylo to otravne a hru to spis kazilo. Posledni vec jsou skryte mechanismy - clovek vlastne nevi, co se deje v pozadi aplikace - pravidla jsme ale necetl, takze to beru s rezervou.

Upraveno autorem (porovnej)

12.6.2019 15:35:12

Yedle

Hráli jsme hodně z mobilu, ale poslední dobou si ke stolu dáváme notebook, aby na to všichni viděli. Z prostého důvodu, který ty sám zmiňuješ... Když na to vidí všichni, tak jeden může číst, druhý hledat dílek a další už se hrabe v žetonech, které budou třeba. Takhle ten co měl mobil musel vše režírovat (taky to šlo).

26.6.2019 09:08:46

Yedle

Přesně, tahle hra je dělána pro vypravěče a skupinu hráčů. Nevím, proč si to promítat na televizi či plátno, hráči mají sledovat herní plán a ne čumět na televizi. Aplikace je super a pokud je vypravěč trošku šikovný, může tomu dát i něco ze sebe, zvlášť během soubojů.

25.6.2019 17:27:54

...

První edice byla super hlavně atmosférou.
Lidský hráč za PJ tomu dodával opravdu koule, kdy člověk například sestupoval do sklepa a PJ zahrál kartu uklouzl jsi nebo něco podobného. Tohle appka moc neumí a náhodně generuje na začátku kola nějaké události, většinou v návaznosti, co se dělo v předchozím kole. Otevřeli jste místnost, tak vám tam appka něco šoupne.
Na druhou stranu měla hra tak šílenou přípravu, že bylo třeba ji nachystat hodinu předem doma a když jste někde omylem zaměnili kartičky - celá hra v prdeli. Hru někam odnést bylo prakticky nemožné, protože jste ji hodinu chystali a ostatní mohli hrát slovní fotbal nebo něco jiného u jiného stolu.
Druhý problém byla extrémní nevyváženost scénářů, kdy se Pj jednoduše musel držet zkrátka, aby vyšetřovatele totálně nezmasakroval a nezničil jim zážitek z hraní (tohle je imho obecný problém u 1vsAll her).
U hraní s aplikací jsem nikdy nechopil, proč si to lidi pouští na televizi a koukají na to všichni. Pak vznikají názory, že se jen čumí do aplikace. Když hrajete eldritch nebo jinou příběhovou hru (TWOM), tak si promítáte texty na televizi? Vždyť to může vždycky jeden hráč přečíst nahlas pro ostatní a střídat se u toho. Během toho jiný hráč může hledat dílek mapy nebo na něj přikládat žeton.
Když hrajeme Arham LCG, tak taky předčítám dlouhé příběhové texty na úvod a na začátek, jelikož používám na campaign log aplikaci, tak to taky čtu z mobilu místo z papíru.
Víte jak se vyhodnocoval boj v první edici? PJ se zeptal, čím člověk útočí (melee, ranged, kouzlo, pěst) a poté PJ otáčel karty z balíčku podle toho na jaký druh monstra se útočilo. (myslím, že byly tři humanoid, beast a eldritch) A otáčel tak dlouho, dokud nenarazil na typ útoku, který si vyšetřovatel vybral. Těch kartiček tam tolik nebylo, takže pokud jste pořád útočili stejným způsobem, tak jste balík za chvíli prolízali a museli přemíchat :D A následně přečetl z karty úplně stejný text jako se vám nyní ukáže v aplikaci. Toto nyní řeší dva kliky v aplikaci. Mnohem elegantnější řešení, řekl bych.
___
redaktor Deskofobie

25.6.2019 14:20:16

2nd

Zaplať pánbůh za appku. K týhle hře sedne jak pr... na hrnec. Supluje pána jeskyně kterej u nás nikdy nebyl oblíbenej. Zabere méně času a je jedno jestli jeden z hráčů hraje PJ nebo čte appku, i tak je to rychlejší. Momenty překvapení jsou lepší. My jsme moc spokojený, jen tak dál!

25.6.2019 13:12:01

2nd E.

Byla potřeba 2. Edice? Ano. Nehledě na hráče.
FFG je firma jako každá jiná. Musí produkovat hry, nové, upravené nebo něco mezi tím. Pokud by to neudělala, její portfolio by brzo zestárlo a nikdo by si to už nekupoval.

2. Edice přinesla Aplikaci jako součást vývoje tohoto typu her. Mně nepobuřuje, respektive v naši skupince nikoho. Aplikace zjednodušila postavu PJ. Sice tam není ta interakce mezi PJ a samotným hráčem. Ale celkově si myslím, že to zjednodušila. 1. Edici jsem nehrál, ale vzhledem k tomu, že do stejného typu her patří Descent (1PJ vs Hráči). Hráči mají obvykle jednu postavu a pro každé kolo 2akce, defakto předem dané. Zatímco PJ má víc postav, a tím pádem víc možností jak s tím naložit. A to neúprosně natahovalo hru. Zatímco hráči svoje 2akce odehrají prakticky ihned. PJ to trvá mnohem dýl. A zde si myslím že aplikace výrazně urychlila hru za PJ.

Jinak příprava MoM2? Otázka 5-10min, i s úvodem do hry. Takhle trvá většina příprav. A to že se se mapa otevírá během hry je spíše bonus. Zejména u nových scénářů.

nevím přesné prodejní čísla, ale troufnu si říct, že 2nd se prodala ve vícero kusech než 1. Dovedu si představit, že více trhů vydalo lokalizovaně až 2. verzi, nikoliv první. Kolik ks. 1.verze je na našem trhu? no moc toho nebude. Vzhledem k tomu, jak málo CK bylo připraveno k zaslání majitelům 1. Edice a zájemcům 2.Edice.

13.6.2019 19:00:19

Malclom

Ja som to vyriešil tak, že som si to naklikal dopredu a text potom čítal zo záznamu, takto som robil prípravu aj pri descente, kde to je možno ešte horšie niekedy.

13.6.2019 13:08:33

MalcolmReynolds

Nemáš vždycky prostor chystat vše dopředu a ani chuť. Třeba pozveš pár kamarádů domů a až pak vás napadne zahrát si. Mít první edici, tak šáhnu raději po Prší, než se zdržovat chystáním.

Já jsem si na Panství udělal vlastní insert, kde má vše své místo a tak nemusím během hraní už nic dohledávat. Prakticky jak čtu text z aplikace, tak tam skládám předměty, o kterých mluvím.

Navíc ten přínos, kdy nevíš za jakými dveřmi co je, ještě když se rozložení mění v každém průchodu, taky oceňuji.

Věřím, že pro hard-core deskovkáře to není. Ale já jako příležitostný hráč to zbožňuju. A všichni se kterými jsem to hrál stejně tak, protože málokterou takhle komplexní hru jde tak snadno vysvětlit a hned začít hrát. Za což opět vděčím aplikaci.

Upraveno autorem (porovnej)

13.6.2019 12:56:43

MalcomReynolds

Naprosto souhlasím s tvým názorem. U MoM 1, byl sice opruz hru chystat dopredu, ale pak uz se pridavali max. prisery ci zpristupnovali casti domu. U MoM2 to sice zni dobre, ze dum se teprve "sklada" podle toho jak ho prozkoumáváte, ale oproti MoM to spis narusuje dynamiku hry.
MoM2 jsme hrali s aplikaci 2x.
1. na big screen TV, kde na to videli vsichni hraci - tohle durazne nedoporucuji, vsichni koukaji na TV misto na stul.
2. s tabletem, kdy hru vyhodnocoval jeden z hracu. Bylo to lepsi jak s TV , ale k zivemu PJovi to ma daleko.

Planuji tomu dat jeste jednu sanci a zahrat to tak, ze jeden z hracu se obětuje a bude obsluhovat misto hrani naplno aplikaci a i chystat hru prisery. Slibuji si od toho sviznejsi hru. S tímhle setupem vlastne muze "hrat" i 6 osob. U vidime...

Upraveno autorem (porovnej)

13.6.2019 11:59:13

horysimus

To je fajn, ale ze tim prisli o zakaznika, to uz je nezajima. Protoze od te doby, co produkuji hry timto zpusobem jsem od nich prakticky prestal kupovat. Koupit hru, dat za ni x tisic s vedomim, ze ji prestanou "podporovat", protoze se rozhodli pro jinou cestu mi nezni jako podnikatelsky plan. Samozrejme je spoustu lidi, kteri je podpori, ale ja mezi ne uz patrit nebudu. :-)

13.6.2019 10:53:29

Druhá edice

Neumím říct, jestli byla skutečně třeba. První edici jsem nikdy nehrál, takže srovnávat nemohu. Část mých spoluhráčů nevládne angličtinou a tak druhá edice v češtině mě a můj kolektiv baví. Hru si vždycky užijeme a hraní nás potěší. Takže i když třeba nebyla vyloženě nutná ke stabilnímu běhu vesmíru, svoje místo v regálu s hrami si opravdu zaslouží a my jí máme rádi!

13.6.2019 10:50:33

Jednoduchá odpoved

Prodává se? Ano. Hodně lidem se líbí? Urcite. Takže bylo třeba? Bylo :)

..Deskovky Teplice..

13.6.2019 10:41:20

Dlaha

Vždy, když se chystám u mě doma hrát se spoluhráči nějakou hru, která je náročná na přípravu, tak jí celou nachystám už dopředu a ve chvíli, kdy spoluhráči dorazí, můžeme ihned začít hrát a až do konce hraní se tímto nezdržujeme.

Ty sice píšeš, že máš Panství hrůzy nachystané za dvě minuty a může se začít hrát, jenže hned první věc, která se při každém hraní stane je, že ti aplikace začne diktovat: "Teď vytáhni, dílek XY, dílek YZ a dílek XZ. Na dílek XY polož žeton A na místo B, dále umístí žeton C na místo D, atd." Realita je pak taková, že hned po zahájení hry zhruba 5-10 minut zabijete tím, že se přehrabujete dílky, hledáte příslušné žetony, hledíte do aplikace, abyste je dali na správné místo, atd. A to se při hraní opakuje několikrát a celkově vám to zabere překvapivě velké množství času.

Takže i když se to nezdá, podle mě zabere druhá edice Panství hrůzy mnohem více času na přípravu než edice první. A hlavně u první edice lze připravit celý scénář dopředu, takže tím už není hra narušována.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

13.6.2019 10:19:47

2nd edition

Pro mě byla první edice kompletně pasé právě kvůli roli PJ a zdlouhavé přípravě. Aplikaci vítám a je to podle mě to nejlepší, co mohlo takhle komplexní deskovku potkat. Hru mám rozdanou z krabice za 2 minuty a může se hrát.

Navíc aplikace umožňuje mnohem větší zvraty a větší počet událostí, než co zvládli u první edice pomocí kartiček. Tvůrci se o tom celkem rozpovídali na GDC: https://www.youtube.com/watch?v=aiekM0uv93w

Plus díky aplikaci vznikl projekt Valkyrie, který přináší spoustu neoficiálních scénářů. Nevím jestli u první edice vůbec nějaký custom scénář existoval, rozhodně by to bylo komplikovanější.

Teoreticky by se příchod aplikace obešel bez vydání druhé edice. Nicméně pokud by chtěli zachovat i možnost hry s PJ, museli by se uchýlit nejspíš ke spoustě kompromisů. Občas je dobré udělat tlustou čáru a začít skoro na zelené louce.

13.6.2019 08:13:37

Nekro

Je to zvlastni, protoze me ten pan jeskyne vlastne bavil. :-) A hlavne se mi libilo to skozeni.

To je jedna z veci, ktere jsem u druhe edice nejako nepostrehnul. Mozna tam jsou nejake eventy, ktere nastanou nahodne, ale to clovek nepozna.

Vcelku bych toho pana jeskyne uvital. Nekdy na to ma clovek chut a jindy si chce dat cisty full koop.

Me ty rozsireni prave vadi, protoze mi prijde, ze jsou zaklady osizene a ani to rozsireni neni buh vi co. Miner argumentoval, ze by hra stala hromadu penez, ale nepripada mi. Misto 8 vysetrovatelu jich mit treba 12, v tom nevidim navyseni o vyrazny peniz. A to je duvod, proc jsem uz nesel do druhe edice. Jak dlouho jim to vydrzi, nez to zariznou a rozjedou 3. revizi? I u te druhe mi to prislo take necekane.

Upraveno autorem (porovnej)

12.6.2019 21:21:51

Vojtech

V podstate sme zajedno.
Skôr si myslím, že FFG skúša nový model hier bez PJ-ov. Skúsili to s Descentom a Mom pokračovali. A asi budú pokračovať ďalej a prerobia všetky hry s PJ na s Apku.

A PJ tu teda nie je, len obsluha kompu :D

Scenáre sú 4 k základe, 3 DLC, a potom to narastá s každým rozšírením. Zatiaľ je ich 19. Ale hej je ich málo, hlavne keď sa máš iba základ.

Ale FFG robia hry hlavne kvôli rozšíreniam. :)

Upraveno autorem (porovnej)

12.6.2019 21:06:18

Nekro

V puvodni verzi to byl primo PJ, ktery hral proti hracum. Tu jsem ani nevedel, ze nejaka taka funkce je. A pokud ano, tak je spis fiktivni... protoze je uplne jedno, kdo cte aplikaci a priklada dilky mi pripada.

Zavedly zajimave mechanismy - postupne odkryvani mapy atp. Ale to neni nic, co by se nedalo udelat i v puvodni verzi. Me mrzelo, ze puvodni verze prakticky nemela moc rozsireni - jedno male, jedno velke - to mi prislo take zvlastni - a potom sada dodatecnych pribehu, ale tim to zhaslo a rozhodli se to predelat.

Puvodne jsem nebyl vuci aplikaci skepticky, ale jakmile jsem mel moznost si to s ni zahrat, tak mi to vadilo. Je mozne, ze jine scenare budou lepsi, ale to je dalsi vec, ktera me udivila a to ze v zakladu jsou jen 3 scenare tusim? Ale mozna se pletu

12.6.2019 19:21:32

Pán jeskyne už nie je potrebný?

Nazdar,
nepoznám síce prvú edíciu ale budem odporovať tvrdeniu, že už nie je potrebný pán jaskyne (tuším tu to bol majordómus). Pretože niekto to musí čítať, ukladať miestnosti atď.... Čiže z môjho hľadiska tam je, len zmenil trochu funkciu.
Osobne si myslím, že hra je dobrá a teším sa z toho že neviem čo je "za rohom".
ALE plne súhlasím, že obsluha Aplikácie si ukradla podstatnú časť času. Bežne sa stáva, že po hodine hrania (pokiaľ tam nie je hlavolam) tak moji spoluhráči začnú robiť niečo iné. Čo je značné mínus. Inak hru hodnotím veľmi pozitívne.

Upraveno autorem (porovnej)

12.6.2019 18:50:33