Moonrakers - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: karetní hra, budovatelská
Čeština: není
Vydavatelé: IV Games
Autoři: Austin Harrison
Max Anderson
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Musíme splnit několik misí, abychom si zvýšili prestiž a stali se tak vůdci Moonrakers. Jenže většina kontraktů je moc obtížných na to, abychom je splnili sami, a tak se budeme muset spojit s jedním z našich rivalů. Musíme ale dobře vyjednávat, aby nezískal víc prestiže, než my, a nepředstihl nás.

Moonrakers je hra, která kombinuje karetní deckbuilding (stavbu balíčku) s vyjednáváním. Hra je zasazená do sci-fi prostředí. Hráč se ujímá role jedné z 5 frakcí vesmírných „pirátů“ a snaží se získat co nejdříve 10 bodů prestiže za plnění misí (contracts) nebo cílů (objectives). Často ale na splnění mise nestačí sám, a tak musí zažádat o pomoc ostatní, a musí se s nimi dohodnout, jak si odměny rozdělí. Hráči si základní balíček karet vylepšují pořizováním nových členů posádky a dále novými systémy pro jejich vesmírnou loď, která krom dalších karet přidává i nějaké permanentní bonusy.

Příprava hry:

Do společné zásoby se nachystá deska „Armory“, kde v nabídce bude vyloženo 6 vylepšení pro lodě a 3 členové posádky, které si budou hráči moci pořizovat. Dále se na desku připraví zásoba kreditů. Jako druhá se připraví deska „Dispatch“, kde se nachystá prvních 8 misí (kontraktů). Pokud má některý z úvodních kontraktů úroveň nebezpečí 3 nebo 4, tak se zamíchá zpět do balíčku a nahradí dalším. Dále se na desku připraví balíček cílů. Každý z hráčů umístí vesmírnou loď v jeho barvě na políčko 0 prestiže.

Každý hráč obdrží desku lodě ve své barvě – všechny jsou stejné. Dále dostane 2 kredity a v neposlední řadě dostane základní balíček 10 karet, který obsahuje 3 reaktory, 2 trysky (thrusters), 2 štíty, 2 útoky (damage) a jeden miss. Hráči si balíček zamíchají a naberou si ruky 5 karet. To bude po většinu hry představovat karty, s kterými můžou hrát a plnit kontrakty. Každý hráč také dostane 3 karty cílů a 2 z nich si ponechá.

Průběh hry:

Fáze plánování: Hráči se střídají na tahu. Hráč, který je zrovna na tahu se nazývá Mission leader. Ten má na výběr ze dvou možností:

  1. Pokusit se splnit kontrakt

Vybere si jeden z osmi kontraktů v nabídce, a ten se pokusí splnit. Hráč může zaplatit 1 kredit a 1 z kontraktů odhodit a vyměnit za nový. Pokud chce hráč kontrakt splnit sám, tak nemusí s nikým vyjednávat a rovnou hraje sám. Každý kontrakt zobrazuje určitý typ a počet karet, který hráč musí zahrát, aby kontakt splnil. To odpovídá 4 základním typů karet (reaktory, trysky, štíty a útoky) a novému typu karet, kterým je posádka, kterou si hráči mohou pořídit v průběhu hry. Dále každý kontrakt zobrazuje 0 – 4 úrovně nebezpečí, které odpovídá tomu, kolika kostkami nebezpečí (hazardu) bude hráč házet. A nakonec kontrakt zobrazuje, jaké odměny hráč získá – ty jsou v podobě prestiže (vítězné body), kreditů a bonusových karet (posádka, vylepšení lodi).

Než hráč začne hrát karty, tak musí ještě hodit kostkami hazardu dle kontraktu. Každá kostka obsahuje 0 – 2 symboly hazardu v poměru 1:1:1. Za každý hozený symbol hráč ztratí 1 prestiž nehledě na to, jestli kontrakt splní úspěšně, nebo ne. Může ale hazard vykrýt štíty, popř. později některé posádky nebo vybavení umožňuje ignorovat celé kostky.

Hraní karet

Nyní je čas na splnění kontraktu. Každý hráč používá karty z ruky (typicky 5 karet), které hraje, a tím plní podmínky kontraktu. Na začátku má hráč ale jen jednu akci (opět různé vybavení může tento stav měnit), a tedy může zahrát jen jednu kartu, a tím by jeho tah skončil. Je proto nutné se podívat, jaké bonusy dávají jednotlivé karty:

  • Reaktor: + 2 akce
  • Tryska: + 2 karty
  • Štít: Blokuje 1 symbol hazardu
  • Útok: Jen na plnění mise, žádné speciální vlastnosti
  • Miss: Nežádoucí karta, jen zabírá místo – určité bonusy ji dokážou odstranit trvale z balíku
  • Posádka: Různé efekty, většinou silnější než základní karty a různé kombinace

Typicky tedy pokud chce hráč zahrát více než jednu kartu, musí začít reaktorem, který mu přidá dvě akce, a tedy může hrát další karty z ruky atd. Pokud hráč dobře zkombinuje karty a akce, může zahrát i třeba 9 nebo více karet, což bude určitě nutné pro splnění těžších kontraktů. Všechny karty, které odpovídají symbolům na kontraktu, se započítají k jeho splnění. Pokud hráč zahraje alespoň tolik karet/symbolů od každého typu, které kontrakt vyžaduje, hráč úspěšně splní daný kontrakt a dostane odměnu. Prvně dostane prestiž a až poté se započítají hazardy, které nevyblokoval. Může se stát, že nakonec skončí s nižší prestiží, než začal. Pokud hráč kontrakt nesplní, započítají se jen hazardy, které nevyblokoval, a nic jiného se neděje.

Vyjednávání

Velmi často nebude mít hráč dost akcí a karet na to, aby splnil kontrakt sám. Bude tak muset požádat o pomoc ostatní a vyjednávat. Hráč si vybere kontrakt, který chce splnit (nejlépe takový, kde může sám hodně přispět), a pořádá ostatní o pomoc. Může požádat všechny, anebo nabídnout spolupráci je konkrétním hráčům. Pokud se nenajde nikdo, kdo by mohl nebo chtěl pomoct, může hráč vybrat jiný kontrakt a pokusit se znovu nabídnout spolupráci. Pokud se i tak nikdo nenajde, může se hráč pokusit splnit třetí kontrakt sám, anebo zůstat na základně (viz níže).

Pokud se hráči dohodnou na spolupráci, mohou se předem domlouvat konkrétně – např. já pomůžu se dvěma štíty, nebo obecně – např. já trochu pomůžu se štíty. Musí se ale přesně domluvit, jak si rozdělí odměny a kostky hazardu. Nemůžou nabízet nic jiného – např. kredity, co už mají nasbírané.

Pomoc ale není vymahatelná, takže pokud se někdo rozhodne, že vás podrazí, tak jediné, co je dané, jsou kostky hazardu, kterými musíte házet. Mission leader vybírá, v jakém pořadí hráči hrají, a tak se může podívat, co ostatní zahrají prvně, než on sám bude hrát, aby si popř. výsledek mohl pohlídat. Nehledě na to, kdo co slíbil, pokud je mise nakonec splněna, musí se odměny rozdělit dle domluvy.

Všichni hráči, kteří se účastnili kontraktu, nyní zahodí na odhazovací balíček všechny karty, které zahráli. Stejně tak odhodí všechny karty, které jim zbyly na ruce, a dále si doberou tak, aby měli na ruce opět 5 karet. Hráči, kteří mají špatnou ruku – např. žádné reaktory a miss k tomu, jsou tak třeba motivovaní pomoci byť i jednou kartou za malou odměnu, protože jejich hlavní odměnou bude to, že si obnoví 5 karet a ve svém tahu tak budou mít lepší ruku.

  1. Zůstat na základně

Pokud hráč nechce nebo nemůže splnit kontrakt sám a zároveň jeho vyjednávání nikam nevedlo (viz výše), může zůstat na základně. V takovém případě si lízne dvě nové mise a jednu si nechá. Dostane 1 kredit a může zadarmo zahodit jeden z nabízených kontraktů a doplnit nový.

Fáze nakupování

Nyní má Mission leader možnost nakoupit posádku a vybavení. Z nabídky karet v Armory si může koupit libovolný počet karet, pokud má dostatek kreditů. Každá karta má svoji cenu.

Posádku si hráč dá do odhazovacího balíčku, a až si balíček zamíchá, tak mu karta časem přijde do ruky. Poté ji hraje jako každou jinou kartu za akci. Karty posádky mají rozmanité efekty, většinou 2x až 3x silnější, než základní karta, dle ceny.

Karty vylepšení lodě si hráč umístí na jedno ze 4 míst pro vylepšení na své desce lodi. Vylepšení většinou přidává do odhazovacího balíčku nějaké základní karty a navíc poskytuje permanentní bonus – opět rozmanité efekty. Pokud by si chtěl hráč koupit 5 vybavení, musí nahradit jedno z předchozích – o permanentní bonus přichází, ale karty v balíčku už mu zůstanou.

Mission leader může utratit 1 kredit a zahodit jednu z 9 nabízených karet v Armory a vyložit místo ní novou. Nové karty se ihned vykládají i po nákupu.

Plnění cílů

Cíle (objectives) jsou druhý nejčastější způsob zisku prestiže po kontraktech. Na rozdíl od kontraktů není vázán tím, jestli jste Mission leader, nebo ne. Kartu cíle musíte odhalit ihned potom, co daný cíl splníte, a nemůžete si ji nechat na později (abyste překvapili na konci hry například). Pokud máte cíl na to, že musíte úspěšně splnit kontrakt, kde házíte 3 kostkami hazardu a jste například jen jako spojenec, tak ihned po splnění, i když nejste Mission leader, odhalíte kartu a na konci tahu dostanete 1 prestiž.

Tím, že se prestiž za cíle uděluje až na konci tahu, tak například netrpí ztráty za hazard.

Konec hry:

Hra končí na konci tahu, kdy někdo z hráčů získá 10 bodů prestiže. Pokud dva hráči dosáhnou 10 prestiže ve stejném kole, tak vyhrává ten, kdo má větší jmění – počítají se neutracené kredity a pořizovací cena posádky a vylepšení lodi. Konec hry se může trochu protáhnout, jelikož hráči už mezi sebou moc nespolupracují.

Rozšíření

Ke hře už vyšlo několik rozšíření a některé z nich velmi dobře doplňují hru a prvky, které v základu chyběly. Pokud nepočítám dvě mikro rozšíření, tak jsou ke hře tyto hlavní rozšíření:

  • Binding Ties – vylepšuje spolupráci zejména v koncové fázi hry, kdy už nechcete ostatním pomáhat, aby nedosáhli 10 prestiže a nevyhráli.
  • Overload – přináší nové a vylepšené karty, které jsou silnější než ty základní.
  • Nomad – přináší nový způsob plnění kontraktů a globální události nebo politiku.

Autor: Rozy

Vybíráme z Bazaru

Kronika zločinu + rozšíření Noir
Kronika zločinu + rozšíření Noir
Akt. cena: 1050 Kč
Končí za: 5 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas