Middle-earth Quest - obrázek

Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy, strategická
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen

Nové dobrodružství ze Středozemě

Autor: sappho | 21.10.2009 | 29

Tak je to tady. Dlouho očekávaná desková hra Middle-earth Quest. Zavede vás do časů mytického dávnověku ve Středozemi, kde se Sauron Velký, Temný Pán Mordoru, vrátil do své staré tvrze Barad-dûr, odkud šíří své intriky a snaží se vypátrat svůj Prsten. Vládnoucí Prsten, do kterého vložil velkou část své někdejší síly a z něhož jedině ji může získat zpět. Když se mu jej podaří nalézt, pokryje zemi druhou temnotou.

Když jsem krabici rozbalila, pokoušely se o mě mdloby. Hra byla krásná, herní plán bezvadný, karty voňavé… a figurky polámané. Některé i na tři, čtyři kusy. Provizorně to vyřešilo vteřinové lepidlo. Naštěstí musím opět pochválit Fantasy Flight Games, kteří jsou za vydání hry zodpovědní, za bezproblémovou spolupráci a relativně rychlou výměnu miniatur za nové, nepoškozené.

Figurky hrdinů i Sauronových služebníků jsou velmi podrobně propracované, jako stvořené pro namalování. Dokud jsou šedé, jsou na první pohled během hry špatně odlišitelné. Také žetony a karty se povedly. Na kartách najdete krom důležitého textu a symbolů také úryvky z románu, které krásně navozují atmosféru narůstajícího stínu a zoufalství, které se Středozemí šíří. Škoda, že neexistuje česká lokalizace, a všechny texty jsou tedy jen v angličtině.

Hra je určena pro 2–4 hráče, z nichž jeden vždy musí představovat Saurona, zatímco ostatní budou jeho protivníky – hrdiny, kteří kazí jeho intriky a bojují s jeho služebníky. Hra je velmi dobře hratelná v jakémkoli počtu hráčů – pro každou variantu existuje drobná úprava základních pravidel, aby byla hra vyrovnaná.

Pro hru ve dvou je změna výraznější – hrdina je jen jeden, má tedy alespoň dvě kola. Není to ovšem totéž, jako by hráli dva různí. Nemá s kým spolupracovat ani obchodovat, ale dostane se během svého „dvojkola“ dál a Sauronovi tak může pěkně zatopit. Když naopak Sauron stojí proti „přesile“ tří, dostane výhodu on – místo dvou akcí může v jednom kole provést tři, což mu dává do rukou všechny trumfy. Samozřejmě, čím více hráčů (tedy hrdinů, zloduch je vždy jen jeden), tím pestřejší a delší hra.

Herní princip je složitější a zbytečné popisovat – každý se může podívat do pravidel. Taktika se vždy odvíjí od karty poslání, kterou musejí obě strany splnit, aby měly šanci vyhrát bez závěrečného boje. Současně je třeba bránit protivníkovi, aby splnil svoji kartu – ačkoli ji zná jen on. Sauronova strategie je jasná: kout pikle a intriky a bránit je všemi prostředky. Hrdinové se je naopak musejí pokoušet likvidovat a současně se příliš nevyčerpávat.

Hrdinové si vybírají z pěti postav: trpaslíka, elfa a tří lidí. Každý má jinou základní hodnotu čtyř různých atributů a jinou zvláštní schopnost. Trpaslík Thálin je například obvykle lepší v boji, gondorské ženě Eleanor hrozí díky její moudrosti menší nebezpečí při pátrání v nebezpečných lokacích, Rohir Eometh má koně a rychleji se pohybuje. Je na hráčích, kdo je jejich srdci bližší a jaký styl hry budou preferovat. Nejsnadnější volbou je náhoda – svého hrdinu si můžete vylosovat. Mně osobně se líbí nejvíc asi elf Argalad; jeho průzkumnická schopnost, podívat se na lícovou stranu všech žetonů monster v přilehlých lokacích, se často vyplatí. Sauron to má snazší – ten hraje vždy postupně se všemi pěti svými služebníky. I on ale musí volit, koho poslat do boje s kterým hrdinou.

Pokud pro vás není angličtina na kartách nepřekonatelnou překážkou, rozhodně vám Middle-earth Quest vřele doporučuji. Pohltí vás a po třech hodinách zase pustí, totálně vyčerpané, ať už šťastné, nebo poražené. Ještě druhý den v práci se přistihnete, že přemýšlíte, co jste udělali za chyby a jak se jim napříště vyhnout.