Mars: Teraformace - Kolonie

xxxxxxxxxo hodnoceno 140x (Seznam vlastníků)

Mars: Teraformace - Kolonie - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Mars: Teraformace
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Jacob Fryxelius
Jonathan Fryxelius
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Včera jsem si vyzvedl v Brně a večer zkusil solo s Předehrou i Venuší. Zatím dost dobrý. V solo hře nemá moc smysl stavět na koloniích stanice, ale zato vám nikdo nevezme zdroje které si s lodí můžete vyzvednout. Během hry jsem ke každé kolonii vyslal jednu loď a získal tak nějaké plošiny, titan a karty.
Co je mazec je počáteční nižší příjem o dva stupně. Nebýt pár karet, kterými jsem to docela brzo narovnal zpět na 0, tak bych měl problém... Zatím z toho mám hodně pozitivní dojem a hru jsem vyhrál (skore 78, což je můj průměr), takže dobrý. Nové karty jsou hodně orientované na tagy Země a Jupiter a hodně jich pracuje s plošinami, což je taky fajn. Ale taktika se Zemí a Jupiterem mi moc nejde tak to neumím úplně ocenit :)
25.10.2018 14:05:10

Dojmy
Kolonie přidávají do hry další možnost, jak získat to co potřebujete. Přidalo do hry hodně karet, byl jsem překvapený kolik karet Saturnu se zde objevuje. Dále jsem rád, že se zde objevují karty na plošiny, které jsem snad téměř nehrál, ale díky tomuto rozšíření věřím, že se to změní. Zatím toto rozšíření hodnotím velice kladně a s postupem času si utvrdim, že tato hra je jedna z nejlepších co jsem kdy hrál.

26.10.2018 09:57:28

Souhals s Winsz
Ta hra byla velmi a velmi dobrá už jako základní krabice, ale ty rozšíření z ní udělaly naprosto famozní záležitost. Až se tomu sám divím a jak jsem ze začátku rejpal na ty špatně vyřešené přehledové karty (známe všichni to jedno drcnutí do stolu a nikdo neví kolik měl čeho) a prapodivnou grafiku karet alá pejsek a kočička vařili dort, tak je to teď jedna z nejlepších her, kterou jsem kdy hrál. U toho opravdu někdo přemýšlel. Funguje to skvěle.

26.10.2018 13:10:37

Dojmy ze dvou her
Pro mě je to zatím nejslabší rozšíření, možná je to tím, že jsme zvyklí hrát hru s původníma rozšířeníma a jedeme zažité taktiky, ale 2x jsme to hráli s koloniema a využití stanic a obchodu velké nebylo. Za nejvíc "looser" kartu považuji "veřejné služby", které navýší příjem za každou kartu bez symbolu kategorie.. možná se k většímu využití dopracujeme, ale zatím nic moc..

31.10.2018 11:21:12

po prvni hre
Za me super napad, ktery se ale v praxi moc nevyuzije. S predehrou jsme hrali 8 generaci a to je sakra malo na vyuziti kolonii. Tak jinak receno, kdyz uz to zacina byt zajimave, hra konci.

1.11.2018 12:40:01

tak jsme to také zkusili...
a nevím... Jako proč ne, ale... Zisk z kolonií je tak brutální, že se to v podstatě zvrhlo na to že první akci uděláš kolonii. Například pokud jsou již 3 kolonie na měsíci tak pokud má hráč nějaké podpůrné karty, může každé kolo vyměnit třeba 2 energie ze 12 peněz nebo kolik? Naopak jiné jsou docela divné.

Mezi korporacemi je také několik, nad kterými jsme povytáhli obočí. Karty projektů Ok, ale začíná se projevovat podobný problém jako například u RftG, kde s přibývajícími rozšířeními nabobtnal dobírací balík natolik, že už se neprojedete. Tím se zvyšuje náhoda a hráči jsou více nuceni hrát to, co jim přišlo než to, na co mají rozjeto.

Za mě je asi nejlepší rozšíření předehra. Vše dohromady (Venuše, předehra, kolonie) je dle mého horší. Přijde mi to jako například u Agricoly - Hra v základu funguje výborně, nehraju ji tak často, aby mě přestala bavit => nevidím zásadní důvod ji rozšiřovat. Tato rozšíření (Venuše, kolonie) jsou z kolonky "víc, navíc, složitější", které úplně nevyhledávám. Ale klidně si je zahraju, pokud bude soupeř chtít - nemám problém.

6.11.2018 12:50:54 | Upraveno autorem (porovnej)

Dojmy
Tak jsem take absolvoval jednu zkusebni hru.

Osobne mi to prijde jako zajimave osvezeni, zejmena pokud ma clovek hru ohranou - dava to nove moznosti na stavajicim oblibenem zaklade.
Pellyho primer s Agricolou mi docela sedi, jsou lidi, kterym staci zaklad, protoze kdyz to hraji jednou rocne tak jim to staci. Na druhou stranu kdyz jsem sveho casu hraval Agricolu casteji (jako ted casteji hravam Mars) tak jsem hromadu rozsireni vital, protoze to davalo prostor pro nove moznosti, nove kombinace.

Herne: Kolonie zacnou byt zajimave az v okamziku, kdy se vybuduji nejake zakladny a/nebo uplyne par kol tak aby se obchod s kolonii vyplatil, protoze za 9penez/3 titany/3 energie je to relativne drahe.

V tomto ohledu se mi to spise libi jako dalsi moznost jak vyuzit "prebytecnou" energii popr. "prebytecny" titan. Nevydraftoval jsi kartu na titan? Nevadi, pouzij titan pro platbu za obchod s kolonii ...

Stejne tak to dava dalsi moznosti jak ziskat veci, ktere se mi z karet nepodarilo ziskat, ale pritom je mohu nezbytne potrebovat - napr. zvyseni prijmu zeleza, zvyseni prijmu energie, karty, zdroje, plosiny, zvirata.

Proste je to vitana alternativa, ktera v konecnem dusledku opet trosicku eliminuje nahodu a umoznuje reagovat v prubehu hry...

6.11.2018 13:48:42 | Upraveno autorem (porovnej)

.
Osobne se klonim k nazoru Robkina. Kolonie jsou nektere vice, nektere mene situacni a urcite se nevyplati stavet stanice jak o zivot nebo tupe letat pro vynos. Stanice jako takova se vetsinou vubec nevyplati, pokud clovek neplanuje na danou kolonii pravidelne letat. Pozitivne rozhodne vidim to, ze energie ma alternativni vyuziti a neni to jen "o kolo zdrzene teplo" (ted pomijim vsechny ocelarny apod., ktere krome solo hry stoji za prd), takze vsechny energii produkujici karty konecne nabyly vyssi hodnoty. A taky ze muzu spalit nevyuzity titan, coz se hodi hlavne pro hry bez draftu, kdyz nechodi karty vesmiru.

Co se tyce slev a bonusu pro letani, tak plati zname "zadna sleva neni zadarmo". Ty karty, co ty slevy a bonusy davaji, neco stoji a pokud clovek neprahne po symbolu na dane karte nebo jinem bonusu (postaveni stanice), tak je vetsinou lepsi je poslat do odhazovaciho baliku.

K tomu, co Pelly psal o Lune se tremi stanicemi, jenom dodam nasledujici. Jednak je potreba, aby na Lune byly tri stanice, coz se nestane kazdou hru. Jestlize jsou tam tri, tak penez je tam na vyzvednuti 10 (bez bonusu), ale muze si pro to letet kazde kolo zacinajici hrac, kdyz se mu to hodi, neni to omezene jen na majitele stanic, takze to neni nejake OP.

Abych to uzavrel. Kolonie jsou dle meho velmi dobre vyvazene rozsireni. Tim nechci rict, ze se musi libit kazdemu. Kolonie a obchod neni neco, co bych musel delat, jinak bych hru prohral. A naopak ani neplati, ze se na ne musim uplne vykaslat, jinak prohraju. Nabizi dalsi jen dalsi moznou herni strategii. V tomhle jsou na tom stejne jako Venuse. Muzu si zvolit jinou strategii, na kolonie se uplne vykaslat a vyhrat i tak. Ne jak rozsireni nekterych jinych her, kde pokud nedelate to, co dane rozsireni prineslo, tak jste v haji.

6.11.2018 14:35:01 | Upraveno autorem (porovnej)

to Pelly
Kolonie jsem nehrál a byť mám na většinu rozšíření podobný názor jako ty, zrovna Agricolu bych teda zmiňoval když už tak jako přesný opak - tj. že Sedláci z Blat jsou pro hru naprosto zásadní rozšíření, bez něj mi přijde už víceméně nehratelná. ..byť teda z části díky tomu, že v základu byla jedna jasně nejlepší strategie, tj. dřevo, co nejdřív místnost a potomka, což rozšíření vybalancovalo..

6.11.2018 19:43:53

ok
Hráno poprvé ve dvou a následně ve třech hráčích...a obě partie se nesli v pozitivním duchu na rozšíření...
1) přidaná hodnota možnosti akcí na hráče
2) možnost využití zdrojů se zvýšilo, více rozprostřelo (ještě by to podobně chtělo vyřešit teplo)
3) přibyly karty na plošinky, což způsobuje více vtažení rozšíření Venuše do hry, kterou jsme do té doby hráli sporadicky
4) zásadně neprodlužuje hru, vyložit těch pár kartiček na přípravu je otázka pár vteřin a vysvětlit nováčkům pravidla kolonie je otázka dalších pár minut...

Zhodnocení: Zatím nás dost potěšila, brzo zahrajeme v plném počtu a tam se pak těším jak se budou vytěžovat kolonie, ale řekl bych že dost... Zatím se mně nestalo že bych u nějaké partie hrál stejnou strategii jako v předchozí hře. Může za to obsah, který je více náhodný, proto kvituji rozšíření s počtem karet. A to že neprojdeme celý balík? no A? Hra je na to stavěná a proto ji to svědčí... Kdo nemá rád náhodu, může si vybrat z jiných her s omezenou/žádnou náhodou...ZA NÁS MOHU JEN DOPORUČIT!

6.11.2018 19:48:52

Dnes druha solo hra se vsim

Vcera jsem mel stanice na vsech koloniich,dnes jen na dvou. Skore 2x 94 vb.
Asi bych je tam necpal, ale prisli na to karty. Jsem zvedavej, jak to pujde s koloniemi na zviratka, mikrobi a energii+ neco kloudnyho.
Za me prima. Toto rozsireni rozhodne doporucuju.Libila se mi i venuse. O to vic me prekvapilo, kdyz jsem si to zahral bez ni a libilo se mi to jeste vic :) Predehru to chce taky, ale jen s ni mi solo prislo nejtezsi.

6.11.2018 22:44:18

Draft
Vyplatí se ještě hrát draft? Nám draft dost natahoval hru. Má to ještě nějaký význam se všemi těmi rozšířeními?

7.11.2018 10:36:23

draft
Draft rozhodne. Radsi obetuju nejake 2 minuty navic kazdou generaci, nez skoncit hru s tim, ze kvuli nekombicim se kartam jsem skoncil celou hru na standardnich projektech s tunou nepouzitelne oceli.

7.11.2018 13:34:05

Draft

Za me taky rozhodne ano. Navic kdyz uvazis, ze predehra to zkratila +/- o 2 generace a kolonie to zkrati asi taky trochu, tak ses na tom casove asi stejne. Navic si muzes pridat v solarni fazi “svetovou vladu”, nebo jak se to jmenuje.

7.11.2018 20:25:17

druhá hra
Tentokrát ještě lepší kombo - 3 kolonie na calistu a každé kolo jsem si za 3 energie došel pro 22 energií, které v případě potřeby proměnil na peníze. Ou jé - vyhrál jsem s náskokem 20 bodů.

7.11.2018 23:58:19

?

Takze jsi mel 2 karty, co ti povolovali dalsi stanici na kolonii, kde uz ji mas + dve karty, kdy pri obchodovani s kolonii muzes kosticku posunout o 1 doprava?

8.11.2018 01:57:20

@Pelly
To zni jako hodne dobre kombo, konecne duvod nezahazovat energetickou infrastrukturu :) Akorat se divim, ze nikdo z tvych protihracu neobetoval 3 energie na to, aby ti zabranil si vzit 22, ale abys dostal jen 9.

8.11.2018 02:19:45

re
Ano, přesně tak.

Ostatní na tom byli s energií celkem na štíru a když už letěli, raději hráli na sebe (+ zvířata, +listí) ale i do toho jsem jim ke konci hry vstoupil, jelikož jsem pořídil druhou loď a s takovým přísunem energie co bych si nevzal třeba 6 listí...

8.11.2018 07:13:07 | Upraveno autorem (porovnej)

doplním stručný popis hry
hráli jsme ve 3 na mapě elysium, all-in, 7 generací, cca 3 hodiny s draftem a sluneční fází

zvolil jsem novou korporaci co platí 5 za kartu a začíná s příjmem, podpořil dalším příjmem z předehry + zvýšením kyslíku o 2 a příjmem oceli. Z úvodní ruky jsem zvolil 4 karty (za 20 €) (mj tu, co mi umožňovala stavět na kolonii, kde již mám a jednu na stavbu města).

První akci kolonie na calisto za 17€ (kvůli produkci energie), druhou akcí karta na město (energie dolů, příjem o 3 nahoru) + bonus 3 karty do ruky, v druhém kole titul na produkci alespoň 10 peněz + stavba druhé kolonie na calisto a základ byl položen.

Hra se pro mě vyvíjela ve smyslu rčení "rich get richer", takže jsem postupně hrál v podstatě na všechno:

na konci jsem si stál následovně: vyložil jsem cca 40 karet, získal 2 tituly (specialista na peníze a alespoň 15 karet na stole), 2 soutěže (autorita za nejvíce TR a nejvíce kostek energie+železa) (ve třetí jsem byl druhý - pouštní liška), cca 40 TR, produkce 25€, 4 ocel, 2 titan, 8 listy, 15 energie, 0 teplo na stole 10 stromů, 6 měst, 4 kolonie, 2 obchodní lodě, v kartách 10 sleva na vesmírné karty, věda, (univerzita na obměnu karet) 3 jupitery, 22 vítězných bodů...

V podstatě jsem hrál na všechno kromě zvířat a Venuše (a mikrobů - na to jsem měl jen jednu kartu na TR), což potvrzuje můj dojem ze hry. Prolízali jsme sotva 1/3 dobíracího, díky čemuž došlo k výraznému posílení univerzálních korporací, zatímco úzce specializované se mohou jít v podstatě bodnout. Hrál jsem co chodilo a alespoň trochu stálo za to a soupeři proti tomu nemohli ve výsledku nic dělat. Hate-draw? Ok, tak si vezmu něco jinýho (nebo nic - však ono něco přijde naslepo) a bit na tom budeš leda sám. Každým kolem jsem jim tak unikal více a více. Nakonec cca 113-94-86

Navíc nemám pocit, že bych to zahrál tak dobře - prostě jsem měl na začátku štěstí na jednu dvě karty a pak už se to nabalovalo jak sněhová koule. A nejhorší bylo, že si to soupeři moc neužívali - vždy pasnuli dříve a pak já ještě hrál 3, 4 akce sám, protože jsem měl mraky všeho a než jsem to všechno aktivoval, pouze to prohlubovalo jejich frustraci...

Sorry, ale neříkejte mi, že došlo k oslabení náhody...

8.11.2018 09:04:35 | Upraveno autorem (porovnej)

@Pelly
Z tveho popisu tak trochu ctu, ze souperi moc nevedeli, ktera bije, coz je pochopitelne. Kdyz jsme u tech prvnich her s Koloniema, tak s manzelkou jsme hrali ve dvou taky all-in, 13 generaci, vyhral jsem 249-125 (zadny preklep). Druhou hru jsem jeste taky jasne vyhral, a od treti, kdy uz si pamatuje, jake karty ocekavat a co delat, hrajeme rovnocenne.

8.11.2018 21:46:16

Dalsi solo

Tak myslim, ze toto rozsireni solo hru zjednodusuje. Sice jsem to hral asi 5x ale vzdy jsem mel nejmene od pulky dojem, ze to dopadne, a taky ze jo. Jednu hru mi na kolonie moc karty neprisli, ale i to male vyuziti pomohlo ke kompletni teraformaci.
Dne s za Meziplanetarni kinetiku s medialni skupinou- 2+3 € za kazdou cervenou kartu (proto jsem zahral zabor :).pozdeji pribylo aerodinamicke brzdeni (3 € a 3 tepla za c. Kartu) a v 1 kole orbitalni vytah (5 € za vytahnuti zeleza).
Zpet ke koloniim. Nechal jsem si vesmirnou zakladnu a pockal si, az postavim zakladnu na tritonu. Pak k ni hodil jeste jednu. Diky obchodnim emisarum jsem bral kazde kolo 5 titanu k tomu nejake karty navic a zacalo to nabyvat.
Suma sumarum, i diky 15ti ptakum na venusi (stratosfericke ptactvo :) mam novy rekord ... 130 VB.
Tak teraformujte a chlubte se.

11.11.2018 01:49:32

První duel
Ahoj, po prvním duelu s manželkou hodnotím toto rozšíření na plný počet hvězdiček. Je to bezvadné zpestření a hra dostává další rozměr. Přestože jsme ani jednou nepoužili standardní akci založení stanice, tak na konci hry byly založeny 4 stanice. Nejsem si jistý, jestli 17 MC za založení stanice není příliš, ale asi to tak má být. Přestože jsem měl určité pochyby, aby kolonie neležěly jen tiše vedle boardu a zbytečně nezabíraly místo, tak k mému překvapení probíhaly obchody téměř v každé generaci na obou stranách. Teď už jen dokoupit nějaké pořádné stíhačky vytištěné ne 3D tiskárně. A možná bych uvítal i nějaký plexi board, do kterého by se destičky kolonií zasunuly, s výřezama na kostičky, aby se zabránilo nechtěnému pohybu kostiček. Podobně jako máme plexi na boardy hráčů. (Kdo má doma kočku, ten mě pochopí.

31.12.2018 12:29:54 | Upraveno autorem (porovnej)

skp

Zaujalo asi nejmene
Ola,

Mars je jedna z mojich top hier, mame vsetky rozsirenia.

Kolonie ma zaujala asi najmenej, osobne sa.mi viac pacia Predohra a Venusa. Kolonie hru podla mna zrychluju a cpu do hry dost dodatocnych zdrojov. Takzr pocitajte minus jednu az dve generacie...

1.1.2019 09:58:07

Vybíráme z Bazaru

12 Říší
12 Říší
Akt. cena: 299 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas