Mars: Teraformace

xxxxxxxxxo hodnoceno 994x (Seznam vlastníků)

Mars: Teraformace - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Jacob Fryxelius
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

DC

Jaké to je??

Přátelé, kamarádi, jaké to je??
11.1.2017 12:09:21

Špatňák
Proč by prosím tě teplo nebylo domyšlené? Vždyť jím zvyšuješ teplotu za body, můžeš na ní vypsat soutěž a klidně, když se ti zadaří kombo, tak ho přeměníš na příjem. To samé ocel i titan. Z minimálně 10 her, co jsem měl možnost hrát, tak jsem ocel i titan využíval hojně k placení karet. Navíc, když se podaří navýšit jejich hodnotu, tak je to dost znát.

Jasně může mít nějaké mouchy ta hra, ale za mě je super. A na rozšíření se taky moc těším ;)

9.7.2017 13:10:42 | Upraveno autorem (porovnej)

Náhoda
Souhlas, že ta náhoda je dost velká a je to podle mě její největší problém. Na to, že Mars jsou de facto Settleři ve vesmíru (card-driven engine builder) je příliš málo prostoru nabírat karty.

Dal jsem si práci a spočítal, že v celé hře je jen 13 karet, které umožňují nějak dobrat kartu/karty (z nichž některé mají specifické podmínky - Univerzita, Olympská konference - nebo poplatek za aktivaci). To je na 200+kartový balík docela dost málo. A ano, vím, že je ještě pár políček na Marsu, kde se dají karty získat, ale nejsou na ideálních místech.

Draft pomůže omezit náhodu trochu, ale ne dostatečně + za cenu toho, že protahuje hru, sic často způsobuje counterdraft mezi hráči.

Podle mě by hře nejvíc pomohlo toto: udělat obdobu základní Settlers akce "pošli dva workery pro kartu", formou standardního projektu, nazvěme ho třeba "Výzkumný grant", který by fungoval například stylem "zaplať 5 mega, lízni dvě karty, jednu si nech, druhou zahoď"- bylo by to dražší než nechat si kartu při fázi výzkumu, ale byla by to možnost, jak se takříkajíc v nouzi dostat k dalším kartám, což ... a mimo jiného by to zvedlo význam titulu Plánovač: 16 karet je dost a aspoň dle mé zkušenosti, pokud už někdo ten titul fakt vezme, tak to obvykle znamené poměrně zoufalý nedostatek lepších akcí, málo do té doby zahraných karet a tudíž nevybudovaný engine.

9.7.2017 15:35:03 | Upraveno autorem (porovnej)

malo karet?
Kdyz hra trva rekneme 11 generaci, tak hrac vidi 50 karet (zadarmo). To je zhruba ctvrtina balika. Mne se to nezda vubec malo. S draftem je tech karet jeste mnohem vice. A kdyz karty nechodi, tak delam standardni projekty. Proste hraju s tim co mam :-)

9.7.2017 22:55:10

Mitogar
Produkce tepla je nedomyšlená. Zvláště ve hře pěti hráčů letí teplota planety nahoru jako ztřeštěná. Než si vybuduješ dostatečně kvalitní produkci, už ji nemáš jak použít, teplo se ti kumuluje a je k ničemu. Ano. Můžeš zahájit soutěž o producenta tepla, ale to není žádná sláva. Jednak můžeš být druhý největší producent (případně třetí), ale i když jsi první, je to 5 bodů pro tebe a 2 body dáš "zdarma" někomu dalšímu. Vezmu-li v úvahu, kolik MK jsi do toho musel investovat, nemá to smysl. Za danou investici získáš VB jinak a bude jich víc.
A přeměna produkce tepla na příjem? Opravdu? Kolik takových karet je? A kolik karet je v balíku? Spočítej si procentuální pravděpodobnost, že ti takový postup vyjde.

Ocela a titan velmi podobně. Ano. Může přijít partie, kdy se budou hodit. Mnohem častěji ale vídám, že nepřichází vhodné karty. U draftu jen v případě, že ji dobereš do ruky. Hráči, který má vysokou produkce oceli/titanu, protihráči prostě nepošlou kartu, kterou by pak postavil lusknutím prstu. Byli by blázni.
Vysoká produkce těchto komodit je absurdita. Nevyužiješ je.
U oceli a titanu ani není možnost převodu na produkci.
Příjem je prostě jednoznačně lepší.

Prostě pořád platí, že prioritní je příjem MK, pak i energie a zbytek je výrazně méně podstatný.
Proto si troufám tvrdit, že v tomto je hra nedotažená.

Nahráno mám 11 partií + 6 sólo ATM. Poslední hru jsem prohrál jen proto, že jsem měl příjem oceli 6 a titanu 4. Z logiky věci nebyl nikdo, kdo by mi páchal counter-draft a prostě nechodily karty, které by ocel nebo titan dokázaly upotřebit. A to jsem každé kolo dobíral 3 bonusové + vzhledem k příjmu 72 opravdu nebyl problém ponechat si celý draft. Ale prostě to nechodilo. Výsledek byl propadnutých 12 jednotek oceli a 8 titanu. Kdybych ty zdroje, které jsem použil na navýšení jejich produkce, použil na standardní projekty, tak mám výhru v kapse.

10.7.2017 00:29:25 | Upraveno autorem (porovnej)

teplo jako rozbita alternativni strategie?
Ne, teplo neni alternativni strategie. Otepleni je nutna podminka na ukonceni hry a pokud na to nikdo nejede da se na tom solo nahrabat spousta bodu. A naopak, pokud na to jede kazdy tak je teplo velice rychle k nicemu.

IMO to je jen jeden ze zpusobu jak udelat par bodu. A i kdybych urval polovinu bodu z tech max cca 20, ktere se za teplo daji primo ziskat tak mi to tezko samo o sobe vyhraje hru. Ale to same se da rict o max 9 bodech za oceany, cca 15 bodech za kyslik.

Hra tedy po hraci chce kompletni teraformaci, ktera se da bodove nahradit maximalne nejakymi peknymi kombinacemi karet.

10.7.2017 00:48:41

teplo
Na teplo nehraju ve vic lidech prave proto, ze se temer vzdy najdou 2-3 dalsi hraci, kteri maji jeho produkci treba 10. Pak je jim to na konci hry k nicemu. Obvykle ziskam nekolik TR bodu za otepleni pomoci vesmirnych objektu (obvykle tech karetnich).

10.7.2017 01:30:12

Titan/ocel
Tady asi souhlasím s těmi, kterým se nezamlouvá nedotaženost v oblasti oceli a titanu. Je fakt, že jsem hrál jen jednou ve dvou, ale i tak, zhruba od půlky hry, kdy jsem už produkoval nějaký titan (ocel jsem neměl vůbec, nebyly karty), mi nechodily žádné karty s možností platby titanem. Prostě se mi kumuloval a neměl jsem jej jak použít. Hráli jsme s draftem, takže jsem měl větší šanci se k něčemu dostat, ale ty karty prostě nebyly.

Jak jsem byl na tu hru natěšený, tak po zahrání a po zapřemýšlení o tom, jak to vše funguje, jsem spíš zklamaný.

10.7.2017 06:45:48

Teplo
.... samozřejmě dokavaď nehrajete za Helion, kdy produkce tepla je naprosto fantastická celou hru až do konce, páč supluje peníze.
Případně s kartou "Práce v teple" (8 heat → 1 TR) se dá taky pracovat, byť ne extra dlouho, sic přichází do hry až při 0°C.

10.7.2017 14:20:59

Titan/ocel
Take uz se mi stalo, ze mi zbyly zdroje. Hlavne v poslednim kole uz se mi stalo, ze mi neprisla dalsi karta, za kterou bych je mohl utratit.

Nicmene bych si dovedl predstavit jednoduche house-rule, ktere by to resilo:

Varianta1 od okamziku splneni podminky na ukonceni hry by bylo mozne platit oceli/titanem (popr. i teplem) standardni projekt zelene (proste od okamziku, kdy je jiste, ze dana generace je posledni).

Varianta2 umoznit tento standardni projekt zelene placene oceli/titanem (teplem) az ve fazi kdy se mimoradne stavi zelen po posledni produkci, tj mohl bych vyuzit i produkci v poslednim kole (ale bez moznosti pouzit produkci penez - mohl bych pouzit jen zbytek penez co mi zbyl). Pripadna produkce penez (kvuli shode) by se delala az po teto fazi.

Souteze o tezare a producenta tepla se pochopitelne vyhodnoti az potom, takze pokud si zdroje utratim, tak mam smulu.

Tim by se mela "zbytna" produkce oceli/titanu/tepla nechat alespon nejakym zpusobem utratit a nebylo by to jen o stesti jestli mi v poslednim kole prisel takovy projekt ci nikoliv (a v pripade V2 by to dokonce umoznilo jeste prijemny bonus z poledni produkce).

10.7.2017 15:40:53 | Upraveno autorem (porovnej)

nehrajte draft
Mám odehráno asi jen 4 hry + 1 sólo.
- Tématicky je hra velmi silná, zvlášť když každého donutíte při vyložení přečíst název karty (ze začátku i efekt) a flavor text. Aspoň teda v prvních pár partiích než se dostanete do mechanismu hry. Mnohem více vás to vtáhne do tématiky.
- Osobně nehraju draft, protože žena na to moc není. Navíc tím odstraním counter-draft. Radši mám náhodu než aby někdo využíval counter-draft a někdo ne. Radši nikdo. Tím snížíte i to riziko, že vám nepřijdou karty s ocelí/titanem.
- Na náhodu si nestěžuju, prostě ti centrála tvé korporace ze Země posílá patenty na projekty, které se jí podařilo koupit dříve než ostatním nebo je ostatní nepřebili v "dražbě" :-)

10.7.2017 16:57:09

draft a pravdepodobnost
Pokud chci dobrat karty na utraceni oceli nebo titanu, je naopak draft lepsi.

Nemam ted k dispozici seznam karet, takze tu nebudu pocitat presne hodnoty pravdeopobnosti, ale staci na to jit myslenkovou uvahou. Cast uz tu byla zminena, takze ji zopakuju. Kdyz probiha draft 4 karet klasickym zpusobem (tj. necham si jednu kartu, zbytek posilam dal), uvidim 7 ruznych karet pri hre 2 hracu, 9 karet pri hre 3 hracu a 10 karet pri hre 4-5 hracu. Taky byla zminena varianta draftu "necham si 2, zbytek posilam". V ni vidim vzdy 6 karet v 2-5 hracich. No a bez draftu vidim jen 4 karty. Mimochodem hru bez draftu lze oznacit jako draft, kdy si ponecham 4 karty a dal posilam nula karet, neboli jako hru s uplnym counter-draftem. V pripade produkce oceli/titanu na urovni rekneme 3-5 si muzu definovat uspesne dobrani karet jako situaci, kdy si behem draftu doberu alespon jednu vhodnou kartu. I kdyby vsichni souperi hrali counter-draft (hate-draft), tak nic neudelaji se situaci, kdy si maji vybrat jednu kartu a na vyber jsou alespon 2 karty za ocel/titan, stejne mi musi poslat alespon jednu kartu, ktera se mi hodi. Takze z poctu videnych karet, a navic i za situace, kdy souperi hraji proti me, je jasne, ze pri hre s draftem mam vetsi sanci dostat se aspon k nejake vhodne karte. Jeste je dobre zminit, ze pri hre 4-5 hracu se casto protoci cely balik, takze pokud souperi delali counter-draft a ony karty pak jen odhodili, tak v novem dobiracim baliku bude pomerem vice karet, ktere se mi budou libit, takze sance na jejich dobrani se jeste zvysi.

Pokud udelam stejne pocty jeste pro pocatecni draft 10 karet, tak uvidim 19/27/34/40 karet pri hre 2/3/4/5 hracu pri klasickem draftu, pri draftu "necham si 2, zbytek posilam" je to 18/24/28/30 karet, no a pri hre bez draftu je to 10/10/10/10. Cili zase pocet videnych karet jasne hovori ve prospech draftu. Navic v uvodnim draftu je temer nemozne hrat counter-draft, protoze nevite, co za korporace maji na vyber souperi. EDIT - po fuchsove upozorneni upresnim, ze pocatecni draft 10 karet neni oficialni variantou draftu (viz oba dva prispevky vyse).

11.7.2017 00:24:26 | Upraveno autorem (porovnej)

stady, len by som ta opravil
V prvom kole draft nie je. Kazdy si vybera iba z tych 10 kariet, ktore dostal. On prave tam by bol ten draft skuuuutoooocneeee zdllllhavyyyy :-)

11.7.2017 00:50:36

fuchso
Pravda pravdouci, v oficialni verzi draftu se prvnich deset karet nedraftuje. My to hrajem i s nim :-) Tak ten posledni odstavec plati pro ty, kdo to taky tak vetsinou hraji, nebo moznost pro ty, kteri by jeste chteli snizit nahodnost. Jinak jsou i dalsi neoficialni varianty draftu.

11.7.2017 01:10:03

Špatňák
"Kdybych ty zdroje ... použil na standardní projekty, tak mám výhru v kapse."
No ano, pretože navyšovaním produkcie titánu ani oceli sa táto hra nevyhráva. nevyhráva sa ani navyšovaním produkcie peňazí.
Vyhráva sa tým, že získavaš body. Suroviny / peniaze sú iba jedna z možností, ako sa k nim dostať, resp. ako si zaistiť istú mieru flexibility.
A keď vidím, že tudy cesta nevede t.j. nechodia mi karty aké potrebujem, tak hľadám cestu inú.
Ja sa napríklad takmer vždy koncom hry snažím stavať mestá a okolo nich skleníky... Sám si to v tej svojej poslednej vete napísal, nerozumiem, prečo si sa tým neriadil v danej partii - alebo už teda v každej ďalšej. standardnými projektami sa totiž dá nahrabať v závere pomerne dosť bodov.

Mám dojem, že si zatiaľ nepochopil ako sa tá hra má dobre zahrať a prehlasuješ o nej, že je nedotiahnutá. Podľa mňa je tá hra o hľadaní príležitosti, kde aké body "urvať". A tých príležitostí je tam hodne a vždy to výjde nejako inak (preto mám tu hru rád).
A to, aké máš nadupané tracky, nie je vždy rozhodujúce.

Skús o tom premýšľať trošku inak a daj tej hre ešte šancu ;-)

11.7.2017 01:26:32

solo hra
Tezko srovnavat solo hru s multiplayerem. Solo hra stoji trochu bokem z jednoho prosteho duvodu. Bud si na zacatku reknu, ze chci jednoduse vyhrat. Takze budu hrat konzervativne, stavet hodne standardnich projektu a je velmi vysoka pravdepodobnost, ze vyhraju, a to velmi pravdepodobne s prumernym bodovym vysledkem. Nebo si na zacatku reknu, ze se budu snazit nahrat co nejvic bodu, takze se snazim vybudovat nejaky bodove potentni engine (treba na produkci titanu/oceli). Coz automaticky znamena, ze riskuju, ze nestihnu Mars doteraformovat, protoze se soustredim vice na body. Tady je ten klicovy moment, kdy o mem osudu rozhoduje, co mi prijde za karty. Pokud to budou "uplne blbosti", tak mam smulu a nejspis prohraju s mizernym skore. Nebo mi muzou chodit "dobre blbosti", kdy taky prohraju, ale s jakousi utechou, ze to aspon bylo s hodne bodama. No a nebo taky muzu mit stesti a vyhraju s vysokym skore, ktere bych pri konzervativnim hrani jen tezko nahral. Jo, pokud clovek hraje na body a neprijde mu spravna karta, je frustrujici, kdyz prohraje, a navic s oceli a titanem v hodnote desitek megakreditu. Ale s tim se musi v solo hre pocitat.

11.7.2017 01:49:31 | Upraveno autorem (porovnej)

Obohacení hry
Jen bych rád připomněl, že s přebytečnými jednotkami oceli a titanu velmi dobře spolupracují některé neoficiální karty korporací, které jsou zde ke stažení. Může to být s nimi zajímavé hraní. A co jsem koukal na oficiální rozšíření Hellas a Elysium, tak se tam s nimi také pracuje více než v základu. Tak nakonec třeba budou všichni spokojeni ;)

11.7.2017 02:17:06

Teplo, titan, ocel
A nepřipadne Vám že proto jsou Sponzorované soutěže právě na tyhle suroviny? Na akumulované množství a né produkci?
Myslím že to mají vymyšlené dobře protože tyhle suroviny využíváš dost během hry a pomáhají nemalým způsobem, ale ke konci už toli potřeba nejsou a osobně pak už jen kupuju bodovací karty, pokud se vyplatí. Používám takovou vnitřní kalkulačku 8 kreditů / 1 bod.

11.7.2017 07:36:14

fuchso
Mám nahraných 14 her ve 4-5 hráčích, 6 her ve dvou a 5 sólo her. A pořád se nemohu zbavit toho, že titan a ocel jsou v porovnání s penězi k ničemu. Protože za titan a ocel nepostavíš ani standardní projekt. Nepostavíš za ně nic, pokud ti nepřijde správná karta. A nemohu ani souhlasit, že by příjem nevyhrával hru. Můžeš si dovolit koupit více karet a více karet zahraješ. Stejně tak máš sílu provést více standardních patentů. Takže celkově máš ve hře větší sílu.

Obecně potřebuješ peníze a energii (zbytek je výrazně méně podstatný). Protože za energii stavíš levnější města, která ti vracejí.... no zase ten příjem. A vhodně koupené město lze plácnout k zeleni, kterou si chystá soupeř.

Jedna myšlenka, která potřebuje ještě ověřit. Ve 4-5 hráčích nám hra zabrala průměrně 9 generací. Ve dvou cca. 15 generací. Posledních 6 her bylo právě ve dvou. A tam jsem se "naučil" karty placené titanem/ocelí schraňovat. Rozjezd byl sice pomalejší, ale jakmile se nakupilo dost titanu/oceli, kartu jsem zahrál a vše se mi bohatě vrátilo. Chci zkusit aplikovat podobný princip ve hře 4-5 hráčů. Jen je otázka, jestli budu mít dost času zdroje našetřit a použít. Myslím si, že ne. Zkusím najít nějaký kompromis a uvidím.

Pak jsem ještě zvažoval house rule, že ocel lze měnit na megakredity v poměru 3:1 a titan 2:1.
Tj. jedna jednotka titanu nemá hodnotu 3 MK, ale 0,5 MK. Pro příklad. Ale ještě jsem to nezkoušel.

27.9.2017 23:47:11

spatnak
Pokud chces protahovat hru, tak pri draftu sbirej a odhazuj karty, co umistuji oceany nebo zvysuji teplotu. Da se tim hra protahnout i o par generaci, kdyz s tim ostatni nic nedelaji. A pak mas samozrejme mnohem vetsi sanci, ze se ti bohate vrati investice vlozene do produkce oceli a titanu, pripadne do nejakych zviratovo-kytkovo-mikrobnich komb.

28.9.2017 00:47:44

kratka vs. dlouha hra
Hral jsem to ted celkem dost na jedne herni akci (prakticky kazdy den po dobu 14 dnu) a podle mne nejvic ze vseho zalezi na hracich.
Nektera skupina jde tvrde po teraformaci a je hotovo za 8-9 kol (ve 4). A nekteri radeji buduji ekonomiku a nasledne ruzne "ptaky" apod. a hra se protahne klidne na 13 kol (ve 4).
Videl jsem i hru, kdy byl mars osazeny do posledniho policka (snad krome Phobosu), protoze nikomu se nechtelo resit teplo.

A co mi prislo nejsilnejsi?
Karty s bodama, zejmena pokud se z toho vytvori nejake combo (napr. hodne Jupiteru nebo nejake "eco-zona" combo).
A dale v poradi: prijem penez, prijem titanu, pak mozna prijem zeleza, kytky i s Ecoline jsou slabe - furt je neco nici. Energie je fajn hlavne s Thorgate. Teplo je slabe a to i tehdy mam-li spolecnost, ktera plati teplem (nechali jsme tomu hraci (dobry hrac) Soletu a skoro vsechno co zvysuje prijem tepla tj. v jeho pripade i prijem penez a stejne mu to nebylo k nicemu).

28.9.2017 09:42:43

Vybíráme z Bazaru

Mikromakro 2
Mikromakro 2
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 11 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas