Mansions of Madness

xxxxxxxxxo hodnoceno 119x (Seznam vlastníků)

Mansions of Madness - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Co mi na hře nesedí

Psal jsem včera, že zkusím popřemýšlet, co mi na hře vadí. Už dříve jsem naznačoval, že to není implicitně replayabilita, že z té mám spíš obavy, než že by to bylo to, co mi na MoM vadí nejvíc a z čeho mám divný pocit. Takže když jsem se zamyslel, tak uvedu několik bodů a postřehů po dvou hrách pouhých dvou scénářů, kde jsem byl "jen" vyšetřovatelem.

Nebudu vůbec zmiňovat opakovatelnost nebo neopakovatelnost hraní jednoho scénáře - to je věc různého přístupu a každý na to může mít jiný názor. Takže jiné věci:

1) Na to jak je hra výpravná, se mi zdá, že scénářů k základní hře je málo. U tak výpravné hry s tolika komponentami a možnostmi bych už v základu očekával minimálně 10 ne-li víc scénářů. Prostě tlustší knihu scénářů.

2) Zároveň s takovou hrou mohla být zveřejněna online podpora tvorby scénářů

3) Hod pouze jednou desetistěnkou. Víc by se mi líbil systém kombinace hodů více 6 stěnnými kostkami. Prostě jiný princip řešení testů. Nemusel by to být nutně princip z Arkhamu. Spíše nějaký celkový součet hodů a omezení v různých situacích na různý počet kostek.

4) Trošku nedotažený se mi zdá systém hororů. Nemám vůbec nic proti testu na horor, když se objeví příšera tak, jak to tady třeba někdo kritizoval - to mi celkem do příběhu zapadá. Spíše mi vadí hromadění hororů a jejich malá možnost léčení (byť existuje), která by byla zase vyvážena jinou ztrátou. A co mi na hororech hlavně vadí, tak to, že po naplnění plného počtu hororů (kdy se vyšetřovatel zblázní), to není nějaký výrazný zlom v příběhu. Chápu, že keeper může zahrát sebevraždu takového šílence, nebo ten šílenec může třeba za určitých okolností zaútočit na spoluvyšetřovatele, ale to jsou jen karty na úrovni ostatních postižení (byť silnější). A pokud nejsou použity, tak vyšetřovatel může hromadit dál horory nad svůj limit, jakoby se nechumelilo a v podstatě to nemá žádný efekt a je pak už jedno kolik má hororů nad limit - prostě pak už na nějaké horory může kašlat a je mu fuk jestli dostane jeden další, nebo pět dalších. Vzhledem k možnostem léčení šílenství se nemá stejně šanci vyléčit.

5) Nelíbí se mi stejný počet pohybů všech vyšetřovatelů a nespraví to ani pohyb navíc za akci. Líbil by se mi diferencovaný pohyb podle okolností. Plížení/chůze/běh, kde každý způsob pohybu by měl nějaké plus a nějaké mínus. Třeba plížení by zvyšovalo šanci na "evade" - vyhnout potvoře a třeba běh by zase naopak potvoru přibližoval k vyšetřovateli (nebo jiné postižení, že třeba by se nedalo běžet s určitým počtem získaných věcí v ruce a když by chtěl vyšetřovatel běžet, musel by něco odložit)

Tak to je jen pár věcí, nad kterými jsem se zamyslel, a ze kterých nemám dobrý pocit. Nicméně nic to nemění na tom, že jsem se při hře výborně bavil, ale ten pocit, že něco drhne tam přeci jen byl. Nechci vyvolat zase plamenný boj odpůrců a příznivců. Jsou to moje osobní pocity a spíš jsem to vlákno založil k tomu, aby každý měl možnost říct, co jemu na MoM, jako na tak výpravné žhavé novince vadí.
22.3.2011 14:16:29

to Raziel
Z logickeho hlediska to je naprosto v poradku. Proti jednomu hraci je ta karta desne silna, narozdil od ctyr, ale zase ji muzes zahrat rychle.... Na me to pusobi v pohode, ale je mozne, ze tam je neco hlubsiho, co ja nevidim a ty jo :-)

23.3.2011 09:10:26

Vojtech Musil
Prostě si nedovedu představit že 4 kola s keeperem nic neudělám. Když hrajou 4 a já obětuju jedno kolo abych sundal hráče který náhodou má sanity 0 a dost mi vadí tam kde zrovna je tak se to dá. Ale šetřit 4 kola a pak si třeba ten 1 sanity nějak vyléčí a ještě být takhle pasivní ... hmmm... Prostě k ničemu karta ve většině případů proti 1 hráči.
Což mi připomělo hru jak sem točil v ruce mytos karty proti střelným zbraním a vyšetřovatelé žádnou neměli a pokud si vzpomínám tak ani v setupu žádná nebyla... taky otravné ...

23.3.2011 11:00:44

0 sanity
Tedka mě napadl jeden home rule (ale půjde použít jen v některých scenariích). Že pokud má někdo 0 sanity tak keeper by mohl použít akci která ho donutí použít předmět o 1 levněji (myslím ta akce normálně stojí 2) je to takové tématické ... jinak si počkáme na rozšíření :) Ale je pravda že za 0 sanity není vlastně žádný postih krom těch pár sanity 0 karet ...

23.3.2011 11:06:12

to Raziel
Ale tam jde podle me o to, ze kdyz svesis jednoho hrace, ktery hraje sam, tak to je podstatne krutejsi, nez kdys svesis jednoho hrace ze ctyr. Krom toho te nikdo nenuti ty 4 threaty setrit. Nevim, jestli se ty karty nedaji nejak tocit, ze je zahazujes a lizes jine, nebo to je omezene handlimitem a jsi nuceny ty karty hrat.... Ale predpokladam, ze ten system bude jako v DOOMovi a Descentovi.

23.3.2011 11:07:59

to Raziel
Sice je to tématické, ale hrurozbíjející, neboť to můžeš na jednoho vyšetřovatele zahrát víckrát. Ta karta totiž kromě použití předmětu umožňuje posunout vyšetřovatele o 1 pole, takže bys ho prostě naprosto zařízl, kdybys to použil třikrát. Díky té Tvé úpravě by ten posun stál jen 3 threaty, což při hře čtyř hráčů dostáváš každé kolo. A vyšetřovatelé by nic neudělali. Ale tématicky je to naprosto superní, prostě tam šíleně pobíhá po baráku tam a zpátky :-)
Spíše bych tu insanity řešil tím, že by měl insane vyšetřovatel o 1 pohyb méně, kvůli toho, že tam zmateně poblázněně pobíhá a má těžší se dostat někam dál. Nebo si prostě na chvilku jen tak zničehonic sedne a povídá si sám se sebou :-)

23.3.2011 12:11:33

Kadaver
Nepsal si mi že jsi někde našel že to můžeš použít jen jednou na každého vyšetřovatele ? nebo si to jen pletu ?
btw tebe to stojí jedno kolo a jeho dostat se zpátky taky ... tak nevím jestli by to byla až tak dobrá investice... dost spekulativní ... ta akce se spíš hodí na to používání věcí.

28.3.2011 11:06:53

Uncontrollable Urges
Jo, Raziel má pravdu, včera jsme to řešili a Uncontrollable Urges je možné použít na každý cíl jen jednou za kolo. To znamená, že s tím Keeper může jen jednou za kolo použít určitý předmět a jen jednou za kolo může posunout konkrétního vyšetřovatele.

28.3.2011 13:20:44

Kúpiť, či nie?
Potrebujem od niekoho krátky komplexný názor o tejto hre, ktorý bude zahŕňať aj všetky rozšírenia. Neviem sa rozhodnúť, pretože názory sú veľmi konfliktné. Ak by MoM stálo menej, tak je to ľahšie, ale nechcem vyhodiť peniaze iba tak... Obrovská vďaka všetkým. :)

7.5.2012 15:37:56

Santorrinni
Můj názor je takový...Skvělá atmosferická hra, která drží atmosféru pod pokličkou celou dobu. Odehrává se to vždy v nějakém domě či venku na zahradě s hřbitovem u nějaké chajdy. Takže pro milovníky starých, rozlehlých, strašidelných domů je to ideální hra :). Nabízí se srovnání s AH, ale pro mě je MoM daleko lepší, právě kvůli té konstantní atmosféře. U AH mi to vždycky přišlo, že se atmosféra rozlila po celém městě do ztracena a nastalo jen bezduché, nudné běhání po plánu. Takže v prvé řadě je to tedy atmosférická záležitost. Hromada flavor textů, příběhy, scénáře, monstra, atd...

Jinak je to herně podobný koncept jako u Descenta. Jeden hráč (keeper) ovládá příšery a další věci mystického charakteru a snaží se ostatním hráčům (vyšetřovatelé) překazit jejich postup ve hře, který je daný scénářem. Hráči mají nějaký úkol, na který musí teprve přijít (hledají stopy, klíče, řeší hádanky apod.). Keeper má taky nějaký úkol + hází hráčům klacky pod nohy sesíláním monster, kouzel atd.

Ne vždy se hra jeví vyrovnaně, ale jak jsem psal, primární je atmosféra ne to kdo koho porazí a kdo vyhraje.

Co se týče rozšíření, tak zatím vyšly tuším 3 print on demand a 4. se chystá. Jedná se vždy jen o nový scénář a tato malá rozšíření nijak výrazně nemění hru. První větší rozšíření bylo defakto staženo, protože ho FFG podělali, takže ho dávají do pořádku a výjde znovu revidované (kdo ví kdy). Takže rozšíření zatím nemusíš vůbec řešit.

7.5.2012 15:53:53 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Vďaka za reakcie na otázky tu aj k Rexovi:). Ešte mi napadlo, keď si to tu spomenul, či teda radšej počkať na Descent alebo MoM? Pravdepodobne pôjdem do obidvoch, ale neviem s čím začať, resp. na čo si ušetriť peniaze skôr.

7.5.2012 17:02:43

Santorrinni
Tak to už záleží na preferencích. Descent má taky určitě atmosféru, ale je více taktičtější v soubojích a manévrováním s hrdiny a je tam větší rivalita mezi overlordem a hrdiny. Budu se opakovat, ale ten MoM je opravdu tak ze 70-80% o atmosféře, zbytek jsou mechanismy. Já mám MoM a měl jsem Descent, který považuji za nejlepší ve své kategorii ("RPG" deskovky typu Talisman, Proroctví, Runebound, WoW...), bohužel byla pro nás v Descentu hrací doba velkou překážkou (v podstatě nám to vždycky sežralo den :) ). Druhá edice Descentu už má být kratší, tak jsem zvědav.

Obě hry mají tedy podobný koncept (semikooperativní 1 proti ostatním), ale obsahově jsou dosti odlišné. Descent taktičtější s propracovanějšími souboji a rozvojem postav MoM více o příběhu a atmosféře.

7.5.2012 17:45:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Ad rošíření
Pár dní už revised printing Forbidden Alchemy mám, takže k dispozici už je :)

7.5.2012 17:59:47

Beholder
Je to mimo MoM, ale vieš, kedy ten Descent 2nd Edition vyjde?

7.5.2012 18:53:12 | Upraveno autorem (porovnej)

The_Chosen
Aha, tak to se omlouvám za desinformaci, vycházel jsem z informace na webu FFG, kde mají stav - in development

Santorrinni - mělo by to být velmi brzy, počítám tak červen, červenec

7.5.2012 19:01:38

Beholder
Kouknul jsem na FFG, kde mají skutečně reprint teprve naplánovaný. A je to asi tak, že do původních krabic dali erratované komponenty (mám tam vše popisované na webu včetně revised printing pravidel a příručky). Takže skutečně opravený reprint asi ještě není.

7.5.2012 20:38:03

Sanatorrini
offtopic: první příležitost ZAHRÁT si Descent II bude v rámci Realms of Terrinoth na přelomu června a července. Čili prodej tuším nejdřív v druhý půlce prázdnin a u nás tak v září...

7.5.2012 20:46:17

Polylux1
neviděl bych to tak pesimisticky, ale uvidíme :)

7.5.2012 21:01:00

to Santorrinni
Na uvod potvrdim to, co rika Beholder a ostatni a to ze se jedna o super atmosferickou hru. Ale neni to tak ruzove. Obcas se nam u hry stalo, ze hraci postupovali rychle a potom uz nebylo v dome poradne co objevovat. Tu a tam se i prihodilo, ze jsem jako Keeper hrace zdrzoval, oni se plouzili, az nas najednou cas dotlacil do situace, kdy se odhalil cil hry a skoncilo to tak, ze jsem se musel odplouzit s nejakym monstrem z domu. V ceste mi stali tri zpozdeni vysetrovatele a vysledek byl, ze jsem se posunul o jednu mistnost, oni me zmasakrovali a v podstate trapne vyhrali. Takze pro me tam byli momenty, ktere tu hru dost zabily. :-(
Aby toto nenastavalo, tak je potreba, aby to mel Keeper trochu nahrane a tusil, co a jak. A dalsi vec, podle me to neni uplne vhodne pro plny pocet hracu. 3 - 4 idealne, spis ty 3 (2 + 1).

7.5.2012 22:07:30

Vojtech Musil
Tak to vyzerá, že do toho pôjdem. Hľadal som nejakú hororovú alebo deduktívnu hru (alebo ich kombináciu) a vyšlo mi toto. :)

7.5.2012 22:20:48

to Santorrinni
Pozor, o dedukci tu temer nejde bohuzel. :-( Odhalovani stop je spise zalezitosti navozeni lepsi atmosfery, nezli nejakeho detektivniho prvku... ;-)

7.5.2012 22:31:02

Vybíráme z Bazaru

Kacíř - zkáza Roanoke
Kacíř - zkáza Roanoke
Akt. cena: 750 Kč
Končí za: 14 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas