Lustry - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 20 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: (Print & Play)
(Self-published)
Autoři: Jaroslav Hrdlička
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Slezte z toho lustru, Donalde, vidím vás!“

Lustry jsou ručně vyráběná karetní hra, která na malém formátu nabízí velké množství strategických rozhodnutí. Hráči se snaží složit ze tří různě barevných balíčků postupku, karty si však mohou navzájem krást, blokovat či schovávat. Nic tak není jisté a vše se může během jediného momentu změnit.

Příprava hry:

Pečlivě zamíchejte karty ve třech barevně odlišných balících a rozložte je doprostřed stolu mezi hráče tak, aby mezi nimi byl prostor pro další dva balíky. Tyto tři balíky jsou dobírací, na jejich barevném pořadí nezáleží.

Průběh hry:

Hráči se střídají v jednotlivých tazích a snaží se jako první poskládat dvě postupky v různých barvách. Hru začíná hráč, který prohrál v poslední hře. Tah hráče je rozdělen do dvou fází:

Fáze 1: Dobírání karet: Na začátku tahu si hráč dobere tolik karet, aby jich měl v ruce sedm. Hráč může dobírat karty z libovolného dobíracího či odhazovacího balíku na stole v libovolném počtu (nikoliv však karty z již vyložených postupek). Hráč se na dobírané karty nesmí podívat, dokud nemá dobráno. Pokud hráči z minulého kola zbylo v ruce sedm či více karet, nic nedobírá ani neodhazuje a pokračuje další fází.

Fáze 2: Hraní karet: V této fázi lze hrát libovolně tyto akce:

  • Vyložení postupky: Pokud má hráč na tahu v ruce alespoň dvě po sobě jdoucí karty z jedné postupky, může je vyložit na stůl pod dobírací balík příslušné barvy a vyložit tak postupku. Každý hráč může mít vyloženou pouze jednu postupku pro každou barvu.
  • Speciální vyložení postupky: Postupku lze vyložit i pomocí dvou karet s hodnotou 5. Karty s hodnotou 5 se v každé větvi objevují vždy dvakrát. Pro uzavření postupky není třeba mít vyloženy obě kopie karet s hodnotou 5 (viz Uzavření postupky).
  • Doplnění postupky: Pokud má hráč na tahu v ruce karty libovolné hodnoty, které se hodí do jeho již vyložené postupky, může je do ní doplnit. Doplněné karty nemusí na vyloženou postupku svojí hodnotou navazovat.
  • Odhození karet: Hráč na tahu může odhodit z ruky libovolný počet karet jakékoliv barvy. Odhozené karty dává vždy dospod svého odhazovacího balíku stejné barvy. Odhazovací balíky hráčů jsou z pohledu hráče vždy napravo od dobíracího balíku stejné barvy, odhazovací balíky soupeře jsou tedy vždy nalevo.
  • Uzavření postupky a vítězství: Když hráč doplní postupku kartami všech hodnot od 1 do 5 a žádná karta není blokovaná (viz Blokování karet), je tato postupka uzavřená a hráč získává jeden vítězný bod. Uzavřená postupka může být od každé barvy ve hře pouze jedna. Soupeř tedy již nemůže uzavřít postupku stejné barvy. Karty uzavřené postupky zůstanou do konce hry na stole. Hráč, který postupku uzavřel, ji nemůže odhodit ani vyměnit (viz Výměna postupky). Zbylé karty této barvy lze i nadále hrát a dobírat. Při uzavření druhé postupky odlišné barvy a získání druhého vítězného bodu hráč vítězí a hra končí.
  • Blokování soupeřových karet: Pokud má hráč na tahu v ruce kartu odlišné barvy a inverzního symbolu stejné hodnoty, jako je některá z karet v postupce soupeře, může tuto kartu přiložit vedle soupeřovy postupky a kartu tak blokovat. Do blokované postupky lze nadále doplňovat karty, avšak dokud má hráč jakoukoliv kartu v postupce blokovanou, nelze tuto postupku považovat za uzavřenou, ani když obsahuje karty všech hodnot. Každou kartu v postupce lze zablokovat pouze jednou kartou, blokovaných karet může být v jedné postupce více. Kartu s hodnotou 1 blokovat nelze.
  • Odblokování vlastních karet: Pro odblokovaní karty je potřeba přiložit k blokované kartě kartu stejné barvy a inverzního symbolu, než má blokovaná karta v postupce. Tato karta nahradí blokující kartu, kterou hráč odhodí dospod svého odhazovacího balíku stejné barvy. Karta, která postupku odblokovala, zůstává vyložena vedle postupky a brání tak jejímu dalšímu blokování. Karty pro odblokování nelze vykládat dřív, než k blokování dojde.
  • Výměna postupky: Hráč na tahu může vyměnit vyloženou postupku za novou. Karty z vyložené postupky i případné blokující karty odhodí v libovolném pořadí dospod svého odhazovacího balíku stejné barvy. Místo nich vyloží karty s postupkou novou.
  • Kradení karet: V balíku každé barvy se nacházejí tři karty bez symbolů postupky. Hráč na tahu může tuto kartu vyložit a ukrást supeři z ruky všechny karty jedné barvy. Nezáleží přitom, jakou barvu vyložená karta má. Karty kradení se vykládají před první kartu postupky stejné barvy. Karty kradení lze vyložit i v případě, pokud hráč nemá vyloženou postupku stejné barvy. Postupku lze uzavřít i bez nich, mají nulovou hodnotu. Hráč může své karty před ukradením zachránit vyložením vlastní karty kradení. Není nutné, aby tato karta měla stejnou barvu jako protihráčova karta kradení. Vyložení karty kradení na obranu před okradením je jediný moment, kdy může hráč vykládat karty mimo svůj tah.

Konec hry:

Hra končí vítězstvím toho hráče, kterému se podaří uzavřít druhou postupku odlišné barvy a získat tak druhý vítězný bod. Může se stát, že má každý z hráčů uzavřenou jednu postupku a všechny karty kradení jsou již vyložené. Oba hráči si přitom drží karty, které potřebují pro dokončení postupky. V takovém případě hra končí remízou.

Autor: watchy

Vybíráme z Bazaru

Sidereal Confluence: Remastered
Sidereal Confluence: Remastered
Akt. cena: 50 €
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas