Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, vývoj postavy |
Herní mechanismy: | neuvedeno |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Petr Mikša Roman Hladík |
Rok vydání: | 2023 |
Dostupnost: | |
Sdílej: |
Pár dotazů
@Varouch Ano, přesně takhle bych jestřába očekával, že ho bude hráč vysílat. Jenže celý pohyb ve hře funguje jiným způsobem - nejdřív si vytáhneš dílek a pak ho teprv umístíš. Nemusíš předem oznamovat, že jdeš prozkoumávat přes tu či onu hranu aktuálního hexu. Čili jestliže je v návodu jestřáb uveden tak, že se má táhnout dílek, pak ho položit kam hráč chce a pak na něj položit nestvůry, pak by to znamenalo, že jestřáb pouze zpříjemňuje objevování terénu. Když se mi suroviny na terénu nelíbí, dám dílek někam daleko a pak můžu regulérně objevovat krajinu hrdinou a doufat v lepší dílek. Jenže to je podle mě slabá výhoda. Já si myslim, že by měl ulečhovat objevování krajiny včetně nestvůr (jestřábí oko vidí v krajině kohokoliv/cokoliv), ale pak mi jako logický sled přijde právě to tažení dílku, tažení nestvůr z pytlíku a pak teprv umístění dílku kdekoliv na plán.
Nemáš pravdu, před objevováním se musíš rozhodnout, kam vkročíš a až pak si taháš dílek a příšery:
Při vstupu do neobjevené oblasti si vezměte z hromádky dílků krajiny horní dílek a napojte ho tak, aby na něj mohl váš hrdina vstoupit z dílku, na kterém se aktuálně nachází.
Takže to je zcela v souladu s tím výkladem jestřába. A opět to i dává tematicky smysl: musíš někam jít a tam to objevit. Ne že něco objevíš a pak chytračíš, kde že jsi to vlastně objevoval.
@Varouch Že by to pak hráli špatně i přímo v Albi? :-) Podívej se na jejich videonávod - tam se říká, že pokud chceš objevovat novou oblast, vezmeš si dílek terénu z hromádky, a položíš jej kdekoliv ve volném okolí dílku s tvým hrdinou (pouze tyto dva dílky nesmí dělit propast). Přímo v tom videu v čase 6:10 paní/slečna ukazuje a říká “je úplně jedno, kam ho umístím”.
Asi to tedy hraješ podle svých homerules.
My to hráli zatím jen jednou, ale herně mi dáva smysl to hrát tak, že si určím, ať už u hrdiny nebo u jestřába, přesné místo, které chci objevit. Je to věrohodnější a spravědlivější. S hrdinou se vydám po cestě dolů, tak tam tím směrem dílek objevím. Jestřába pošlu škodit soupeřovi tím, že před ním objevím dílek s nestvůrou a je to můj risk že mu dám třeba lehkou příšeru nebo dobrou surovinu.
@eMenthal Jenom pro pořádek, hádám že jde o totéž video kde je chyba ještě někde jinde. Řešio se to v jiném tématu nebo na fb. Už nevím co to bylo, ale bylo to ve videu špatně. Každopádně v prvním Karaku to bylo tak, že jsi musel nejprve říct jak jdeš a až potom táhnout dílek. Myslím, že většina lidí si to podobně interpretuje i u dvojky.
A co se týká amuletu, mám pocit, že u akce navíc je napsáno, že ji lze využít okamžitě.
@eMenthal Video jsem neviděl, četl jsem pravidla. A tam je posloupnost jasná: “Při vstupu do neobjevené oblasti si vezměte z hromádky dílků krajiny horní dílek a napojte ho tak, aby na něj mohl váš hrdina vstoupit z dílku, na kterém se aktuálně nachází.”
Když to dává tematicky smysl, je to konzistentní s pravidlem jestřába i pravidly původního Karaku, tak nevím, proč to dál řešit.
@chubbop Že můžeš akci použít v témže tahu, je popsáno u stáje, ne u amuletu.
@Varouch Nikde v pravidlech není blíže specifikována neobjevená oblast. To znamená, že neobjevená oblast je široká oblast okolo aktuálního dílku. Když se v pravidlech podíváš na stránku 4, je tam příklad objevování: Horan chce vstoupit do neobjevené oblasti. Táhne dílek a přiloží ho ke svému dílku. Jak vidíš, na obrázku je v tu chvíli Horan stále na svém dílku.
Ty to hraješ tak podle Karaku 1 tak, že hrdina vystoupí z hexu na stůl, a pak teprve táhneš dílek.
Hraj to jak uznáš za vhodné, z návodu i videonávodu je však ve všech směrech patrné, že při objevování nové oblasti si prostě nejdřív vezmu dílek a pak ho dle uvážení napojím na svůj dílek.
Jestřáb by byl podle obou způsobů velmi slabý, ve tvém způsobu skoro k ničemu. Za mě má umožnit hráči se rozhodnout, zda si dílek s nestvůrami přiloží do svého okolí či někam dál.
Ad amulet: Akce navíc je zmíněná právě jen u stájí, jak píšeš. U amuletu tam nic takového není a podle mě to je právě kvůli tomu, že po bitvě tah hráče končí, takže není co řešit, akci navíc v tom samém tahu prostě nemáš. Vidle do toho hází Victorius, který má akci navíc, pokud mu nepadla lebka. Jestliže tedy svou poslední běžnou akci utratil na objevení nové oblasti, kterou vyhraje bez lebky a získá přitom amulet “Akce navíc”, pak jeho tah nekončí a má akci navíc díky nula lebkám. Pak by ale teoreticky měl získat i akci navíc ze zmíněného amuletu.
Ta pravidla jsou prostě dosti děravá a měli by vydat FAQ.
@eMenthal Opakuji: první krok je vstoupím do neobjevené oblasti. Není potřeba nikde definovat neobjevenou oblast. Prostě vstoupíš někam, kde to není objevené. A tím určíš, kam máš přiložit nový dílek. Se nad tím aspoň na chvíli zamysli, jak by asi takový průzkum fungoval, kdybys jel skutečně na koni ve skutečné krajině. Tam objevíš les a nepřítele a pošleš je o 2 km vedle? To samé s jestřábem: někam odletí, najde ti les a v něm nepřítele a ty se rozhodneš, kde ten les a toho nepřítele našel??Hraj to jak uznáš za vhodné, teď to nicméně hraješ blbě. Pravidla jsou úplně v pohodě když se jich držíš a vynecháš lidovou tvořivost.
Btw z pravidel Karaku 1:
"Ve hře Karak budete vytvářet herní plán postupně. Doposud nevystavěné části herního plánu označujeme jako neobjevenou oblast. Při vstupu do neobjevené oblasti si vezměte z jedné z hromádek jednu destičku katakomb a napojte ji tak, aby na ni mohl váš hrdina z aktuálně obsazené destičky vstoupit – tímto způsobem se bude herní plán rozšiřovat."
Tj. ta posloupnost je tam úplně stejná, ale ty si to vykládáš tak, že tam vstoupíš na stůl a tady ne. A žádný obrázek s figurkou na stole tam taky není.
@Varouch nemá smysl se hádat. Ty si nepřipouštíš, že neobjevená oblast je celá oblast u dílku, považuješ za ní jenom malou část přiléhající ke konkrétní hraně hexu. Je to tvůj názor, já mám jiný a videonávod mi to potvrzuje. Ve hře nefunguje logika, jinak by nikdo do města s morem nemohl (by tam hrdina i celá armáda umřeli). A pokud ve hře nefunguje logika, pak si těžko dovodím to, jak jestřába autor myslel. Já jen tvrdím, že za hrdinu s jestřábem podle tvých pravidel bych hrát nechtěl, protože ostatní jsou daleko silnější.
No mě podle těch pravidel přijde jestřáb hodně silný. Pošlu si ho na vedlejší hex, nalosuju tam příšery a potom se rozhodnu, jestli tam půjdu nebo zkusím štěstí jinde. Dává mi to ohromnou výhodu, vyhnu se boji, do kterého nechci, půjdu do boje, který pro mě vypadá dobře.
Já s tebou souhlasím, že neobjevená oblast je všechno okolo toho dílku. Ale ty nemůžeš vstoupit na všechny hexy okolo, ty musíš vstoupit na jeden. Ty to hraješ tak, že do neobjevené oblasti vůbec nevstupuješ. Ty si ji objevíš, nalosuješ příšery a pak se rozhodneš kam půjdeš.
@Varouch Tvůj pohled na pokládání nových dílků mi přijde logický, ale kvůli dvěma informacím se přikláním spíš k ostatním.
Ať už to autoři zamýšleli a testovali jakkoliv, přijde mi táhnutí dílku a pak až výběr konkrétní pozice strategičtější. Přenáší víc rozhodování na hráče a není tam tolik náhody.
@Jurajisko Já nerozporuji, že to tak autoři nemohli myslet. Ale pokud napíší, že máš vstoupit někam a pak táhnout, a přitom to sami v gameplay neudělají, tak je to blbý :-D
O tom gameplay jsem nevěděl, díky za odkaz. Odpovědělo mi to na více otazníků, čili:
@Varouch Prosím tě a kde jsi v Karak nebo Karak II pravidlech četl, že nejprve postupíš s postavou do neobjevené oblasti a potom táhneš destičku? Byl nějaký update? V pravidlech je jasně napsáno:
Karak: "Poté, co hráč destičku katakomb umístí, posune na ní figurku svého hrdiny. Chodba musí navazovat pouze na destičku, z níž hrdina přišel, v ostatních směrech může být slepá".
Karak II: “Při vstupu do neobjevené oblasti si vezměte z hromádky dílků krajiny horní dílek a napojte ho tak, aby na něj mohl váš hrdina vstoupit z dílku, na kterém se aktuálně nachází.”
Z toho je naprosto jasné, že nejprve táhneš destičku a pak se na ni pohneš s hrdinou.
1. Záleží jak si získal amulet, pokud ho zvedneš, máš hned akci navíc. Victorius může normálně pokračovat a má +1 akci, pokud získal amulet bojem a neměl lebku na kostkách.
2. První polovina ano, ta druhá podle mně první varianta. Nejprve přikládáš krajinu a pak nestvůry. Není to idealní a taky by se mi spíš líbila varianta, že to ukládáš všechno najednou. Potvrzeno Albi.
3. Ano, ale pouze pokud žeton moru není na jiném městě. :) Pokud ano, beru ho a odkládam do zásoby, ne? Potvrzeno Albi.
4. K tomu nemám co bych dodal.
@Game Dwarf : Netuším. Já mám první vydání hry a je to takto i v pravidlech, která jsou tady ke stažení.
@eMenthal
odpověď od Albi na Jestřába:
Vyslání jestřába musí být ohlášeno předem. Dílek se přikládá kamkoli, klidně i 10 dílků vzdálené místo. Pak se táhnou příšery.
@Varouch
odpověď od Albi pohyb do neprobádané oblasti:
“Není to nějaké zásadní pravidlo - není to ani explicitně zmíněné, z návodu to vyplýva implicitně.” Zkrátka pokud se dohodnete, že místo uložení budete hlásit, ok, ale v pravidlech to vysloveně není napsáno.
@Game Dwarf Díky moc za získanou odpověď. Budeme to tedy hrát takto, ale obávám se, že to je dost slabá postava, protože v kombinaci s medvědem, který je poměrně nemotorný (rozuměj málokdy mu padne meč), nejsou tyto schopnosti nic moc. Taková Taia nebo Victorius je výrazně lepší.
@eMenthal Souhlas.
Zajímavé bylo navrhované custom jestřábí pravidlo, že nejprve se táhe destička, pak přísery a pak to všechno položit podle vlastního uvážení k hrdinovi, nebo co nejdál od hrdinu. Tak by byl tento handicap původního pravidla eliminován a jestřáb by byl zajímavým taktickým prvkem.
Tady se někdo zeptá, někdo mu odpoví a ten dotazující se s ním ještě pohádá, že to hraje špatně. Tak proč se ptá když je tak přesvědčený o své pravdě 🤔😁. Zaplať pánbůh za @Game Dwarf ze to uklidnil
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zakázaná poušť
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 4 dny