Hra o trůny: Karetní hra (druhá edice)

xxxxxxxxxo hodnoceno 218x (Seznam vlastníků)

Hra o trůny: Karetní hra (druhá edice) - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Eric M. Lang
Nate French
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

prvotní informace a srovnání s první edicí

Včera jsem dával na jiný web tenhle článek. Mám pocit, že sem se tolik nehodí, protože se nejedná o recenzi, a ani bych se ho neudvážil vydávat za popis hry, protože hru ještě nikdo nemohl mít v ruce. Založím tedy alespoň tohle vlákno v diskuzi a třeba si toho někdo všimne. Kopíruju tak, jak je vložen i jinde, bez úprav.

Článek by mohl posloužit pro prvotní seznámení se s principy hry (ještě z první edice) a s novinkami, které přinese edice druhá.
Vzhledem k tomu, že Blackfire oznámil své plány začít vydávat 2. edici karetní hry A Game of Thrones LCG v češtině, a to zároveň s uvedením anglické verze, a proto, že už jsem zaregistroval první ohlasy, kdy se lidé o tuto hru začínají zajímat, rozhodl jsem se pokusit se o svojí prvotinu v oblasti článků o deskových a karetních hrách.
Přestože vydání hry je zatím v nedohlednu (v únorových dnech 2015 nás od něj dělí zhruba půl roku), řada informací se už dostala ven a leccos se dá dopátrat přímo na stránkách výrobce. Berte tento článek jako prvotní seznámení s hrou, za půl roku už bude zcela jistě zastaralý, nicméně někoho by mohl už v těchto dnech zaujmout. Pojmu to ve dvou rovinách. První část se bude týkat stručného představení principů hry, které by měly zůstat zachovány, a tedy bude užitečná pro ty, kteří s hrou nemají příliš zkušeností. Ve druhé pak shrnu změny, které druhé vydání přinese a které už byly ohlášeny výrobcem (nebudu se tedy pouštět do žádných vlastních spekulací).

Co to je A Game of Thrones LCG

Jedná se o Living Card Game, což znamená, že pro hru jsou s železnou pravidelností vydávány nové karty, přičemž jednotlivé balíčky (chapter packy) jsou identické a hráči se mohou snadno dopátrat, co který z nich obsahuje. Kupují tedy to, co považují pro své herní balíčky důležité, a nevyskytuje se zde raritnost karet, jako v některých jiných hrách.

Ve hře samotné se každý hráč ujme jednoho z velkých rodů Západozemí (Starkové, Lannisterové, Baratheoni, Greyjoyové, Martellové a Targaryeni), pro který sestaví svůj hrací balíček z minimálně šedesáti karet. Nebudu zde popisovat detaily hry, ale pouze shrnu to, co je podle mě na AGoTu unikátní a výjimečné. V následujících řádcích tak nenajdete souhrn pravidel ani přehled kola, ale jen některé z pravidlových záležitostí, které jsou potřeba k pochopení principu hry jako takové.

Samotný start hry nezačíná „od nuly“ s čistým stolem, ale oba hráči mají možnost vynést karty o celkové ceně maximálně pět peněz (gold tokenů) a ihned si doplnit karty na ruce do počátečních sedmi. To znamená, že od začátku je položen nějaký základ ekonomických karet pro vynášení dalších karet, a postavy pro souboje. Ani první kolo tak není nějakou hluchou přípravou na další hru, ale už plnohodnotným bojem.

Jednou ze zásadních záležitostí jsou tzv. plot karty. Každý hráč jich má k dispozici 7 v odděleném balíčku a na každé kolo si vybírá jednu z nich, kterou hodlá použít. Volba plot karet je významnou částí deckbuildingu i hry samotné, protože jejich číselné hodnoty určují příjem (množství peněz), pořadí hráčů v kole, škodu, kterou napáchám svému protivníkovu v soubojích (tzv. claim), a mají i mimořádně silné efekty ve hře.

Každé kolo si hráči zvolí plot kartu, naberou karty na ruku, vynesou tolik karet, kolik jim jejich možnosti dovolí, a následují souboje. Hráči nemají svoje oddělená kola, ale v průběhu jednoho hracího kola se střídají po jednotlivých fázích (plot, draw, marshalling, challenge…). V soubojích všechny své útoky vyřeší nejdříve jeden hráč, a pak teprve druhý. Každý má k dispozici hned tři různé útoky. Červený souboj (military) útočí na postavy a pokud obránce (!) prohraje, musí zabít určitý počet postav. Zelený (intrika) po porážce obránce vyhazuje náhodně tažené karty z ruky a modrý (power) bere protihráči vítězné body, které již nasbíral. Každá postava se může účastnit jen těch soubojů, které jí povolují její ikony (modrá, zelená a/nebo červena). Královna Cersei tak nebude kolem sebe máchat sekerou a ovlivňovat výsledky bitev a silná armáda má význam pro vojenské a mocenské souboje, ale neovlivní složitou situaci u dvora. Na to všechno je třeba myslet při stavbě balíčku a dovolit si co nejméně slabin. Jakmile jeden hráč ukončil své souboje, přichází odveta druhého hráče. Hra staví před hráče plno rozhodnutí. Který typ souboje je v danou chvíli nejdůležitější? Bude protihráč bránit nebo mne nechá vyhrát, aby následně mohl se svými postavami sám útočit a také napáchat nějaké škody? Můžu si dovolit prohrát intriku a riskovat, že přijdu o nějakou kartu, kterou mám právě na ruce? Jaké triky má na ruce soupeř? Opravdu každé rozhodnutí a klenutí postavy může být klíčové. Nakonec vítězí ten, kdo jako první dosáhne součtu patnácti vítězných bodů.

Jedním z nejzásadnějších pozitiv této hry je složitý a živý svět, ze kterého hra čerpá. Kdo viděl seriál, ví, že postav je nepočítaně, a kdo četl knížky, ví, že je jich ještě mnohonásobně víc. To se odráží ještě v jednom faktoru této hry, a to jsou unikátní postavy. Pokud ve hře některá z nich zemře, zemře navždy (až na výjimky), a tak má hra dva oddělené odhazovací balíčky. Zabité postavy jdou na dead pile a karty zahozené pomocí jiných mechanik, z ruky a podobně na discard pile. Jakmile je tedy Váš Eddard nebo Viserys zabit, již ho nemůžete vynést znovu (většina jiných her tohle řeší jen tím, že nemůžete mít unikátní kartu vícekrát ve hře).

Hra zároveň umožňuje nejen duel dvou hráčů, ale podporuje i hru více hráčů v podstatě ve formě deskové hry, ale tento formát jsem hrál jen jednou a nemám s ním v podstatě žádné zkušenosti.

Samozřejmě by toho bylo ještě mnohem a mnohem víc, ale snad tohle jako prvotní nástřel stačí. A co tedy druhá edice?

Druhá edice.

První část ukázala (snad) většinu pozitiv této hry, tak proč vlastně edice druhá? Pravdou je, že AGoT má opravdu složitá pravidla, FAQ nabušená spoustou problémů a erratovaných karet a hodně nepřehledný timing, který řadě nových hráčů dělá velké problémy (byl a jsem na tom přesně tak – zahlcen tabulkami, schématy a podobně). Obrovský cardpool zároveň sloužil jako velká bariéra pro nové hráče, protože karet je venku neskutečné množství a ty zásadní jsou rozesety napříč všemi chapter packy.
A tak byla ohlášena nová edice. Nyní už si vezmu na pomoc oficiální stránky a pojďme shrnout, co zůstane a co se změní. Možná se trošku ztíží terminologie, ale beru, že toto porovnání už je určeno spíše těm, co se s první edicí setkali, a mají nějakou představu o tom, jak hra funguje / fungovala.

Zůstávají plot karty, protože se jedná o jedno z poznávacích znamení hry, jen budou obohaceny o ještě jednu hodnotu určující, kolik karet si může hráč ponechat na ruce na konci kola. Cílem tohoto opatření je zrušit možnost v podstatě neomezeného nabíraní karet na ruku a obcházení draw capu, jak se často dělo prostřednictvím karet z posledních chapter packů a rekurzí karet z discard pilu. Zůstává setup (startovní karty v úvodu hry), tři druhy soubojů, oddělení dead a discard pilu a hlavní váha kladená na postavy (charaktery), což by všechno mělo zachovat opravdu unikátní spirit této hry a přenést to zásadní z první edice do druhé.

Hra by měla být zároveň „ochuzena“ o zbytečně komplikovaná pravidla, která dělala hru těžší na pochopení a proniknutí do ní. Takže by měl být ámen například s moribundem (stav, kdy je karta na cestě ze stolu, ale ještě není dead nebo discarded a stále ovlivňuje dění ve hře), influencemi (druhotný zdroj, kterým se platilo za některé události a speciální typ charakterů a vybavení) nebo cresty (symboly v rohu pro určité interakce).

Celá hra už bude koncipovaná s myšlenkou rotace balíčků, aby se zabránilo neúměrnému růstu počtu karet. Core set a jednotlivé rodové expanze zůstanou nastálo legální a budou sloužit jako základ pro stavbu balíčků a jednotlivé sady malých expanzí (chapter packů) se budou postupně vyřazovat od těch nejstarších, přičemž ve hře zůstane vždy 6-8 sad chapterů (každá sada po šesti balíčcích). A zásadní drobnost na závěr – k dosavadním šesti rodům přibydou další dva. Tady už si spekulaci neodpustím, protože takřka jistě se bude jednat o rod Tyrellů a Noční hlídku (nebo Sever společně s divokými?)

Na závěr

Doufám, že tento sumář první i druhé edice nebyl moc nepřehledný a že se mi povedlo to, co jsem měl v úmyslu, tedy vzbudit zájem o tuhle opravdu výbornou karetní hru. Jaká bude, to se uvidí zhruba za půl roku.

Edit: Vynechány věci z úvodu článku, které jsou vytržené z kontextu v reakci na diskuze na druhém herním webu.
5.2.2015 11:09:27 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak uvidime.
Jsem docela zvedav kam to dopadne. Uz tusim druha zasadni zmena v tehle hre. Je pravda, ze serial (i pres svou mrzkou, teda pro mne, kvalitu) je uzasny tahoun a o novou krev neni nouze. Jen si nejsem jisty jak skalni hraci. Na druhou stranu l5r se taky docela meni a u MtG maji udajne taky obdobi zmen...

5.2.2015 12:43:58

čas ukáže
To že bude český překlad, je pro mě plus a důvod proč to koupit :D

5.2.2015 13:08:34

VitekS
Njn. Jak to vypada s karetnim LotRem? At pak nezustanes u karet s ruznou kvalitou tisku v jazykove superkolazi.

5.2.2015 13:18:48

Výborný článek
Děkuji

5.2.2015 13:34:54

CJ - AJ
Tak čeština asi bude hodně ožehavé téma k diskuzi.
Já třeba do hry půjdu na 100% a sám zatím nevím, kterou verzi. Čeština bude mít tu nespornou výhodu, že naláká i ty hráče, kterým by v tom angličtina bránila. Navíc hrávám i se synem, který anglicky samosebou neumí (nicméně i tak má plno karet odmemorovaných podle obrázků a i v malým věku to zvládá hrát, i když ještě neumí číst).

Na druhou stranu AJ je na tento typ her nepřekonatelná ve své jednoznačnosti a lehkosti, hrál jsem i 1. verzi a tam fakt záleželo v pravidlech a wordingu na každým písmenku. Líbí se mi originální názvy a bojím se, že mi nesedne překlad. Třeba momentálně Rytíř sedmi království má jiného překladatele než Hra o trůny a i když se udělalo nejspíš maximum pro sladění překladů, je tam pár věcí a holt jsem detailista, ale působí to lehce rušivě, když je člověk roky zvyklej na nějaký překlad. Bojím se, co z toho udělá překlad, bojím se toho, že česká verze nabere oproti originálu skluz, bojím se, že to Blackfire může po prvním cyklu stopnout kvůli slabému prodeji a člověku pak zůstane dvojjazyčný paskvil...

Ať si to sečtu kolem a kolem, nejspíš u mě vyhraje verze anglická, ale jistej si tím zdaleka nejsem. Pána prstenů jsem taky radši rozjel v originále, ale tam to byla i otázka většího množství dostupných dobrodružství.

5.2.2015 13:43:26

jsem za to tz tohoto výplodu udělat článek
ne jen úvod diskuze.

5.2.2015 16:25:44

jarmuk
Souhlas!

5.2.2015 16:39:51

ukončení
Toho utnutí ze strany BF se taky bojím, stačilo jak dopadl Warhammer 40K:CCG

5.2.2015 16:51:24

preview
https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/5/4/the-only-game-that-matters/

ve videu je vidět plno karet z core setu, potvrzeno používání plot karet (jedna bude moci být v balíčku 2krát), reserve value, a potvrzena možnost míchání rodů výměnou za nepoužití agendy.

5.5.2015 15:56:47

preview
mechanika plot karet:

https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/5/11/a-devious-plot/

postavy a souboje:

https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/5/18/battle-for-the-throne-1/

joust (1 versus 1) a melee (multiplayer - až 6 hráčů):

https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/5/26/on-the-tourney-ground/

27.5.2015 11:23:14

preview
Musím říct že se na to čím dál tím více těším. Jinak hra už byla poslaná do tisku

27.5.2015 12:01:32

House Stark
https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/6/1/kings-of-winter/

Postavy Starků + vysvětlení, co dělá Insight, Intimidate a Ambush

1.6.2015 22:23:39

house Lannister
https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/6/8/lords-of-casterly-rock/

9.6.2015 16:23:04

Noční Hlídka
https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2015/6/15/the-sword-in-the-darkness/

15.6.2015 21:15:49

AGOT
kdy je plánováno vydání cz verze a jaká je předpokladaná cena?

29.7.2015 23:40:48

AGOT cz
Česká verze vyjde současně s celosvětovém vydání, cena bych řekl kolem 800,- jako standartně za core set.

30.7.2015 05:43:25

rozšíření
rozšíření budou také vycházet v češtině ve stejném termínu jako aj verze?

30.7.2015 14:08:08

CZ
Ano, včetně turnajových kitů.

30.7.2015 14:50:49

Core sety
Může mi prosím někdo vysvětlit proč je potřeba více core setů a kolik?

3.12.2015 21:47:10

videa pro začátečníky
Pokud byste si chtěli prohlédnout vyloženě začátečnická videa, která jsou takovým podrobnějším tutoriálem, zde vkládám odkaz na nový článek.

První video ukazuje jednotlivé typy karet a vysvětluje jejich anatomii.
Druhé video jsou pak ukázková dvě kola hry dvou hráčů ukazující průběh kola, jednotlivé fáze a časování akcí / reakcí.

Samozřejmě je zde také oficiální tutoriál, který vydalo FFG a který Blackfire nadaboval do češtiny.

Ohledně zvukové stopy prosím o jistou dávku tolerance, v té roli "komentátora" se necítím úplně nejlíp a doufám, že to není moc znát :)

https://hraotrunylcg.wordpress.com/2015/12/30/forging-the-chain-amatersky-video-navod/

30.12.2015 15:16:28

Vybíráme z Bazaru

Království Valerie
Království Valerie
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas