Vydavatelé: Marektoy
Tilsit
Autoři: Régis Bonnessée
Rok vydání: 2002

Recenzia hry

Autor: monkeyml | 14.1.2011 | 3

„Deň sa pomaly chýlil ku koncu, ale v kláštore Xing bolo ešte rušno. Mnísi stále čakali, či sa neobjaví Sherpa, ktorý im sľúbil, že im donesie z trhu soľ, čaj a žito. Pomaly sa vzdávali nádeje a jednotlivo sa rozchádzali po svojom, keď niekde v diaľke začuli akési ručanie. Možno sa im to iba zdalo, veď vietor vie vytvoriť rôzne zvuky...nádej opäť pohasla. Zrazu sa však spoza skalného previsu vynorila akási do kože zahalená postava, ktorá sa predierala cez sneh a pretláčala sa s vetrom. Za ňou sa vynorila rohatá hlava statného jaka, potom aj celé telo zvieraťa. V kláštore bolo razom rušno. Nebolo pochýb, že Sherpa dodržal slovo a priniesol mníchom sľúbený tovar. Predstavený kláštora sa mu isto štedro odmení...“

Hra Himalaya je hra pre 3-4 hráčov. Ide o plánovaciu hru, kde zvíťazí hráč, ktorý si vie správne naplánovať svoje ťahy a urobiť ich čo najefektívnejšími. Veľkú rolu hrá taktiež aj rozhodovanie sa, akú odmenu si má hráč za splnenie objednávky zobrať. Toto všetko však hráči musia stihnúť do 12-tich kôl. Potom sa hra končí a môže sa pristúpiť k záverečnému skórovaniu, ktorého mechanizmus je veľmi zaujímavý.

V krabici od hry sa nachádzajú štyri kartónové skladacie zásteny pre každého hráča. Na ich prednej strane sú farebne odlíšení šerpovia, ktorí majú navyše svoje vlastné mená. Plastové komponenty pre hráča pozostávajú z piatich figúrok stúp, 15-tich figúrok mníchov a jednej figúrky šerpu s jeho jakom. Hra ďalej obsahuje 24 hracích akčných žetónov (pre každého hráča 6), 15 žetónov inventúry, 40 kruhov obchodných objednávok, 12 žetónov udalostí (4x stopy Yetiho, 4x snehová búrka, 4x obchodné dni), jeden označovač kola, jednu dvadsaťstennú kocku, 60 surovín v piatich farbách a dve platené vrecká. Samozrejme k hre patrí aj hrací plán a pravidlá. Komponenty hry sú urobené pekne a z kvalitného materiálu a tak sú aj po častom hraní v zachovalom stave.

Príprava hry

Príprava hry je veľmi jednoduchá. Do piatich dedín sa na základe výsledku hodu kockou umiestni 5 náhodne vybraných surovín a do ďalších piatich sa vytiahnu náhodne obchodné objednávky. V každej dedine môže byť práve jedna objednávka alebo práve jedna až päť surovín. Ak by pri hode kockou padlo číslo dediny, ktorá už suroviny alebo objednávku má, použije sa najbližšie vyššie možné číslo. Následne sa určí začínajúci hráč, ktorý začne aj s umiestnením svojej figúrky na hrací plán. Potom umiestni každý hráč v smere hodinových ručičiek svoju figúrku ale tak, aby na začiatku hry bola v dedine maximálne jedna figúrka. Potom sa môže začať hra.

Priebeh hry

Samotná hra pozostáva z piatich fáz

1. Posunutie označovača kôl - na začiatku kola sa ukazovač posunie o jedno políčko ďalej a hráč, ktorý bol prvý v minulom kole bude v tomto kole ako posledný.

2. Tajná voľba akcií - každý hráč má šesť rovnakých žetónov akcií, ktoré si tajne plánuje za zástenou. Na žetóne sa dá zvoliť päť rôznych možností. Oddych, obchod a tri rôzne druhy ciest (hlinená, ľadová a kamenná), ktorých farba na žetónoch korešponduje s farbou ciest na hracom pláne.

3. Vykonanie akcií - následne sa každá akcia vyhodnotí počnúc začínajúcim hráčom t.z. začínajúci hráč vyhodnotí svoj prvý žetón a potom každý hráč v smere hodinových ručičiek vyhodnotí svoj prvý žetón; potom začínajúci hráč vyhodnotí svoj druhý žetón a následne aj každý hráč atď. až do konca. Ak hráč zvolí cestu, posunie sa so svojou figúrkou na hracom pláne po ceste, ktorá má rovnakú farbu ako na hracom žetóne. V prípade zvolenia oddychu sa nedeje nič a v prípade obchodu môžu nastať dve možnosti. Ak sa hráč nachádza v dedine, kde sú suroviny, zoberie si jednu surovinu. Platí pravidlo, že za jedno kolo môže hráč zobrať z tej istej dediny iba jednu surovinu (prejsť cez ňu môže koľko krát chce) a stále musí zobrať tú najlacnejšiu, t.z. najprv soľ, potom žito, čaj, nefrit a nakoniec zlato. Postupnosť surovín je prehľadne znázornená na hráčskych zástenách. Ak sa hráč nachádza v dedine, kde je umiestnená obchodná objednávka, odovzdá potrebné suroviny do zásoby a vyberie si dve z troch možností, ktoré môže vykonať – umiestnenie stupy (v každej dedine môže stáť práve jedna stupa, nie viac), umiestnenie mníchov do okolitých regiónov a vykonanie výmenného obchodu, t.z. zobratie si žetónu obchodnej objednávky. V prípade plnenia objednávok je dôležité v akej dedine sa vykonáva. Sú tri druhy – dom, chrám a kláštor, ktoré majú hodnoty 1, 2 a 3. Teda ak umiestni hráč stupu na dedinu s domom, bude mať hodnotu 1, ale stupa v kláštore bude mať hodnotu 3. Taktiež počet mníchov, ktoré môže hráč ako odmenu umiestniť do susedných regiónov záleží od toho, či je objednávka splnená v dome (1 mních), chráme (2 mnísi) alebo kláštore (3 mnísi). Kto má v regióne najviac mníchov má jeden bod politického vplyvu. Stupy v hre prestavujú náboženský vplyv, mnísi politický vplyv a jaky, nachádzajúce sa na žetónoch inventúry a na obchodných objednávkach, ekonomický vplyv.

4. Obnova surovín a objednávok - Ak sa stane, že na pláne je menej ako päť dedín s obchodnou objednávkou a menej ako päť dedín s minimálne jednou surovinou, hádže sa opäť kockou a materiál sa doplní.

5. Inventúra (na konci 4., 8. a 12. kola) - Každý hráč vezme do ruky a ukáže všetkým hráčom postupne soľ, žito, čaj, nefrit a zlato. Kto má z danej suroviny najviac, získa jeden žetón inventúry, ktorý predstavuje hodnotu troch jakov.

Konec hry

Po dvanástom kole a poslednej inventúre nastane záverečné bodovanie. Pri hre troch hráčov vyhráva hráč, ktorý ma vo dvoch z troch hodnotení vplyvu najviac bodov. Ak nastane remíza, rozhoduje väčší ekonomický vplyv. V hre štyroch hráčov má voľba víťaza tri kroky. V prvom kroku sa určí posledné miesto. Skončí na ňom hráč, ktorý získal najmenej bodov náboženského vplyvu. Všetky jeho stupy a delegácie mníchov sa odstránia z hracieho plánu a pristúpi sa k druhému kroku. Ten zo zostávajúcich troch hráčov, ktorý má najmenej bodov politického vplyvu skončí na treťom mieste. V poslednom kroku si posledný dvaja hráči nakoniec porovnajú výšku ekonomického vplyvu a kto má viac, ten sa stane víťazom.

Zhrnutie

Himalaya je veľmi zaujímavá hra, kde svoju úlohu zohráva určite aj podiel náhody. V zásade však platí, že so šťastím sa vyhrať nedá. Navyše má Himalaya veľmi dobrú hrateľnú dobu a hra plynie veľmi rýchlo a svižne (samozrejme, ak nehráte s typom hráča, ktorý má potrebu všetko prepočítavať, pamätať si a tým neúnosne zdržiavať hru). Zároveň by som túto hru odporúčal hrať v plnom počte hráčov, kde sa dá naplno využiť potenciál hry. Mňa osobne táto hra zaujala tým, že na to aká je jednoduchá, si treba dať pozor na veľa vecí. Môžete mať nahraných aj 40 ekonomických bodov, ale nič vám to nepomôže, ak ste zanedbali stavanie stúp. Tak isto netreba dávať zbytočne veľa delegácií ak viete, že neskončíte posledný a tým pádom posledný hráč bude musieť tie svoje odstrániť a vám to možno dá bod-dva do politického vplyvu. Tieto situácie boli často zabúdané najmä v našich prvých hrách. Zaujímavé sú aj pravidlá pre pokročilých, ktoré dodajú hre širší taktický záber, ale niekomu sa môže na druhej strane zdať, že zbytočne predĺžia hru. Nech si každý zahrá a porovná sám. Jediná vec, ktorá je na tejto hre zlá, sú hody kockou, ktoré určujú kde sa vyskytnú suroviny a obchodné objednávky. Pri jednej hre sa nám stalo, že väčšina z nich bola na jednej polovici plánu počas celej hry. Taktiež je to asi najnáhodovejšia vec v hre. My sme to vyriešili veľmi jednoducho. Vyrobili sme 20 malých kúskov papiera, ktoré boli očíslované od 1 po 20 a namiesto hodu kockou sme postupne náhodne vyťahovali papieriky s číslami (keď balík došiel, opäť sme ho premiešali a ťahali znova). To dalo hre možnosť si trošku plánovať a kalkulovať, kde ukončiť kolo a pod. každopádne toto odporúčam každému, kto si túto hru chce zahrať.

Na záver už len dodám, že ide o veľmi pohodovú a zaujímavú hru, kde sa vaše mozgové závity trošku ponamáhajú a takmer bezbolestne. Ešte jedno malé upozornenie. Koho deprimuje biela, nech túto hru oblúkom obíde (však PJ?)!