Herní svět: Současnost, Zvířátka
Herní kategorie: kooperativní
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Štěpán Peterka

Gump – hra o tulákovi, která vás chytne za srdce

Autor: Meeshab | 30.4.2021 | 1

Gump je roztomilý psí tulák, který se snaží najít toho správného člověka, se kterým by mohl jít životem. Na cestě narazí na mnoho nástrah a překážek, potká spoustu lidí i psů a celou dobu míří za jediným cílem – setkat se s Béďou, páníčkem, který ke Gumpovi prostě patří.

Tato původní česká hra od autora Štěpána Peterky vznikla na motivy knihy Filipa Rožka Gump – pes, který naučil lidi žít. Za ilustracemi a grafickým zpracováním stojí Irena „Kaori“ Hynková.

Hra je kooperativní a užít si ji můžeme ve 2 až 5 hráčích ve věku od 8 let. Najdete ji v krabici o rozměrech 20 × 20 × 5 cm, která obsahuje rozkládací herní plán o rozměrech 36 × 36 cm, který je rozdělen na 30 lokací. Herní plán symbolizuje prostředí, ve kterém se Gump a Béďa pohybují. Čtvercové kartonové dílky, kterých je ve hře 18 kusů, zobrazují různá místa, na která se oba protagonisté mohou dostat. Během putování tak mohou navštívit například nádraží, veterinu, útulek, statek, ale také ilegální množírnu, boudu nebo policii. Na dalších šesti dílcích jsou vyobrazeny různobarevné komety, o nichž si povíme za chvíli. Dále v krabici naleznete 49 akčních karet, kartonové postavičky Bédi a Gumpa, které vložíte do plastových stojánků a dvě šestistěnné dřevěné hrací kostky. Materiál má dostatečnou kvalitu, kartonové dílky jsou pevné, karty se dobře míchají, postavičky ve svých stojáncích drží, karty s lokacemi se dobře otáčí.

Ukázka čtvercových žetonů lokací

Ale zpátky k hernímu plánu, na kterém se všechno odehrává. Ten obsahuje 12 předtištěných a 18 prázdných polí. Předtištěná pole symbolizují startovací políčka pro Béďu a Gumpa, vlak, kterým může cestovat Béďa, podhrabání, díky kterému se může rychle přesunout Gump a také šest polí s obrázkem komety, která diagonálně rozdělují plán na dvě stejné poloviny. Na tato pole se náhodně rozmístí žetony komety a udělají tak pomyslnou bariéru mezi Gumpovým a Béďovým světem. Na pole s destičkou komety totiž ve hře nemůžete vstoupit, a tak dokud alespoň jednu destičku s kometou neodstraníte, nemůžou se Gump s Béďou potkat a nemáte šanci hru vyhrát.

Na zbylá pole pak náhodně lícem dolů rozmístíte ostatní žetony lokací, postavíte figurky Bédi a Gumpa na jejich startovní pozice, každému z hráčů rozdáte tři akční karty, další tři akční karty položíte lícem nahoru vedle herního plánu, začínající hráč si vezme obě kostky a dobrodružná výprava může začít.

Privátní: ukazka akcnich karet.jpg
Některé z akčních karet

A jak že se tedy mohou Béďa s Gumpem potkat? Hráč, který je na řadě hodí oběma šestistěnnými kostkami. Obě hodnoty sečte a podívá se na plán, kam se může vypravit. Mezi jednotlivými lokacemi jsou na plánu natištěna čísla (2-12), která hráče dovedou na některé ze sousedních míst. A tady přichází do hry akční karty. Ty lze využít jednak k akcím v určitých lokacích (například za peníze si v obchodě můžete koupit 3 akční karty), ale také k úpravě jednotlivých hodů. Můžete díky nim třeba přehodit kostku, nebo upravit hod přičtením nebo odečtením určitého čísla. S pomocí hodů a akčních karet tak hráč posouvá Béďu nebo Gumpa (můžete si zvolit, za koho z hlavních hrdinů budete v daném kole hrát).

Privátní: detail herniho planu.jpg
Detail herního plánu s cestičkami podle výše hodu kostkami

No a co s kometami, které vám brání v setkání? Některé komety se mohou odstranit zahráním určité akční karty v lokaci (veterina nebo ilegální množírna), ale většiny komet se zbavíte konáním dobrých skutků. Dobrý skutek uděláte tehdy, pokud dáte dohromady kartu pejska s odpovídajícím páníčkem.

Pokud se vám podaří projít šťastně přes všechny nástrahy a zařídit, aby se Gump s Béďou setkali dřív, než dojdou akční karty v dobíracím balíčku, vyhráli jste. V opačném případě budete muset štěstí zkusit znovu.

Privátní: Gump, Beda a hraci kostky.jpg
Figurky Bédi, Gumpa a hrací kostky

Hra je rychlá, svižná, s tématem, které je většině dětí blízké (kdo by nechtěl pomoct roztomilému pejskovi) a kooperativní režim napomáhá tomu, že u stolu nebude snad nikdo propukat v pláč. Vyhrát ji ale není úplně jednoduché a samozřejmé. Přestože házení kostkou slibuje velký podíl náhody, díky rozmanitým akčním kartám a možnostem jednotlivých políček se hody dají hezky upravovat. I tak se nám nejednou stalo, že Béďa a Gump pobíhali sem a tam mezi dvěma políčky a zabralo nám několik kol, než se nám podařilo zkombinovat hody a karty tak, abychom se pohnuli někam dál. Velmi se mi líbí možnost hrát za obě postavy a vyměňovat si svoje akční karty s kartami z nabídky. To je totiž mnohdy jediná možnost, jak zkombinovat pejska s páníčkem, učinit dobrý skutek a odstranit tak některou z komet, která vám překáží v pohybu. Oceňuji vyvážení „kladných“ a „záporných“ lokací a také výukový přesah, který nejmenší hráče nenásilnou formou sčítat a odčítat (hráno s předškolákem). Jemnou výtku mám ke grafickému zpracování. Zejména akční karty by si zasloužily propracovanější ilustrace. Ale jak se říká – sto lidí, sto chutí a určitě se najdou hráči, kterým se obrázky budou líbit.

Hru doporučuji jako příjemnou oddechovku, neměla by chybět ve sbírce žádného milovníka pejsků a hrát ji můžete určitě už s dětmi mladšího školního věku nebo i se šikovnými předškoláčky.