Autoři: Dávid Turczi
Gordon Calleja
Wai Yee

Lehko na cvičišti, těžko na bojišti

Autor: Ahedov | 10.5.2022 | 7

Po nás potopa?

Uplynulo mnoho staletí a planeta Země přišla o své obyvatele. Není jasné, zda jen o ty, kteří byli vždy na vrcholu potravního řetězce. Každopádně už tu nejsou, zbyly po nich jen krátery a spousta poničených věcí, které časem zavál prach a písek. Zda za vyhynutím lidstva stály věčné rozmíšky nebo snad na povrch zemský dopadl velký asteroid, se už asi nikdy nedozvíme, a ani to není podstatné. Podstatné je to, že tuto planetu objevily a navštívily mimozemské národy, které se rozhodly vzácné artefakty vyzvednout a zpeněžit. Vzácným artefaktem pak může být v podstatě cokoli, od staré poznávací značky až po záchodovou ceduli, která vás poučí, jak vykonávat velkou potřebu.

Za touto obchodní euro hrou s tematikou vzdálené budoucnosti stojí hned trojice herních vývojářů. Jména jako Gordon Calleja nebo Wai Yee vám nejspíš nic neřeknou, ale když zmerčíte na krabici i samotného Dávida Turcziho, pak buď po hře okamžitě sáhnete (asi jako já) nebo se zamyslíte nad tím, zda i pro tuto hru vyvinul herní mód jednoho hráče. Vězte však, že hlavní ideou byla hra britské herní vývojářky Wai Yee s tématem závodů jednorožců a inspirací pak skvěle fungující Brass: Birmingham. Wai Yee v té době s Turczim randila, a tak se za přispění Gordona Calleji z herního studia Mighty Boards zrodila hra o mimozemských civilizacích, které si na planetu Zemi zaletí vyzvednout pár artefaktů a ty pak prodávají na vesmírných trzích bohatým turistům. A jen tak mimochodem, hra skutečně obsahuje sólo mód, za nímž stojí Nick Shaw a samozřejmě i Dávid Turczi.

To první, co vás na krabici a vlastně veškerém obsahu hry zaujme, jsou nádherné ilustrace německého výtvarníka Phillipa Kruse. Neotřelý design mimozemšťanů a zejména pak jejich vesmírné lodě inspirované říší hmyzu, jsou skutečně pastvou pro oči. Zkuste si jméno ilustrátora vyhledat na internetu a pokochejte se jeho další tvorbou. Osobně bych si přál více her v tomto stylu.

Ale teď už zpátky k samotné hře. Excavation Earth vám v základním balení nabízí hru pro jednoho až čtyři hráče s herní dobou okolo 30 minut na hráče, přičemž doporučený věk hráčů je alespoň 14 let. Základními mechanikami hry je pohyb průzkumníků po herním plánu, který představuje zemský povrch s několika vzájemně propojenými lokacemi (podobně jako je tomu např. ve hře Eldritch Horror), na kterých hráči mohou získávat artefakty pěti barev. Právě tyto barvy rozdělují Zemi na pět velkých regionů, přičemž některé lokace vám umožní vybrat si artefakty v různých barvách (ale těch je opravdu velmi málo). Asi nejvýraznější herní mechanikou ve hře je tzv. set collection, tedy sbírání komponent (v tomto případě artefaktů) různých barev a symbolů tak, aby hráč co nejlépe obsadil svou galerii na hráčské desce. K provádění akcí pak hráčům slouží dva typy karet, jedny čistě k cestování, druhé jsou poněkud komplexnější.

Po otevření víka krabice na vás samozřejmě vypadnou pravidla, která čítají dvacet čtyři stran, z nichž asi šest posledních vysvětlují hru jednoho hráče. Kromě herního plánu zde naleznete ještě desku mateřské lodi, která obsahuje tři řídící střediska, desku popularity jednotlivých regionů a šest hráčských desek frakcí. Pokud budete hrát ve více hráčích, pak desku s civilizací Zu nebudete potřebovat, jedná se o desku pro automatického protihráče. Každá ze zbývajících pěti civilizací se vyznačuje jednou zvláštní schopností, která do hry vnáší trochu té asymetričnosti. Za všechny civilizace se hraje stejně, avšak schopnost na desce umožňuje hráčovi vykonat jednu z akcí jiným způsobem či přidává nějakou tu výhodu. Nelze úplně říct, zda jsou tyto schopnosti vyvážené, a při hře se nám zdálo, že přece jen jedna z civilizací má trochu navrch. Každá civilizace má také jinou hodnotu iniciativy, a tak je hned po výběrů desek dané pořadí hráčů. To se však může během hry změnit. Hra obsahuje dvě kartonová plata s žetony artefaktů, mincí a pořadí a tři balíčky karet. Všechny komponenty lze uložit do plastového insertu, který je součástí krabice.

Archeologie budoucnosti

Jak jste si mohli přečíst v podtitulku této recenze, hru se naučíte opravdu rychle, ale její jádro tkví v tom, jaké možnosti nabízí. Každá hra tak bude úplně jiná. Budete kupovat artefakty na černém trhu, abyste doplnili svou galerii, nebo se je spíše pokusíte vykopat v jednotlivých regionech na povrchu Země? A co takhle trochu ovlivnit další kolo hry a získat tím výhodu prvního tahu? To všechno je možné a přinese to s sebou i trochu bolehlavu. Karet na ruce je málo a nové se získávají celkem obtížně, ale díky tomu hra netrvá tak dlouho a relativně rychle odsýpá.

Celá hra je rozdělena do tří velkých kol. V každém kole se hráči střídají ve svých tazích do doby, než všichni pasují. To obvykle nastane, když už hráči nemají na ruce žádné karty. Po konci kola se provede vyhodnocení řídících středisek, na zemi se objeví nové artefakty a doplní se kupci do jednotlivých obchodů. Ve druhém a třetím kole však přibydou ještě karty velitelských schopností, kterými dokážete nejednou soupeře docela pěkně potrápit. Pokud to ještě nezaznělo, tak Excavation Earth je hrou kompetitivní, ve které rozhodně není nouze o hráčskou interakci a nějaké to vzájemné škození. Pojďme si to ale rozebrat hezky popořadě.

Průzkumníci
Průzkumníci frakcí ze základní hry

Stejně jako ve hře Brass: Birmingham, musí hráč při každé své akci odhodit kartu. Někdy to musí být karta v barvě regionu, někdy to musí být karta s tím správným symbolem trhu a někdy vám postačí pouze karta pro cestování. A kdy zahrát kterou? Ve skutečnosti je to velmi jednoduché. Na mapě se nachází šest lokací se symboly (naše interní pojmenování bylo trilobit, rukavice, chapadla, kytička, biohazard a hvězda) a tři lokace černého trhu (vždy dvojice symbolů). Zbylé lokace jsou barevná pole pro artefakty. Při počáteční přípravě hry se na tato barevná pole umisťují náhodně tažené destičky artefaktů s různými symboly, přičemž jejich počet je daný počtem hráčů. A tak se někdy stane, že pole zůstanou prázdná a někdy jsou na jednom poli i tři artefakty naráz.

Během svého tahu musí hráč vykonat dvě z celkem osmi dostupných akcí:

1. Cestování
  2. Vykopávky
  3. Obchod
  4. Prodej
  5. Velení
  6. Pašování
  7. Průzkum
  8. Pasování

Kudy tudy do Bavorova?

Akce cestování pomůže hráčům napozicovat své průzkumníky na potřebná pole obchodů, regionů s artefakty či lokace s černým trhem. Pohyb lze libovolně rozdělit mezi tři průzkumníky, ale na jednom poli nikdy nesmí skončit dva průzkumníci stejného hráče. Pro vykonání pohybu lze odhodit jednu ze tří cestovatelských karet, které zobrazují kapsle paliva v počtu dvou, tří nebo čtyř. Je rovněž možno odhodit libovolnou barevnou kartu, neboť každá z nich vyobrazuje právě tři kapsle.

Karty
Karty cestování pomohou vašim průzkumníkům cestovat po mapě, karty akční jim umožní kutat artefakty, či obchodovat.

Kdo dřív přijde, ten dřív kope

Protože vítězem hry se stává ten, komu se podaří nastřádat nejvíce herní měny, bude třeba získané artefakty prodat. A aby bylo co prodávat, musíte si nejprve drahocenné artefakty posbírat po mapě (nebo za dobrou cenu koupit na černém trhu). Akce Vykopávky umožní sebrat z mapy až dva artefakty jedné barvy (my tomu ovšem nebudeme říkat barva, ale region, protože tak to autoři hry zamýšleli). Artefakty nesmí být z jednoho pole (pokud nemáte speciální schopnost civilizace, která to umožňuje), takže pokud chcete vyzvednout artefakty dva, musíte mít dva průzkumníky na správných lokacích. A k tomu ještě odhodíte kartu správné barvy (na symbol v tento okamžik nehledíte). Při úspěšném zisku artefaktu byste měli odebrat vzorek a toto si označit ve své galerii na hráčské desce.

Hráčská deska
Na hráčskou desku pokládáte artefakty, ale také vyznačujte sesbírané kolekce, které vám na konci hry přinesou další kredity.

Šup na konec fronty

Abyste mohli vůbec prodávat, musíte nejprve do obchodu vyslat své obchodníky. Každý hráč má na počátku dvacet dva dřevěných kostiček posádky, které v průběhu hry povyšuje na obchodníky, strážce vzorků v galerii a nakonec vyslance, kteří putují do jednoho ze tří řídících středisek na mateřské lodi. Avšak pozor, kostek posádky je omezený počet a hráči tak musí plánovat a rozhodovat, kdy se ještě vyplatí odebrat vzorek, umístit obchodníka nebo vyslance. Ale nebojte, když kostičky dojdou, existují mechaniky, které umožní hráčovi vrátit kostku do své zásoby, avšak za cenu ztráty kreditů při závěrečném hodnocení. Akce Obchod umožní hráčům navíc přidělit do obchodu až dva kupce. Jeden může být bílý, tedy žolíkový a ten druhý barevný. Přidělováním kupců do fronty hráči zvyšují popularitu jednotlivých regionů a tím pádem i cenu artefaktů. Tímto způsobem tak dokážete do příslušného obchodu dostat kupce, které potřebujete a zároveň vykopnout ty, které potřebují vaši soupeři. A vězte, že vás za to opravdu nepochválí. Pro vykonání téhle akce však musí váš průzkumník stát na lokaci s obchodem a vy musíte odhodit kartu se symbolem právě tohoto obchodu.

Obchody
Dva z šesti obchodů na hracím plánu s frontou kupců a kostičkami obchodníků jednotlivých hráčů

Kolik že to vlastně stojí ten artefakt?

Tady je to trochu zmatečné. Na každém artefaktu sice najdete jeho hodnotu, ale není to hodnota prodejní a dokonce ani kupní. Prodejní cenu totiž určuje právě stupnice popularity. Prodat naráz můžete až tři artefakty z jednoho regionu (rozuměj stejné barvy), a to z obchodů, kde již máte svého obchodníka. Ve frontě kupců se navíc musí nacházet kupci, kteří mají o daný artefakt zájem (tedy bílí a v dané barvě regionu). Čím je jich víc, tím větší obnos peněz z obchodu získáte. Před výplatou musíte porovnat stupnice popularity a stanovit cenu za artefakty. Pokud je region nejpopulárnější, pak za prodej získáte vždy 9 kreditů. Pokud navíc prodáváte ve dvou nebo dokonce třech obchodech naráz, získáváte další peněžní bonus a dokonce akční kartu navíc. A tohle je také jediný způsob, jak svou ruku rozšířit a prodloužit tím své tahy. Po prodeji navíc přidělené obchodníky odešlete do řídících středisek, kde vám mohou po každém dohraném kole přinést další kredity.

Deska popularity
Deska popularity se zástupy kupců v barvách regionů

Kdo tady tomu velí?

V rámci akce Velení odhodíte kartu se symbolem a tím definujete dva obchody na herním plánu a jedno řídící středisko. Do jednoho ze dvou obchodů pak můžete přidělit svého obchodníka (nemůžete ale manipulovat frontou kupců), a pak si zvolíte, zda přidělíte vyslance do řídícího střediska nebo naopak stáhnete jednoho svého vyslance zpět do své zásoby. A proč byste to vlastně dělali? Jednak je to jeden (ne-li jediný) způsob, jak vrátit kostku posádky do své zásoby, ale zejména ve druhém a třetím kole tím dokážete spustit akci na kartě velení v příslušném středisku. A tyhle karty dokážou ostatním docela zavařit nebo vám přinesou příjemný bonus ve formě akce zdarma či určitý finanční obnos. Ti nejzlejší vám dovolí manipulovat frontou obchodníků, čímž klidně znemožníte protihráčům naplánovaný prodej.

Mateřská loď
Mateřská loď

Podpultové zboží

Pokud se váš průzkumník nachází na jedné ze tří lokací černého trhu, pak za odhozenou kartu se stejným symbolem lokace můžete zakoupit až dva artefakty z různých regionů (a někteří i ze stejných regionů). Kupní cena je pak přesně daná – hodnota na artefaktu plus jeden kredit navíc. Snadno tím dokážete doplnit svou galerii o vzorky, které vám ještě chybí, abyste vzápětí artefakty prodali s vidinou velkého výdělku.

Predikce a prognostika

Na začátku druhého a třetího kola se nové artefakty na mapě objevují na základě karet, které tvoří jakousi předpověď průzkumu. Barva takové vyložené karty určuje region, kam vyložíte nové artefakty. Potřebujete, aby se v dalším kole objevilo víc červených artefaktů, ale ve frontě vám červená karta chybí? Stačí ji vyměnit za vlastní červenou kartu a máte vyhráno. Navíc můžete okamžitě jeden červený artefakt vyložit na mapu a jeden do svého skladiště, ale nebude to zadarmo. Takto získaný artefakt má totiž dvojnásobnou cenu a artefakt s hodnotou sedm, a tedy pořizovací cenou čtrnáct kreditů může znamenat nemalý zásah do hráčovy zásoby peněz.

A to je konec, přátelé

A když vám dojdou karty nebo se vám už žádný tah nevyplatí, pasujete. Počkáte, až pasují i ostatní hráči a můžete se vrhnout do hodnocení a přípravy dalšího kola. Po konci každého kola přichází na řadu hodnocení řídících středisek. Ten kdo má v daném středisku většinu, získá určitý obnos peněz. A jsou to nemalé peníze, takže se určitě nevyplatí obsazování mateřské lodi podceňovat. Na konci třetího kola navíc přidáte ještě kredity za splněné sloupce a řady ve svých galerií, a kdo má peněz nejvíc, ten se stává vítězem.

Hru jsme hráli nejvíce ve třech hráčích a musím říct, že jsme si ji užili a rádi se k ní vracíme. Je vlastně tak dobrá, že až zamrzí, že o ní v našich luzích a hájích nebylo skoro vůbec slyšet. V současné době už je k dispozici jedno rozšíření s názvem Second Wave (Druhá vlna), která přináší dvě nové frakce, systém úkolů a achievementů a v průběhu léta by se mělo objevit i druhé rozšíření s názvem It Belongs to the Museum (Patří to do muzea), které přinese překryvné dílky lokací na herním plánu, nové artefakty a novou společnou galerii s odměnami. Uvedená herní doba odpovídá spíše zkušeným hráčům, kteří nemusí tolik promýšlet své tahy. Někdy vás totiž zastihne analýza i paralýza a často se nám stalo, že jsme museli první akci svých tahů vracet, protože jsme nebyli schopni vykonat správně tu druhou. Akční karty rovněž hodně limitují, a tak se vám stane, že vysněný artefakt, který vám chybí do sbírky, nevytěžíte, protože nemáte kartu se správnou barvou. Tomu částečně předchází draft karet mezi jednotlivými koly, kdy si z osmi tažených karet dvě vyberete a zbytek posíláte soupeři. Takto si nadraftujete 6 karet, ke kterým přidáte tři cestovatelské. Protože se nové akční karty nezískávají tak snadno, herní kola nejsou zbytečně natahována a hráči končí víceméně vždycky ve stejnou chvíli.

Snad největší výtku mám k samotnému insertu, do kterého můžete vše přehledně uložit, ale jednotlivé přihrádky na komponenty jsou propojené velkými mezerami, takže nakonec stejně musíte vše uložit do průhledných sáčků, aby se vám komponenty nepomíchali. Prostor pro jednotlivé artefakty je pak příliš dlouhý, aby je bylo možno snadno vytáhnout i se silnými prsty, ale při manipulaci s krabicí mají tendenci sklouznout a pomíchat se.

Stálo by za to ještě zmínit, že ani této hře se nevyhnuly nějaké drobné chybky, a tak v krabici po otevření naleznete přelepku, kterou si opravíte jeden odstavec v pravidlech. Balíček cestovatelských karet navíc upozorňuje, že byste jím měli nahradit ten původní, ale žádný, na první pohled znatelný, rozdíl v nich není.

A já sám, vždycky sám

Co se týče hry jednoho hráče, ta přichází s protihráčem, který je řízen svým balíčkem karet. Karty popisují přesně, co národ Zu provede, problémem je ovšem systém priorit. Ten je občas tak komplikovaný, že vyhodnotit tah Zu je takové malé doktorské studium. Neustále musíte porovnávat, jaké artefakty může Zu prodat, jaký region je ten nejpopulárnější, případně prodáváte tam, kde to přinese Zu největší přínos. A protože vlastně neustále řešíte nějaké shody, nakonec určujete lokace náhodně (já osobně házel kostkou). Často se také stane, že Zu svou akci vůbec nemůže provést (po dlouhém bádání a vyhodnocování), a tak mu prostě přihrajete 10 kreditů za nic. Jeho zásoba peněz tak narůstá poměrně rychle a vy máte co dělat, abyste jej dohnali.

Autoři v pravidlech připisují standardně nastaveným pravidlům střední obtížnost a nabízí možnosti, kterými můžete hru s AI zlehčit (pořád budete porovnávat a určovat, co je pro Zu nejlepší) nebo naopak ztížit.

A jak to tedy dopadlo?

Excavation Earth je velmi zdařilou obchodní euro hrou, kterou se snadno naučíte hrát, ale kterou možná nebudete snadno vyhrávat. Pokud máte rádi eurovky s dobou hraní kolem dvou hodin, pak jí rozhodně dejte šanci. Bohatě se vám odmění.

Hodnocení: 8/10

Klady

• velmi rychlá na pochopení