xxxxxxxxxo hodnoceno 7x (Seznam vlastníků)

EVE: Conquests - obrázek

Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, diplomacie, ekonomická
Vydavatelé: White Wolf

Eve: Conquest aneb poker vesmírných rozměrů

Autor: Parxel | 23.2.2010 | 18

Na přání Beholdra se pokusím krátce shrnout pár dojmů a zážitků ze hry EVE:conquest. Hra se odehrává ve světě EVE a existuje také jako online hra, kterou já osobně neznám a ani o ní nic nevím. Takže mé dojmy vychází čistě z deskové varianty této hry.

Příběh a atmosféra

Ve hře zastupujete 1 ze 4 velkých galaktických impérií, které mezi sebou soupeří o nadvládu nad celým vesmírem. Hra je uvedena velice strohým textem bez příběhu. Zkráceně se v něm říká, že EVE je chladný a  krutý vesmír, ve kterém lidé balancují na hranici své vlastní přirozenosti. A když si pak prohlídnete karty projektů, tak na vás dýchne čistá deprese. Obrázky většinou obsahují zničená a zamořená města, mrtvé lidi apod. Sem tam se najde i světlá výjimka, ale rozhodně jich moc není.

Celkově na mě hra působí dojmem odosobněného vesmíru, ve kterém jde jen a jen o boj a o rozšíření impéria, člověk je až na druhém místě. To na jednu stranu ladí s tématem a atmosférou hry, na druhou stanu je pro mě trochu obtížné se identifikovat s impériem, za které hraji.  Myslím si, že by hře rozhodně neuškodilo, kdyby impéria obsahovala nějaký krátký příběh, který by atmosféru hry dokresloval.

Herní komponenty

Mapa

Začnu mapou. Když jsem hru poprvé rozbaloval, tak mě mapa překvapila hned dvakrát. Jednak svojí vahou, protože mapa je udělaná doopravdy z masivního kartonu, a jednak nádherným grafickým zpracováním.  Na mapě najdete vesmír rozdělený do jednotlivých regionů, které jsou spolu navzájem propojeny hvězdnými bránami, dále hvězdný kalendář, politickou mapu, místo vyhrazené pro karty projektů a bodovací stupnici. Jednotlivým prvkům a jejich významu pro hru se budu věnovat v další kapitole.

Jednotky

Asi nejneobvyklejším prvkem téhle hry z hlediska herních komponent jsou žetony jednotek, vzhledem připomínající žetony na poker. Na začátku hry jich každý hráč obdrží 60 v barvě svého impéria. Pokud je během hry vyčerpá, tak má smůlu a už žádné další nedostane. Z hlediska hry představují žetony jednotek v podstatě rozložení vojenské síly na hvězdné mapě. Asi nemusím říkat, že představit si za těmito žetony válečné jednotky není úplně snadné, ale na druhou stranu z hlediska hry považuji toto řešení za přínosné. Rozložení jednotek je přehledné a rozhodně se vám v průběhu hry nestane, že na mapě panuje chaos jako třeba ve War of the Ring.

Karty projektů

Karty projektů jsou z materiálu, který se poměrně snadno opotřebuje, nebo mi to tak alespoň připadá, protože hru nemám zase tak ohranou, aby to bylo vidět. Kresby a grafika karet jsou velmi "pěkné", když opomenu fakt, že koukám na zdemolovaná města, maníky v plynových maskách a lidi znetvořené všemožnými kybernetickými implantáty. Záleží jenom na vašem vkusu, protože pochmurnost kreseb rozhodně nemusí sedět každému.

Žetony zdrojů

Žetony zdrojů jsou z poměrně slabého kartonu, než na jaký jsem zvyklý třeba u jiných her .Např. při porovnání s Arkhamem mají žetony cca poloviční tloušťku. Navíc žetony neobsahují žádnou kresbu, takže jsou to jenom barevná kolečka, která určují příslušnost k určitému typu projektů. Na vlastní hru to sice nemá vliv, ale přece jenom, takový mozek jako žeton pro "sanity" v Arkhamu docela dobře dokresluje atmosféru hry.

Krabice

Na závěr této části bych ještě dodal, že vnitřek krabice mi přijde celkem dobře zorganizovaný, což se mi u her  v poslední době moc často nestává. Ostatním herním komponentám nemám v podstatě co vytknout.

Shrnutí provedení

+ mapa (krásně graficky provedená)
+ grafika karet (sice depresivní, ale hodně dokresluje atmosféru hry)
+ žetony jednotek (pro někoho to může být mínus, ale na mapě působí přehledně)
+ organizace krabice (přihrádky pro komponenty)

- karty projektů (materiál se rychle opotřebuje)
- žetony (slabý karton bez jakékoliv grafiky)

Karta impéria a hvězdný kalendář

Na začátku hry obdrží každý hráč svou kartu impéria a rozmístí své základní jednotky na hvězdnou mapu. Dále se hra řídí pořadím, v jakém hráči obsadili pozice na hvězdném kalendáři. A zde se dostávám asi k nejhezčí části celé hry. Každý hráč má k dispozici tři pečetě, které reprezentují jednu ze tří možných fází: produkci, rozvoj a pohyb. Tyto pečetě má hráč umístěné na hvězdném kalendáři, který je rozdělený na 12 měsíců. Pokud mají někteří z hráčů svou pečeť umístěnou v aktuálním měsíci, vykonají dle pořadí pečetí v měsíci akce s ní spojené. Po vykonání akcí mohou přerozdělit zdroje na kartě impéria a poté musí posunout danou pečeť o několik měsíců dopředu. Počet měsíců, o kolik musí svou pečeť posunout, souvisí s přerozdělením zdrojů na kartě impéria. Každá fáze (pečeť) má na kartě impéria oblast, která je rozdělená do tří úrovní a každé úrovni odpovídá jiná doba a počet akcí. To znamená: když máte produkci na 1. úrovni, vykonáte další fázi produkce za 3 měsíce, ale dostanete pouze jednu akci, kdežto když ji budete mít na 2. úrovni, budete hrát další produkci za 5 kol, ale vykonáte akce 2. Čili jinak řečeno, jak si hráči přerozdělují zdroje na kartě impéria, tak zároveň ovlivňují  počet akcí, které mohou odehrát a za jakou dobu, což je zobrazeno umístěním jednotlivých pečetí na hvězdném kalendáři. Mně osobně se tahle část hry moc líbí, protože vykonávání akcí není jenom o pravidelném střídání hráčů, ale i o plánování a taktice. Rozdělování zdrojů na kartě impéria vás staví před volbu, buď vykonáte víc akcí, ale musíte si na ně počkat delší dobu, nebo budete mít míň akcí, ale budete hrát častěji. Dosud jsem se s podobným principem u žádné jiné hry nesetkal a hodnotím tuto část hry kladně.

Hvězdná mapa a politická situace

Hvězdná mapa je rozdělená na regiony, které jsou mezi sebou vzájemně propojeny hvězdnými bránami. V průběhu hry se hráči se postupně rozlézají po mapě a zabírají jednotlivé oblasti. Politická mapa se skládá z 9 polí (3x3) a na každém poli je několik kartiček otočených lícem dolů. Na některých polích je poslední kartička otočená naopak, lícem nahoru. Otočené planety zobrazují politickou situaci ve vesmíru EVE. Když hráč obsadí nebo dobude alespoň 2 planety, které se na politické mapě nacházejí v jednom sloupci nebo řádku, vezme si jejich karty a získá za ně odpovídající body.  Jinak řečeno politická mapa určuje regiony, kde je horká půda a o které se bojuje, protože za ně hráči dostávají body. Tato část hry mi opět přijde vyřešená celkem zajímavě, protože mimo klasického dobývání vstupují do hry náhodně planety po jejichž obsazení nebo dobytí hráči získají vítězné body.

Projekty (rozvoj, produkce, pohyb)

Pokud na hráč na tahu, může začít vykonávat akce související s danou fází. Fáze jsou celkem tři:

1. Rozvoj - v průběhu fáze rozvoje může hráč za jednu akci nasadit novou jednotku nebo agenta do prázdného regionu, který přiléhá k regionu, který již vlastní nebo v něm má agenta. Agenti ovlivňují průběh souboje (viz dále).
  2. Produkce - ve fázi produkce může hráč umístit nové jednotky do kterékoliv oblasti, kde má velitelství nebo základnu. Vezme jednotky ze zásoby a umístí je na mapu. Velitelství je označeno speciální plastovou figurkou a je to v podstatě jeden region na mapě, který si hráč vybere na začátku hry a který je nedobytný. Kdežto základnu může hráč postavit v libovolném regionu, který obsadil nebo dobyl a současně má obsazené okolní regiony, nebo v nich má alespoň agenta.
  3. Pohyb - ve fázi pohybu si hráč může za jednu akci líznout kartu projektu, přesunout jednotky z jednoho regionu do ostatních regionů, které vlastní, a zaútočit.

Přiznám se, že se nám ze začátku pletlo, co máme v jaké fázi dělat, ale je to jen otázka času a cviku. Pravidel není moc a přejdou poměrně rychle do krve. Navíc v průběhu každé fáze může hráč využívat karty projektů, které s jednotlivými fázemi souvisejí. Bohužel karty se často opakují a nepřijdou mi moc propracované. Z hlediska různých fází v podstatě nemám ke hře co dodat.

Souboje

Souboje jsou řešené pomocí hodu kostkami. Pro někoho noční můra, pro jiného každodenní chléb. Přestože mám někdy problém s náhodou, kterou kostky vnášejí do hry, u EVE:Conquestu mi kostky docela sedly a nevadí mi. Souboje jsou řešeny způsobem, že si každý hráč stanoví sílu, útočník sílu útoku, obránce sílu obrany. Poté si oba hráči vezmou tajně tolik kostek, kolik je jejich síla, přičemž si vyberou různý počet taktických, obranných a útočných kostek. Důležité je že útočné kostky mají vyšší hodnoty a můžete na nich naházet větší počet bodů.  Navíc pokud mají hráči v nepřátelských regionech agenty, tak se uplatní jejich vliv. Hráč, který jich má více, může protivníkovi před tím, než si zvolí rozložení kostek, položit jednu otázku typu: "Kolik jsi si vybral bojových kostek?" atd. Taktické kostky dávají navíc hráči možnost vybrat si zda je použije pro útok nebo obranu. Ve skutečnosti je to ještě trochu složitější, ale nechce se mi zabíhat do detailů. Souboj je prostě založený na kostkách a je to hodně o náhodě.

Konec hry

Hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů dosáhne stanoveného počtu bodů, nebo po uplynutí předem určeného počtu kol. Vyhrává hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů.  Poměrně obvyklé zakončení.

Hra v různém počtu hráčů

Základní varianta hry je koncipovaná pro 4 hráče, při hře 2 nebo tří hráčů se nehraje na okrajových regionech hvězdné mapy, čímž se hrací plocha stává menší. Dále se hraje s menším počtem karet na politické mapě, ale to souvisí s tím, že ve hře nejsou regiony na okraji hvězdné mapy. Jinak se hra ničím neliší od hry 4 hráčů a ve dvou je velmi dobře hratelná v poměrně krátkém čase cca 1-2 hodiny. Hru více hráčů jsem nezkoušel, ale na základě zkušeností ze hry ve dvou si myslím, že ve více hráčích může být hra jedině lepší.

Shrnutí hry

+ ústřední prvek plánovaní akcí (originální propojení plánování zdrojů s dobou a počtem akcí)
+ politická situace (činí hru dynamičtější)
+ přiměřeně složitá pravidla (cca 15 stran)
+ hrací doba (bojová hra s rozumnou hrací dobou)

- příběh (absence jakýchkoliv vztahů mezi impérii nebo dění ve světě EVE)
- malá propracovanost karet projektů (často se opakující podobné vlastnosti karet)

Závěr

Dostávám se nakonec a zjišťuji, že jsem se odklonil od počátečního úmyslu. Původně jsem chtěl napsat pár dojmů ze hry pro Beholdra, který se mě ptal jak vypadá EVE: Conquest ve dvou hráčích a jak jsem začal psát, tak jsem si najednou uvědomil, že mě napadají další a další věci, až z toho najednou bylo dost materiálu na recenzi. Přesto se mi závěr  u téhle hry píše poměrně těžko. Za prvé proto, že jsem hru hrál párkrát před Vánoci a za druhé proto, že jsem jí hrál pouze ve dvou hráčích. Nechci proto dělat ukvapené hodnocení hry. Přítelkyně mě několikrát přemlouvala, abychom si ji šli zahrát, ale nějak jsem na EVE: Conquest neměl zrovna náladu. V každém případě je to hra, která nemá příliš složitá pravidla a dá se dá dohrát v krátké době cca za 1-2 hodiny. Navíc vám pravidla umožňují snadným způsobem upravit hrací dobu.  To hlavní, co mi na hře chybí nejvíc, je absence jakéhokoliv příběhu a vzhledem k tomu, že PC variantu EVE: Conquestu neznám, tak postrádám základní představu o dění ve světě EVE, prostě cokoliv, nějaké historické události, vývoj vztahů mezi jednotlivými impérii, zkrátka něco, co by trochu zapůsobilo na moji představivost a umožnilo mi lepší vžití se do hry.  Z druhé strany na hře oceňuji mechanismus plánování fází a souvislost s vykonáváním jednotlivých akcí. Tento neobvyklý prvek přináší do hry řadu možností, nebo si to alespoň myslím, přestože jsem ho ještě neměl čas pořádně vyzkoušet. Dalším zajímavým prvkem je politická mapa. Tak jak postupně dobýváte regiony, otáčíte nové a nové karty a současně s tím se přesouvají vaše politické zájmy z jednoho místa na druhé.