Esians - obrázek

Počet hráčů: 1 - 3
Vydavatelé: Rebel

Fantasy solitér jinak....

Autor: Tormentr | 8.6.2009 | 1

Hra Esians mi přijde jako velmi smělý počin od českých autorů. Na začátku vás určitě potěší úžasná grafická stránka karet. Ta je opravdu skvělá, ale bohužel je to tak asi jediné, co tato hra má skvělé. Pravidla jsou vcelku stručná a snadno pochopitelná, bohužel neřeší některé sporné situace a velkomyslně nechávají na hráči, aby si nejasnosti sám vyřešil, však přece jen hraje sám proti sobě. Ale v některých situacích si budete marně lámat hlavu, co máte dělat.

Hra samotná probíhá tažením karet, které jsou rozděleny na dobrodružství, bytosti, předměty a kouzla. Hráč si nejdříve vytáhne první dobrodružství, které najde a k němu hledá kartou daný počet monster, které v dobrodružství potká. Za poražené bytosti, splněná dobrodružství může získat odměnu v podobě předmětů. Tak probýhá celá hra až do dobrání poslední karty, pak se balíček zamýchá a jede se odznova. Boj s nestvůrami je řešen také pomocí tažení určitého počtu karet a součet symbolů na dolním okraji karet. Cílem hry je projet balíček karet několikrát dokola a přežít.

A zde již začíná první kámen úrazu této hry. Nejen, že cíl hry je v podstatě snaha co nejrychleji dolízat balíček, tudíž přeskočit, co nejvíce karet. Sám bych byl spíše pro cíl, aby hráč například zabil potvory určité hodnoty, pak by mělo smysl se některým bytostem vyhnout a jiné zkoušet porážet. Ale tak jak je hra nastavená, je bohužel téměř nemožné některé bytosti porazit, obzvlášť v některých dobrodružstvích.

A to je druhý kámen úrazu, nevyváženost. Ve hře je velmi těžké porazit draka, pokud ho zrovna nezabijete kouzlem. Ale zkuste si porazit draka v dračí sluji, kde za porážku draka dostanete největší odměnu ze všech karet. Myslím, že tvůrci si měli lépe rozvrhnout monstra, jejich sílu a poměr. Když jsem po prvních třech hrách zemřel, aniž jsem zabil jedinou nestvůru nebo získal jediný předmět, tak jsem si začal raději pročítat pravidla, zda někde nedělám chybu. Když jsem zjistil, že ne, tak jsem to zkusil s jinou postavou a o moc lépe jsem si nevedl.

To mě přivádí k dalšímu problému hry. Velký vliv náhody, když bytost s útokem dva získá na dvou kartách 5 zásahů proti mé obraně 4, tak je to smůla. Ale zkuste si pak trouchnout na draka, který má útok 7 a tahá 7 karet. Dohromady s pravidlem, že bytost útočí první a pokud vás přemůže, tak už se na proti útok nezmůžete, je smrtící pro většinu setkání. Je možné použít kouzla či podplacení, pokud tuto možnost máte, ale moc užitečné to není, když ani nevíte jaké kouzlo a jestli vůbec nějaké sešlete. A připravovat se o dobrý předmět je úplná hloupost. Tvůrci sice nabízí možnost se vyhnout dobrodružství, když narazíte na velmi silnou nestvůru, ale i za vyhnutí následuje trest, který vás kromě o odměnu v dalším dobrodružství či o předměty může připravit také, v horším případě vám sebere jeden či více životů, což vás může v klidu zabít. A i když ne, tak se utracený životy velmi těžko získávají zpět.

Shrnuto a podtrženo, Esians stojí za to koupit jako sběratelský kousek nebo jako krásné záložky na čtení do knih. Jinak asi ne. Celá hra na mě bohužel působí nedotaženým a neodzkoušeným dojmem. Takže pokud budete mít chvilku čas a chuť si něco zahrát a nebudete mít s kým, tak radši místo Esians vytáhněte jinou hru pro jednoho, např. Arkham Horror, Agricolu či Dobyvatele vesmíru (s rozšířením).