Vydavatelé: Wizards of the Coast
Autoři: Brian Tinsman
Jonathan Tweet
Rob Heinsoo

Když Clive Barker hraje šachy

Autor: sydo | 13.9.2010 | 15

A pokud se spánku týče, tohoto pochmurného zážitku všech našich nocí, můžeme říci, že lidé jdou den co den spát s odvahou, která by nebyla pochopitelná, kdybychom nevěděli, že pramení ze znalosti nebezpečí.

Baudelaire

Po dlouhém čase se opět hlásím s recenzí, jelikož málokterá hra mě v poslední době zaujala tak, jako zapomenutá Dreamblade, která zbořila můj spisovatelský blok a donutila mě sednout k notebooku a napsat tento výlev. Pokud jste někdy toužili po tom, aby šachové figurky měly nějaké schopnosti navíc a hra nebyla tak suchá, čtěte dále, právě vám totiž budou určeny následující řádky.

Obecně o sběratelských hrách (zde se o hře moc nedozvíte, můžete přeskočit)

Pár figurek aspektu FearPoprvé jsem se o Dreamblade dozvěděl loni, když jsem si prohlížel komentáře ke hrám Michaela Barnese a mezi jeho „desítkami“ nalezl právě Dreamblade. Okamžitě mě zaujaly nádherné figurky, celkem pěkně namalované (na masovou produkci více než dobře), některé z nich i matně průsvitné a všechny bez rozdílu šílené. Když jsem si však přečetl, že je hra sběratelská, nechal jsem si opět zajít chuť. Ne že bych měl k sběratelským hrám odpor, naopak, Magicu jsem se věnoval hodně aktivně a přestal až s příchodem na vysokou školu, kdy se Magic díky nedostatku času stal nerentabilním. Po Magicu jsem přešel na Jyhad, který dodnes považuji za jednu z nejlepších her všech dob a pokud by nebyla sběratelská, hraju jí asi dodnes a pohybovala by se na špičce mého žebříčku.

Svět sběratelských her jsem tedy opustil, ale po čase mi začalo chybět stavění balíčků a vymýšlení nových kombinací. Zkusil jsem Warhammer: Invasion, který mě velmi příjemně překvapil, bohužel se vyskytl jeden problém – balíčky jsem musel sestavit sám a pak je rozdat spoluhráčům, což mě nijak zvlášť nebavilo, jelikož jsem hrál vlastně sám proti sobě. Jedna z věcí, které mě na sběratelských hrách lákaly, byla právě možnost porovnat svůj balíček se soupeřem, zjistit, kdo ho vymyslel lépe, komu lépe „šlape“. Moji spoluhráči však odmítali vzít 250 karet a sestavit z nich 50ti kartový balíček a tak se Warhammer odporoučel do skříně. Bohužel, jelikož je to dle mého názoru opravdu výborná hra s velkou budoucností a podporou.

Pak se však naskytla příležitost pořídit za rozumnou cenu starter Dreamblade a 4 boostery, tedy celkem 44 figurek. Řekl jsem si proč ne, zajímalo mě, co na té hře je tak dobrého, jelikož podle pravidel vypadala celkem mdle. Sestavil jsem dvě bandy a po pár hrách jsem byl unešen já i moji kamarádi, kteří si sami začali prohlížet ostatní figurky a přicházeli s návrhy na vylepšení. Ono totiž vybrat ze 111 figurek (současný stav mé sbírky) 16 do armády není tak časově náročné a figurky pro ně navíc byly o mnoho přitažlivější než karty. Tolik tedy možná až příliš dlouhý úvod a nyní tedy vysvětlím, čím mě Dreamblade tak dostala.

Přehled hry

Pár figurek aspektu Madness

Nebudu zde podrobně popisovat pravidla, zájemci si je mohou najít na BGG, ve stručnosti tedy princip hry. Hráči představují tzv. Snivce, kteří mohou vyvolávat bytosti ze snů a pomocí nich ovládat Dreamscape, tedy krajinu snů. Tento „příběh“ je ve hře opravdu vedlejší a slouží autorům jako výmluva pro podobu figurek, které jako by vypadly z filmu Hellraiser. Nalezneme zde mutanty, SS-zombie, duchy, dvouhlavé kněží, chaloupku na muřích nožkách nebo oživlé nůžky. Fantazii autorů se opravdu meze nekladly a hra má v sobě pěknou dávku šílenosti, díky čemuž vypadá skvěle.

Na počátku hry si hráči postaví armády o 16 figurkách. Tyto figurky hráči vyvolávají do Dreamscape – mapy 5x5 polí velké – a s jejich pomocí se snaží mapu ovládnout. Řada na mapě nejblíže hráči je tzv. Spawn Row, hráči do ní vyvolávají bytosti. 9 políček ve středu mapy jsou tzv. klíčová pole – za tři klíčová pole nejdále od vás získáváte body vy, za tři nejblíže k vám váš soupeř a prostřední tři pole jsou bodována pro oba hráče. Pokud na nějakém bodovaném poli stojí vaše figurka a žádná soupeřova, získáváte bodovou hodnotu daného pole. Kdo má na konci kola více bodů, vyhrál kolo, kdo první vyhraje 6 kol, stává se vítězem hry.

Průběh kola

Na začátku kola oba hráči hodí šestistěnnou kostkou na iniciativu. Vyšší hod začíná a součet kostek udává hodnotu, za kterou mohou hráči vyvolávat bytosti.

1. Spawn fáze: Hráči vyvolávají bytosti, které jsou rozděleny do 4 aspektů – strach (fear), odvaha (valor), vášeň (passion) a šílenství (madness). Každý aspekt má trochu odlišné vlastnosti, např. bytosti valor mají velkou obranu, ale slabý útok a jejich schopnosti jim umožňují rychlý pohyb, naopak bytosti passion jsou silné, ale snadno zničitelné.  Každá bytost má svoji vyvolávací cenu, za kterou ji můžete nasadit do hry, přičemž čím více bytostí daného aspektu jste již vyvolali, tím je cena bytosti nižší. Pokud během hodu na iniciativu padne jednomu z hráčů „1“, Spawn fáze se přeskakuje, což vám někdy může pěkně zatopit.

2. KostkyFáze akcí: Každý z hráčů má nyní k dispozi dvě akce, které může využít buď na pohyb nebo na útok. Při pohybu můžete posunout své figurky o jedno pole (nikoli úhlopříčně), pokud nejsou v souboji s nepřítelem. Při útoku sečtete sílu vašich figurek v daném poli a hodíte tolika speciálními bojovými kostkami (foto vpravo andik007). Pokud součet na kostkách dosáhne obrany soupeřovi bytosti v onom poli, můžete tuto bytost vyhnat do nějakého prázdného pole na ploše. Pokud kostky dosáhly počtu životů bytosti, můžete ji zabít nadobro a na konci kola z ní máte bod. Soupeř však jako kompenzaci získá v dalším kole 2 Spawn body k vyvolání navíc.

3. Bodovací fáze: Hráči sečtou body za kontrolovaná pole a zabité bytosti, kdo má více, vyhrává toto kolo. Při remíze se nic neděje a hraje se dál.

Mé dojmy

Pár figurek aspektu PassionJak jste sami viděli, pravidla jsou opravdu velice jednoduchá a to je první plus této hry – nového hráče zasvětíte do základů během pěti minut. Podle pravidel hra nezní moc zajímavě, stejně jako ve hře Cosmic Encounter totiž pravá zábava začíná až se schopnostmi jednotlivých bytostí. Většina potvor ve hře má nějakou speciální schopnost, která se většinou aktivuje buď příchodem do hry, zaplacením určitého počtu Spawn bodů nebo hozením tzv. Blade (jedné strany bojové kostky) v souboji. Schopností je mnoho, některé bytosti mohou přesunovat vaši armádu nebo zastrašovat kreatury soupeře, další zvyšují zranění v boji, jiné oživují mrtvé, je toho opravdu hodně. Už při stavbě vaší armády je dobré pamatovat na to, aby se jednotlivé bytosti vhodně doplňovaly a připravily soupeři to pravé peklo na mapě.

První problém přichází logicky s počtem figurek. S jedním starterem a 4 boostery sice dvě armády postavíte a zahrajete sis nimi velmi dobře, nicméně prostor pro stavbu nebude moc velký – máte 44 figurek a potřebujete postavit dvě armády po 16 figurkách. Tady už záleží na preferencích jednotlivce – ve mně se opět probudil sběratel a snažím se sehnat co nejvíce figurek z prvních tří sad. Hra mi mou sběratelskou obsesi usnadňuje tím, že už se nevyrábí a počet figurek je tedy konečný. V současné době mám 111 figur a tady už při stavbě armád narážíme na pěkná dilemata a možnosti. Na druhou stranu, pokud nejste sběratelé, starter a pár boosterů vám vystačí a zábavy si s nimi užijete také dost.

„Ukončenost“ Dreamblade zároveň znamená žádné turnaje a díky tomu neexistuje soupis nejsilnějších armád. Pro mě to znamená povznášející pocit nevědomosti, který jsem měl při prvních letech mého „Magicování“ – balíčky jsme si vymýšleli sami a stavěli je kolem prapodivných bytostí, které nás zaujaly obrázkem či svou schopností. Když jsem pak začal jezdit na turnaje a každý rok byly úspešně hratelné pouze tři balíčky, které jste si našli na internetu, Magic pro mě toto počáteční kouzlo navždy ztratil a již nikdy se nevrátilo, i když jsme s kamarády hráli jen balíčky ze starterů – pocit, že hrajeme se „slabými“ kartami nezmizel. Jak říká důchodkyně Věra Pohlová, „Já bych ty internety zakázala“.

Obecně k stavbě armád – vyplatí se mít v armádě bytosti pokrývající vyvolávací cenu od nejnižších až po obry, abyste pokryli všechny možnosti hodu na iniciativu. Pokud máte armádu z více než dvou aspektů, musíte počítat s vyšší cenou vyvolání. Je vaše armáda postavena na nějaké konkrétní strategii? Výborně, zároveň ale musí být flexibilní. Pokud vaše klíčová bytost stojí 9 bodů na vyvolání a první 4 kola házíte malá čísla na Spawn, musíte být schopni se bez této bytosti obejít. Stavění armád je pro mě jednou ze silných stránek hry, ale chápu, že někomu vyhovovat nemusí. Pokud vás modifikace nebaví a ke hře chcete přistoupit jako k už hotové, nebude Dreamblade pro vás.

Pár figurek aspektu ValorKdyž už tedy armádu postavíte, nastupuje samotná hra a garantuji vám, že Dreamblade není žádná tupá kostkárna. V každém kole na vás čeká mnoho malých rozhodnutí, které mohou změnit průběh hry. Jakou bytost vyvolat? Jednu velkou nebo raději více malých? Kam je vyvolat? Zaútočit nebo se raději pohnout a když, tak kam? Zabít bytost a darovat soupeři 2 Spawn body nebo ji raději jen zahnat? Kterou Blade schopnost využít a na kterou bytost? Jít si pro body nebo raději zablokovat soupeřovu figuru? Takovýchto otázek vám Dreamblade bude klást mnoho a podle vašich odpovědí se hra bude vyvíjet. I každá hra se stejnými armádami je jiná. Jednou házíte vysoká čísla a na ploše se tak pohybují vaše nejsilnější kusy, jindy zase vyvoláváte jen podpůrné bytosti a ob kolo přesakujete Spawn fázi. Na všechny tyto situace musí být vaše armáda připravena a většina partií vám dokáže zavařit mozek podobně jako Dungeon Twister. Navíc, pokud máte více figurek, s různými obměnami armád si můžete hrát do nekonečna.

Verdikt

Jak jste z předchozích řádků jistě poznali, Dreamblade mi opravdu učarovala. Je to jedna z nejlepších svižných her pro dva co znám, provedení je skvělé, pravidla jednoduchá, možností hodně. A teď mě omluvte, jdu na eBay hledat výhodné akce :)

+ Zpracování figurek
+ Jednoduchá pravidla
+ Herní doba do 45 minut
+ Velmi rozumná míra náhody (ano, kostky vás někdy v souboji naštvou, ale soupeře též)
+ Mnoho rozhodnutí během hry
+ Stavění armád
+ Hra jde hrát i s malým počtem boosterů
+ Ohromná variabilita a znovuhratelnost díky velkému počtu existujících figurek

- Špatná dostupnost
- Sběratelský formát
- Neskladnost (figurky jsou celkem velké)
- Pokud chcete hodně figurek, je hra finančně náročná

P.S. Pokud vás Dreamblade zaujala a chtěli byste si ji vyzkoušet, doporučuji tuto fanouškovskou stránku (v angličtině), kde si můžete stáhnout obrázky a statistiky všech potvor a místo figurek hrát třeba s žetony, případně si hru vyzkoušet v modulu VASSAL.