Vydavatelé: Abacus Spiele
Albi
Ystari Games
Autoři: Thomas Lehmann

Jen další San Juan?

Autor: PJ | 24.8.2009 | 15

Vesmír a jeho hranice – vzhůru do nekonečna a ještě dál! Proč nevyrazit třeba s jednou z nejlepších současných moderních karetních her Dobyvatelé vesmíru (v orig. Race for the Galaxy). Kromě příznivců obchodnicko/budovatelských her potěší milovníky sci-fi tématiky. Originální Race for the Galaxy je na trhu od r. 2007 - za tu dobu se podle bgg dostala do světového toptenu a stabilně se v něm drží. V recenzi se podíváme na zoubek české verzi, kterou vydala firma Albi a prodává se u nás od listopadu roku 2008.

HERNÍ MATERIÁL a KOMPONENTY
Jedná se o karetní hru; v krabici tedy najdeme především 158 karet, dále žetony vítězných bodů, čtyři přehledové tabulky, česká a slovenská pravidla. Karty jsou kvalitní, mají perfektní grafiku a patrně nejlepší symboliku, kterou jsem zatím v moderní hře viděl – ale pozor, může to představovat i určitou obtíž. V první partii budete totiž zavaleni šíleným množstvím ikonek a symbolů, které se odlišují jen nepatrnými, ale funkčními detaily. Všechny symboly jsou dobře vysvětleny v pravidlech a většina je i na přehledových tabulkách. V pozdějších partiích shledáte, že je tento systém geniální, protože funkci kartiček pochopíte okamžitě metodou „KV“ (kouknu & vidím). Nevýhodou je tápání v prvních partiích a trochu obtížnější zasvěcování nováčků do hry.
Český překlad dopadl „jen tak tak“; bohužel došlo i k několika tiskovým chybám (nejedná se o nic vysloveně závažného). Albi se každopádně k problému postavila čelem; zájemcům zasílá zdarma přelepky a budou k dispozici i opravené karty. V aktuálním vydání hry již tento problém nehrozí. Ani počet vítězných bodů nesouhlasí – je sice dobře, že jich je trochu víc a máte rezervu pro případ ztráty, ale nemusí pak souhlasit počty bodů pro jednotlivé partie. Pochvalu zaslouží přehledové tabulky – pro začínající hráče jsou učiněnou spásou.

TÉMA, HERNÍ MECHANIKA a PRAVIDLA
Hra je klasická „scifárna“ – v roli futuristického conquistadora se snažíte dobýt kus vesmíru ať už ekonomicky nebo silou. Sci-fi hry nabírají poslední dobou dech, což po dlouhém období jejich absence na našem trhu určitě potěší.
Dobyvatelé jsou budovatelskou hrou, ve které hráči usilují o vyložení karet s co největší bodovou hodnotou. Mechanika je velice podobná karetní hře San Juan. Budu se tedy k této hře často odkazovat a Dobyvatele s ní porovnávat. Na rozdíl od San Juanu však lze body získávat i v průběhu hry. Naopak stejně je řešena zástupná funkce karet: za vyložení se „platí“ odhazováním karet z ruky a stejně podobně se karty otočené reversem vzhůru považují za vyrobené zboží.
Pravidla mně připadají lepší v originále; u české verze je značné množství překlepů a nejasností. Studium pravidel vyžaduje soustředění a obezřetnost. Výhodou mají hráči, kteří znají San Juan nebo se hru naučí z cizojazyčných pravidel na internetu. Pravidla přitom nejsou rozhodně složitá a dají se vysvětlit za pár minut.

PŘÍPRAVA a PRŮBĚH HRY
Před samotnou hrou je třeba připravit zásobu vítězných bodů dle počtu hráčů, připravit „startovní planety“, rozdat každému hráči sadu akčních karet a může se hrát. Nejvíc času asi zabere nalezení startovních karet, naštěstí jsou zřetelně označeny v rozích.
V každém kole každý z hráčů vynese současně s ostatními jednu akční hru. Hráči pak postupně provedou dle vynesených karet příslušné akce. Akci provedou všichni, avšak hráč, který kartu vyložil, má navíc jako jediný určitý bonus. Na rozdíl od San Juanu má každý z hráčů svůj balíček akčních karet a nemůže se tedy stát, že by požadovanou akci nemohl zahrát s bonusem – osobně tento prvek hodnotím jako vynikající! Jednotlivé akce slouží k dobírání karet z balíčku, vykládání karet z ruky, produkci na již vyložených kartách nebo naopak spotřebě, díky které lze získat další karty do ruky, případně vítězné body. Na rozdíl od San Juanu zde máme více druhů karet: planety a technologie - k vyložení toho či onoho druhu je třeba příslušné akční karty. Jsou zde tzv. „šestkové“ technologie (viz šestkové budovy v San Juanu), které na konci hry dají počet bodů závislý od splnění podmínek na kartě; ovšem na rozdíl od San Juanu pomáhají navíc tyto karty hráči už během hry. Planety lze rozdělit na produkční či prémiové (prémiové karty přicházejí do hry s již vyrobeným zbožím, ale ve fázi produkce jej běžně nevyrobí); jsou zde i planety vojenské, za které se neplatí a lze je pouze dobýt vojenskou silou, kterou generují již vyložené karty. Kromě toho, že je karet více druhů, je zde velký prostor vytvářet různá komba či systémy vzájemně spolupracujících karet – hra nabízí opravdu velké množství různých strategií a překvapí vás, jak se mohou jednotlivé partie odlišovat. Zde vidím největší přínos oproti San Juanu, který se jeví v porovnání s Dobyvateli poněkud plochý.
Hra je velmi dobře hratelná v jakémkoliv počtu hráčů a má příjemnou herní dobou: od dvaceti minut do jedné hodiny. Určitou slabinu vidím v menší míře interakce mezi spoluhráči – ovšem když doufáte, že kolega nevynese kartu, která by ukončila hru - a vaši vidinu zisku bodů v následujícím kole - není o adrenalin nouze. Předpokládám, že stupeň interakce mezi hráči ještě změní chystaná rozšíření.

PŘÍMÉ POROVNÁNÍ SE SAN JUANem

• Je to scifi! Konečně pořádná hra evropského typu se SF tematikou! Chápu, že pro někoho to může naopak problém, ale uznejte sami - není těch budovatelských/osídlovacích her zasazených do minulosti poněkud už hodně?
  • Akční karty - každý hráč má k dispozici vlastní sadu akčních karet, takže kdykoliv může zahrát jakoukoliv a na rozdíl od San Juanu nehrozí, že mu někdo výběrem role "vyfoukne" bonus (privilegium). Nehledě na geniální možnost si při nalízívaní karet buď vybrat možnost líznout dvě ze tří nebo jednu ze sedmi karet.
  • Herní symbolika - další kontroverzní názor. Pro mě osobně naprosto vyhovující, graficky vynikající a hlavně funkční systém! Když si naberu nové karty, nemusím číst žádné texty, prostě KV (kouknu-vidím). Vývoj designu také trval sakra dlouho a byl zhusta testován...
    Neberu argument, že symbolika je nepochopitelná pro začátečníky! Znám jednoho příležitostného hráče, který se rozhodl po dvou prvních partiích hru zakoupit. Hra byla ostatně velmi kladně přijatá skoro všemi mými kamarády a známými...
  • Šestkové karty - na rozdíl od San Juanu přináší velmi zajímavé bonusy i v průběhu hry. Ostatně v celé hře je možnost získávat i vítězné body v průběhu hry, což ji oproti San Juanu jednoznačně zatraktivňuje.
  • Komba, strategie, možnosti - nezlobte se na mě, ale San Juan je proti téhle hře plochý jak hruď Diany Kobzanové ;-) V Dobyvatelích se dají vytvářet pěkná kombíčka, karty navzájem spolupracují, i zdánlivé šitky se dají zajímavě použít v určitém typu strategie. A tohle je přesně to, co dělá hru dobrou!
  • Hra v různém počtu hráčů, rozšíření - S rozšířeními jsou Dobyvatelé hratelní v počtu 1-6 hráčů. Také se objevují nové karty, nové mechanismy ("putující" karty úkolů ala Osadníci), nový význam dostanou karty z původní verze hry a hra se více "zinteraktivní" :-) Otázkou je, zda Albi definitivně neodložila vydání rozšíření v češtině :'-(

SHRNUTÍ a ZÁVĚR
Dobyvatelé Vesmíru jsou karetní hrou, která vznikala paralelně se San Juanem a v úzké spolupráci s jejím autorem. V porovnání se San Juanem se však jedná o komplexnější hru s velmi propracovaným designem, stylovou grafikou a v euro hrách neokoukaným tématem. Hráče zaujme na karetní hru nevídanou hloubkou, příjemnou hratelností ve dvou, třech i čtyřech hráčích a krátkou herní dobou. Ačkoliv se jedná o karetní hru, nehraje zde náhoda zásadní roli. Dobyvatele považuji za nejzdařilejší moderní nesběratelnou karetní hru na našem trhu (ani Dominion mě zatím nepřesvědčil).