Vydavatelé: Abacus Spiele
Albi
Ystari Games
Autoři: Thomas Lehmann

Nebojte se Dobyvatelů vesmíru

Autor: kren | 11.5.2009 | 11

Hned na úvod bych chtěl poznamenat, že následující text není recenzí v pravém slova smyslu a že jde spíše o takovou mou úvahu o přístupnosti hry „Race For The Galaxy“ neboli v českém vydání „Dobyvatelé vesmíru" široké hráčské veřejnosti. Také bych chtěl hned na úvod napsat, že tuto hru považuju za vůbec jednu z nejlepších karetek jaké znám, ale jedním dechem dodávám jednu z nejhorších ji někoho naučit. Přitom to není nějak extra složitá hra. Když se do toho člověk dostane a pochopí o co ve hře jde, tak už to pak není problém. Můj 10letý syn je mi naprosto rovnocenným soupeřem a 8letá dcera je hru schopná s námi, při trošce radění, hrát.

Problém je ten, že se ta hra tak vymyká zaběhaným herním principům, že je opravdu obrovský problém někoho k téhle hře přitáhnout a překonat tu prvotní bariéru nepochopení herních principů a na první pohled složitosti. Onehdá tady vyšla recenze od uživatele Joa a sám jsem byl zvědavý, jak tu recenzi pojme. Sám bych si na recenzi této hry netroufl ani náhodou. A taky že ano - recenze perfektní, ale na hustě popsané 3 strany A4. Sám Joe tady na Trolovi píše v diskuzi: "Ono to fakt nejde stručně, protože se ve hře prolíná více úrovní jak v kartách, tak i ve fázích hry...". Takže sám docela chápu, že je problém kohokoliv o kvalitě hry během chvilky přesvědčit, notabene, když české vydání hry provázely zpočátku jisté zádrhele s textovými chybami na kartách a podle někoho i s ne právě nejlepším překladem textu. Myslím, že je ale už vše vyřešeno a není se třeba českého vydání téhle hry bát. Já jsem osobně naprosto přesvědčený, že to není hra jen pro "hardcore“ hráče a když zájemci hru pochopí, tak je to super hra pro kohokoliv (samozřejmě ne pro lidi co by si chtěli zahrát nějakou zábavnou hru na nějaké alkoholické párty).

Přestože hru všemi deseti každému doporučuji tak je opravdu velký problém někoho ke hře přitáhnout jen krátkým informativním představením hry. A je to velká škoda! Četl jsem od pár hráčů v různých diskuzích, že jsou pravidla napsaná dost nesrozumitelně, ale myslím si, že to není pravda - je to jen problém tuhle hru vysvětlit a myslím, že jakékoliv rozšíření a dovysvětlování pravidel by ten přístup ke hře ještě víc zkomplikovalo. U nás doma to bylo jednodušší, protože děti už uměli karetní hru „San Juan“ a málo se ví, že i když je autorem „San Juanu“ Andreas Seyfarth, tak herní karetní mechanismy v téhle karetce "jednoduššího" "Puerto Rica" dělal vlastně Thomas Lehmann a všechny mechanismy plně využil a rozvinul až ve hře „Race For The Galaxy“ – „Dobyvatelé vesmíru“. Takže snad jedinou výtku k téhle hře bych měl tu, že mohl autor "očesat" plný mechanismus v nějaké zjednodušené variantě hry pro prvotní naučení se herním mechanismům - tak nějak na úrovni hry „San Juan“. Možná z mého textu vznikl nesprávný dojem, že je to hra "na dlouhé zimní večery", ale opak je pravdou. Je to velice svižná rychlá hra, která se dá, samozřejmě podle počtu hráčů, tak do půl až třičtvrtě hodinky zahrát.

Na závěr bych chtěl jen napsat -  OPRAVDU SE NEBOJTE DOBYVATELŮ VESMÍRU - určitě stojí zato se hru naučit a jak se ji jednou naučíte, a budete ji mít s kým hrát, už vás nepustí.