Divinity Original Sin the Board Game

xxxxxxxxxo hodnoceno 2x (Seznam vlastníků)

Divinity Original Sin the Board Game - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: kooperativní, vývoj postavy, RPG
Čeština: není
Vydavatelé: Larian Studios
Autoři: Dylan Birtolo
Josh Derksen
Thomas M. Gofton
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

9.1.2024 10:02:29

Ahoj vespolek. Tak velká lepenková krabice včera dorazila kolem poledního. Zahráli jsme tutoriál a myslím že první tři (možná čtyři) mapy z hlavní dějové linky. První dojmy a postřehy - ať herní tak neherní. “Materialistická” část: 

  1. Krabice a balení: tady se nemohu zbavit dojmu, že někdo uvažoval ve stylu - co je velké, to je dobré. Rozbalovat hru těchto rozměrů přidává takový ten wow efekt: když to je takový monstrum, tak to zákonitě musí být úžasná hra (jako u mnoha jiných KS a GF her). Ale - tady by se hra vešla určitě do krabic (alespoň u těch velkých) o třetinu menších. Jsou totiž vyplněny klasickým a častým černým plastovým výliskem - který prostorově hru hodně “provzdušní”. Takže prvotní nadšení střídá úvaha jak to celé trochu zkompaktnit a klasická otázka “kam s ním”…
  2. Figurky: kvalita výlisků a “skulptů” je za mne průměr až mírný podprůměr: wow efekt nastal jen u figurky draka (…a jistě - i kočky…) kde jsem zaslechl kdesi otázku - do jaké velikosti se dá ještě považovat figurka za miniaturu? Za dobu co jsme hráli se na stůl dostaly jen figurky hrdinů a kočka. Ostatní figurky jsou pro bosse - takže se zatím na plochu nedostaly. Takže zatím bojujeme s kartami a kartonovými ukazateli. To mě trochu zamrzelo. Ale tahá to na světlo myšlenku: těch bossů je tolik a ještě jsme se k žádnému nedostali - ta hra bude asi sakra dlouhá. No uvidíme…
  3. Hrajeme ve dvou za čtyři hrdiny. Prostorová náročnost je trochu větší - ale není to zas taková hrůza. Rychlost rozložení hry - vzhledem k tomu, že jsme rozkládali jen jednou - není nějak extrémně dlouhá. Zatím to nemohu moc objektivně posoudit.
  4. Kvalita ostatních komponent: karty ok (karty jsou tří velikostí), grafika ok, karton ok. Desky hráčů dvouvrstvé (je kolem nich potřeba dost místa na přikládané karty). Jen pozor u zasouvání kartonových ukazatelů nepřátel do stojánků - jsou dost natěsno (jeden už jsem mírně sedřel) - takže vytahovat ze stojánků je už asi nebudu. Pravidla: trochu jsme hledali a máme pár malých nejasností, které se hůře dohledávají a zatím zůstaly nedohledané. Index (za který chválím že v pravidlech je) je neúplný - některá hesla která bychom v něm čekali tam nejsou. Ale nakonec jsme dohledali konkrétní část podle obsahu.

9.1.2024 10:29:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Nematerialistická část, neboli herní:

  1. Příběh: z velké části zatím kopíruje počítačovou hru. Ale ne úplně - už se pomalu odchylujeme (vypadá to, že hra se snaží o to, aby jste se v ní cítili - pokud jste hru hráli - jako doma). Takže si užijete flashbacky ze hry. Nechci je tu rozebírat - mohlo by to hraničit se “spojlerem”. Skoro veškeré příběhové informace (mimo úplný úvod) se dozvídáte z karet. Dějová linka se už nyní začíná větvit. Některé informace, které jsme z karet zatím dostaly jsou zatím jen zaslechnuté útržky rozhovorů a nejasné stopy, které snad budou mít později ve hře význam (zajímavý aspekt). Jiné informace vás posouvají v příběhu a nabízí vám něco jako stopy, po kterých se dá jít dál a postupně se rozvíjejí. Zatím máme takovéto dějové a rozhodovací linky tři. Textu je tak akorát - karty nenabízí tolik místa na “rozkecání se” - takže zde příjemné překvapení. Uvidíme dál…
  2. Hraní postav: na desce hráče si jako první všimnete klasických zelených bodíků akčních bodů (PC hráči vědí) - které utrácíte za vaše akce. Akce jsou jiné v boji a při průzkumu a zmíněné akční body utrácíte jen v bojové fázi. Na začátku si vyberete postavu, ke které patří karta postavy (na její první kartě klasicky dva její levely - lvl. 1 na přední straně a lvl. 2 na zadní straně. U postav v tutoriálu máte rovnou předvybrané karty akcí, zbraň, oblečení a jeden perk. Tyto “věci” - mimo kartu postavy - můžete během hry měnit při levelování. Karty akcí v kombinaci s předměty a perkem dávají už od začátku tušit, že boj bude kombinací házení kostek a úvah, kterou z akcí (potažmo karet) budete chtít použít. Nejste vázáni na jednu akci a pohyb - množství a sílu vašich akcí vám určuje už zmíněný tracker akčních bodů, které za akce utrácíte. Karta z ruky jde po zahrání do “nabíjecí fronty” a u některých (většiny) akcí musíte počkat několik kol, než se vám karta vrátí zase do ruky. Stejné je to se stavy - máte tak přehled, jak bude daný stav (např. otrávený) dlouho trvat. Takže na začátku vašeho tahu vyřešíte postihy a výhody z vašich stavů, posunete všechny karty stavů a zahrané karty akcí o jeden stupínek dál, doplníte akční body a pak přijde fáze akcí - zahrajete kartu z ruky, použijete zbraň, předmět, odpočíváte, pohybujete se… Velikou roli ve hře hrají klíčová slova - několik jich má samotná postava (např. rogue) a další najdete na vašich kartách a předmětech. V boji se uplatní asi také, ale zatím jsme se s tím nesetkali v nějaké větší míře. Mimo boj se řeší příběh, odpočinek, nakupování, různé překážky (chestka, zabarikádované dveře, rozhovor) - ve kterých vám právě klíčová slova mohou výrazně pomoci. V boji i mimo boj se používají na vyhodnocení výsledku kostky několika druhů (dost karet a klíčových slov vám umožňuje s kostkami pracovat - přidávání kostek, změna na silnější verzi kostek, přehození, natočení na stranu, která je pro vás výhodná). Takže kostek je ve hře dost. Levelování je vcelku jednoduché - ale možností je mnoho - otočíte kartu postavy (tím se vám změní některé hodnoty - např počet životů, vezmete si jednu novou kartu do ruky - výběr je dost široký na chvilkovou paralýzu, jeden nový perk - karty a perky můžete i nahrazovat. Zde si v “percích” můžete právě i přidat nějaké z klíčových slov, které vám např. umožní vzít si silnější karty.
  3. Boj: z velké části popsané v předchozí kapitole. Nepřátelé - (bossy jsme zatím nepotkali, takže nemohu sloužit) minioni mají svoje destičky s označením A, B, C… (stejně je to u značek, které umísťujete na mapu) na které umístíte kartu nepřítele, která mu definuje počet životů, druh a sílu útoku, kolik dokáže vykrýt klasických a magických zásahů. Mají vždy akci pohyb a útok. Dělí se na nepřátele fast a slow (vlastně něco jako iniciativa) - fast hrají před vašimi postavami, slow po vašich postavách. Vy jako postavy si můžete pořadí vybrat - a v boji to i potřebujete - budete kombinovat vaše akce tak, aby byly efektivní (příklad: moje karta mi řekne - pokud je nepřítel otrávený, tak zaměň svoje tři bílé kostky, kterými házíš za tři modré (silnější) - takže některá z vašich postav je schopná “ojedovat” a druhá toho následně využít.) Tah postavy se musí vždy dohrát celý. Vylekala nás síla útoků našich nepřátel a počty jejich životů (vy máte na začátku třeba 7 životů a nepřítel např. 26 - a těch nepřátel tam může být tři, čtyři, pět…), ale je to opravdu o kombinování a vymýšlení strategií a postupů.
  4. Mapa: jako mapa se používá velký sešit ve kterém jsou lokace vyznačeny jako velké plochy s názvy (přístav, tržiště…) na které pokládáte figurky svých postav, stavy místa - např. mořské pobřeží je vlhké, kovárna “ohnivá”. Tyto stavy jste schopni pomocí předmětů a kouzel měnit a využívat (např. v boji - olej jde zapálit, voda zmrazit). Dále se může lokace změnit přiložením karty na její místo - např. se z tržiště  stane spálené tržiště… pohyb mezi lokacemi ve fázi průzkumu je kamkoli - pokud lokace není zamčená, nebo jinak nepřístupná (v jiné lokaci můžete např. najít klíč a tím si ji zpřístupnit). Po pohybu na lokaci se čte její karta, která posouvá příběh - vznikne bojové střetnutí, potkali jste obchodníka, řešíte prohledávání, rozhovory - zkoušky u kterých se hází kostkami a mohou vám pomoci vaše klíčová slova (přidají třeba kostku). Na první a vzdáleně i na druhý pohled se mapa podobá té z ISS Vanguard… Na průzkum mapy máte určitý čas - počet kol - na některých z map se v určitých kolech spouští nějaká akce (teda většinou poserakce)

    Hodnocení? Zatím brzo - ale převládá nadšení: 
    více příběhových linek (třeba se zase spojí - uvidíme)
    boj je hodně kombinační (doporučuji hrát i ve dvou za 4 postavy - můžou se krásně doplňovat)
    levelování jednoduché a svěží (i když to že perky můžete při levelování i zaměnit a nezůstávají pevně, me mírně “zrozpačitělo”…)
    grafika ať karet tak mapového sešitu pěkná
    ceklově mě systém jak hra funguje příjemně překvapil
    krabice by mohla (mohly) být menší - dovezli mi dost vzduchu z Číny - ale na nedostatek obsahu si opravdu nejde stěžovat…
    Myslím že možnost znovuhratelnosti tu je docela vysoká - jiné postavy, jiné karty, jiná rozhodnutí - linka se větví…
    Uf - nevím jestli to někdo učte a jestli to dává smysl - ptejte se, rád odpovím.

9.1.2024 11:32:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak máme za sebou prvního bosse. Ta hra mě překvapuje svojí vyvážeností a možnostmi kombinaci. Boss má svoje karty, svůj track akčních bodů a vše funguje nad očekávání dobře. Vyváženost všech bojů, které jsme zatím zažili je výborná. Je třeba přemýšlet nad každým tahem - jinak se boss porazit nedá. Kostky sem-tam hodně potrestaly a někdy zase hodně pomohly… a synergie postav je v boji opravdu potřeba. Vypadá to že hra bude mít co nabídnout i v dalších zahráních, protože za sebou máme skoro polovinu knihy scénářů, jsme na třetím levelu a prošli jsme jen pár map z 1. a 2. levelu… není to hra na rok, ale na 14 dní a pak po krátkém odpočinku znovu a jinak - jiné postavy, jiné perky, jiné karty…. jiný příběh. Paráda, koupě se vyplatila.

Pokud se vám zdá situace zcela bezvýchodná, vzpomeňte si na humry v akváriu na palubě Titaniku...

11.1.2024 00:02:50

Tak to zni dobre. zavidim :)
uzivejte si hru :)

11.1.2024 10:25:40

Třetí sezení… pořád dobrý - vypadá to že jeden průchod bude tak na pět sezení - zatím jsme bojovali pořád jen s jedním bossem - a každý boj byl zatím originální a vyvážený - a každý boj je výzva. Neočekávejte jednoduchou hru… Jsem nadšený

Pokud se vám zdá situace zcela bezvýchodná, vzpomeňte si na humry v akváriu na palubě Titaniku...

13.1.2024 23:09:51

Vybíráme z Bazaru

Hostage negotiator Crime wave
Hostage negotiator Crime wave
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas