Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2005

Descent - když smícháte klasické fantasy RPG a deskovku

Autor: Eyron | 3.11.2008 | 31

První dojem

Když uvidíte a potěžkáte krásně zpracovanou krabici "Descent - Journeys in the Dark", musí vás to ohromit. Je to jedna z největších krabic deskové hry, jakou máte možnost vidět. A hned na úvod musím napsat, že i když je to hra poměrně drahá, tak variabilní zábava na dlouhou dobu vám to jistě vynahradí.

Původ hry a námět

Hra Kevina Wilsona vydaná Fantasy Flight Games vychází ze stejných principů jako hra stejného autora Doom - The Boardgame. Jedná se tedy o hru na variabilním hracím plánu, v tomto případě představujícím klasický fantasy dungeon plný nestvůr, pastí a pokladů. Hráči jsou rozdělení na Overlorda a skupinku hrdiny. Zatímco Overlord, který ovládá nestvůry, sesílá temná kouzla a pokládá pasti, je vždy jeden, skupinka hrdinů může čítat 2-4 hráče (v případě, že hraje jen jeden hráč a Overlord, ovládá hráč hrdiny dva, čili hra je určená pro 2-5 hráčů).

Zpracování

Zpracování hry je na vynikající úrovni. Ohromí vás počet komponent, z nichž na první pohled upoutá na 80 velmi slušných nenabarvených plastových figurek (60 figurek dvanácti druhů monster, 20 figurek hrdinů - každá unikátní). Ty přímo vybízejí k vlastnímu vybarvení, žel já osobně jsem pro jakoukoli výtvarnou činnost nepoužitelný, takže mé figurky jsou odsouzené k tomu zůstat v původní barvě. Zpracování karet hrdinů, nestvůr, desítek a desítek herních žetonů i jednotlivé díly variabilního hracího plánu nemají chybu. Kromě sešitu pravidel o 24 stranách je přibalen sešit 9 herních scénářů, nic vám ale nebrání po pár partiích vytvářet vlastní nové scénáře či si je stáhnout z webu výrobce (v současné době 2 oficiální a desítky neoficiálních).

K pravidlům hry mám ale jednu zásadní výtku: Jsou velmi nepřehledná. Na těch nemnoho stranách se při učení hry budete velmi často ztrácet a marně hledat kýženou informaci. Nechci hanět přiložený český překlad, ale ten vám v orientaci moc nepomůže, spíš naopak. Pokud neumíte aspoň částečně anglicky, bude pro vás hra tvrdým oříškem.

Pravidla a herní mechanismy

Nejsou nijak zvlášť složitá. Úplně si je zažijete během prvních pár her. Hrdinové mají v každém scénáři předem daný úkol, kterým je často likvidace nějakého mocného monstra. Tah je rozdělen na část hrdinů a část Overlorda. Hrdinové hrají v libovolném pořadí, vybírají jednu ze čtyř akcí: Běh (dlouhý pohyb bez útoku), Postup (pohyb s útokem), Boj (dva útoky) či speciální akci (ty jsou čtyři - odpočinek, střeh, zamíření a úhyb).

Overlord ve svém tahu nejdříve dobírá karty a "threat" žetony. Karty představují kouzla, pasti a vyvolávání nestvůr a jsou placeny právě "threat" žetony.

V celé hře jde hlavně o žetony vítězství. Hrdinové mají nějaké do začátku, ale během plnění úkolů, aktivování teleportů a sbírání pokladů dostávají další. Cílem Overlorda je sebrat hráčům všechny vítězné žetony a to především zabíjením hrdinů (při zabití hrdiny pro něj hra nekončí, začíná znovu, ale Overlord dostává určitý počet vítězných žetonů).

Samotné boje se řeší pomocí speciálních barevných kostek. Každá zbraň (či monstrum) používají určité kostky pro své útoky, hrdinové mají navíc možnost pomocí své energie kostky přidávat. Kostky na svých stranách obsahují jeden či více symbolů značících dosah útoku, zranění, minutí nebo blesk - ten slouží k aktivování speciálních vlastností zbraní. Nestvůry pak často mají speciální útoky ve formě otravy, omráčení atd.

Slabiny hry

Kromě nepřehlednosti pravidel je to hlavně časová náročnost. Jen odehrání prvního základního scénáře je záležitost minimálně 4 hodin, s vysvětlováním principů a občasným listováním v pravidlech pochopitelně déle. A věřte, že rozehranou hru asi jen tak nenecháte, protože vám prostě zabírá půl pokoje. Další slabinou, kterou trpí většina kooperativních her, může být dominance některého z hráčů hrdinů. Může se prostě stát, že jeden hodně aktivní a dominantní hráč začne diktovat strategii a postup ostatním. Pochopitelně někoho může odrazovat cena, jedná se o jednu z nejdražších deskovek na našem trhu. Možná tahle hra není určena ani velkým logikům a stratégům, kteří pilují hry s minimem náhody a jsou tedy mistry společenských her typu Caylus a Go.

Silné stránky

Je to velká, variabilní a epická zábava na dlouhou dobu. Ke hře již vyšla 4 další rozšíření, která ještě umocňují pozici tohoto deskového giganta.