Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2005

Descent - recenze dotřetice neb tento epos si jej zaslouží

Autor: pihorv | 20.1.2012 | 10

Descent – hrdinský epos na stole (první verze vydání)

Temnou a vlhkostí prolezlou místnost osvětlovalo světlo dohasínající pochodně zavěšené v rezavém držáku na stěně. Po podlaze proběhla vyzáblá krysa, které si však stařík sotva všiml. Byl zcela zabrán do předmětu, který držel ve svých kostnatých a rozechvělých rukách prolezlých artritidou. Opatrně se předklonil. Foukl. Zvířený prach ho rozkašlal. Zakuckal se, ale přesto se usmíval. Opatrně setřel zbytky prachu ulpívajícího v prohlubni kožené vazby knihy. Jeho vráščité čelo se náhle rozjasnilo. Vykřikl: „Našel jsem ji, mám ho nadosah“. Malou místnost naplnil hluboký a neustávající smích staříka.

Descent je vysněnou hrou snad každého milovníka her na hrdiny. Hra nás zavede do dnes již velmi propracovaného fantaskního světa Terrinothu. Setkáte se zde se slavnými hrdiny, do nichž se můžete stylizovat a vydat se tak vstříc nekončícím dobrodružstvím. Případně můžete zvolit roli padoucha a provést hrdiny nebezpečnými kobkami plných armád nohsledů plnících poslušně každý váš příkaz a připravovat záludné pasti otravující nejen mysl statečných hrdinů. Descent je hrou, kdy jeden z hráčů ovládá hru. Vypravuje příběh a rozpohybován veškerá heblata. Ostatní hráči se snaží dospět prostřednictvím svých postav ke zdárnému konci a zachránit svět či přijít na kloub nějaké špatností plánované temnou stranou. K dispozici máte nepřeberný výběr materiálu, námětů a inspirace. A to nejen díky povedeným rozšířením, ale i například editorem pro fanouškovská dobrodružství, která jsou volně stažitelná na stránkách výrobce(http://app.fantasyflightgames.com/descent_quests.html). Čekají vás tak desítky hrdinů, za které se můžete vypravit do hlubokých slují. Množství dovedností, které budete moci naučit své hrdiny a nepřeberný počet předmětů k jejich vybavení. Nespočet potvor, které budete muset přemoci. Je toho mnoho, ale hezky popořádku.

„Jsi šílenec Carthosi. To přeci nemůžeš myslet vážně. Vloupat se do posvátného chrámu na vrcholku Aerie? Jak to chceš, prosím tě, dokázat?“ „Ovšem, že jsem Kere šílený. Lidé mě tak přezdívají – Carthos Šílený, a vědí proč. Jsem prostě cvok, co je schopný pro prachy udělat cokoliv. A věr mi, že tohle je to, na co jsem čekal celý svůj život. Takže s sebou hni a najdi toho svýho kámoše … tu bečku Jedna pěst a sbalte si potřebný věci. Za úsvitu vyrážíme. Jasný?“

O čem to je?

Jak již bylo řečeno, tato hra proti sobě postaví jednoho hráče v podobě vládce „jeskyně“ tzv. overlorda proti zbytku hráčů představujících hrdiny. Overlord zvolí pro hru jeden z předpřipravených scénářů. Uvede hráče do celého děje hry. Připraví mapu ze skládacích dílů, připraví příšery, … Hra může začít.

Hrdinové mají za úkol nepřijít o své vítězné body a splnit zvláštní úkol scénáře. Overlord se snaží prostřednictvím svých karet a žetonů strachu překazit cestu hrdinů za jejich snem. Pro tuto příležitost má nekončící množství překvapení v podobě krásných figurek příšer, zlepšováků, pastí a jiných záludností.

Z chodby vanul zatuchlý vzduch. Otevřít staré rezaté dveře nebylo žádným uměním, ale kdo mohl vědět, co se za nimi skrývá? Všudypřítomný smrad, vlhkost a nekonečné mrazení v zádech. Carthos nesl jejich jedinou pochodeň. Držel se mezi svými společníky a neustále si něco nesrozumitelného blekotal mezi svými čtyřmi zbývajícími zuby. Možná o tom, že budou pohádkově bohatí? Asi jo. Ale věřte takovému bláznivému staříkovi, kterýmu není rozumět, ani když mu civíte na jeho hubu. Jedna pěst se náhle zarazil. Carthos do něj vratil. Jedna pěst se skutálel do místnosti, ve které …

Jak to funguje?

Hráči hrající za hrdiny se střídají s overlordem. Postava se může během svého tahu běžet, bojovat, přesunout se nebo vyčkávat. Běh umožní hráči využít jeho body pohybu. Body pohybu jsou určeny typem postavy. Bojovník, který je navlečený v těžkém brnění se moc pohybovat nemůže. Zato lukostřelec v kamizolce se podívá všude, kam jen jeho srdce zatouží. Ale buďte pozorní, ne všude je bezpečno. Přesun vám dává možnost se pohnout dle svého pohybu a provést jeden útok. V případě boje provádíte útoky dva. Akce vyčkávání dává hrdinům více možností, ale může být ve výsledku špatným rozhodnutím. Akce vyčkávání má následující 4 podoby: mířením, střehem, úhybem a odpočinkem. Jejich problém je ten, že mohou být přerušeny např. útokem nestvůr či neočekávaným nuceným pohybem.

Overlodr pak nabírá žetony strachu, se kterými pracuje tak, že nasazuje nové potvory či aktivuje pasti a přidává nové hrozby v podobě posílení vlastností příšer, … Vše se děje za žetony strachu.

„Carthosi, ty jeden Šílenče, nemůžes u sta hromů koukat na cestu a přestat si mumlat? Málem jsem kvůli tobě zdechnul. Nebýt tady Kera, už si na mě ty pavouci pěkně pochutnávaj.“ „Ale no tak špekáči. Kdyby ses pořád necpal tím tvým námořnickým rumem a oháněl se trochu rychlejš tím svým srandovním hákem, mohlo to být i bez mého ohnivého vystoupení. Safra, smrdí to tu ještě víc a hluku jsme nadělali jak čerti v kobce. Co je to safra za přerostlý bestie?“

Co tam člověk najde?

Hra dává hráčům možnost výběru ze tři základních typů postav. Válečník, střelec a mág. Postavy jsou tvořeny a odlišeny následujícími atributy. Schopností boje a zvláštními schopnosti v závislosti na jejich schopnostech boje. Tedy, zda bojují na blízko či dálku. Nebo zda jsou zběhlí v magii. Každá z postav má určitý počet zdraví, obrany, pohybu a bodů únavy. Každá z postav je specializovaná na nějaký druh boje. I zde se nejdou výjimky v podobě univerzálních, ale ne tak dobrých bojovníků. Každá z postav má svou jedinečnou vlastnost a možnost se vycvičit v závislosti na svých schopnostech v jedné až třech dovednostech – boj na blízko, boj na dálku a magické vědění.

Každá postava má svou jedinečnou figurku a kartu, kde jsou uvedeny veškeré potřebné informace. Schopnosti a předměty jsou znázorněny ilustracemi a popisem na kartách.

Stejně tak příšery ovedlorda mají vždy svou figurku a dále kartu s popisem důležitých atributů – počet životů, obrana, útok, pohyb a zvláštní schopnosti.

Tři postavy pomalu stoupají točitým schodištěm. Dostávají se ke kamennému mostku se spoustou nehybných soch. Jejich kroky jsou neslyšné. Jen jejich srdce a dech jakoby je zrazovaly. Všude kolem slyší dech a pravidelný tlukot srdce, desítek srdcí. Je to opravdu jejich srdce a jejich dech. Je jich přeci příliš mnoho. Ker se plný napětí ohlíží a vidí, jak jedna ze soch roztahuje křídla, pak další a další? „Břitvoplaši,“ vykřikl Ker a vyslal rychlou střelu z jednoruční kuše. Šíp zasáhl břitvoplacha do hrudi a ten bezvládně padl k zemi. Carthos ustupuje do pozadí a jeho ústa o něco slyšitelněji začínají žvatlat nesrozumitelná slova. Carthos se dostává do vytržení a z jeho rukou vyšlehá záblesk oslnivého světla. Jedna pěst se vrhá s šíleným řevem vstříc svým novým nepřátelům. Nebojácně mává svým kopím a hákem na své druhé ruce rozpárá břicho nízko letícímu břitvoplachovi. Jeho vnitřnosti stékají po háku Jedné pěsti. Ostatní břitvoplaši poněkud zaskočení mění směr svého letu a jejich útok není tak ukvapený.

Celá hra je tedy o přežití postav v připraveném dobrodružství a splnění hlavního úkolu. Jednoduché, ale přesto díky detailnímu provedení chytlavé. Hra obsahuje velký počet předmětů, kterými jste schopni vylepšit svou postavu. Jednotlivé schopnosti vytvoří z vaší postavy individualitu, které bude nepřátelům nahánět strach. Hra také disponuje dostatečným počtem žetonů, kterými měníte povrh dungeonu, připravujete perné chvilky pro hrdiny a připomínáte obdržené postihy.

Hlavním děním hry je boj. Ten se odehrává v závislosti na postavení figur na plánu. Bojovník tak musí být v dosahu cíle a střelec musí vidět na svůj cíl. Boj probíhá pomocí kostek, které jsou odlišeny barevně a obsahují různé symboly. Na kostkách se vyskytují pouze tři údaje. Jedná se o počet zranění, který postava udělí, dostřel a tzv. záblesky moci. Ty jsou v souvislosti se schopnostmi vaší postavy nebo předmětů dále využitelné a dávají vám zajímavé bonusy pro boj.

Mé hodnocení.

Descenta mám velice rád. Je pravdou, že je prostorově i časově náročnou hrou a hra je tak pro mě osobně svátkem. Příprava pro overlorda je minimálně jednu hodinu před hrou, aby se detailně seznámil se scénářem a dobře se vžil do příběhu, který připraví svým soupeřům. Potěší, když si člověk nabarví figurky. Hra je pak o poznání zajímavější a má tu správnou atmosféru. Pro slušnou hru je dobré mít alespoň další tři spoluhráče. Nejlépe zapálené pro hry ze světa fantasy. Overlord se musí ze začátku držet, protože hra neodpouští chyby začátečníkům, ale přesto je dobře propracovaná a vyvážená. Vzhledem k množství herního materiálu i v základní sadě vás čeká mnoho hodin zábavy. Hra obsahuje 10 předpřipravených scénářů. Na stránkách výrobce si mohou zájemci vytvořit příběh dle své představivosti. Jen pozor. Nedělejte moc velké mapy. I malá mapa je hrou i na dvě hodiny a to nepočítám přípravu.

Descenta osobně vřele doporučuji. Čeká vás mnoho hodin zábavy jak při hraní, tak případně při barvení postaviček. Je to prostě epická hra se vším všudy. Pravidla nejsou složitá, přesto ne nejlépe řazená. Díky dostupným překladům a zkráceným pravidlům a přehledovým tabulkám však je možné hru hrát a potřebné informace rychle dohledat.

Pro hru dále hovoří i velmi povedená rozšíření a neoficiální tvorba fanoušků. Můžete si tedy zkusit opravdovou arénu, ve které se utkají tváří v tvář i vaši oblíbení hrdinové. Vaší fantazii tato hra neklade žádné překážky.

Carthos se zastaví. Nevěřícně kouká před sebe. Okouzleně hledí na hromady zlata, diamantů, rubínů, blýštivé zbroje, velkých pohárů, … Na jeho tváři se rozprostírá blažený úsměv. Začíná se nahlas smát. Poskakuje. Šíleně se kroutí. Nevnímá své okolí. Volá jen „je můj, je můj“ Nevnímá ani křik svých dobrodruhů. S rozpaženýmá rukama běží obejmout svůj poklad. Svůj poklad? Pod římsou by mohl slyšet pleskot velkých křídel o mohutné tělo. Mohl by si povšimnout kouře stoupajícího všude kolem. Mohl by pocítit teplo, které náhle naplnilo velikánkou místnost, mohl by si všimnout velkého draka, který se přibližoval k jeho postavě. Mohl, ale nechtěl. Byl přeci vlastníkem toho krásného, velkého pokladu. Aspoň na chvíli. Chviličku. Nadosmrti.

Ať už jste overlord nebo hrdina, čeká vás krásná zábava v úžasném světě. Směle do toho. A podívejte se po Carthasovi, prosím. Je to milý stařík.