Cthulhu: I smrt může zemřít

xxxxxxxxxo hodnoceno 196x (Seznam vlastníků)

Cthulhu: I smrt může zemřít - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy, Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Asmodée Editions
CMON Limited
Edge Entertainment
Game Harbor
Guillotine Games
Hobby World
Portal Games
Autoři: Eric M. Lang
Rob Daviau
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

1. kapitola a Cthulhu - jak hrát?

Pravidla hry jsou vcelku jasná, moc sporných bodů tam není, takže v tom podle mě problém nebude - vše hraju “dobře”. 

Ale už jsem dával 3x první scénář a vítězství jsme se tedy moc nepřiblížili a i když už mám obecně něco nahráno, tak tady se moc nechytám. Hrajeme ve dvouch a jelikož hra vůbec nereflektuje počat hráčů, možná je problém v tom. Navíc se téměř nikdy nedá prohledávat, protože hra v kartě mýtů téměř vždy spawnuje nepřátele které téměř s jistotou skončí na poli s hráčem a tak místo objevu je obyčejný boj, kde hráč jen dostane nasekáno a nic z toho - jestli budu nějak zasahovat do pravidel, pak si asi posvítím na boj/objevování, případně počet akcí hráče a nebo alespoň na počet kroků a jejich rozdělení mezi jiné akce.

V první hře jsme hráli hodně opatrně a Cthulhu přišel, když jsme byli zhruba v ⅓ stupnice přičetnosti (1 vylepšení odemknuto) a to jsme prostě nestihli zabít a skončilo se v druhé fázi, kdy nás ušlapali i obyčejní nepřátelé, které jsme nestíhali odklízet (za každý tah přijde dohromady 6-8 “životů na odstřel” a to ve třech akcích po 4 kostkách fakt zabít nejde, aby člověk ještě nasázel 36 životů do prastarého).

Ve druhé hře jsme lépe rozvrhli příčetnost na ⅔ stupnice, abychom měli 2(a druhý hráč dokonce 3) vylepšení, jeden byl na dálku, druhý na blízko a dokonce jsme i využili toho, že už víme, kam Cthulhu v jaké fázi a kterou branou skočí, ale všude se rozlezli žetony Reyley a tím pádem v druhé fázi automaticky každý vyšetřovatel přišel o 2 příčetnosti, kterým se nedalo nijak vyhnout - takže jsme za 4 kola (každá hráč 2) dolezli do konce stupnice a zašíleli.

Do třetice jsme opět zúročili co už víme a na všechno se připravili, mapa byla vyčištěná, nepřátele pod kontrolou, pozáry relativně ok, ale po příchodu Cthulhu to šlo zase do kytek, i když jsme ho díky dalekému dostřelu o 2 mapy došťouchali do třetí fáze, tak v poslední fázi se odteleportoval na začátek mapy (výchozí bod je předpokládám ten modrý čtvereček s postavami) a navíc všude předtím rozházel Reyleye, takýže opět dával 2 nevyhnutelné příčetnosti do všech vyšetřovatelů dolu a to nás opět po pár tazích udolalo(tou dobou také hořela celá mapa a přechod k Cthulhu pěšky by byla také jistá smrt). 

Fakt si nějak nedokážu představit počet úspěšných hodů vs počet “životů” a celkově nepřátel a k tomu počet dostupných akcí/času - to prostě vychází s šancí na výhru někde okolo 10%, když půjdou kostky dokonale, tak možná 20%, ale víc ne.
Jediné řešení které mě na Cthulhu napadá, je nutnost mít postavu, která se dokáže vyhnout tomu plošnému snižování příčetnosti přes ta schopnost “odolnost” a pak je nějaká šance to ustát, ale jinak nic moc.

14.12.2023 20:00:51

Hra reflektuje počet hráčů pouze v jedné věci a to, čím méně hráčů, tím dále se vyšetřovatel posune na stupnici šílenství. Takže je silnější/blíže smrti. To je jediné v čem, je rozdíl v počtu hráčů (u Dagona je lepší hrát ve více hráčích, ale toho moc lidí nemá, tak neřeším).

A poradit jak hrát je těžké. Za mě je určitě lehčí mít někoho s tou odolností. Snižovat zranění a příčetnost ze všech zdrojů dělá život snazším. Určitě mít jednoho na dálku a druhého na blízko, a když seš skoro na konco příčetnosti, tak není občas problém jedním útokem dát 12 zranění a zničit jednu fázi v jednom útoku. A karty objevů jsou někdy celkem silné, třeba nález pistole jsou 2 kostky navíc k útoku jestli se nepletu

14.12.2023 20:54:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Tady je tabulka, kde si můžeš porovnat skóre:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UYWDgCO-s3OCLF2Mxr1cO0CuVZRDmSd-20Ucen5gvPU/edit#gid=557385172

Osobně si myslím, že se dvěma postavama je to opravdu těžší. My i ve dvojici už hrajem raději se čtyřma - každý obsluhuje dva. Jde o to, že víc postav má lepší možnost si poskytovat nějakou podporu. Když jsou jen dvě, dost často byl každý na jiném konci mapy a byl tam na to sám. A i to, že si ty postavy v tom ději nějak pomáhají, je větší zábava a dělá to zábavnější situace a příběhy. A když sem tam někdo umře (což skoro vždycky umře), tak jich víc zbývá na dohrání.

Nám pomohlo když jsme se naučili dost využívat přehozy a to, že potvory následují aktivního hráče a např. Nenápadností jimi lze hezky šibovat. Není vždycky výhodné je jenom mlátit (jako v Zombicide). Pro různé scénáře bývají výhodné jiné kombinace schopností postav. Taky je dobrý mít na paměti, že priorita je přerušení rituálu, ne mlácení potvor. Když se nepřeruší včas, většinou pak už nejde včas zabít Prastarého. 

Kdybys jó chtěl zasahovat do pravidel, spíš bych doporučila pro začátek změnit Prastarého a případně upravovat pravidla jemu. Třeba mu ubrat životy nebo redukovat jeho část Mýtů. Zasahovat do těch základních pravidel mi přijde jako že bys rozbíjel zcela funkční věc - ale samozřejmě je to tvoje věc. Popravdě jsou i scénáře, kde prohledávat ani moc netoužíš, bo můžeš najít něco, co je leda k vzteku. Na nálezech to vždycky nestojí. Posledně jsem to dovyhrála s postavou, která jich měla několik a všechny úplně k ničemu. 

Přiznám se ale, že my si jednu úpravu pravidel děláme, z těch karet šílenství půlku nepoužíváme a vždycky si je nějak částečně vyberem. Účel ale není si to vyloženě zjednodušit, ale nás některý ty šílenství prostě neba.

 

15.12.2023 01:04:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Já si párkrát zahrál s kamarády, ale jinak spíše hraji sólo a ovládám 2 detektivy.

Už jsem taky pár her odehrál a také už kolikrát zažil zešílení, smrt či vítězství prastarého.

Jak zde psali jiní, někdy je dobré mít detektiva na boj na dálku (kde se mi ale také děje že mám dost kostek a stejnak mi padá vše jen ne úspěch) + detektiva na boj na blízko s odolností, který má v pozdější fázi udělení zranění všem na jednom poli. To je dobrá čistka. Odvést je sebou na jedno pole a tam je zničit.

Co ale dělám teď je, že si volím detektivy do akce podle toho, kteří si myslím že se hodí na danou misi a prastarého.

Co jsem si vyzkoušel je třeba Fatima. Ta má super později, že může vybírat z karet mýtů (a to se někdy může hodně hodit), k úspěchů se jí počítají i hvězdy, které pak se zelenými kostkami mohou hodně pomoci. Nebo i tak akce “Pohyb” je super. V druhém levelu pohyb zdarma a ve čtvrtém ještě další akce navíc.

Také Ahmed mi kolikrát pomohl. Vždy na konci později uzdraví i doplní stres. Takže vím, že nemusím šetřit, mohu přehodit a na koci si doplním nebo doplním dalšímu hráči na mém poli zrovna na jeho kolo.

Je spoustu možností a je na každém jakou si zvolí cestu. 

 

15.12.2023 10:05:00

asi to zkusíme tedy ve dvou s dvěma vyšetřovatelama, ale spoluhráč nerad hraje za víc postav…zkusíme taky nasadit Hastura, toho jsem v akci ještě neviděl



mám také ještě Shub-Niggurath a koukám, že Yog-Sothoth je statisticky nejlehčí, nechtěl bych někdo tohle rozšíření vyměnit jedno za druhé? 

15.12.2023 11:23:23

Hastura mám nejmíň rád. Fakt mě nesedí a vždy mi zavaří.

Yog asi opravdu nejlehčí, ale taky umí zavařit a občas jsem dostal.

Těším se na další.

15.12.2023 14:03:35

Hastur je právě o dost jednodušší ve víc postavách. Jestli se o ty jeho žlutý znamení dělí dvě postavy nebo čtyři je dost zásadní rozdíl.

15.12.2023 16:22:02

Vybíráme z Bazaru

Marvel Champions Hulk
Marvel Champions Hulk
Akt. cena: 220 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas