Herní kategorie: dětská hra
Vydavatelé: Hospicové občanské sdružení Cesta domů
Autoři: Ondřej Lednický
Vojtěch Kozlík

Recenze hry Cesta Domů

Autor: Kent | 8.3.2010 | 2

Tato hra je určená především pro děti a zařadil bych ji do kategorie výukových her. Je určena pro minimálně dva hráče, a maximum je šest hráčů. Hra má krásné a originální grafické zpracování. Principem hry je cestování a to různými dopravními prostředky. Cílem hry je co nejdříve procestovat z bodu A do bodu B, pomocí dostupných dopravních prostředků. Každý hráč dostane k tomu hrací desku ve které je 22 okýnek pro vkládání jednak cesty, kterou si každý hráč na svém začátku vylosuje a sestaví a následné vkládání dopravních prostředků vhodných pro cestování daným terénem. A tak se může dítko ocitnou v nelehké situaci, kdy musí správně zařadit dopravní prostředek jenž se pohybuje ve vzduchu, např. letadlo, balón či padák. Tím se učí zároveň pojmenovávat jednotlivé dopravní prostředky a dozvídá se k čemu jsou a kde všude lze s nimi cestovat.

Princip hry je jednoduchý. Kadžý hrác si nejdříve vylosuje z látkového pytlíčku cestu a postupně si vyloží na svůj hrací plán všech 11 druhů cest, kdy některé se opakují. Vše záleží na tom co se podaří komu vytáhnout. A tak může dítě narazit na oblaka - znázorněné světle modrou barvou, vodní hladinu - tmavě modrá barva, souš - žlutá barva, komunikace - šedá barva, koleje - červená barva, sníh - barva bílá či zelená barva - louka, pastvina. Dále jse zde karta tzv. staveniště - různobarevná kartička, což znamená překážku a jakmile hráč dorazí s dopravními prostředky k této kartě, musí si z pytlíčku vylosovat cestu jinou. Takže se ocitne před náhlou změnou. Jakmile si hráč postaví z 11-ti hracích karet cestu, obdrží do ruky dvě karty s dopravními prostředky a začne se hrát. I když má na své hrací desce tavenině, které je třeba na 8 pozici, vymění si jej až v okamžiku, kdy se mu podaří ke staveništi přicestovat.

Každý hráč má dvě akce. Buďto má v ruce odpovídající karty s dopravními prostředky a tyto vloží na hrací desku pod příslušnou kartu s cestou a to postupně z leva do prava. Tedy jako první má oblaka - světle modrou barvu a jako druhou silnici - barvu šedou. V ruce drží letadlo - opět světle modrá barva a traktor - barva šedá. Vloží tedy oba dva dopravní prostředky na hrací desku a z druhého pytlíčku, kde jsou dopravní prostředky si vytáhne nové dvě karty a jeho tah končí. Pokud nemá, může provést výměnu se spoluhráčem - kartu nabídne ke směně, nebo s bankem - kde jsou uprostřed vyložené vždy dvě karty dopravních prostředků a ví co zde za dopravní prostředky leží a nebo si může náhodně vytáhnout novou kartu dopravního prostředku s pytlíčku. Jakmile směnu dokončí, končí i jeho tah a pokračuje sousední hráč.

Tak jako ve stavění dopravních cest může hráč narazit na různobarevnou kartu se staviništěm, tak i mezi dopravními prostředky je různobarevná karta žolíka. Představuje ji srandovní "šašulák". A tak jako v karetní hře i zde, může žolíka použít za jakýkoli dopravní prostředek. Jakmile má hráč na své hrací desce vyloženého žlolíka, mají ostatní hráči, kdykoli během svého tahu, možnost vyměnit jeho žolíka, ale pouze za dopravní prosředek toho druhu cesty, pod kterým je žolík umístněn. A tak jestli si hráč dá žolíka místo automobilu nebo motroky, pod šedou barvu silnice a spoluhráč který je na tahu, potřebuje např. "něco“ co se pohybuje po zelené louce a nemá tento druh prostředku v ruce, ale zase má něco co se pohybuje po silnici, může provést v rámci svého tahu směnu za žolíka. Toho však ihned musí vyložit na svůj hrací plán a žolík je tak k dispozici ostatním hráčům, ale pod jiným druhem cesty.

Ten komu se podaří jako prvnímu urazit vzdálenost, odpovídající 11 druhům cest a poskládat tak pod tyto cesty kartičky s odpovídajícími stejně bavrevnými dopravními prostředky, ten vyhrává.

Hra je tedy pro dítka v předškolním věku poučná a děti se tak velmi rychle dokážou orientovat jaké můžou dopravní prostředky vůbec v běžném životě potkat. V rámci hry se tak setkají třeba s tramvají, lodí, traktorem, sáněmi, balónem, kolběžkou či krávou a dozví se po jakém terénu se tyto dopravní prostředky, či zvířata pohybují. Záleží pak na nás dopslělých, jaké jim k tomu další poskytneme vysvětlení.