Catan - Kupci a barbaři - obrázek

Rozšíření pro hru: Osadníci z Katanu
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská
Autoři: Klaus Teuber

recenze hry

Autor: kren | 13.11.2009 | 10

Tohle rozšíření bylo v zahraničí představeno začátkem roku 2007 a v české mutaci vyšlo počátkem loňského roku. Někde na webu jsem četl, že se výrobci rozhodli značku „Katan“ vyždímat navzdory skutečnosti, že už není co ždímat. A právě s tímhle názorem bych chtěl polemizovat a napsat tady pár řádků mého osobního názoru na toto rozšíření a eventuelní srovnání s ostatními rozšířeními Osadníků. Někdo může a někdo nemusí souhlasit – je to věc názoru. Podle mne je rozšíření Kupci a Barbaři vyvážené. Není to „monotematické“ rozšíření typu Námořníci. Není to „velké“ rozšíření se složitými pravidly typu Města a rytíři. A není to rozšíření typu „každý pes jiná ves“ a „za hodně peněz málo muziky“ typu Atlantis.

Ve velké krabici úplně totožné s krabicí ze základní verze Osadníků dostanete spoustu herního materiálu. Spoustu pěkně vymodelovaných figurek barbarů v bronzové barvě, spoustu pěkně vymodelovaných figurek velbloudů v bronzové barvě, spoustu zlaťáků v bronzové barvě – vše vypadající téměř jak kovové. Dál figurky rytířů, mostů a vozů v barvách hráčů. Plno nových hexů s novými motivy (řekami, bažinami, jezerem s rybami, pouští s oázou, hrady, lomem, sklárnou). Součástí rozšíření je dál plno nových žetonů se zbožím pro převážení pomocí vozů a získávání bodů. Dále žetony pro hru osadníků ve dvou a žetony s rybami pro lovení ryb ve vodách a jezeru Katanu a velká bodovací karta „Přístavní mistr“. Potřebná je také nová kostka s barvami na jednotlivých plochách pro umísťování rytířů při boji s Barbary. Součástí rozšíření jsou samozřejmě také nové karty. Je to několik sad akčních karet. Sada akčních karet pro „Útok Barbarů“ sada pro scénář „Kupci a Barbaři“, sada karet pro obchodní vozy, informační karty pro lov ryb a sada „Události Katanu“.

Podle uvedeného herního materiálu by se mohlo zdát, že pravidla budou hodně složitá a že vše bude hodně zmatené. Opak je ale pravdou. Rozšíření se skládá z několika variant a několika scénářů a jednotlivé scénáře se hrají jednotlivě, takže je vždy potřebná jen část herního materiálu. Přitom varianty se mohou hrát se všemi scénáři a i s rozšířeními Námořníci a Města a rytíři. Úprava pravidel pro kombinaci rozšíření a způsob bodování je vždy přehledně uveden pro každý scénář a variantu zvlášť.

Varianty jsou 4

• Přátelský lupič - Prakticky jen úprava pravidel aby hned zpočátku hry lupič nezablokoval hráče, který ještě prakticky nezačal budovat.

• Přístavní mistr - Přístavní mistr získává body za ovládnutí přístavů (je součástí i rozšíření Atlantis).

• Události Katanu - Karty „Události Katanu“ eliminují náhodu hodu kostkou a přidávají některé zajímavé momenty do hry, jako například částečné zničení už postavené cesty, přijde-li zemětřesení (je součástí i rozšíření Atlantis).

• Katan pro dva - Katan pro dva je úprava pravidel a herní materiál pro hru osadníků ve dvou hráčích a to pro všechny scénáře a varianty!

Scénářů, které jsou vlastně samostatně hratelnými hrami je 5

• Řeky Katanu - Na první pohled podobný scénář jako Velká řeka v rozšíření Atlantis a rozšíření pravděpodobně vyšlo původně z tohoto rozšíření. Řeky jsou ale dvě a jedna je přes větší území (i přes pastvinu), pravidla jsou pozměněna a rozšířena. Přes řeky se nyní staví i mosty a za stavbu na řece a za stavbu mostů se získávají zlaťáky za které se nejen mohou kupovat suroviny, ale rozhodují i o tom kdo je na ostrově nejbohatší osadník a kdo tedy má na závěr bod navíc, nebo kdo je naopak osadník nejchudší a ještě o dva body přijde.

• Rybáři Katanu - Katanští rybáři loví ryby nejen v pobřežních vodách Katanu ale i v jezeře, které je někde na ostrově místo pouště. Máte-li dostatek ryb, můžete je měnit za suroviny, nebo za akční karty, můžete za ně postavit cestu, nebo si za ně můžete od soupeře náhodně vytáhnout surovinu – záleží kolik jste jich ulovili. Ale pozor, jestli vylovíte starou botu, pak potřebujete k vítězství o jeden bod víc než vaši soupeři, ledaže byste se jí zbavili a věnovali ji soupeři s větším počtem bodů, než v daném kole máte vy. Toto rozšíření vyšlo v zahraničí samostatně jako součást nějakého časopisu.

• Velká karavana - Můj nejoblíbenější katanský scénář, který většinou zapojuji do hry i tehdy, když někdo chce hrát jen klasické Osadníky. U Velké karavany se někteří osadníci usídlili v poušti a vyrážejí na velbloudech ve třech směrech ve třech karavanách získávat pro své živobytí vlnu a obilí. Svým velbloudem vedle cesty tuto cestu zdvojnásobují co do délky (pro počítání nejdelší obchodní cesty) a svými dvěma velbloudy, kterými obklopují město nebo vesnici přidávají vesnici nebo městu bod do bodování. Zajímavý je mechanismus, kam umístit velblouda v karavaně. Zde dochází k dražbě, kde předmětem dražby je místo, kam se umístí velbloud v karavaně a platí se v dražbě vlnou a obilím – ovce zde nabývají na důležitosti.

• Útok Barbarů - V tomto scénáři je Katan napaden Barbary, kteří postupně obsazují pobřežní pole Katanu, až je úplně znehodnotí a ze znehodnoceného pole není možno získat suroviny, dokud rytíři na koních toto pole neosvobodí a nezajmou Barbary. Dva zajatí Barbaři znamenají jeden vítězný bod navíc. Rytíři vyjíždí k záchraně z hradu a jeden osadník nic nezmůže. Je třeba s někým vytvořit koalici a zaútočit společně. Sada akčních karet je jiná jak základní a může tu dojít i ke zradě.

• Kupci a Barbaři - Po útoku Barbarů je třeba Katan obnovit a nastupuje poslední scénář Kupci a Barbaři. Osadníci obnovují a staví hrad, který je třeba obložit mramorem a ozdobit barevnými skly. Je třeba vyjet s vozy přes celý Katan se zakázkou do lomu pro mramor a nebo do sklárny pro sklo. Na cestách číhají poslední zbytky barbarů a ohrožují vozy. Jedete po svých i cizích cestách, kde musíte za průjezd zaplatit zlaťáky. Po splnění zakázky dostanete zaplaceno a máte k dobru jeden vítězný bod. Můžete pak vyrazit za další zakázkou, tentokrát, třeba pro písek pro sklárnu, nebo do dílny pro nářadí potřebné v lomu. Je také jen na vás, jestli si za určitý počet surovin vůz vylepšíte aby mohl jet rychleji, úspěšněji mohl bojovat na cestě s Barbary nebo abyste dostali při splnění zakázky více zaplaceno. Jen pozor abyste měli na cestu dost zlaťáků k průjezdu po cizích cestách a nezůstali trčet bez dukátu s vozem někde uprostřed Katanu.

Srovnám-li toto rozšíření s ostatními a zvláště s Atlantisem, které vyšlo relativně krátce před Kupci a Barbary, tak ho můžu jednoznačně doporučit. Vzhledem k ceně, obsahu herního materiálu, kompaktnosti, atmosféry a vyváženosti scénářů a také vzhledem k tomu, že Kupci a Barbaři obsahují téměř polovinu toho, co obsahuje Atlantis a vrchovatě k tomu ještě nakládají, pak nevím, jestli se Atlantis svou cenou nestává ležákem prodejen se stolními hrami. Znovu bych zdůraznil kompaktnost a vyváženost jednotlivých scénářů spolu s jednoduchostí pravidel a množstvím herního materiálu. Obrovským plusem tohoto rozšíření je také to, že je zcela nezávislé na verzi Osadníků! Není důležité, jestli máte starou verzi s dřevěnými figurkami bez rámu, nebo novou verzi s rámem a figurkami s umělé hmoty!

Abych jen nechválil, tak na závěr dvě osobní negativní připomínky, za které samozřejmě ale nemůže Albi, protože výroba a vypracování je licencovaná. Ale musím zdůraznit, že jsou to opravdu jen maličkosti. Hexy dvou řek nejsou vyseknuté do samostatných hexů, ale jsou pohromadě. Takže máme jeden trojhex a jeden čtyřhex. Je to sice logické, protože, hexy řeky musí být k sobě položeny jen jedním způsobem (aby řeka navazovala), na druhé straně pro ně v krabici není vyhrazeno speciální místo a rozměrově překáží. Jsem dost "inteligentní" abych hexy k sobě položil správně a tak jsem si je nechal u známého v tiskárně vyseknout a teď je mám krásně uložené s ostatními. Další kritika je ohledně žetonů s rybami. Ty se mají při hře skrytě tahat (lovit) , protože na některých je jedna ryba, na některých dvě, na některých tři a na jednom je stará bota. Jestliže je velký stůl, pak je problematické, aby se každý nahýbal k rozloženým žetonům vedle hracího plánu. Není nic snazšího, aby byl součástí rozšíření pro tenhle účel plátěný pytlík pro lov ryb.

Během doby co Kupce a Barbary vlastním jsem hrál všechny scénáře a varianty. Rozhodně mohu toto rozšíření doporučit, protože dodávají klasickým Osadníkům šťávu a mohou si jej pořídit i majitelé staré dřevěné verze což třeba u rozšíření Námořníci nebo Města a rytíři možné není.