Mí věrní, mám pro vás významný úkol! Ostrov Buru, ležící na okraji naší slavné říše, čeká na osídlení a připojení k našemu impériu! Ale pozor, místní obyvatelé jsou hrdí a duchové ostrova ještě více. Těm prvním budete muset dobře zaplatit, aby vám byli ochotni pomoci, a těm druhým přinést nemalé obětiny, aby vás obdařili svou přízní… Ten z vás, který se osvědčí nejlépe, nechť se stane místodržícím!
Ve hře Buru se přesunete do 14. století a rozpínajícího se indonéského království Madžapahit. V roli kolonizátorů budete usilovat o podmanění ostrova, po němž je celá hra pojmenována. Vaši průzkumníci budou muset najít vhodné suroviny, přesvědčit (zaplatit) ke spolupráci domorodce a především si naklonit duchy ostrova. Protože právě jejich přízeň je jedních z důležitých kroků k vítězství.
Příprava hry
- Každý hráč dostane svoji hrací desku s obrázkem lodi, pět průzkumníků s čísly 1-5 ve vybrané barvě a dva žetony ryb.
- Centrální herní plán (který je zároveň stylizovanou mapou ostrova) je rozdělen do čtyř sektorů – les, pobřeží, vesnice a Posvátné jezero. Doprostřed herního plánu je umístěno deset žetonů dekretů (v každém z pěti kol hry se budou odhalovat dva) a figurky tří duchů ostrova (Posvátnému jezeru nepřísluší žádný duch ostrova).
- Poblíž lesa se přípraví lícem dolů kartičky se surovinami, poblíž pobřeží karty domorodců a poblíž Posvátného jezera oltáře duchů ostrova s kartami odměn za obětiny a karty starších (osobních úkolů). Všechny žetony i karty jsou lícem dolů.
- Každý hráč položí počítadlo bodů ve své barvě na hodnotu nula na počítadlo, které se nachází po obvodu hracího plánu.
- Náhodně je určen začínající hráč, který obdrží figurku emisara. Tento si nastaví na své hrací desce pomocí žetonů ryb jejich množství na nula. Všichni ostatní začínají se třemi rybami.
Průběh hry
Hra se hraje na pět kol, z nichž každé se skládá z pěti fází.
- Rozbřesk – odhalení karet surovin (tolik, kolik je ve hře hráčů), dvou žetonů dekretů (ty se umisťují do příslušných sektorů hracího plánu podle toho, co nabízejí) a tří karet domorodců.
- Ráno – počínaje začínajícím hráčem umisťují hráči postupně lícem dolů jednoho svého průzkumníka do jednoho ze čtyř sektorů. Takto umístí každý hráč čtyři své průzkumníky. V jednom sektoru může mít hráč více než jednoho průzkumníka.
- Poledne – zbývající pátý průzkumník jde na ryby a přinese tolik ryb (posun žetonu na počitadle), kolik je jeho číslo.
- Odpoledne – postupně počínaje Lesem jsou vyhodnoceny všechny sektory. Hráč s nejvyšší hodnotou průzkumníků (má-li jich více, sčítají se) v sektoru je vítěz a vybírá si akci jako první. V případě číselné shody vítězí ten hráč, který je blíže k začínajícímu hráči. Vítěz v sektoru dostane dekret (pokud tam právě nějaký je), figurku příslušného ducha ostrova (kromě Posvátného jezera, kde žádný není), která mu poskytne v právě probíhajícím kole bonusový bod, bude-li danému duchovi někdo skládat oběť. Pořadí je důležitým prvkem hry, protože akce jsou různě silné a hráči s vyšší hodnotou průzkumníků si vybírají dříve. Akce v jednotlivých sektorech jsou následující:
- Les – získávání surovin – palmy (žeton lístku, takže asi lupení :)), hlína, ebenové dřevo.
- Pobřeží – najímání domorodců – platidlem jsou ryby. Po najmutí domorodce si hráč jednorázově ubere daný počet ryb na svém počitadle. Do nabídky se okamžitě otočí nová karta.
- Vesnice – vykonávání akcí domorodců, případně zisk bonusové ryby. Nejsilnější akce v tomto sektoru dokáže aktivovat tři domorodce. Každý aktivovaný domorodec se otočí o 90° a provede efekt, který je na něm vyobrazen. Efektem může být zisk surovin, přeměna suroviny na ryby nebo jinou surovinu či zisk vítězných bodů.
- Posvátné jezero – možnost stát se začínajícím hráčem, získat karty starších (osobních úkolů; hráč si bere dvě karty a pak vrací jednu ze všech, které už o té doby získal; osobní úkoly jsou do konce hry tajné) a především možnost obětovat duchům ostrova. Každý ze tří duchů má specifické požadavky na suroviny, které je mu třeba obětovat. Po zaplacení daru (odevzádní surovin do společné zásoby) dostane hráč kartičku s vítěznými body, kterou nechává lícem dolů (může se podívat). Hodnoty jsou zveřejněny na konci hry.
- Soumrak – úklid hrací desky (sebrání průzkumníků, odstranění případných nevyužitých karet surovin, „narovnání“ použitých domorodců) a příprava na další kolo.
Konec hry
Na konci hry hráči zveřejní své kartičky, které získali za obětování duchům ostrova, a také karty starších, kde vyhodnotí, jestli/jak dobře se podařilo jejich úkoly splnit. Tyto bodové zisky se připočítají k těm dosaženým během hry (např. pomocí některých domorodců či držení figurky ducha ostrova). Hráč s nejvyšším počtem bodů je vítěz. V případě bodové remízy vyhrává hráč blíže k začínajícímu hráči.