Blood on the Clocktower

xxxxxxxxxo hodnoceno 7x (Seznam vlastníků)

Blood on the Clocktower - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 5 - 20
Doporučený věk: od 15 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: The Pandemonium Institute
Autoři: Steven Medway
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy z hraní

Tak se tu zkusím podělit o dojmy z hraní ze strany vypravěče, který tu hru celou sleduju z poza opony.

Hra je opravdu dedukční a jde o to najít Démona mezi ostatními. Tomu pomáhají Přisluhovači a proti nim stojí vesničané, kteří v sobě mají přimícháno i trochu těch šedivých postav. Co vám budu říkat, klasika stokrát provařená.

Jenže: Každá postava má svoji roli. Tedy ten je kuchař, další je prádelnice, další věštkyně, někdo je pannou, a někdo třeba svatým. Ale jsou tu taky postavy vyvrhela, který se dobrým hráčům přes nápovědy jeví jako zlí ačkoliv je dobrý. Je tam postava, která může ve dne hlasovat pouze tehdy, když hlasuje i jeho pán. Je tam travič, je tam špeh, je tam zombie démon,který dkyž umře, tak neumře a hráči ho musejí zabít ještě jednou.

Mě se to z pohledu vypravěče hrozně těžko vysvětluje, já doufám, že se tu třeba ukáže někdo z účastníků a popíše to svými slovy.

Hra je rozdělena na ráno, den, večer a noc. Ráno se hráči jen dozví, kdo v noci umřel. Během dne jim dávám prostor, aby se mezi sebou bavili a zjišťovali a komplotovali proti sobě a mátli všechny ostatní. Hráči mají dokonce povoleno si odejít z kruhu a jít si šeptat bokem v libovolném počtu. To hře dodává na grády, zejména ve velkém počtu hráčů. Hra je totiž stavěná až pro 20 lidí! Za sebe bych to lae s více jak 15 hrát nechtěl. Už tak to bylo peklo. Během večera se všichni sejdou zpět na náměstí (v kruhu) a začne veřejná debata, kterou proložím výzvami k nominacím. Hráči se mohou navzájem obviňovat a když se to i odhlasuje, tak někoho popravit. Nominací může být X a pouze hráč s nejvíce nominacemi je opravdu popraven. Sranda přichází tehdy, když je sice popraven, ale neumře. Ale proč?!?! Ze spousty důvodů! Je to blázen, chrání jej schopnost. Je ve hře pacifista, a další a jiné. A nakonec je na řadě noc, kde postupně budím jednoho hráče po druhém podle jejich schopností a mají šanci se něco dozvědět, nebo taky na svoji schopnost umřít. Pak vždy démon zabije (taky ne vždy, někdy nemůže, jindy nemusí). hra je každopádně udělána tak, že v určitých scénářích a variantách může umřít klidně i až 6 hráčů za jeden den. Takovým situacícm se snažím jakožto vypravěč vyhnout, protože to je už pro dobou stranu opravdu hodně přísná hratelnost. S tímhle vším však nutno dodat, že ze smrt nic neznamená a i mrtví mohou hrát prakticky plnou hru. Stále se mohou účastnit debat a komplotů Jenom už jejich schopnost není aktivní… dokud je třeba někdo neoživý. Hra je tedy skvělá pro libovolný počet hráčů a všichni mají stále možnost být zapojení a nečekat na nic. Pravdou totiž je, že se hra může natáhnout klidně i na 2,5 hodiny. Ti, co ale se mnou prošli několika hrami vědí, že ten čas utíká rychle a vlastně to ani nestíhají vyřešit, protože čas na ně tlačí (což zvyšuje nervy i napětí).

Já jakožto vypravěč musím balancovat na hodně tenkém ledě, kdy hra je složená z velmi striktních pravidel, která když rozbiju, tak to hráči pak nemají šanci vlastní dedukcí dát dohromady. Obvykle na nic nesahám a nechávám se v tom hráče máchat. Tu a tam přihodím verbální vektor, který by mohl tu či onu stranu nakopnout k jiným myšlenkám, kor když se zaseknou v kruhu. Velmi často taky musím volit, který z hráčů bude muset dostávat špatné informace, protože ho někdo opil, nebo otrávil. Snažím se tedy balancovat a podle situace pomáhám dobrým, když zlo vyhrává a naopak. Dokážu tak hru dostat až do napínavého finále, když proti sobě obvykle stojí jeden Démon a dva dobří hráči. Pokud toho dne hráči Démona popraví, vyhrajou, pokud ne, v noci Démon zabije a vyhraje hru zlo.

Zjednodušeně: Je to docela náročné, musíte vnímat, co všichni hráči tvrdí a reagovat na to. Nic nezapomenout, a že se toho zapomenout dá hodně (Démoni by mohli vyprávět, když jim první noc neukážu role, které nejsou ve hře a pak si mě musí hledat během prvního dne xD). Ano, Démon dostane tři role a má možnost se s nimi podělit i se s vými přisluhovači, kteří o sobě obvykle navzájem vědí. Pro Zlo je to doslova jediná šance, jak se před dobrem skrýt, protže inkvizice je v této hře opravdu hodně mocná a slabší povahy by pod nátlakem povolit a říct něco, co nesedí jejich postavě.

To je za mě ve zkratce asi tak vše. Zkusím sem nahnat pár lidí, kteří to hráli, aby se tu podělili o svůj zážitek, samotného mě to zajímá :)

Zjednodušeně, nahráli jsme toho teď od středy do neděle cca 20 hodin a opravdu spousta lidí se toho nemohla nabažit.

EDIT: Ještě doplním, že naučit se hru dirigovat sem se učil z pravidel a spousty her cca týden. Abych měl jistotu, že to té skupince pak nepokazím. Stále to ale za každou hodinu, kterou jsem tomu věnoval. Na trhu aktuálně neexistuje cokoliv, co by se tomu byť jen vzdáleně blížilo jak svojí variabilitou (ve hře je více jak sto postav), tak svoji znovuhratelností.

_________________________________________
www.kalkared.eu , aneb když v poličkách není místo

30.5.2023 20:24:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Určitě souhlasím s dojmy. Mám doma vyrobenou PnP verzi už asi rok a hráli jsme asi 20 partií. Každá je jiná, většinou se nás schází kolem 9-12 kamarádů, takže počtem je fakt těžké sehnat něco, co se dá hrát opakovaně, nenudí to, není to pořád stejné a všechny to baví.

Většinou jsem vypravěč a směju se jim, jak se v tom celém ostatní plácají a tvrdí nesmyslné tvrzení, ale dvakrát jsem hrál jako vesničan a je to fakt těžké na dedukci. Nevíte, komu věřit a kdo vám lže. Je to tak variabilní že žádná hra není stejná. Cena za hru je celkem ranec na to, že to není úplně pro každou skupinku (myšleno počtem hráčů) a je těžší sehnat tolik lidí. Ale rozhodně si troufnu tvrdit, že je to asi ta nejvíce překvapující hra pro velké skupiny. Máme odehráno snad všechny hry, co u nás jdou dostat a umožňují hraní pro 12 lidí, ale tahle spolu s Feed The Kraken jsou jednoznačně topky. A ano, souhlas s tím, že být vypravěč, dá dost zabrat. Nesmíš zapomenout pravidla a musíš být objektivní, ale občas zasáhnout a pomoct (ano, u našich prvních her jsem každou druhou hru zapomínal ukázat Démonovi 3 postavy, které nejsou ve hře :D @Khalashnikovf )

 

Kdo to nezkusí, nemůže vůbec pochopit dojmy ze hry a pocity, které se vám honí hlavou :D. Je třeba to zažít a ponořit se do toho, komunikovat a spolupracovat.

Je škoda, že je u nás mizivá šance na vydání v CZ, vůbec se není čemu divit - prodejně by se to asi nedalo utáhnout, protože ne každý může sehnat skupinu 8+ lidi na hraní. Na druhou stranu angličtina je tady pro hráče hodně primitivní a jde o pár vět, případně jde lehce přeložit do češtiny za pár chvil.

 

Jak málo stačí k peckové hře - jen židle a lidi, žádné herní plány ani figurky a kostky - stačí jen komunikovat :D.

 

11/10*

30.5.2023 21:49:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Navážu na Michala AK47…

Já jsem byl jedna z vesnických objetí, která s ním strávila cca 7 her v podobě 14 hodin intenzivní sociální dedukce. Jeho dojmy jsou správné, z pohledu “tajuplného vypravěče z naší malé vesničky” pravdivé. Tohle je opravdu poctivá social deduction hra, která klade zásadní požadavky na každého hráče a je maximálně závislá na herní skupině. 
 

Teď k mým třem pohledům na hru:

Vesničan - za jednu z desítek postav vesničana, který je “dobrý” a chce v rámci social deduction hry odhalit dobro a zničit zlo, je to náročná hra. Hledáte spojence, snažíte se získat informace, ale žádné prakticky nedat. Povídáte si a porovnáváte informace od různých hráčů. Naprosto zásadním prvkem je komunikace. Pokud se nechcete bavit, nebo to prostě nedokážete ve větší herní skupině, tohle nehrajte. Každý slabý článek vesničanů se zásadní informací je zlem náležitě potrestán. Osobně si myslím, že za vesničany je hra náročná a chvílemi až iritující (cítíte tu neschopnost kohokoliv přesvědčit, dostat informace, které evidentně lidé mají a navíc jejich až nelogické chování - obžaloba jiného hráče typu “já vím, že tu je XY role, ale nemohu říct kdo, ale řekl mi, že ty jsi špatný a já mu věřím” ). Přesto pokud vyhrajete, je to velké zadostiučinění. Některé role navíc jsou opravdu šílené a někdy i sami zjistíte, že jste vlastně opilec, co nikdy neměl tu schopnost, kterou jste si přáli od začátku zahrát… Za Vesničany je naprosto zásadní získávání informací a samotné role, některé jsou silnější, jiné slabší, jiné se hodí prostě hodně málo. Problém občas nastává, když je velký počet “nejasných informací” a diskuze se pak stávají opravdu nečitelnými. Kolikrát se může stát, že prostě vlastně “nevíte”, protože nikdo nic neřekne.

Zlo (Démon/minion) - za mě zábavnější verze hry, při které se snažíte využít každé možnosti svého týmu na oslabení vesničanů. Minioni zjišťují, kdo je kdo, Démon se snaží být neviditelný a získávat zásadní informace na vraždu klíčových vesničanů. V prvním scénáři šlo o jednoho Démona, s jasnou rolí. Pozdější scénáře dovolují různé dole Démonů a Vesničané vůbec zjišťují, co za zlo je mezi nimi. I samotní minioni často dokážou hru extrémně ovlivnit, obětovat se, správně manipulovat. Například mě se povedlo v jedné hře povedlo zahrát tak přesvědčivě Vesničana, že jsem byl v nejužším kroužku a brali mě za svého (Démon hru neovládl, ale já s nimi už zůstanu do konce věků…). Podle mě právě manipulativní a chytré zlo je zásadní bod úspěchu hry.

Divák - díky znalosti pravidel, je velmi zajímavé hru sledovat i jako divák. Najednou si uvědomíte, jak se lidi nechávají ovlivnit charizmatem, průbojností nebo naopak zásadní postavy “neřeknou” svému týmu nic, nechají se zabít a na konci hry zmíní, že věděli, že démon je vedle nich. Hupsík. Sledovat manipulaci zla s dobrem nebo postavy, které imitují jiné role (ano, tady lze říci, že jste kdokoliv a hrát jeho roli včetně schopností, protože vlastně nikdo 100% nedokáže potvrdit, že ta schopnost funguje… velmi vtipné!). 

Co jsem si z hraní odnesl? Pro mě je ta hra až na úrovni social experimentu a pokud chcete do hry dát všechno, musíte vystoupit z komfortní zóny. Musíte umět jít po člověku, který vám od začátku říká, že je váš kamarád. Musíte si uvědomit, že Vaše přítelkyni po levici je ve skutečnosti Démonická mrcha, která Vás zabije jako posledního, protože jí chráníte jako naivní Vesničan. Ta hra Vás donutí hledat cesty tam, kde nejsou, když dostanete postavu, co nedává smysl, ale v poslední kole díky ní neumřou ostatní vesničani. Během hraní vznikali krásné příběhy…

Co vnímám jako problém hry je opravdu herní skupina. Znalost lidí v herní skupině, sympatie, averze, místo kde sedíte, všechno hraje roli. Osobně bych hru nehrál ve stejném složení opakovaně, vytvářejí se typické skupiny a někteří lidé, pak mají na začátku hry už jasně dané sympatizanty (eh). Doporučuji i měnit pozici sedících, aby nebyli vedle sebe stejní sousedi vícekrát. Některé postavy jsou na tom založené.

Pokud budete moci, určitě si hru zkuste, není to jen tupé Městečko Palermo na steroidech, ale postavy mají zajímavé variace a správný vypravěč vybuduje hru, kterou si zapamatujete. A buďte na něj hodní, protože jeho tvrdá práce, je jediná možnost, jak si hru užijete i vy.

1.6.2023 21:26:04 | Upraveno autorem (porovnej)

IN

Je potřeba férově doplnit, že jsme v mládí hrávali hru Městečko Palermo, která je vlastně to samé - a vystačíte si s pár papírky na rozlosování rolí. Jasně, tady dostanete krásnou, sametem vystlanou krabici, hlasovací žetony, další scénáře, které prohlubují příběh a zavádí nové role mezi vesničany i přisluhovače démona, ale základ hry je stejný. Takže si každý musí rozmyslet, zda to stojí za 150$, což je cena hry.

----------------------
Majitel liščí krabice

21.6.2023 08:50:09

S @IN úplně nesouhlasím.  Na první pohled se to tak může zdát. Jeden hráč je PJ a ostatní mají tajné role a každý večer diskutují koho zabijí. BotCT se ale odlišuje v několika věcech: 

  1. Pro PJ je mnohem snazší hru vést, protože k tomu má spoustu obsahu a nemusí si vystačit jen s tužkou a papírem. 
  2. Přiznejme si, že v těchto hrát jsou první popravy dost často náhodné. V Městečku Palermu vás zabijí v prvním kole a pak se můžete 2h jen koukat. Tady smrt není konec.
  3. A to nejzásadnější na konec - jednotlivé schopnosti postav. Já na Městečku Palermu úplně moc nemusím tu náhodu a to, že ta hra je jen o manipulaci, lhaní a přesvědčovaní. Většina postav (a těch je na internetu vážně dost) v MP mi přišla dost random. V BotCT umí každá postava něco užitečného a každá může přispět ke skládačce kdo je démon. Zde je to pak dost náchylné na PJ, aby tu skládačku dobře připravil, ale když se povede, tak je to úžasná deduktivní hra.

Zde je určitě validní argument, že se pravidlo na neumírání a charaktery dají aplikovat i do MP a to velice jednoduše. Zde bych se ale pak bál toho, že bez těch serepetiček okolo by to PJ nezvládal menežovat. Ty se ale s tiskárnou, laminovačkou a magnetickou folií dají vyrobit taky (stejně jako skoro každá deskovka). 

21.6.2023 09:20:08

IN

Díky za doplnění a souhlasím. Aby nedošlo k nedorozumění, hru nehaním a sám jsem si Blood on the Clocktower také pořídil. Jen jsem chtěl aby zaznělo čemu je hra podobná, resp. že vychází z něčeho co hodně lidí u nás zná.

----------------------
Majitel liščí krabice

21.6.2023 10:36:44

Soulasím s @Chymster, hra sice z městečka Palerma vychází, ale to je tak všechno. Blood on the Clocktower celé dění posouvá na jinou úroveň. Role ve hře umožňují a de facto požadují po hráčích, aby je využívali a tím vlastně vytváří zápletku. Schopnosti některých postav jsou velmi silné a důležité, ale zároveň tím z dané postavy dělají atraktivní cíl pro démona a jeho posluhovače, tudíž je v zájmu postavy se úplně neodhalit, ale pořád potřebuje pomáhat svému týmu. Je na každém hráči, jak k tomu přistoupí, ale jisté je, že to ve hře vytváří dynamiku, která v původní předloze není. 

Další důležitou funkcí je moderátor, který má, zejména v pokročilejších verzích, poměrně dost nástrojů jak hru vracet zpět do kolejí, aby se nestala jednostrannou. To je opět zásadní (a velmi náročná role). 

 

Když jsem hru hrál, hrozně jsem si užil když nás hrálo tuším 11 či 12 + moderátor. V tu chvíli v průběhu diskusní části hry nemáte čas mluvit se všemi hráči, tudíž začínají fungovat předané informace, už nemůže pracovat jen s tím kdo vám co řekl, ale musíte pracovat s tím, co vám kdo řekl o tom co jiný řekl. Tím hra zůstává zábavná i pro mrtvé postavy, protože jsou stále zapojení do detab a “vyšetřování” a jsou přínosní protože mohou svému týmu pomáhat a soupeřovo týmu škodit i poté co je jejich postava mrtvá. Když to shrnu, Městečko Palermo už jsem nehrál mnoho let a neměl jsem důvod se k němu vracet, ale BotC jsem si mimořádně užil a rád ho zahraji znovu.

 

PS: Ještě jednu věc mají hry společnou, jsou hodně o spoluhráčích. Na obě potřebujete skupinu, která se chce hrou bavit, je jedno jestli jsou hráči extroverti nebo introverti, uplatní se každý, ale je potřeba, aby hráči měli chuť hru tvořit.

 

21.6.2023 12:20:06

@Miner Moc hezky si to napsal :)

Tu hru jsi hrál ve 14 + já :D . Byl to naprostý úlet to ukočírovat, ale užíval sem si to plnými doušky.

@IN  Za mě je vůči t= hře hodně nefér ji srovnávat s Palermem. Je to dobré první připodobnění, až na to, že to automaticky odradí přes polovinu lidí. A to si tahle hra docela nezaslouží.

Mmj: Pokud si hru chcete zkusit, či si zahrát znovu, je napsaná v epickém hraní na Gameconu na dva termíny (kdyby se naplnili, zkusil bych vyjednat ještě jeden večerní). Zapojte se. Rozhodně vás čeká pekelná jízda.

_________________________________________
www.kalkared.eu , aneb když v poličkách není místo

21.6.2023 12:38:22

Vybíráme z Bazaru

Prodej Three  sisters
Prodej Three sisters
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas