Battles of Westeros: Wardens of the North

xxxxxxxxoo hodnoceno 11x (Seznam vlastníků)

Battles of Westeros: Wardens of the North - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Battles of Westeros
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Robert A. Kouba
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Slyšte mě řvát: „Zima přichází!“

Autor: laredo | 4.1.2011 | 7

Nelekejte se, prosím, nezvyklého titulku! Nejedná se v žádném případě o předpověď počasí nějakého rozčileného meteorologa. Příznivci Martinovy ságy Píseň ohně a ledu v něm určitě rozpoznali spojení rodových hesel dvou významných (velko)rodů světa Westerosu: Lannisterů a Starků. Proč jsem tato motta spojil dohromady a nenechal každé zaznít odděleně? Hodlám se totiž pustit do recenze lannisterského i starkovského (mini)rozšíření k deskové hře Battles of Westeros a rád bych obě tato rozšíření (třebaže vyšla odděleně) mezi sebou porovnal a přiblížil vám celkový dojem, jaký na mne udělala.

Neznalce hry Battles of Westeros bych rád odkázal na její recenzi od vaskare. Ty, kteří neradi čtou dlouhé texty, zase odkazuji na Marvinovy stručné, ale výstižné popisy (těchto rozšíření). Vy ostatní, klidně pokračujte ve čtení dál. Do křupava upečenou kachničku (tj. herní komponenty) si totiž budete moci spolu s rýží (pravidly, obsahujícími spoustu nových zajímavých vlastností i mechanismů) ochutit i mírně pikantní omáčkou (tj. mou recenzí), takže celkový požitek z podávaného jídla ocení snad i gurmán.

 

Zvláštní marketingový tah nebo vstřícnost k zákazníkovi?

Časový harmonogram vydání hry Battles of Westeros i jejích rozšíření byl velmi zajímavý. Kvůli problémům se stihnutím jarního termínu (2010) bylo její vydání odloženo až na léto. To by samozřejmě nebylo nijak tragické, až na to, že ještě před vydáním samotné základní hry bylo oznámeno vydání jejího prvního rozšíření (lannisterského), což se zas tak často nestává :-).

Z toho lze snadno vyvodit, že buď autor hry Rob Kouba (je tu určitá podobnost se jménem Robba Starka :-)), nebo marketingové oddělení společnosti FFG už při tvorbě základní hry prosadil(o) rozdělení původního herního materiálu do více částí (tj. základ plus dvě další  rozšíření, každé zaměřené výhradně na jeden z rodů).

Osobně chápu, že pokud by toto vše mělo být v jedné krabici, cena by se asi opravdu hodně vyšplhala a kupujících by bylo nepochybně méně. Nicméně raději bych viděl obě tato rozšíření vydaná v jednom s tím, že by pak mohla být navzájem daleko provázanější.

Letos v září vyšlo lannisterské rozšíření Strážci Západu (Wardens of the West) a v listopadu starkovské rozšíření Strážci Severu (Wardens of the North). Obsahově (tj. komponentově) jsou téměř identická, takže až na pár výjimek se liší pouze rodovou příslušností. Cenově vás každé rozšíření přijde na necelých 650 Kč. Jelikož jsem byl nedočkavý a obě hry si koupil hned po jejich vydání, přišli mě Lannisteři dokonce až na 850 Kč, což byla dřívější normální cena. No, řekněte, nedali byste těm zbohatlíkům z Casterlyovy skály korunu ?:-).

 

Jednotné menu (pro oba urozené pány z rodu Lannisterů i Starků)

Každé rozšíření obsahuje 3 nové typy jednotek (tj. cca 30 figurek spolu s jejich podstavečky), 3 nové velitele (spolu s pěticí vůdcovských karet pro každého z nich), 6 karet pro tzv. Skirmish variantu hry, 3 nové scénáře, příručku pravidel plus pár dalších drobností (jako terénní překryvy, praporky, držáky na praporky, apod.).

Nyní se podíváme podrobněji na jednotlivé chody tohoto menu (tj. typy komponent), podrobněji si je popíšeme a nakonec je mezi sebou porovnáme.

 

Aperitiv: Gambit karty

Jakým lepším gambitem zahájit naše menu, ne-li novými gambit kartami? Tyto karty se používají jako nová, dynamická náhrada dřívějšího žetonu tzv. momenta. Žeton momenta patřil v základní hře během celého scénáře vždy jen jedné straně a sloužil víceméně jen pro určení prvního hráče v aktuálním kole v případě, že oběma hráčům zůstal z předchozího kola stejný počet vládních žetonů na jejich command boardech.

Nyní se situace mění a mám za to, že rozhodně k lepšímu. Každý rod má nyní k dispozici 4 různé gambit karty (v každém rozšíření najdete dvě starkovské a dvě lannisterské gambit karty). Pokud chtějí oba hráči hrát s touto variantou, každý si před začátkem hry jednu z těchto (svých) karet vybere a může ji během hry používat. Je důležité si však rozmyslet, která gambit karta vám v daném scénáři asi nejlépe prospěje.

Gambit karta má dva stavy, buď je aktivní – tzn. že její majitel má momentálně momentum a při vhodné příležitosti se může tohoto momenta vzdát a předat ho soupeři (jehož gambit karta je otočená lícem dolů a tedy pasívní), výměnou za nějaký efekt, který je na gambit kartě popsán. Po provedení tohoto efektu hráč svou gambit kartu otočí lícem dolů a nyní otočí svou gambit kartu lícem nahoru jeho soupeř (který tímto získává momentum).

 

Předkrm: Nové jednotky

Lannisterské jednotky

  • Braxovi pikenýři mohou měnit svoji formaci mezi ježkem (hedgehog) a čtvercem (square). Používání formací je nová vlastnost a formace jsou vždy jen dvě. Druh aktuální formace se pozná pouze z patřičné strany karty této jednotky, nikoliv z uspořádání figurek dané jednotky na hexu. Každá z obou formací má své plusy i mínusy a každá je vhodná pro jinou situaci. Změnu formace lze provést pouze v Regroup fázi. Je tedy třeba opravdu zvažovat dopředu, kterou formaci budete v příštím kole potřebovat více. Pikenýři mají navíc díky své dlouhé zbrani výhodu při boji s nepřátelskou jízdou.
  • Kušníci rodu Clegane sice vypadají na první pohled zajímavě, neboť si mohou pomocí odložení (discard) žetonu rozkazu patřičné barvy navolit hodnotu svého útoku. Ale na druhou stranu, pokud vám během Marshalling fáze přijdou převážně žetony se symbolem pěsti (valor) či vlajky (flag), jste namydlení a vůbec s nimi nezaútočíte. Nemají dokonce ani vlastnost off-balance a před útokem se vůbec nemůžou pohnout. Když uvážíte, že abyste dosáhli stejného efektu jako obyčejná zelená jednotka lučištníků, musíte odhodit zelený žeton rozkazu, nesmíte se pohnout  a navíc máte kratší dostřel, vyznívá to pro ně velmi nepříznivě.
  • Milice Západu je typem nemotivované kvantitativní jednotky (tj. taková, co vás sice může umlátit čepicemi, ale stačí na ni trochu víc přitvrdit a rozuteče se na všechny strany). Tato jednotka obsahuje 6 figurek, ale nemůžete ji zotavovat během Command fáze. Navíc může část jejích figurek dezertovat, pokud začne lannisterská morálka povážlivě klesat. Jelikož byla tato jednotka použita jen v jednom scénáři, a to ještě v zelené variantě a v počtu dvou jednotek, osvědčila se víceméně jen jako kannonenfutter (tj. potrava pro děla).

Nové lannisterské jednotky mi přijdou poměrně ošizené. S výjimkou Braxových pikenýrů, kteří si ve scénářích vždy vedli velmi dobře, mi přijdou jak kušníci rodu Clegane, tak i milice Západu (nikoliv Lidové milice (Východu):-)), jako hodně chudí příbuzní :-).

 

Jednotky Starků

  • Těžká jízda rodu Umberů může podobně jako Braxovi pikenýři měnit svou formaci – tentokrát volí mezi klínem (wedge) a řadou (line) – což má mimo jiné vliv i na hodnotu jejich vlastnosti pronásledování (pursue). Těžká jízda si najde uplatnění vždy, nejlépe k prorážení sevřených šiků těžké lanisterské pěchoty, kterážto se všeobecně proráží velmi obtížně.
  • Štítonošky z Medvědího ostrova bojují ostnatými palcáty a štíty. Tyto středověké amazonky mají jednu novou zajímavou vlastnost Defender (Obránce). Ta jim umožňuje zřeknout se útoku a místo toho si vylepšit své obranné vlastnosti. Blíže o tom ještě dále. Proti silnějším soupeřům je ale vhodnější je používat defenzívně (tj. využívat jejich vlastnosti Defender) než ofenzívně.
  • Manderlyho bojovníci s trojzubci. Vedle amazonek tu teď máme i středověké gladiátory, kteří díky své exotické zbrani mají nejen výhodu při boji proti jízdě, ale mohou se za jistou cenu vyhnout zásahům, které by normálně utržili. Za tuto schopnost musí zaplatit žetony rozkazů té barvy, jakou má útočící jednotka, a to v poměru 1:1. Jelikož ale figurovali jen v jednom scénáři a moc se v něm ke slovu nedostali, nemohu příliš posoudit jejich skutečnou efektivitu v boji. Ale rozhodně mi přijdou zajímaví.

Starkovské přírůstky (jednotek) mi přijdou ve srovnání s novými lannisterskými jednotkami o poznání lepší. Že by snad nové jednotky obou rodů navrhoval pro-starkovský jedinec?

 

Pokud bych měl ohodnotit nové jednotky, tak mi vychází následující klasifikace:

  1. výborné jednotky – Braxovi pikenýři a umberská těžká jízda
  2. zajímavé, nadprůměrné  jednotky – Manderlyho bojovníci s trojzubci a  štítonošky z Medvědího ostrova
  3. podprůměrné jednotky – Milice Západu a kušníci rodu Clegane

Obě frakce mají jednu jednotku, která dokáže měnit formaci (Braxovi pikenýři a umberská těžká jízda) a také jednu jednotku s tzv. dlouhou zbraní (polearm), poskytující výhodu při boji s nepřátelskou jízdou (opět Braxovi pikenýři a Manderlyho bojovníci s trojzubci). Čili snaha o vzájemnou vyváženost obou rodů tu rozhodně vidět je.

 

Polévka: Noví velitelé (a jejich vůdcovské karty) 

Noví velitelé Starků

  • Kastelán Zimohradu ser Rodrik Cassel, věrný služebník Starků, který je vyobrazen i na předním víku krabice starkovského rozšíření. Má vlastnost Defender a jeho karty se buď týkají používání Defend žetonů, nebo zvyšování obranných schopností jednotek.
  • Ser Galbart Glover, pán Pahorku v Hlubokém lese. Jeho schopnosti i karty se točí kolem manipulace s žetony velení na kartách velitelů, což mi přijde opravdu velmi zajímavé a originální.
  • Smalljon Umber, bratr Greatjona Umbera. Další pořádný seveřan, který je na koni ještě o kousek větší. Má podobnou zotavovací schopnost pro jednotky jízdy jako Rickard Karstark, ale navíc dokáže i léčit (tj doplňovat figurky do jednotek).

 

Noví velitelé Lannisterů

  • Skřet Tyrion Lannister, který si své tělesné nedostatky kompenzuje mazaností (nejen) na bojišti. Na bojišti dokáže utéct hrobníkovi z lopaty a dokáže také do jisté míry ovlivňovat akce soupeře na bojišti (deaktivace nepřátelských jednotek či manipulace s žetony rozkazů).
  • Ohař Sandor Clegane, bratr Gregora Clegana, a svého času pracující jako tělesná stráž prince Joffreyho Baratheona (či Lannistera, jak chcete). Ohař k sobě dokáže, coby nemilosrdný protivník, připoutat nepřátelskou jednotku natolik, že tato se od něj nemůže normálně odpoutat (disengage). Jeho karty např. využívají klesající morálku nepřítele k následné (pomalé) decimaci nepřátelských jednotek mimo dosah velitele.
  • Ser Daven Lannister, syn bratrance Tywina Lannistera, který ho považuje za opravdového Strážce Západu. Je to válečník, jak má být. Dokáže pronásledovat nepřátelské jednotky podobně jako jízda (tj. má vlastnost Pursue) a při likvidaci spřátelené sousedící jednotky nastoupí na její místo a provede za ni revanš. Jeho karty ještě dále vylepšují vlastnost Postup (Advance).

 

Hlavní chod: Nové scénáře

Jak už jste asi pochopili, jelikož obě rozšíření vyšla odděleně, nepočítá se ve scénářích z (pozdějšího) starkovského rozšíření s novými lannisterskými jednotkami, a pochopitelně ani naopak. To je docela škoda, ale co naplat, musíme to brát tak, jak to je.

Nyní uvedu seznam i krátký popis průběhu hry těchto 6 nových scénářů.

 

Scénáře z lannisterského rozšíření

Průběh scénářů bude komentován z pozice lannisterského (polního) kuchaře, pozorujícího průběh bojů z bezpečí proviantního zásobovacího vozu v týle armády.

  1. scénář Útěk z Řekotočí

    Obecný popis:

    Opravdu didakticky velmi dobře provedený scénář, vhodný na seznámení s Braxovými pikenýry v akci. Pikenýři stojí v ideální pozici u brodů řeky. Na druhém břehu jsou nahečmané jednotky Starků, přičemž jich je tolik, že nemohou téměř vůbec manévrovat. K brodům má nejblíže Starkovská jízda. Cílem scénáře je ovládat co nejvíce vítězných hexů (celkem 5) a přitom neztratit více jednotek než soupeř a táke si zachovat co nejlepší morálku.

    Kuchařův komentář:

    Ser Daven Lannister zahájil bitvu velmi odvážně. Použil své pikenýry na obsazení obou brodů a doufal, že zadrží starkovskou jízdu (a potažmo i téměř celou jejich armádu) co nejdéle na druhém břehu řeky, přes kterou se jinak nemohla dostat.Jednotky sera Gregora Clegana mezitím obsadily 3 z 5 důležitých strategických míst.

    Bohužel ovládnutí brodů našimi pikenýry mělo jen krátké trvání. Elitní starkovská jízda brzy prorazila řady našich pikenýrů a další starkovské jednotky je rychle následovaly. Ser Daven spolu se serem Gregorem vytvořili stěnu ze svých jednotek, aby zabránila Starkům dostat se k nejvzdálenějším důležitým strategickým pozicím. Bohužel se toto snažení, navzdory heroickému výkonu obou našich serů, ukázalo jako nedostatečné.

    Boj přežily (z našich jednotek) jen vlastní jednotky sera Gregora a sera Davena. Mladý vlk  (Rob Stark) nám spolu s lordem Karstarkem udělili další lekci. Alespoň že katapulty z Řekotočí měly dnes špatnou mušku (či opilou obsluhu), neboť z celkových čtyř výstřelů zasáhly jen jednou. A také bohudíky, že Krvaví drancíři sera Gregora zůstali na Harrenově, jinak by mě byli určitě uvařili zaživa. Ser Gregor je velmi vznětlivý muž a nejhorší věc, jaká ho může potkat, je  porážka na bitevním poli.

  2. scénář Nezvaní hosté

    Obecný popis:

    Obě strany mají k dispozici 3 velitele. Cílem je ovládat 3 z 5 vítězných hexů. Dva vítězné hexy jsou vždy umístěny v týle každé ze stran. Pátý vítězný hex se nachází uprostřed bojiště. Dva vítězné hexy představují brody přes řeku.

    Kuchařův komentář:

    Ser Kevan Lannister spolu s jednotkou kopiníků a několika jednotkami Cleganových kušníků držel levé křídlo, kde se nacházela jakási důležitá budova.  Kupodivu do bojů příliš nezasáhl, neboť kušníkům praskaly tětivy a boj se soustředil hlavně na střed bojiště a řeku. Ser Kevan ale udržel onu důležitou budovu pod kontrolou Lannisterů až do konce bitvy, což mu budiž přičteno k dobru. Ser Daven Lannister měl s jednotkami Braxových pikenýrů a několika jednotkami těžké pěchoty na starosti střed bojiště. Tyrion Lannister, mladší syn lorda Tywina, měl spolu s několika jízdními jednotkami těch svých divochů z Měsíčních hor na starosti pravé křídlo. Jeden z významných brodů přes řeku se nacházel u Tyrionovy výchozí pozice. Druhý významný brod byl mnohem dál na severu, kde ho střežila starkovská jízda lorda Karstarka.

    Tyrion vsadil  na risk a spolu s větší částí svých jednotek divochů vyrazil na sever obsadit brod, místo aby hlídal ten lannisterský. Do brodu ale nevjel, neboť se oprávněně obával snížení svých manévrovacích schopností a rizika silnějšího nepřátelského protiútoku. Ser Daven spolu se zbývajícími jednotkami Tyrionovy jízdy pomalu postupoval směrem k nepříteli (k severu), a zahradil mu tak přístup k lannisterskému brodu.

    Tyrion nakonec nevydržel vyčkávání v blízkosti brodu a vjel do něj, neboť jízda lorda Karstarka se zachovala stejně jako on a vyčkávala, až do brodu vjede jako první Tyrion. Netrpělivost se ale Tyrionovi ukázala jako osudná. Drtivá část jeho jednotek byla zničena starkovskou jízdou a sám Tyrion unikl jen o vlásek. Starkovský brod tedy i nadále zůstal v rukou Starků.

    Bitva kulminovala střetem o významné návrší, nacházející se zhruba uprostřed bojiště. Osamocený Tyrion zde opět prokázal své unikové schopnosti (až toho skrčka málem definitivně zabili) a způsoboval horké chvíle seveřanské jízdě, která měla na starosti ochranu starkovského brodu a ještě dalšího důležitého místa nedaleko blízkého lesa.

    Ovoce vítězství nakonec přinesla nejen kombinace schopností sera Davena a Tyriona Lannistera, ale především hrdinské úsilí sera Davena, který až do konce bitvy, nakonec úplně sám, uhájil návrší uprostřed bojiště, a tak nám zajistil vítězství, neboť jak brod, tak i budova v našem týle, zůstaly i nadále pod naší kontrolou.

  3. scénář Panna a lev

    Obecný popis:

    Tématicky je tento scénář velmi podobný předchozímu. Jeho cílem je mít na konci scénáře pod kontrolou co nejvíce vítězných hexů (z celkových 3) a zároveň si udržet co nejlepší stav morálky (potažmo co nejmenší ztráty jednotek).

    Kuchařův komentář:

    V této bitvě hájili čest rodu Lannisterů Sandor Clegane, zvaný Ohař, bratr nechvalně proslulého sera Gregora Clegana, a ser Addam Marbrand. Třetinu našil sil tvořily střelecké jednotky (lučištnici i kušníci) rozmístěné na kopcích v týle. Také několik narychlo shromážděných jednotek, představujících jakousi milici Západu, rozšířilo naše řady. V našem týle, za pozicemi našich střeleckých jednotek, se nacházely dva důležité objekty, zatímco ten, který jsme chtěli dobýt, se nacházel v týle našeho soupeře. Starkové měli k dispozici mnohem větší množství jízdy než my, doplněné o jednotky kopiníků a také ty své psovody.

    Ser Addam spolu s pikenýry a milicí odvážně vyrazil vpřed a vytvořil ze svých jednotek zeď s úmyslem přilákat  k sobě jednotky protivníka. Ohař se zpočátku držel zpátky, dohlížel na střelecké jednotky a chránil přístup k jednomu důležitému objektu v našem týle. Bohužel jednotky Mladého vlka i lorda Karstarka manévrovaly velmi mazaně a téměř neustále se držely mimo dostřel našich lučištníků a kušníků. Navíc kušníci se ukázali jako velmi těžkopádní – pomalu nabíjeli, a když už nabili a vystřelili, tak se netrefili. Kéž by si je vzali Jiní!

    Poté, co jízda i kopiníci Starků rozbili jak řady milice (čemuž se ale vůbec nikdo nedivil), tak i řady pikenýrů a zajali i sera Addama, dokázala jejich jízda dobýt jeden z našich důležitých objektů. Třebaže se Ohař snažil, co mohl, nedokázal nápor nepřátel zastavit. Naše ztráty dosáhly mnohem větších hodnot než ty starkovské a blížící se prohru by mohli odvrátit tak možná draci, ale ty už hodně dlouho nikdo neviděl. Jen bych vám nepřál zažít Ohařovu náladu po prohrané bitvě. Myslel jsem, že nás všechny zakousne!

 

Kvalitativně hodnotím scénáře z lannisterském rozšíření za velmi dobré (rozumně vyvážené) a třebaže je vyhrál Stark se skórem 2:1, chyby byly z větší části způsobené nesprávnou taktikou na straně Lannistera a z menší části  úsměvem štěstěny ve prospěch Starka. Lev už se těší na brzký revanš se zlovlkem!.

 

Scénáře ze starkovského rozšíření

Průběh scénářů bude komentován z pozice starkovského kočího, pozorujícího průběh bojů z bezpečí proviantního zásobovacího vozu v týle armády:

  1. scénář Cena na Solidní tržnici (název městečka)

    Obecný popis:

    Cílem scénáře je ovládat většinu z 5 vítězných hexů. 3 vítězné hexy kontrolují na začátku hry Starkové, zbylé 2 vítězné hexy ovládají Lannisteři.

    Komentář kočího:

    Ser Galbart Glover (spolu s lučištníky a jízdou) bránil návrší v severozápadní části bojiště a ser Greatjon Umber (s kopiníky a lučištníky) měl na starosti obranu městečka Fairmarket a blízkého brodu. Oba měli ve svých řadách ženy v brnění. To jsem teda fakt ještě nikde neviděl, ani o tom neslyšel. Nemám teď na mysli Maege Mormontovou a její dceru Dacey. To jsou spíš medvědice v ženském těle než  normální ženské. Ty válečnice, o kterých mluvím, byly vyzbrojené ostnatými palcáty a štíty, a bylo vidět, že své práci rozumí.

    Nepřítel obsadil se svou těžkou pěchotou brody v jižní části bojiště. Jeho jízda a kopinicí pak vyrazili směrem k severozápadu, k návrší, které bránil ser Galbart. Ser Greatjon dokázal se svými nepočetnými silami uhájit jak městečko, tak i blízký brod přes řeku. Ser Galbart se ocitl v daleko horší situaci, neboť lannisterský nápor se soustředil výhradně na jeho pozice, za podpory lannisterských lučištníků z druhého břehu nedaleké řeky. Třebaže ser Galbart přišel asi o dvě třetiny svých jednotek, nakonec se mu podařilo návrší uhájit, a tím i vyhrát tuto bitvu.

  2. Scénář U Klečícího muže (název hospody)

    Obecný popis:

    Lannisterové mají za úkol buď alespoň po 3 kola ovládat budovu hospody (tříhexová budova), nebo dokázat uniknout se dvěma svými jednotkami přes pozice v týlu Starků. Starkové jim naopak musí v obojím zabránit.

    Komentář kočího:

    Naše síly byly rozděleny na 3 části. Maege Mormontová se svými štítonoškami hlídala jednu únikovou cestu, vedoucí k lannisterským posilám, zatímco ser Greatjon Umber obsadil s lučištníky zalesněné kopce, poblíž druhé únikové cesty. Jeho bratr, ser Smalljon se se svou jízdou nacházel nedaleko brodu řeky, na jejímž druhém břehu se formovala početná lannisterská jízda. Gregor Clegane obsadil se svými jednotkami těžké pěchoty jakousi hospodu zvanou „U klečícího muže“, kterou měly naše jednotky dobýt.

    Ser Smalljon začal odvážně a obsadil dva nedaleké brody, aby zadržel jezdecké jednotky lorda Tywina, což se mu opravdu podařilo. Smalljonův bratr mezitím přeskupil své lučištníky tak, aby měli z lesů výhled na co největší část bojiště. Maege vyrazila se svými štítonoškami směrem k hospodě.

    Ser Smalljon sice drtil Tywinovu jízdu na brodech, ale část lannisterské jízdy pod vedením sera Kevana Lannistera překročila tuto řeku přes jiný brod a posílila Horovu obranu hospody. Když ale ser Smalljon viděl, jak Hora se serem Kevanem zatápí Maegeiným bojovnicím, nechal lorda Tywina být a vyrazil jim na pomoc. Bohužel lannisterská obrana hospody se ukázala  velmi tuhá a rozhodná. Dokonce ani umberská těžká jízda ji nedokázala prorazit.

    Útěchou nám byl alespoň fakt, že se žádné lannisterské jednotce nepodařilo proklouznout našimi řadami. Lannisteři sice vyhráli, ale my jsme jim tu pořádnou vopici v hospodě (druhý de ráno) ze srdce přáli.

  3. scénář Křižovatky

     Obecný popis:

    V tomto scénáři bylo hlavním cílem udržet si nižší ztráty a lepší morálku než nepřítel, neboť počet ovládaných vítězných hexů je už od začátku stejný pro oba rody.

    Komentář kočího:

    Tak na tuhle bitvu vzpomínám opravdu velmi nerad. Ani ve snu by mne nenapadlo, že naše síly pod vedením Mladého vlka utrpí takový nářez. Ale hezky po pořádku.

    Naše síly byly rozděleny na tři části. Mladý vlk velel na levém křídle umberské těžké jízdě a kopiníkům. Ser Galbart měl na starosti střed s lučištníky a psovody, zatímco ser Rodrik Cassel s mormontskými štítonoškami a Manderlyho bojovníky s jakýmisi prodlouženými vidlemi, bránil vesničku u rozcestí. Lannisteři byli částečně rozmístěni za řekou v jižní části bojiště. Část jejich lučištníků byla skrytá v bažinách, ale většina jejich těžké pěchoty a kopiníků byla za řekou (blíže k nám) nebo na cestě vedoucí k vesničce, kterou chránil ser Rodrik.

    Odvážný gambit prudkého náporu umberské těžké jízdy, za účelem izolace části nepřátelské jízdy za řekou, se roztříštil o elitní lannisterské těžkooděnce střežící jeden z brodů. Brzký lannisterský protiútok podpořený jejich těžkou jízdy nás připravil o veškerou jízdu.

    To nejhorší ale teprve mělo přijít. Do akce se vložil lord Tywin a během pár okamžiků uvedl do pohybu polovinu lannisterské armády. Spolu se svým bratrem Kevanem se posunuli po cestě přes řeku a bažiny směrem do střední části bojiště.

    Mladý vlk se připojil ke slabším jednotkám sera Galbarta, nacházejících se uprostřed bojiště, a společně tak bránili Lannisterům v cestě k našemu druhému důležitému strategickému místu. Ser Rodrik mezitím opatrně postupoval se svými jednotkami po cestě dolů vstříc lannisterské armádě.

    Třebaže elitní těžkooděnci a kopinicí Lannisterů zůstali chránit brody, zbytek lannisterské armády pod spojeným velením lorda Tywina, jeho bratra Kevana a sera Addama Marbranda nám uštědřoval jeden úder za druhým. Naše síly těžce krvácely, zatímco Lannisterům jako by se smrt vyhýbala.

    Na sklonku dne se ale stalo něco, co jsem ještě v armádě Mladého vlka nikdy nezažil. Až na pár nejbližších jednotek se ostatní starkovské jednotky hromadně rozutekly po okolí. Mladý vlk byl obklíčen, zajat, ale koleno před Lannisterem neohnul. Takový je to Stark! Jsem na něj hrdý, jako by to byl můj vlastní syn!

 

Kvalitativně hodnotím scénáře ze starkovského rozšíření jako nevyvážené. S výjimkou toho prvního, který rozhodně vyvážený je, mi zbývající dva přijdou jako silně pro-lannisterské.

U druhého scénáře bych navrhoval změnit lannisterské podmínky pro vítězství na dosažení obou podmínek zároveň, nikoliv jen jedné. Protože, pokud se Lannisteři v hospodě opevní, tak je z ní těžko někdo vypudí.

U třetího scénáře mi přijdou lannisterské síly silně naddimenzované – dvě červené jednotky těžké pěchoty, pět jednotek jízdy oproti polovičnímu množství jízdy u Starků, ale především zákeřné schopnosti lorda Tywina (na jeho velitelské kartě i jeho vůdcovských kartách). Ten nemá v těchto (starkovských) scénářích co pohledávat! Vždyť ani Ned Stark se tu neochomýtl.

Třebaže Stark prohrál toto trio scénářů se skórem 1:2, přesto se jednalo o zajímavé scénáře. Příště už si Mladý vlk a jeho velitelé určitě dají větší pozor na záludnost lorda Tywina a na odolné řady lannisterské těžké pěchoty.

 

Celková bilance scénářů

Takže suma sumárum, scénáře z lannisterského rozšíření mi přijdou rozhodně o něco lépe navržené než ty starkovské. Nicméně je faktem, že ne vždy se podaří hned napoprvé poznat, jaké chování povede v daném scénáři ke zdárnému cíli. Navíc štěstěna u hodů kostkami i u tažení karet bývá často vrtkavá.

 

Dezert: Katapulty a  žetony obrany 

Katapulty

 Katapulty najdete v lannisterském rozšíření, a to v podobě čtvercových žetonů trojí barvy – červené, modré a zelené – podobně jako u jednotek. Katapulty fungují jako dalekonosné dělostřelectvo nebo spíš kamenostřelectvo s tím faktem, že katapulty s delším dostřelem zasáhnou méně často a naopak. Víceméně to odpovídá pravděpodobnosti hození štítu patřičné barvy na herní osmistěnné kostce. K určení míry poškození se používají žetony zásahu katapultů ze základní hry.

Katapult může být buď nabitý (a tedy připravený vystřelit), nebo vybitý (tj. obsluha ho musí opět naplnit municí), přičemž jeho aktuální stav je zachycen patřičnou stranou žetonu katapultu. Nabíjení trvá jedno kolo a střelba také jedno kolo, takže vlastně můžete střílet jednou za dvě kola.

Žetony obrany (Defend tokens)

Tuto specialitku najdete ve starkovském rozšíření. Souvisí totiž s jednotkami se schopností Defender nebo s kartami, které tyto žetony dokáží vašim jednotkám nadělit.

Jednotka s vlastností Defender se může zříci svého útoku a místo něj získat žeton obrany. Taktéž může tento žeton získat po provedení schopnosti Postup (Advance) (týká se zatím jen štítonošek z Medvědího ostrova). Rovněž některé vůdcovské karty Rodrika Cassela občas přihrají vašim jednotkám nějaké žetony obrany.

Co ale takový žeton obrany umí? Do svého odebrání garantuje dané jednotce vlastnosti stalwart a heavy armor. Navíc ho lze odložit výměnou za provedení vlastního protiútoku zároveň se soupeřovým útokem. Tyto žetony se odebírají ze hry, pokud dané jednotce rozkážete (order), je-li daná jednotka zabita, nebo automaticky na konci kola.

 

Slovo před závěrečným hodnocením

Doufám, že jsem všechny hráče byť i jen základní hry Battles of Westeros, či hráče Battlelore (ze které tato hra vydatně čerpá), ale i příznivce literární předlohy světa Westerosu dostatečně navnadil na koupi této hry resp. i těchto dvou jejích rozšíření. Vedle karetní hry A Game of Thrones (která poněkud leze do peněz) a stejnojmenné deskové hry (ke které ale potřebujete mnohem víc hráčů než dva) mi tato přijde jako velmi vhodná varianta. Třebaže se v ní zatím kočkují jen Lannisteři se Starky.

Já koupě obou těchto rozšíření rozhodně nelituji, třebaže jsem vlastně kupoval jen Lannistery. Starky mi nadělil Ježíšek pod stromeček. Inu starkovské motto Zima přichází i teď pořád platí. A kdy víc, než právě o vánocích :-)?

FFG už avizuje další rozšíření k této hře, které bude mít stejnou podobu jako ta dvě dosavadní. Bohužel se ale nebude jednat o žádný nový rod, jen o Tullyjovce z Řekotočí, kteří by měli fungovat jako neutrální jednotky. Pokud ale FFG hodlá takto rozpitvávat jen střety mezi Starky a Lannistery, asi by měla tato hra změnit svůj název z Battles of Westeros na Battles between Starks and Lannisters.

A snad i proto několik nadšených (zatrolených) hráčů této hry dalo hlavy dohromady a svépomocí spolu vytváří greyjojskou frakci se vším všudy (jednotkami, veliteli, kartami i scénáři). To neberte jako reklamu, ale jako projev kreativity a nespokojenosti s přístupem FFG. Mile rádi mezi sebou přivítáme další pomocníky a oceníme jakékoliv vhodné podněty a nápady  týkající se klidně i nějakého jiného rodu či frakce.

 

Hodnocení jednotlivých rozšíření

Z výše uvedeného hodnocení jednotlivých komponent mi jako lépe provedené vychází starkovské rozšíření, které má lepší jednotky i lepší gambit karty. Naproti tomu lannisterské rozšíření má zase lepší, vyváženější scénáře. S veliteli a jejich vůdcovskými kartami je to asi na stejno.

Přesto jsem ale toho názoru, že je vhodné buď koupit obě dvě tato rozšíření, nebo nekupovat žádné (a vystačit si jen ze základem). Pokud si koupíte jen jedno, pořád budete pošilhávat po tom druhém, abyste si i u toho chybějícího rodu doplnili velitele i jednotky na stejný počet.

 

+ dva samostatné produkty, ale obsahově naprosto stejné

- figurky nedrží v podstavečkách (přilepení nutné)

 

Hodnocení obou rozšíření jako celku

+ další obohacení základní hry (jednotky, velitelé, scénáře)
+ pěkně provedené komponenty (až na ohnutá kopí a píky u figurek)
+ pro příznivce ságy Píseň ohně a ledu další příležitost, jak si osahat bitvy ve světě Westerosu (vedle karetní a deskové hry A game of thrones)
+ dobrá znovuhratelnost scénářů

- nutnost kupovat dvě samostatná rozšíření
- poměr cena/výkon vůči základní hře
- některé scénáře jsou nevyvážené
- (vzájemná) neprovázanost rozšíření
- pořád jde jen o boje mezi Lannistery a Starky

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Skvělé
Tleskám a asi tě někdy v noci přijdu zavraždit, protože jsi mě teď tak navnadil... ;).

4.1.2011 20:55:09

Dobrá recenze
Parádní recenze. Taky jsi mě nalomil... Nevyvážené scénáře nejsou jen v rozšířeních. V základu je člověk najde taky.

6.1.2011 19:01:03

oprava rodinných vztahů...
Small Jon Umber je synem Great Jona Umbera, nikoliv jeho bratrem.

16.2.2011 10:38:31

Máš tam chybku u kušiníků:-)
Oni mají vlastnost "mířená střelba" a tu můžou použít místo svého normálního útoku a to jen, když se nepohnou. To je myslím celkem logické. Na druhou stranu asi nikdo nepoužije tuto vlastnost se žetonem horším a nebo stejným jako je úroveň jednotky. V tomto případě prostě zaútočíš normálně.
Další výhodou této jednotky je to, že nemají vlastnost "off balance", a proto i při střelbě po pohybu, útočí plným počtem kostek. Je to opět logické, protože kuše je při pohybu stabilnější než luk.
Jejich nevýhodou je menší dostřel, než mají lučištníci (1-3 proti 1-4). Je to opět z hlediska zbraní správně a někdy je to pěkně otravné.
Figurka je pěkná, ale původní (testovací figurka) byla hezčí.

Dle mého názoru se jedná o zajímavou jednotku a její vlastnosti jsou pěkně udělané vzheldem k historické předloze. V boji umí být velice účinná a právě včera jsme s ní zastavil útok těžké jízdy:-)

7.3.2011 19:34:58

to Marvin...
Díky za upozornění ohledně kušníků. Fakt je v pravidlech napsáno, že ten "aimed shot" je jejich další možností útoku, nikoliv standardní (jediná), jak jsem si myslel :-). Takže teď u mě opět trochu stoupli v ceně.

11.3.2011 07:09:27

Vyplatí se
koupit tohle nebo Baratheony. Obě tato rozšíření vyjdou asi o 400 Kč levněji, ale nemají takový obsah. Jaký je váš názor, co by jste koupili vy?
PS. Parádní recenze :)

31.8.2015 15:05:38

Vybíráme z Bazaru

My Monopoly (vytvořte si vlastní hru)
My Monopoly (vytvořte si vlastní hru)
Akt. cena: 280 Kč
Končí za: 8 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas