Arkham Horror: The Card Game

xxxxxxxxxo hodnoceno 180x (Seznam vlastníků)

Arkham Horror: The Card Game - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Horror, Současnost
Herní kategorie: karetní hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

V jakém počtu hru hrajete?

V jakém počtu hru hrajete a ideálně proč? 

27.3.2024 20:19:35

Pro mě je AH, ale obecně i všechny coop karetní LCG čisté dvojkovky. Důvody pro AH jsou následující :

1. AH není jen karetka, ale jde o hybrid deskovky a RPGčka to celé řízené a reprezentované kartami. Což je velmi v pohodě, feeling ze hry dvou hráčů je adekvátní a všechny tři aspekty jsou vyvážené. V okamžiku, kdy hru hraje více lidí je protížená RPG složka. Všechno trvá déle a scénář, který normálně hrajete max hodinu a půl najednou trvá celý večer. Ze hry se stává regulérní RPG, kterému ale chybí DM a je natvrdo předepsané na kartičkách. Skript který je pro dva hráče nezbytný (protože RPG ve dvou je nehygienické a sólo úplná zvrácenost) tady najednou začíná blokovat a svazovat. Nechci RPG na kolejích. Párkrát jsem si říkal, že zahodit ty karty a scénář... Každopádně ve čtyřech lidech se už dá hrát mnoho plnohodnotnějších her a ze hry se touto optikou stává pouhé šidítko.  

2. Čistě mechanický pohled. Hra sice umožňuje více různých povolání, ale engine je postavený na čtyřech statech. Typická neobskurní situace je, že každá postava je buď vyvážená, nebo vyniká ve dvou z nich na úkor druhé dvojice. Při volbě dvou postav tak máte pokryté všechny čtyři mechanismy, které vás ve hře posouvají dopředu (ano, uznávám, to jak toho dosáhnete se liší, čili možný bod pro protipohled). Z toho mi logicky plyne, že pokud máte postav více, děláte ve hře nutně více téhož. Tohle nejspíš nechci.  

3. Předskriptovaná hra toho před vámi na více zahrání mnoho neukryje a nemá se vám jak ubránit. Jediná možnost je obtížnost, kterou v případě použití více různých decků můžete snížit a zvýšit tak pravděpodobnost, že někdo zahraje tu správnou kartu přesně padnoucí ke konkrétní situaci. Decky nemusí být až tolik odladěné, což může někoho připravit o část zážitku. Přece jen je to i ze třetiny karetka a deck by se měl konstruovat. Proč jinak během hry expovat?

4. True solo (čti speedrun) funguje jen zdánlivě. Ano, můžete hrát. Ale v jako kvalitě? To že je to výrazně těžší a některé scénáře v něm je obtížné (jednotky i nemožné) dokončit je jen malá část problému. Horší je, že se tím odsoudíte jen ke stavbě velmi specifických decků a použití malé skupinky vytuněných investigatorů a pár nejefektivnějších karet (které když pak přitáhnete do hry více hráčů, tak vám ostatní poděkují - z Diamonda co vynáší po mulligenu mačetu v prvním tahu se mi fakt chce spolehlivě blejt, horší už je jen Gandalf jako hrdina ze ságy). Tím úplně nejhorším je nemožnost kooperace, protože ta dělba práce a ten pocit, kdy vám kámoš v lokaci commitne poslední nutnou pěstičku pro sejmutí nějakého hnusáka je k nezaplacení.

Sečteno podtrženo. Dvojkovka. V případě nouze obouručka. True solo používám jen na performance test balíků, nebo mechaniky některých scénářů. Ve > 2 mě to nebaví, protože se to táhne a lidi to brzdí a různě se v tom plácaj a mám pocit zbytečně ztraceného času. 

27.3.2024 20:20:59

@louza Jakkoliv mohu ocenit práci, kterou asi dalo takto podrobně sepsat výše uvedené, tak já myslím, že ta debata nemá moc smysl. Baví tě to jako dvojkovka, ok, jsem s tím úplně v zenu.

Já to mám jinak, což jsem prostě chtěl akorát říct vedle a chci to naopak hrát ve více hráčích z důvodů, které jsem také řekl už dvakrát. To, že pak scénář trvá déle je zřejmé, ale nám to nevadí. Podle nás ta hra škáluje dobře.

Neumím posoudit, kolik jsi sám odehrál ve vyšším počtu hráčů (my zmíněných 7 kampaní) a dovolilo nám to dělat psí kusy, které si v solu či ve dvou dovolit nelze.

Chápu rozdílnou preferenci, avšak argumentace, že pro čtyři je spousta jiných her (to je i pro dva!) je podle mne jednoduše falzum a nazvat to šidítkem je vysloveně křivda skvělé hře.

Závěr: prostě se neshodneme, nedá se nic dělat, ale není to konec světa (dokud se neprobudí Idiot God). :shrug
 

27.3.2024 20:41:52

@TomL Aspoň vidíš proč jsem do té diskuse původně nechtěl jít :-)

27.3.2024 21:11:35

Hrajeme pravidelně tři hráči a navíc jeden vypravěč, který má na starost chod hry a přidává vlastní popis prostředí a toho, co se ve hře děje. Hráči se pouze soustředí na svoje postavy a snažíme se nehrát jen karty, ale taky trochu popustit fantazii.

27.3.2024 21:18:53

@louza Nikdo tě nenutil.

Já jen nemám rád takovéto “zaručené” soudy od vyhraněných hráčů (v tomto případě takové to kategorické “prostě dvojkovka” … já na to říkám, že ne a prostě LCG, které funguje v jakémkoliv počtu, jen se k němu odlišně musí přistoupit).

Hm? 
Peace be with you.

 

27.3.2024 21:21:43 | Upraveno autorem (porovnej)

@louza Já si většinu kooperativek neumím moc představit ve vyšším počtu hráčů než ve dvou, a sólo mě nebaví… Ale zdaleka to tak nemá každý, a v těch více hráčích navíc opravdu hodně závisí na herní skupině.

28.3.2024 09:31:32

@TomL Chtěl jsem být slušný a neutnout zajímavou diskusi v zárodku. Evidentně jsem promeškal příležitost mlčet. Poučím se.

From now we are enemies. You and I.

28.3.2024 09:55:18 | Upraveno autorem (porovnej)

Ahojte, my hrame vsetky kampane stale 4. A presli sme vsetky od prvej, cez returny, solo scenare az po poslednu. Hra je uplne skvela - za mna silne odporucanie pre 4, lebo ako zaznelo … v balikoch sa daju pouzivat karty, ktore by sa inak do hry nedostali.

28.3.2024 10:00:53

Zásadně solo z jedním vyšetřovatelem.

28.3.2024 10:08:59

True sólo jsem zkoušel dvě kampaně - za mě je to sice hratelné a hru si člověk užije, ale je to prostě neustíhatelné a z celého scénáře vidíš půlku. A ještě musíš mít štěstí, že tě někde v lokaci nezaseká nějaká treachery karta nebo nepřítel. Od dvou hráčů (=vyšetřovatelů) výš myslím, že je možnost dosáhnout na lepší konec scénáře. A zároveň u většího počtu hráčů dostaneš nejucelenejší prožitek, protože máš možnost prozkoumat víc lokací. Plus dostáváš výhodu při pomáhání při testech.

28.3.2024 10:42:32

Hrajeme ve dvou a nemáme pocit, že bychom potřebovali hráče navíc. Každou kampaň hrajeme za jiného vyšetřovatele takže se snažíme hrát se všemi kartami.

28.3.2024 11:31:25

@VitekS Ty jo. To seš ranař. A jaké na to používáš investigatory? Já to zkoušel s Urshulou, což mě neskutečně baví i sólo a hodně fajn je Ashcan. Zbytek mi bez kámošů přijde takovej plochej. Ale nezkoušel jsem zdaleka vše…

28.3.2024 11:33:41

@louza: Wendy

28.3.2024 12:04:40

@VitekS  Hrál jsem za sólo Wendy Carcosu a finální scénář jsem dvakrát za sebou nedal - jde to???

28.3.2024 18:05:28

@Olney : Dal ale ani nevím jak. Prošel jsem i Circle(+ deluxe) a ten mi přišel jednoduší. Zkuste Curse/bless Wendy.

28.3.2024 20:00:30

Ahoj, závidím každému, kdo může hrát ve dvou. Já jsem osobně odsouzen k TRUE SOLO, protože obsluhovat dvě postavy už je trošku mozkovar a já si hraním chci přeci jen taky odpočinout.

Prošel jsem asi polovinu obsahu celé hry a něco vícekrát. Pro nás minoritní TRUE SOLO hráče jsou alfa a omega balíky, které umí tak nějak všechno a jsou navíc i zábavné a efektivní. Proto jsem si z Arkham DB vysosal ty potenciálně nej TRUE SOLO decky a pro komunitu (fb) udělal jednoduchej web pro inspiraci(viz. link) a nemusím mít před hraním těžkou hlavu se stavěním balíčku, pač mě to skoro vůbec nebaví. Možná založím nové téma…

Většinou hraju na EASY přesně dle pravidel nebo STANDARD a mám house rule +1 pohyb zdarma. Souhlasím s @louza, že TRUSOLO je někdy neřešitelný a osobně bych už dávno ocenil nějakou promyšlenější úpravu pravidel přímo od FFG. 

BEST TRUE SOLO DECKS:
https://arkham-lcg-solo.myportfolio.com

19.4.2024 20:20:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak jsem to v uplynulých týdnech prozkoumal. Tahle diskuse zasela semínko a zatoužil jsem býti true solerem. Některé mýty se mi přitom potvrdily, někde musím trochu ustoupit ze svých pozic. Je rozhodně pravda, že hra v true solu je jiná. Přístupem připomíná spíš karetku Pána prstenů. Potřebujete dobrý card pool, efektivní balík, dobrou znalost herních karet i scénářů a musíte hru umět dobře hrát. Největší bolístkou rozhodně je, že z herní části využijete opravdu jen zlomek karet i vyšetřovatelů a přijdete o synergii s druhým hráčem. Na druhou stranu je to hraní celkem zajímavý performance puzzle, který opravdu má své kouzlo.

Hrál jsem cykly od core do FA včetně a nakonec se mi všechny kromě Zealoty povedlo projít na standard obtížnost se všemi mými balíky true solo více či méně úspěšněji. Pokud si sedl cyklus s vyšetřovatelem, tak to bylo jak nůž máslem. A to dost s velkou rezervou. Pouze core jsem dohrál jen jednou pomocí jediné karty - Petr Janda ví které ;-) což se nedá počítat do generální pravdy. Nesouhlasím s tím, že hra je v true solu nějak výrazně těžší. Naopak mě mírně šokovalo, jak silní někteří investigátoři jsou a jak mocné kombinace i jen několika karet lze ve hře postavit. Ani v jednom cyklu (kromě coru) jsem neměl pocit, že bych nedosáhl na libovolné zakončení.  

Postavil jsem balíky kolem dobře známých firem doporučovaných na internetch : Urshula, Ashcan, Joe, Wendy a Montrey Jack. Třídně tedy hlavně žluté, ale i červené a zelené karty. Něco by se možná dalo vymyslet i s Mystiky, ale za ty mě nebaví hrát. Jediná classa co mi do true solo fakt nedává smysl je Guardian, který je úplně stejně k ničemu, jako aspekt agrese v Marvelu. Navíc jestli něco fakt nesnáším, tak je to AH degenerovaný na dungeon crawler. Seekers s evadem jsou takoví dost nařachaní borci a suverénně nejzábavnější jsou survivals. Uršula je čistokrevný speed runner a Joe podporuje svým hunchem situační hraní, což si jinak moc nemůžete dovolit. S Wendy jsem se na začátku docela dost trápil a její ovládání potřebuje asi trochu změněný stav vědomí, šlo mi to za ní zdaleka nejméně. Zato Pete je překvapivě konzistentní už od začátku. Vystavěl jsem kolem něj jeden základní deck červených karet plus lupa a foťák a pak druhý - tématický bezva smečku s malamuty a kočičinec slečny Doyle a bylo opravdu zábavný za něj hrát. Docela rozbitý mi přišel Jack, s nímž jsem musel FA v půlce resetovat do non return to verze, protože tohle už nebyla zábava. V okamžiku kdy má vyšší vzdělání a dostanete do hry Lucu a Pathfinder už není nic co by ho mohlo zastavit.

Celkově výsledný dojem docela dost super. Hraní samo o sobě je velmi rychlé a zvládnete to za půl až třičtvrtě hodinky za scénář. Celý cyklus v pohodě za dva večery. Jen se tomu chce trochu mentálně pověnovat a použít trochu mozek, na hru se připravit a ne se to snažit uplácat situačně. Jo a zkoušel jsem i hru ve třech s třetím v roli vypravěče a taky to není špatný. Minimálně jsem zjistil, že půlku textů na kartách jsem ještě nikdy nečetl :-) Asi budu muset přece jen přehodnotit mnou preferovaný dvojkový status :-) 

1.5.2024 09:25:22

Vybíráme z Bazaru

Pán prstenů: karetní hra + 1. cyklus + Khazad-dum
Pán prstenů: karetní hra + 1. cyklus + Khazad-dum
Akt. cena: 3000 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas