Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2005

Postrach Arkhamu

Autor: Eyron | 14.11.2008 | 15

Musím říct, že je to jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál a největší podíl na tom má pohlcující a hustá horrorová atmosféra Lovercraftova světa. Výborný kooperační princip, kdy není nutné, aby za "zlou" stranu hrál jeden z hráčů, hra hraje proti hráčům sama :-) Nádherné zpracování. Ale opustím superlativy a budu i kritizovat.

Pravidla jsou poněkud složitější a při prvních hrách je téměř neodložíte. Také jsou místy poněkud zavádějící, např. boj s Prastarým je popsán vyloženě špatně, proto doporučuji ihned po přečtení pravidel pročíst FAQ.

Obtížnost je velmi závislá na počtu hráčů. Při naší první hře ve dvou jsme měl pocit, že se to prostě nedá vyhrát, při druhé hře ve čtyřech se mi to zdálo úplně snadné. Pro vyrovnání obtížnosti vřele doporučuji používat některá z "house rules", jejichž překlad i s komentáři najdete na tomto webu. Pomocí nich se dá totiž snadno posunout obtížnost výš nebo níž. Také doporučuji herní variantu StormKnight, která je popsaná na konci "house rules". Výrazně přispívá k udržení napínavé atmosféry od začátku do konce. Hra je často hodně závislá na náhodě, zvlášť ve Vnějších světech mají vaše hody kostkou fatální dopady ať už v pozitivním, tak negativním směru a pár smolných hodů za sebou vám může velmi snadno pohřbít dobře propracovanou strategii. Na druhou stranu, kdo chce čelit zlu, musí mít trošku toho štestíčka, že?

Mám také drobnou připomínku k hracímu plánu, je samořejmě krásně nakreslený a zpracovaný, ale je šíleně velký! Pokud si budu chtít pořídit rozšíření Dunwich Horror či Kingsport Horror s dalšími herními plány, to abych si rovnou koupil pinpongový stůl a větší byt :-)

A na závěr: Bez angličtiny si neškrtnete. Sice jsou ke hře přiložena poměrně dobře zpracovaná česká pravidla, o dvě třídy lepší než např. u Descentu, ale karty přeložené nejsou (to je i dost nereálné vzhledem k jejich počtu) a právě na nich jsou popisy všemožných podivných událostí, se kterými se hráči v Arkhamu potkávají. Bez dobré znalosti angličtiny se to sice dá hrát, ale zážitek bude poloviční. Samozřejmě je možné, aby jen některý hráč ovládal jazyk a překládal pro ostatní, ale to hru poněkud protahuje a rozmělní.