Arkham Horror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

DD
DD - avatar

Prvni session

Tak vcera jsme dali prvni 2 hry. V obou pripadech jsme hrali ve 2 vysetrovatelich. Prvni hra po hodine 8 bran = konec. Tak jsme si rikali ze se musime vice soustredit na zavirani tech bran. Ve 2. hre jsme teda zavirali brany jak o zivot, nicmene jsme nestihali vubec nic jineho. Takze ziskavani nejakych clue tokenu na zapeceteni bran bylo dost scifi. Byli jsme radi ze jsme je stihali zavirat. Obcas doslo teda k monster-surge coz vetsinou znamenalo naplit outskirt - pripadne vyprazdnit a pridat Terror. Je pravda ze 2. hru jsme hrali tak 3 hodky, nicmene uz po 1.5 hodine bylo celkem zjevne ze to jde z kopce, protoze kdyz se nam podarilo zapecetit 2 brany tak prislo Rumor Mythos ktera nabira Clue tokeny a pri 10ti zrusi vsechna zapeceteni. Jde to ve 2 vubec uhrat ? Hrali jsme s prastarym s kterym se nebojuje proste po procitnuti konci hra.
Protoze v podstate zavreni brany jsou idealne 3 kola (dojit + 1. setkani v OW, 2. setkani v OW, presun do Arkhamu, pokus o zavreni), pripadne 2 kola pri pouziti Find Gate kouzla ktere ale vyzaduje 1 Sanity. Coz znamena otevreni dalsich 1-3 bran podle stesti. Kdyz pocitam ze obcas se zdrzime (spatnej hod v OW -> cesta do Lost in time and space tudiz jeden vysetrovatel je dalsi kolo nepouzitelnej) tak ty brany nejdou ukocirovat a to nepocitam ze nekde musim proste sehnat Clue Tokeny na jejich zapeceteni, ci nejake predmety nebo aspon se obcas troska vylecit. Je to ve 4 lepsi (kazdy budeme hrat 2 vysetrovatele)??

Jeste mam jeden dotaz. Postava Profesora (mam pocit ze je to on) ma vlastnost potlacit Sanity loss o 1 az na 0. Muze to delat i u kouzel, nebo proste za kouzlo musi zaplatit Sanity cost v plne vysi jak pisou na karte?
11.1.2010 17:25:29

DD

Taktika
Jakou vlastne hrajete taktiku? Vyplati se nechat se posvetit?
Pripadne zavirate brany az je muzete zapecetit a doufate ze to pak stihnete pozavirat?

11.1.2010 17:31:11

počet hráčů
Opravdu to zkuste tak, že každý budete hrát za dva vyšetřovatele a uvidíte tu změnu. A můžeš začít vymýšlet taktiky :)

11.1.2010 17:45:32

to DD
Vůbec se nedivím, že ve dvou nestíháte zavírat brány, protože to je podle mě opravdu nadlidský úkol. Ve 2 investigátorech se spíše hraje na to, že si snažíte co nejvíce nabušit postavy vybavením, abyste Prastarého pořešili v závěrečném souboji. Když si tedy vytáhnete v tomto počtu Azatotha, tak to nemá skoro cenu ani hrát. Zavírání bran se dá stíhat až ve více investigátorech, takže když si každý vezmete dva, tak už to bude tímto způsobem hratelnější.
Profesor snižuje jen Sanity Loss, ne Sanity Cost. To znamená, že za kouzla musíte platit plnou cenu.

11.1.2010 19:21:04

Ve dvou? - pohoda
No já mám zase jiné zkušenosti. Hrál jsem to ve dvou asi tak 5x a pokaždé vyhrál. Nepoužíváme žádná House rules ani jiné doplňky krom prvního rozšíření. Základem je dobře znát karty = alespoň si přečíst co se v jaké lokaci dá získat, případně ztratit. Nejlepší je navštívit několikrát noviny a získat kartu Retainer. S ní si pak můžete dovolit větší machinace. Nebo si vezměte postavu která má nějaké peníze a párkrát zajděte do Unique shopu kde kupte Elder sign. Ale hlavně - zjistěte si kolik je v balíčku Mýtických karet bran do každé lokace. Není jich totiž stejně, vím, ale nepamatuji si přesně počty, že jsou v celém balíčku karty po 3,6 a 9 od jedné lokace. Takže když zavřete bránu v lokaci kde je velká pravděpodobnost že se brána objeví znovu, máte další doom token. Takže hlavně pečetit brány kde je velká pravděpodobnost znovuobjevení. A clue tokeny se dají v pohodě směňovat za trofeje.

11.1.2010 21:08:46

Adlapo
Nepřipadne ti, že převeden do matematiky, ztrácí Arkham Horror polovinu svého kouzla? :)

11.1.2010 21:49:11

oops
(pardon za zkomolení jména)

11.1.2010 21:49:37

hra ve 2
No my hrajeme ve dvou docela často a dáme tak plus mínus každou třetí hru (možná víc, nevím). Hrát za 2 vyšetřovatele zaráz je hodně velká pomoc, ale na druhou stranu zase strašnej chaos (aspoň ze začátku, takže člověk většinou na něco zapomene a ve výsledku...). Já bych zkusil ještě párkrát osahat hru ve dvou, člověk se přece jenom lépe soustředí. Jinak plný souhlas s Kadaverem, že je asi lepší se připravit na finální bitvu (takoví Nyarlathotep a Yig jsou docela jedlí).

U profesora hrajeme, že může redukovat ztrátu příčetnosti i při kouzlení, ztráta je ztráta, ne?

No a světit se ve 2 necháváme, tak říkajíc když je to po cestě. Mně to většinou nepřijde až tak výhodný, hodí se to zvláště když potřebuješ vybít větší množství potvor a samozřejmě na finální boj, tam se to hodí jako sůl.

to adalpo: Nechápu a upřímně ani nevěřím. Několik kol se poflakovat v Novinách a Curiosite shopu, jasně že se tam vyplatí zajít, ale ne tam čekat až přijde retainer, nebo elder sign, to si člověk může dovolit ve 4, ale ve 2?

11.1.2010 22:09:57

to prebio
Je to i v pravidlech někde napsané, že sanity loss je něco jiného než sanity cost... Pravděpodobně to bude někde ve FAQ, teď je ale nemám po ruce.

11.1.2010 23:45:42

to prebio
Sakra, až teď jsem si uvědomil, že FAQy jsou i na netu a nemusím se dívat do těch papírových, které jsou v pravidlech... Nojo, půlnoc... Asi bych měl jít spát...
Ale předtím ještě výsek z FAQu:
"Q: Does the Strong Mind ability (reduce all Sanity loss
by 1) of the professor, Harvey Walters, apply to the cast-
ing of spells?
A: No. The professor’s ability works on losses, not costs.
The same distinction applies to the gangster, Michael
McGlen, and his ability to reduce Stamina losses."

Takže pro neangličtináře, sanity loss je něco jiného než sanity cost a vlastnost páně profesora se opravdu na kouzlení kouzel nevztahuje.

11.1.2010 23:54:46

to kadaver
Jo máš pravdu, už jsem to tam taky našel, takže další věc, kterou jsme hráli špatně, no nic příště.
Mimochodem Arkham má podle mě naprosto příšerně napsaná pravidla, prostě děs :-(

12.1.2010 00:01:53

hra ve 2
Pokud hrajeme jen dva,taky si to většinou "ulehčujeme" hraním za 2 postavy každý. Ale i ve dvou vyšetřovatelích se dá docela dobře vyhrát, zvlášť Azatoth, kterého DD uváděl je docela porazitelný díky dlouhému Doom tracku. Navíc ve dvou hráčích procitá při otevření 8. brány a to se pohlídat dá. Ale jak už tady taky zaznělo,je to o zkušenostech a samozřejmě štěstí. Nic nenaštve víc, než když obětuješdvě Gate trophy na Bless a další kolo o něj příjdeš :-)

12.1.2010 08:48:48

to Eyron
Bless se podle mě kupuje za 1 gate trophy nebo 5 toughness monster trofejí, pokud si dobře pamatuju. A první kolo po tom, co sis ho koupil, se v upkeepu neháže na kontrolu, jestli Ti zůstane. Takže o ně můžeš přijít nejdříve v druhém kole :-)

12.1.2010 09:38:53

DD

Cursed
Jo tak tohle se nam presne stalo. Dostal jsem Cursed a v Upkeepu porad 6tka. Tak Bless abych se toho zbavil. Pak jeste jednou Bless a sup hned prvni upkeep 1cka.
Jinak Cursed jsem dostal v nejakem setkani v OW. Byl tam test Luck(-1) a kdyz uspeju dostanu nejakou sosku za 10$ ale jsem Cursed. Je mozne si rict ze jsem proste automaticky neuspel nebo si musim hodit a doufam ze neuspeju? (Dolary jsem nepotreboval ale to Cursed nam dost zavarilo). Vim ze nektera setkani maji ze se clovek muze rozhodnout jestli do toho pujde (mam pocit nejaky Gipsies tam neco takoveho maji).

12.1.2010 09:38:53

DD

Bless chybka
Tak koukam ze jsme to hrali spatne. Hazeli jsme hned v prvnim Upkeepu co jsme to ziskali (jak Bless tak Cursed).

12.1.2010 09:39:49

dodatek
věřte či nevěřte, mě je to jedno. Když hraju hru a to jakoukoli využívám všech možností abych vyhrál. A pokud v celém balíčku jsou pouze tři brány které se objevují ve Silver Twilight Lodge a 9 bran objevujících se třeba ve Woods tak přece nejsem idiot a nepůjdu pečetit tu do Silver. Stejně tak nepůjdu zavřít bránu do Woods když vím že se může příští mýtickou fázi zase otevřít. A neříkal jsem, že celou hru strávím v novinách, ale někam jít musíš. A než chodit jako debil po Arkhamu a doufat že padne něco dobrého tak raději jdu tam kde vím že je to bez rizika a že něco dostanu. A pokud si to někdo neuvědomuje a nechápe principy a herní mechanizmy tak ať to raději nehraje.

12.1.2010 10:09:19

to Adalpo
Víš, já bych si zase Arkham (nebo cokoli jiného) neužil, kdybych před hrou zkoumal kartičky a počítal si pravděpodobnosti a snažil se využít každou skulinu v pravidlech nebo ve hře ke svýmu úspěchu. A navíc to dost odporuju i duchu celý hry, vědět dopředu pravděpodobnosti, s jakou se kde co stane, to už mi přijde skoro jako podvod... No nic, proti gustu...

12.1.2010 10:21:32

no jo
ale ať si pak nikdo nestěžuje že je to těžké. Já už hold za těch 15 let hraní mám nějaké zkušenosti a přece nebudu hrát schválně abych prohrál, když vím jak lze snadno vyhrát. To je jako hrát šachy a dělat, že nevíš jak táhne střelec.

12.1.2010 10:28:16

Adalpo
Hrat tak, abys prohral, samozrejme nebudes. Zkusenosti a jakousi znalost obsahu hry ti taky nikdo neupira. Ale rici hracum Arkhamu, ktery je zalozen na event kartach, ktere maji silmulovat nejakou udalost - pak si nestezujte, jako by byla snad povinnost hrace si obsah balicku nastudovat, to je celkem sila:-) To, ze je tech bran na jednu lokaci 3 sice muzes po prostudovani balicku vedet, ale ono to prece neni tak, ze jako detektiv mas vedet, ze tam v te oblasti se to otevre maximalne 3x. Balicek karet simuluje ruzne moznosti ktere maji byt nahodne, pokud ma teda simulovat real, tak nahodne se muze brana otevrit kdekoliv a kdykoliv. To ze je to jen 3x diky balicku karet je dano jen omezenim, ktere tato simulace udalosti pomoci karetproste ma. Takze pokud chces hrat proste matematicky ciste na vyhru a borce ktery porad vyhrava, tak klidne. V podstate to hrajes jak marias kdy si prepocitavas ktere karty uz sly. Podle me tim ale totalne zabijis atmosferu, odbouravas dobrodruzny charakter hry a cinis z toho proste pocitaci abstraktni eurovku ci karetni hru.

12.1.2010 10:45:54

DD

to Adalpo
No to tady jen omlouvas svuj styl hrani kterej si myslim ze je spouste lidi proti srsti. Ja hraju hry abych si zahral a ne vyhral za kazdou cenu.
S tim strelcem je to dost zoufale prirovnani, protoze jak tahne je pravidlo. To je proste o tom si precist pravidla. Ale ne uz o tom projizdet jednotlive balicky karet a pocitat pravdepodobnosti, o tom se v pravidlech nic nepise. Navic takhle vyhravas jen hry ktere dobre znas, kdyz ti prinesu hru ktera bude mit uplne stejna pravidla jako Arkham, ale bude mit jinej pomer bran, kterej ti nikdo nerekne tak odmitnes hrat
, protoze tva sance na vyhru se rapidne snizi a mohlo by se stat ze bys nahodou prohral?

12.1.2010 10:46:37

Ringo
ale s těma woods má Adalpo pravdu, zavírat woods nepůjdu, dkud nebudu mít dost clue tokenů na zapečetění, protože by se mi v příštím nebo dalším kole stopro otevřela znovu. Už se mi to několikrát stalo a tohle je poučení. Raději půjdu zavřít něco jiného. Stejnětak zjistíš po čase, kde jsou zajímavá setkání, ze kterých bys mohl něco dostat. To je normální získávání zkušeností hraním.

12.1.2010 10:52:51

rbx

Woods, Unvisited Island, Graveyard a Independent Square
nehraju Arkham moc casto, nikdy jsem neprocital karticky a nepocital kolik ma ktera lokace bran, ale ciste z tech malo hernich seanci vim, ze na techto lokacich se vyplati branu co nejdriv zapecetit. Takze to tak i hrajeme. A neprijde mi to jako neco nelegalniho.

12.1.2010 10:58:29

DD
to se sakra pleteš, docela bych si něco klidně s tebou co neznám zahrál. Jsem prostě jen zkušený hráč, hrával jsem léta Magic, měl jsem skoro kompletní sbírku Doomtroopera mám CCG LOTRa dělal jsem 10 let Pána jeskyně atd, tak mě to prostě zajímá jak je hra postavená. A já samozřejmě rád hraju a přiznám se že i rád vyhrávám a nikomu nenechám vítězství zadarmo, ale právě proto že chci za každou cenu vyhrát tak se tím víc snažím, o to víc musím přemýšlet, kombinovat a odhadovat soupeře abych vyhrál a pak mě ta hra bude bavit víc a budu mít lepší pocit než si jen zaházet kostkami. Potom je mi už jedno jestli prohraju nebo vyhraju, protože vím že jsem se snažil na max.

12.1.2010 11:02:40

to rbx, kandelabr
získávání zkušeností hraním - to je ono - díky hoši

12.1.2010 11:06:14

DD

To Adalpo
No ja myslim ze s hernima zkusenostma jsme na tom podobne. MTG jsem hral spoustu let, stal jsem rozvoje ceskeho Doomtroopera a chapu tady ziskavani zkusenosti hranim. Jenze kdyz tu pisu ze jsem hral prvni a druhou seanci teto hry, tak asi tezko muzu vedet ze ve Woods se otvira brana x-krat casteji nez v Silver Twightlight aniz bych hned po rozbaleni nezacal pocitat Mythos karty. Prijde mi to jako kdyz budes hrat Gamebook a celej si ho nejprve prectes stranku po strance abys pak vedel na kterou stranku se ti vyplati jit vice. Jasne ze kdyz ten gamebook budes hrat po xte tak uz to vedet budes, ale zikas ty info hranim, ne tim ze to na zacatku nastudujes.

12.1.2010 11:18:44

to all
Já nevím, jak vy, ale my většinou u Arkhamu nemáme moc času nějak řešit, jestli bránu zapečetit, nebo jestli jít tam a tam, protože hrajeme tak, že se snažíme všechno udržet v rozumných mezích. Když je brána v Silver Twilight Lodge, tak tam při nejbližší příležitosti někdo půjde. A pokud náhodou má Elder Sign nebo clue tokeny, tak ji i sealne. Třeba díky tomu vyhrajeme na šest sealnutých bran. Prostě si tu hru užíváme a hrajeme tak, jak by to asi dělali investigátoři v zoufalé situaci. Díky tomu je ta hra tak kvalitní a atmosferická, protože jen tak pobíhat opravdu není čas a každá zamčená brána se počítá.

12.1.2010 13:24:47

Vybíráme z Bazaru

Hra Medvěd Wrr
Hra Medvěd Wrr
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 10 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas