Archa Nova - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 150 min
Herní svět: Zvířátka
Herní kategorie: karetní hra, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Mathias Wigge
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Zabiják Teraformace Marsu?

Už jsem se párkrát setkal na fórech/videích s názorem, že Ark Nova bude nástupcem Teraformace Marsu, jaký máte názor vy, kteří jste obě hry hráli? Já nechci soudit podle dvou gameplayů, ale určitě mě to dost láká a podobnost třeba ohledně kombení karet a různých symbolů nelze zapřít.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

4.1.2022 19:19:30 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash 4. místo je sice fajn, ale… Ta hra má své nesporné kvality, nicméně v první desítce (natož TOP 4) ani omylem. Ta hra nenabízí nic nového, otřesné komponenty, zabírá zbytečně moc místa, trvá dlouho a ve čtyřech ji hrát nechceš. Jen se prostě svezla na velkém hypu. 

-------------------------------------------------------
Jakmile nejde hrát za modré, není to dobrá hra :)

7.2.2023 14:15:55

@ondaR_OL A žádná jiná hra, co je vysoko na BGG, se nesvezla na hypu? To bys musel celej žebříček přeuspořádat, a vůbec netuším na základě čeho. Znova říkám, že skoro 25 000 hodnocení je sakra dost na to, aby bylo to číslo pokřivený imho. Takže to mi přijde jako spíš takový úsměvný koment. 

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

7.2.2023 15:36:50

Dovolím si menší shrnutí dojmů.. za mě ta hra rozhodně nemá na to, být tak vysoko. Je dlouhá a neinteraktivní. Silné téma je málo na to, aby obsazovala nejvyšší místa. Vlastně přemýšlím nad tím, pro koho je. Absencí interakce a konfliktu bych ji zařadil možná mezi rodinné hry, ale na to má moc složitá pravidla a je příliš dlouhá. Hráčům toho zase nemá tolik co nabídnout, krom syslení na vlastním písečku a hrabání si na svém.

O náhodě v podobě tažení nevhodných karet atd nechci moc spekulovat, protože možností hra nabízí spoustu.. určitě to dokáže při vhodné konstalaci slušně zaříznout, nebo naopak vynést vzhůru, ale to bych nebral jako problém.

Jen když si vezmu ty cca 3h herní doby, tak najdu X jiných her, které budou IMO zábavnější a napínavější.

Takže doporučuju zahrát a neřídit se žebříčky, taková pecka to prostě není :-) 

7.2.2023 15:46:08

V sólu to dáš za hodinku (někdo i za méně). A z Eur je člověk na nedostatek interakce zvyklý, to bývá docela standard.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

7.2.2023 17:58:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Ve dvou za hodinku a půl, ve čtyřech bych to ale tedy nehrál.

7.2.2023 19:04:01

Právě že jsme v roce 2023 a kupodivu i v eurovkách si můžou hráči významně škodit, neúmyslně pomáhat atd.

7.2.2023 19:33:56

@Jonash úsměvný možná pro tebe… V top 10 her ever si představuji deskoherní klenoty, ne tohle (opět opakuji, hra je to hodně dobrá).

-------------------------------------------------------
Jakmile nejde hrát za modré, není to dobrá hra :)

7.2.2023 22:42:16

@Polda Ale ten trend je spíš opačný - dřív byly eura hodně interaktivní a škodící (Caylus, Puerto Rico), dnes se spíš upřednosňuje nepřímá či pozitivní interakce. A nepřímá interakce je i zde - kdy kdo způsobí přestávku, dotace, žetony univerzit a spolupráce.

7.2.2023 22:52:02

Teda mně příjde úsměvné hodnotit, že hra nepatří do TOP 10, protože postrádá interakci… To je velmi subjektivní pohled na věc. Máme v deskoherní skupině lidi, kteří vyhledávají právě hry s minimem škození a zase naopak.

Tahle hra je skvělá právě kvůli tomu, že se člověk musí přizpůsobit, co má na ruce, nejde se rozhodnout dopředu co budu hrát a pak nadávat, že to nepřišlo. Když se vylepší KARTY, tak můžete velmi brzo lízat karty jako díví, jak z nabídky tak z balíku, takže argumentace, že mi za 20 karet nepřišlo nic, co bych potřeboval, mi přijde slabá. Prolízat 20 karet se dá za 2 kola a z 20 karet nenarazit na nic dobrého, to už je opravdu umění.

Může samozřejmě nastat situace, kdy někomu extrémně přijdou karty a druhému ne, ale to se mi z 20 partií stalo snad jednou. Pokaždé když vyhraju/prohraju, tak vím, co jsem udělal dobře/špatně a za oboje si můžu vždycky sám.

A dlouhá herní doba? Za hodinu a půl máme ve dvou odehráno - tedy prakticky jako každé jiné euro. 

Co se týče znovuhratelnosti, tak po nějakých těch 20 partiích nemám vůbec pocit, že by se hra měla ohrát. Ano, karty se už opakují, ale díky kartám v nabídce, rozdílným úkolům a projektům se každá hra hraje úplně jinak.

Neřadím Archa Novu mezi svých TOP 5, ale do TOP 10 by se dostala, je to výborná hra, kterou si zahraju rád doma s manželkou i v hospodě s klukama. 

8.2.2023 09:15:24

Takhle nějak stejně to vidím také:)

8.2.2023 09:20:05

Každý máme o top 10 jiné představy a tím bych to uzavřel.

Zpět tedy k tématu, za mě to není zabiják Marsu. A to především z toho důvodu, že jde o absolutně odlišné hry s naprosto rozdílným herním zážitkem.

-------------------------------------------------------
Jakmile nejde hrát za modré, není to dobrá hra :)

8.2.2023 09:44:36

I proto máme servery jako ZH nebo BGG, kde masa lidí deskové hry hodnotí a pak z toho ona “společná” topka vyleze. A proti tomu se snad nedá nic namítat. To že ji má subjektivně každý jinou (už jen proto, že každý hrál za život úplně jiné hry a má jiní herní zkušenosti), je věc druhá.

A zabiják TM to evidentně není, obě hry jsou mezi lidmi oblíbené, ale kdyby mi někdo položil otázku, chceš hrát TM, nebo Archu, tak volím druhou možnost z X důvodů, co už tu padly. Přesto výsledným číslem hodnotím obě hry dost podobně, což je zvláštní.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

8.2.2023 09:56:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Ze mě hry jsou stejného žánru, proto se nabízí je porovnávat, mají ale jiné mechanismy, proto mi nenapadá, jak je porovnat.

Terraformaci Marsu hodnotím jako dobrou povedenou hru, která mi ale nezaujala natolik, abych jí hrál nějak častěji. Je to hlavně tableau building, kde jedna hra trvá na mě poměrně hodně dlouho. 

Archu Novu hodnotím jako výbornou hru, kterou jsem hrál asi 100x. Její silnou stránkou je to, že je hodně variabilní, protože nutí hráče hrát pokaždé s jinými kartami. Nemá žádný vůdčí mechanismus. Jediným sporným momentem je vyvážení hry, kdy obecně je nejvyváženějším plán 0, ale hra byla autory zjevně vyvažovaná na ty plány 1 - 8. (V tom se ta hra shoduje s Marsem, kde to pak elegantně vyřešili Předehrou.) 

 

8.2.2023 10:37:23

Osobně naopak minimum interaktivity vítám, protože u her, které jsou vyloženě zaměřené na škození trpím nejen jako oběť.

Za tím tvrzením o nedostatku lízání karet si stojím. Nikdy bych od hry nečekal, že mi dovolí vyhledat v balíčku určité karty, to by nebyl zábava. Ale není pravda, že by hra po mě nevyžadovala vynášet určité kombinace - vyžaduje to díky osobním úkolům a počátečním projektům. A pokud, to po mě hra chce, musí mi dát adekvární možnosti, jak toho dosáhnout.

Naopak u Marsu tenhle problém nepociťuji. Hra mě nenutí se na cokoliv zaměřit, takže můžu kdykoliv změnit svou strategii podle toho, co mi přijde za karty.

8.2.2023 11:03:16

@Infidus “prolizavat, jako divy” no nevim, jestli se bavime o stejne hre. Aby jsi prolizal 20 karet ve 2 kolech a vylepsil kartu na lizani karet(2 body ci 2 asociace), to pak nic jineho neodehrajes a ztratis tempo. Bohuzel startovni projekty urcuji, co hraci zbiraji a kdyz ne, davaji vyhodu ostatnim.

Osobni ukoly jsou hodne nevyvazene…jednoznacne nejlehci je na vehlas, ktery ziskas nejmene zavysle na kartach.

Minulou hru jsem dostal ukol na mala zvirata(take jeden z nejsnazsich), dva mazliky(treti prisel do nabidky) a projekt na prijem +3. Hraci desku: Jezero(take silna) a vubec jsem nemusel nic vymyslet a vyhral jsem proti hraci, ktery je lepsi, snazil se, ale hra rozhodla jednoznacne uz na zacatku v muj peospech. Nehlede mi chodili mala zvirata se symboly do projektu….ani jsem nemel radost z vyhry! 

U hry, co se tvari jako komplexni hra, bych ocekaval vice moznosti, co hrat.

15.2.2023 16:26:04

@JaraS kolem myslím hru mezi breaknutím, nemyslím dva tahy :) A neříkám, že člověk má běžně prolízat 20 karet, říkám, že nehrozí, že ti prostě nic nepřijde. Samozřejmě, každý má na hru svůj názor, ale že může být rozhodnuto už na začátku dle úkolů je, z mého pohledu, holý nesmysl :)  Zažil jsem jednu hru, kdy se dalo říci, že prostě nešlo vyhrát, kdy soupeři každé líznutí z balíku přišlo to co potřeboval a já se musel prolízávat a nic a nic, ale to bych spíš vinil sebe, že jsem nezměnil strategii, když dlouho nešly karty.

15.2.2023 19:56:19

@Infidus Pises “dlouho nesly karty, prolizes se, budes brat karty jako divy…" - ale podle mne nic takoveho proste delat nemuzes. Tahle hra je zavod. Neni cas na neco cekat. Kazda akce by cloveka mela posouvat smerem ke konci hry - driv nez ostatni hrace. Neni cas vykladat sponzory, ktere pouziju jednou za hru. Neni cas stavet vybehy do zoo, kdyz stejne do nich kvuli financim nedostanu zvirata a hra temer jiste skonci driv nez celou zoo budu schopen dokoncit. Neni cas brat si prijmove odmeny za ochranarske projekty, kdyz je po par prestavkach konec (napr. tech 5 penez misto 12 - to by musely byt jeste 4 prestavky, aby se to jakztakz vyplatilo, mnohem lepsi je vzit si workera (figurku) navic). Neni cas hrat karty jen abych si liznul neco co mi prinese 3 penize navic a zbytek karet zahodil.

Neni cas… na nic nez na nejkratsi cestu k vitezstvi :-)

Ano jsou vyjimecne hry, kdy clovek vyhraje s nejakou nestandardni kombinaci  a nestandardnim postupem - a o to vetsi z toho ma radost, ale vetsinou to proste je ta stejna “optimalni klasika”…

Edit: A abych nebyl off-topic tak doplnim, ze mozna prave tohle je ten hlavni rozdil mezi ArkNova a TM. V TM mam cas na to budovat nejaky “vykonny engine”, kterym pak ostatni bodove prejedu (a nebo taky ne, ale alespon si to mohu myslet). Nevyhodou je, ze se tim hra TM s pokrocilejsimi hraci dost prodluzuje.

V AN takovy engine budovat nelze - ty kombinace jsou na to prilis slabe… Takze vyhodou AN muze byt, ze cim lepsi a zkusenejsi hraci tu hru hraji, tim drive je konec… Ostatne cetl jsem diskusni forum na BGG, kde si jeden hrac stezuje, ze pro nej se AN stala … PRILIS KRATKA! - nemohu nez souhlasit…

15.2.2023 22:54:55 | Upraveno autorem (porovnej)

“Minulou hru jsem dostal ukol na mala zvirata(take jeden z nejsnazsich), dva mazliky(treti prisel do nabidky) a projekt na prijem +3. Hraci desku: Jezero(take silna) a vubec jsem nemusel nic vymyslet a vyhral jsem proti hraci, ktery je lepsi, snazil se, ale hra rozhodla jednoznacne uz na zacatku v muj peospech.”

No ano, tak to už v karetních hrách chodí. Můžeš mít extrémní štěstí a vyhraješ anebo extrémní smůlu a prohraješ. Nemyslím si, že je správné vypíchnout zrovna takovou extrémní hru - člověk by se u hodnocení hry měl soustředit na nějakou “průměrnou” partii a u ní se zamyslet, co mohl udělat lépe, nebo proč zvítězil hráč X a ne hráč Y.

16.2.2023 15:06:24

@fuchso tenhle argument “u karetních her se to stává” bych pochopil, kdyby se jednalo o kratší hru, tady ho ale neberu. 

-------------------------------------------------------
Jakmile nejde hrát za modré, není to dobrá hra :)

16.2.2023 15:48:51

Hromada i velkých her tam tu náhodu prostě má, já to beru svým způsobem i jako plus, protože i ne tak zkušený hráč může mít šanci (jasně, anebo ho to pojede ještě víc). Ale furt tu člověk vybírá i z nějaké nabídky, což je fajn.

V Podmořských městech chodí karty random, v Tapestry random a ještě jsou některé situačně OP, v Duně karty intrik to samé, v Na křídlech či Settlers: Zrod impéria ti dobré karty do začátku také nesmírně pomůžou. A všechny hry trvají, nebo mohou trvat dlouho, v závislosti na počtu hráčů.

Pokud nechcete náhodu, jděte po hrách bez karet jako Gaia Project, Terra Mystica nebo Clans of Caledonia.

Jakože točíme se tu na tom už několik postů dokolečka, za mě to slabika AN spíše je, ale prostě v TM ta náhoda též hraje roli, dokonce i s draftem, jak mám zkušenost. A i ve třech jsme to hráli vždy přes 3h, což je prostě moc. A k tomu ten nejednotný vizuál.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

16.2.2023 16:52:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Dostala jsem se k tomuto vláknu po nějakých 100 hrách TM a 3 hrách AN. Vím, že je to na druhou hru málo, ale i tak s čistým srdcem můžu říct, že AN určitě nezabíjí TM. A ani bych ty dvě hry nesrovnávala. Kromě vykládání karet, bambilion symbolů a podmínek a zaplňování desky (v hodně zjednodušeném měřítku) nemají spolu nic moc společného.

AN bych charazerizovala jako solitérní hru, ve které člověk musí mít vše promyšlené a zároveň se musí perfektně přizpůsobit situaci. Vliv náhody u karet hraje obrovskou roli  a troufnu si říct, že je pro mě náhoda větší soupeř, než ta fyzická osoba sedící vedle mě.

 Mně se třeba 2x po sobě stalo, že jsem na ruce neměla opravdu žádného sponzora (zatímco spoluhráč už vykládal třetího), v nabídce byli zrovna takoví, které jsem nepotřebovala, takže jsem se trápila s akcí sponzorů a musela ji měnit na přestávky. Což ok, ale pokud to musím udělat několikrát za partii, tak mi to vadí. Nebo celkově jsem měla pocit, že mě hra zařezávala, kde mohla. Potřebovala jsem karty ptáků a já měla plnou ruku primátů a šelem, ptáci ani nepřiletěli :D Tím však neříkám, že to je špatně (rozhodně si nedovolím hru soudit po třech hrách), akorát se k tomu musí přistupovat hodně jinak.

TM charakterizuji jako hru, která se může hrát jak s interakcí, tak bez interakce, kdy člověk musí mít plán, ale zároveň se musí přizpůsobit situaci. A co je pro mě důležité. Může pracovat s náhodou. Za těch 100 her se mi nestalo, aby mě výběr karet zaříznul. Samozřejmě, někdy mi přišly na ruce komba, někdy jsem měla pocit, že to je špatné, ale vždycky jsem měla co hrát a nebyla frustrovaná, že dělám zbytečné tahy, které mi poté v té hře budou chybět. A když už jsem opravdu neměla co hrát, tak jsem věděla, že další kolo něco 100% zahraju. Také je tam dost manévrovací prostor si vytvořit nějaký svůj engine, který ve výsledku člověka hodně posouvá. Tuhle hru mám nahranou, takže můžu soudit a za mě je přesně to, proč ta hra je tak skvělá a úspěšná - od začátku až do konce mám pocit, že hraju. Ať blbě, nebo dobře, tak hraju. 

 

Proto celkově nerozumím srovnávání těchto dvou her. Když nebudu hodnotit téma a vizuál, které jsou jako bílá a černá, tak mám tady dvě hry možná s podobnými prvky hraní, ale zároveň každá je úplně jiná. AN je nekompromisní, v podstatě ta hra sama mi udává směr, jakým budu hrát, zatímco TM mi dává hodně možností a nechává hodně rozhodnutí na mě. Což je pak na každém, který styl hraní preferuje.

Osobně jsem zvědavá na rozšíření AN, jestli bude pořád tak přísná, nebo rozváže trochu ruce.

4.5.2023 11:08:41

@Zuuuzan Z AN mám taky pocit, že i kdybych chtěl, někdy to prostě vyhrát nejde, a to právě kvůli náhodě v kartách, se kterou jde dělat jen velmi málo. Například v první hře, co jsem hrál, jsem získal něco bodovatelného na projekty až v půlce hry. Ochranářské projekty jsem neuměl ještě hrát, takže tam jsem mohl něco mít už před půlkou. Ve druhé hře to bylo o něco lepší, ale pořád mi přišlo divné, odkud mají ostatní nějaké speciální dílky. Za obě hry mi nepřišla na ruku (a v nabídce nezbyla) jediná karta na speciální dílky.

 

Podobně jako u hry Na křídlech je tady problém s nabídkou karet, se kterou se nedá až tak moc co dělat. A je zajímavé, že mi taky přijde, že Mars, ačkoliv je na tom s kartami podobně, na to tolik netrpí.

4.5.2023 12:40:00

Když to nejde přes projekty, dá se to na zelené stupnici tlačit přes odemčené workery a vylepšenou asociaci za poplatky, z toho se dají díky častější možnosti využít asociace těžit i posuny po reputaci nebo podle typu zoo plánu zaplnění těch partnerských zoo nebo univerzit, to dá taky nějaký ten posun. 

4.5.2023 13:29:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Myslím, že obecně to lidi hrají jako Mars, tedy dominantně přes karty. Ale stejně jako v Marsu, kde je důležité používat i standartní projekty, tak tady je potřeba se taky naučit jiné triky než čekat na vhodné karty.

4.5.2023 16:17:40

@Froggery  má pravdu, ta hra má spoustu možnosti jak to tlačit a kombinovat. Já teda soliterni hry s malém interakce moc nemusím, ale tohle doma na rodinné hraní máme, protože z těch soliternich her je to stále docela hracske a to díky množství možnosti a kombinaci. 

17.5.2023 11:23:43

Vybíráme z Bazaru

Draftosaurus (nová ve folii)
Draftosaurus (nová ve folii)
Akt. cena: 280 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas