Android: Netrunner LCG - obrázek

Herní kategorie: karetní hra, sběratelská
Autoři: Richard Garfield
Rok vydání: 2012

Android: Netrunner

Autor: Santorrinni | 22.1.2013 | 17

"V priebehu osemnástich hodín, hackeri zasiahli Jinteki, Haas-Bioroid a Weyland Konzorcium s DOS útokom, krádežou dát a naozaj vulgárnym spôsobom kyber vandalizmu. Tieto útoky stáli každú megakorporáciu milióny a milióny kreditov. NBN dala dohromady tlačovú správu do polhodiny. Tridsať minút potom, čo tretia megakorporácia potemnela, sa Lily Lockwell postavila pred Beanstalk s vážnou prednáškou o neregulovateľnom zle sietí a o počiatku kyber kriminality celosvetovo. Päť minút potom, hackeri udreli znova; teraz Lockwell čítala manifest Anarchistov. Neobťažovali sa ani zosynchronizovať jej pery s novou audio nahrávkou...

Rozprávajúca "hlava" tvrdila, že to bola légia organizovaného kyber kriminalizmu, Tri-Mafiánskej aktivity a Martian terorizmu. Mýlili sa. Boli to traja ľudia, G-modul z Heinleinu, kyborg z New Angeles a vedúca žena z BosWash, ktorí sa navzájom poznali len vďaka reputácií. Ale "hlava" mala pravdu v jednej veci: bol to začiatok kyber vojny, tej, ktorú si ani jedna strana nemôže dovoliť prehrať."

Písal sa rok 1996, kedy Richard Garfield, tvorca najznámejšej a najrozšírenejšej zberateľskej kartovej hry Magic: The Gathering, vytvoril ďalší zberateľský kúsok a to hru Netrunner. Hra dostávala dávky pravidelných expanzií len do roku 1999 a sám autor tvrdí, že to bolo preto, že bola zatienená svojím väčším bratom, spomínanou hrou Magic: The Gathering. Avšak Netrunner si aj tak získal srdcia mnohých hráčov. Richard Garfield ju doteraz považuje za svoj najlepší počin.

V máji roku 2012 sa na stránke lídra v spoločenských hrách spoločnosti Fantasy Flight Games objavila známe veta: Fantasy Flight Games is proud to announce... To znamenalo oživenie legendy pod formátom LCG (Living Card Games) a jej zasadenie do sveta Android. Takto vznikla ďalšia LCG hra z dielne FFG Android: Netrunner - The Card Game.

O ČO VLASTNE IDE?

Android: Netrunner - The Card Game je formátovo zaradená medzi tzv. LCG (Living Card Games - "Živé kartové hry"). Ide teda o zberateľskú kartovú hru, ktorá sa vyvinula zo starších formátov (ako napríklad CCG). Pri zberateľských kartových hrách bolo zvykom rozširovať základnú hru pravidelne vychádzajúcimi balíčkami náhodne namiešaných kariet. Pri LCG je princíp podobný, ale karty v rozširujúcich balíčkoch nie sú nikdy náhodné.

Pre Android: Netrunner je to rovnaké. Po vydaní Core Set-u ("Základnej hry") bol ohlásený prvý cyklus rozširujúcich balíčkov s názvom Genesis. Každý cyklus obsahuje 6 rozširujúcich balíčkov - Data Pack-ov. V dobe písania recenzie boli známe 4 Data Pack-y z prvého cyklu a to What Lies Ahead, Trace Amount, Cyber Exodus a A Study In Static.

Vo formáte LCG vychádzajú balíčky pravidelne a vždy obsahujú 60 nových kariet (v skutočnosti 20 typov kariet, každá v 3 kópiách). Po skúsenostiach s inými LCG hrami je pravdepodobné, že sa dočkáme aj tzv. Deluxe rozšírení, čo sú väčšie expanzie pre základnú hru.

Android: Netrunner je zberateľská kartová hra pre dvoch hráčov tematicky zasadená do dystopického (*dystopia - opak utópie, teda vysoko pravdepodobná budúcnosť predpokladaná zo súčasného stavu) sveta Android. Ide o asymetrický (odlišné typy kariet, spôsoby hry a pod.) boj medzi KORPORÁCIAMI a tzv. RUNNERMI (t.j. hackermi).

Hráči sa tak striedajú v ťahoch začínajúc prvým ťahom Korporácie, ktorá môže míňať kredity (hlavný zdroj/ mena v Android: Netrunner charakterizujúci množstvo peňazí za rôzne akcie) a používať tzv. kliky (charakteristické pre prácu odvedenú za rôzne akcie) a môže tak získavať kredity alebo karty, inštalovať (zahrať do hernej plochy) karty alebo skórovať (získať) agendy. Korporácia musí vytvárať silné servery, ktoré je potrebné chrániť tzv. ICE-om a múdro rozmiestňovať agendy a pasce, aby zmiatla Runnerov.

Runneri môžu podobne získavať kredity a karty, inštalovať ich alebo sa pokúsiť o run na jeden zo serverov Korporácie a dúfať, že sa dostanú cez všetky obranné systémy a nájdu tam práve agendy.

Cieľom hry je samozrejme vyhrať :). Pre oboch je to prosté: získať 7 bodov agendy. Korporácia ich získa tajným inštalovaním a následným skórovaním (umiestni na kartu potrebný počet žetónov) a Runner ich získa kradnutím z týchto serverov pred tým ako ich stihne Korporácia skórovať.

Pre oboch sú tu ešte dodatočné podmienky výhry:

• Korporácia vyhrá, ak je Runner tzv. flatlined (ak obdrží poškodenie, ktoré mu zahadzuje karty z ruky vyššie ako je jeho aktuálny počet kariet na ruke - /Runner má 3 karty v ruke, ak poškodenie bude 4, tak Korporácia vyhráva hru/).
  • Runner vyhrá, ak je Korporácia nútená potiahnuť si kartu z prázdneho balíčka.

OBSAH ZÁKLADNEJ HRY

Po zakúpení Základnej hry dostanete množstvo kariet, rôznych žetónov a samozrejme pravidlá (v dobe písania tejto recenzie je celý obsah iba v Anglickom jazyku).

• 134 kariet pre Korporáciu,
  • 114 kariet pre Runnera,
  • 2 referenčné karty ukazujúce možné akcie,
  • 2 karty určené ako počítadlá klikov spolu s počítadlom,
  • 51 žetónov zobrazujúcich z jednej strany 1 kredit a z druhej strany žetón skórovania agendy,
  • 8 žetónov zobrazujúcich 5 kreditov,
  • 6 žetónov pre Brain Damage ("Poškodenie mozgu"),
  • 12 žetónov pre Bad Publicity ("Zlá povesť") na jednej strane a Tag ("Lokalizovanie") na druhej strane,
  • 23 Generic Tokens ("Všeobecný Žetón") na označenie potrebných aktivít

V hre sú pre Korporáciu aj pre Runnera karty rozdelené podľa frakcií. Pre Korporáciu sú 4 a pre Runnera 3. Rovnako sú obsiahnuté aj neutrálne karty pre jednu aj pre druhú stranu.

Korporácia (po 28 kariet pre každú frakciu):

1. Haas- Bioroid
  2. Jinteki
  3. NBN
  4. Weyland Consortium

Runner (po 33 kariet pre každú frakciu):

1. Anarch
  2. Criminal
  3. Shaper

Ako je u spoločnosti FFG zvykom kvalita komponentov je výborná. Žetóny sú tradične z tvrdého a kvalitného kartónu (oceňujem aj obojstranné využitie žetónov alebo vytvorenie všeobecných žetónov), karty sú v štandardnej kvalite, to pre mňa znamená zakúpenie obalov, pretože častým miešaním sa karty dokážu nepekne poškodiť. Ilustrácie na kartách sú dostatočne atmosférické a striedajú sa dych vyrážajúce obrázky s menej peknými, no celkový dojem je skvelý!

Pravidlá sú napísané prehľadne a jednoducho so skvelou myšlienkou registra a základných pojmov na ich posledných stranách. Obsahujú množstvo príkladov herných situácií a časových diagramov najkomplikovanejších fáz.

KARTY. HERNÁ PLOCHA. HRA

Základným komponentom hry sú karty, preto je vhodné ich priblížiť bližšie.

Korporácia:

• IDENTITY CARD - pre každú frakciu je v Základnej hre jedna Karta Identity. Táto karta v prvom rade označuje, za akú frakciu momentálne hráte a do istej miery aj určuje karty v balíčku. Karta obsahuje názov frakcie a jej symbol, ktorý je aj na ostatných kartách tejto frakcie, minimálny počet kariet (v Základnej hre je na všetkých 45) v balíčku a hodnota tzv. vplyvu (v podstate množstvo akejsi meny na nákup kariet z ostatných frakcií Korporácie - každá karta /okrem neutrálnych/ vás stojí určité množstvo vplyvu pre jej obsadenie do balíčka inej frakcie). Rovnako obsahuje Karta Identity aj schopnosť (napr. Karta Identity pre frakciu Jinteki - "Vždy, keď je agenda skórovaná alebo ukradnutá, urob 1 sieťové poškodenie"). Samozrejmosťou (a to aj na ostatných kartách) sú čísla kariet, symboly pre cyklus, resp. Základnú hru a meno ilustrátora. V Data Pack-och sú pre frakcie aj nové Karty Identít. Poslednou vlastnosťou je to, že Karta Identity predstavuje v hre jeden z troch centrálnych serverov (tzv. HQ - Headquarters - "Vedenie") a pre potreby hry symbolizuje karty v ruke Korporácie.
  • OPERATIONS - sú jednorazové efekty (v iných hrách známe ako "eventy"), ktoré sa vyhodnotia a karta potom putuje do odhadzovacieho balíčka. Obsahujú údaje o cene zahratia, efekt karty, frakciu, cenu vplyvu a "flavour" text (doplnkový text, ktorý nemá zmysel pre hru samotnú, len dotvára jej príbeh a celkovú atmosféru).
  • AGENDAS - sú najzákladnejšie karty v hre a sú obsiahnuté iba v balíčku Korporácie. Namiesto údajov o cene je na týchto kartách zaznačené potrebné množstvo žetónov pre skórovanie agendy a počet bodov po skórovaní/ ukradnutí agendy. Agendy majú aj svoj efekt, ktorý je aktívny až po skórovaní. Agendy nemajú cenu vplyvu.
  • ICE - karty, ktoré Korporácia používa na ochranu serverov. Inštalujú sa pred servery v ľubovoľnom množstve. Každá takáto karta obsahuje cenu, ktorú je potrebné zaplatiť po otočení karty (Korporácia hrá karty do stavu tzv. unrezzed ("neotočené") a všeobecne platí, že ak chce tieto karty použiť, brániť sa nimi a pod. musí zaplatiť cenu a uviesť ich tak do stavu rezzed ("otočené")). V hre sú ICE-i rozdelené podľa typov na Barrier, Sentry, Trap a Code Gate. Toto je dôležité pri strete s programom Runnera. ICE ďalej obsahuje aj silu a tzv. subroutines ("podprogramy"), ktoré sa spustia, ak Runner nie je schopný (z rôznych dôvodov) prelomiť ICE. Subroutines a sila sú taktiež podstatné pri interakcií s programom Runnera.
  • UPGRADES - sú vylepšenia serverov, ktoré ponúkajú množstvo výhod ako znižovanie ceny za otočenie ICE-u, či zvýšenie počtu kariet v ruke. Obsahujú cenu (ktorá sa platí po otočení karty, nie pri jej zahratí), efekt a samozrejme cenu vplyvu.
  • ASSETS - predstavujú zdroje (kredity, kliky) pre Korporáciu. Sú však aj pomôckou pri blafovaní a zmätení Runnera. Tieto karty sa navonok (počas stavu unrezzed sú inštalované do serverov a tvária sa ako agendy - na mnohé sa môžu umiestňovať žetóny ako pri skórovaní agendy) tvária ako agendy, no po odhalení buď znamenajú pre Runnera sklamanie, že neodhadol dobre úmysly Korporácie alebo spolu so sklamaním aj rôzne typy poškodenia, ktoré vhadzujú karty z ruky Runnera. Taktiež nechýba cena karty, efekt a ostatné dodatočné informácie.

Runner:

• IDENTITY CARD - rovnako ako aj Korporácia, tak aj Runner má svoju kartu identity a sú teda schematicky totožné. Jedinou novinkou je údaj o base link ("základný link"), ktorý má svoj zmysel pre istý efekt v hre.
  • HARDWARE - sú karty, ktoré poskytujú Runnerovi podporné výhody ako zvyšovanie pamäte, základného linku, či zlacňujú určité typy kariet. Nechýba cena zahratia a efekt karty.
  • RESOURCES - karty, ktoré zväčša produkujú zdroje ako kredity alebo rozširujú základný link. Cena a efekt aj tentoraz. Na rozdiel od Korporácie, Runner platí za karty ihneď a inštaluje ich lícom hore, teda otočené a aktívne.
  • PROGRAMS - programy, ktoré sú hlavne na prelomenie ICE-ov Korporácie. Samozrejme, pre každý typ ICE-u existuje (nie jeden) totožný typ programu (inak by program nemohol cez ICE iného typu prejsť). Programy majú svoju cenu zahratia, silu, efekt (cena za zvýšenie sily a prelomenie subroutiny), ale aj množstvo pamäte, ktorú si tento program vyžiada. Na začiatku hry má Runner k dispozícií 4 pamäťové jednotky - MU, ktoré môže zaplniť. Sú aj programy, ktoré majú iné efekty, ako prelomenie ĽADov.
  • EVENTS - jednorazové efekty. Po vyhodnotení efektu putuje karta do odhadzovacieho balíčka. Opäť raz cena a efekt karty. :)

Mnohé karty (avšak len pre Korporáciu) majú aj cenu zahodenia - ak Runner "narazí" na takúto kartu na konci Run-u je oprávnený ju zahodiť po zaplatení tejto ceny.

Herná plocha vyzerá spočiatku dosť chaoticky a k tomu prispieva aj fakt, že mnoho akcií, polôh kariet a serverov má špecifické označenia, čo však dodáva hre obrovský náboj atmosférickosti, ale aj prvoherný zmätok. Po pár hrách je po probléme a hráči veľmi rýchlo privyknú na špecifickosť.

V jednoduchosti, herná plocha sa rozdeľuje na tú pre Korporáciu a tú pre Runner.

Korporácia má na stole Identitu (symbolizuje ruku Korporácie) - v hre ako HQ - Headquarters ("Vedenie)", ťahací balíček - R&D - Research and Development ("Výskum a vývoj") a odhadzovací balíček - Archives ("Arhív"). Tieto tri "položky" v hre sú označované ako centrálne servery a Runner na ne (samozrejme) môže urobiť Run a získať tak agendy. Korporácia inštalovaním ďalších kariet vytvára nové servery (Remote Servers - "Externé servery"). Každý server môže byť chránený ICE-om. Servery majú aj tzv. Root ("základ", "podpora"), kam sa inštalujú vylepšenia (Upgrade).

Runner to má o čosi jednoduchšie (preto pre výukovú hru vždy volím menej skúseného hráča ako Runnera, jednak pre jednoduchšiu hernú plochu, ale aj pre inštalovanie kariet lícom hore, kedy sa ľahšie dá vysvetliť efekt karty a pod.). Herná plocha sa delí na tri riadky. Prvý (najbližšie k Runnerovi, teda na okraji stola) obsahuje Zdroje (Resource), druhý (stredný) obsahuje Hardware a v treťom (poslednom) sú Programy. Samozrejme na stole je identity karta - karty na ruke označené ako Grip ("držadlo"), ťahací balíček Stack ("zásobník") a odhadzovací balíček Heap ("hromada").

V Základnej hre nájdete všetko potrebné pre hru. Balíčky si pripravíte jednoducho výberom jednej z frakcií a zmiešaním jej všetkých kariet s neutrálnymi kartami. Ihneď potom môžete začať hrať.

SUBJEKTÍVNE

Hra ma zaujala hneď po ohlásení. Nikdy predtým som nepočul o pôvodnom Netrunnerovi. Okrem Netrunnera vlastním aj iné LCG, ako A Game of Thrones, Lord of The Rings a Star Wars. Android: Netrunner považujem za najlepší zo všetkých LCG a aj najlepší zo všetkých zberateľských kartových hier. Považujem ju za najstrategickejšiu kartovú hru, ktorá má geniálne premyslený systém, ktorý navyše funguje bezchybne. Asymetria hry je samozrejme rozmer, ktoré je pútavý. Skĺbiť ju tak, aby hra zostala vyvážená si vyžaduje ruku majstra. Nemôžem porovnávať s pôvodným Netrunnerom, pretože som ho nikdy nehral, ale podľa všeobecných ohlasov nastali v tejto novej verzií aj zmeny, ktoré sa fanúšikom nepáčili.

Márne hľadám dlhšiu dobu akýkoľvek "nedostatok", ktorý by moje hodnotenie hry posunul. Hra je funkčná, atmosférická a strategická. To všetko prináša aj daň v tom, že hra nie je práve najvhodnejšou voľbou pre začínajúcich hráčov, či mladšie ročníky. Systém skladania balíčka je ťažký, pretože mnohé karty sú závislé na kartách v balíčku protihráča (interakcia programov s ICE-om). Blafovanie vyžaduje dávku herných schopností a to je podstatný prvok v hre a bez neho má Korporácia slabinu, ktorú Runner ľahko odhalí a prelomí. Samozrejme, aj fakt, že hra je (zatiaľ ?) iba v angličtine z nej robí ťažšiu hru pre tých, ktorý majú menej vedomostí z tohto jazyka.

Ťažko povedať komu je hra určená. Toto je moja prvá zberateľská kartová hra, pri ktorej nechcem zostať len pri Core Set-e, hoci zatiaľ je v mojom okolí iba jediný protihráč s vlastným základom. Je to vysoký level kartovej stratégie a to je pre mňa príťažlivé, no či to tak bude vnímať aj niekto iný je otázne. Moje okolie hra nadchla a to boli medzi nimi takí, ktorí s podobným typom hry nemali skúsenosť a karty neznášali. Medzi mínusy (ale i plusy) by som mohol zaradiť jedine to, že je určená len pre dvoch. Škoda, možno by to bola zaujímavá hra aj pre viacerých hráčov naraz. Avšak, ako hra pre dvoch má málo konkurentov.

Vysoký záujem o túto hru potvrdzuje aj fakt, že len pár mesiacov od vydania je Core Set už tretíkrát vo výrobnej hale s novou vlnou.

Často sa v tomto texte skloňuje slovo "atmosféra". Naozaj, téma je tejto hry je pútavá a "neotrepaná". Tým nechcem uraziť, žiadnu tematiku inej hry, ale dystopie na trhu nie je veľa. Na svoje si prídu fanúšikovia kultového Blade Runnera a celé pozadie hry sa dá vynikajúco dotvoriť aj poviedkami priamo od FFG z prostredia sveta Android.

Na záver len zosumarizujem, že hra si vyžaduje svoj vek aj skúsenosti, samozrejme peniaze, keďže je to zberateľská hra a my predsa nechceme byť pozadu :). Nie je to hra na posedenie pri čaji, ani alternatíva k Žolíkovi, no je to zážitok a jedna partia nebude stačiť nikdy. Stále bude možnosť balíček vylepšovať a hľadať, kde ho vylepšiť.

PLUSY A MÍNUSY

+ Living Card Game

+ asymetrickosť