Andor - dobrodružné legendy

xxxxxxxxoo hodnoceno 303x (Seznam vlastníků)

Andor - dobrodružné legendy  - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Michael Menzel
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Posunování vypravěče při likvidaci nepřátel

Posunujete vypravěče skutečně dle pravidel, že za každou zabitou nestvůrku posouváte vypravěče? Přijde mi to takto nehratelné. Nemohu zabít nestvůry, protože by mi nezbyl žádný čas, když nezabiju, tak nezískám peníze, bez peněz nekoupím potřebné vybavení, abych ve 2. legendě zabil skrala ve tvrzi. Nejsme schopni dokončit vítězně 2. legendu...
18.8.2018 14:25:50

....

Ano.
Jsou minirozšíření, které udělají z andoru mobilní prstící hru.
Jde to v pohodě sehrát tak,jak to je. Všechny legendy včetně fan.Něco musíš řešit a ostatní je buď putna nebo se nedá nic dělat. Jsi jen hrdina, ne superman.
Hlavně s vypravěčem nezapomeňte tahat a hlavně číst legendy. Jinak je konec a nic nového se nestalo.

19.8.2018 08:31:42

Nesouhlas
Ne, nesouhlasím. Kdyby to šlo v pohodě, tak to tu nepíšu. Ve 2. legendě musím donést králi bylinu, porazit skralí pevnost a ubránit hrad před potvorami. Bohužel, pokud hrajeme podle pravidel, nejsme schopni to ve 3 zvládnout úspěšně. Proto uvítám pomoc nikoliv hlášku, že to jde v pohodě. Nejde. Opakuji. Když budu zabíjet potvory, i s princem klidně, tak vypravěč jde stále vpřed za každou zabitou potvoru a tedy princ velmi brzo odchází ze hry a hrdinům zbývá velmi málo času na to, aby úspěšně ubránili hrad, porazili tvrz a našli a doručili bylinu. Už jen když si vezmu, že skral na tvrzi má sílu 30, tak nevím, jak bych ho dokázal porazit, když jeden z hrdinů brání hrad, a ostatní dva ani s nákupem síly či pomocnými předměty nedosáhnout takové síly.

19.8.2018 20:56:11

....

nepsal jsi o pomoc.

20.8.2018 06:38:39

....

zabíjet co je důležité. nechat projít co jde. mít trochu štěstí a neházet haluz. Návod Ti nikdo nedá. Tady to nejde. pracuj se sokolem, s přesčasy. určitě čaroděj a střelec.

20.8.2018 06:57:59

...
Tazatel asi nechce číst můj komentář, že ta hra je úplně debilně navržená a že trestá hráče za to co je v té hře nejzábavnější a to boj. Dohráli jsme všechny epizody a u některých jsme skřípali zuby, protože někdy je rozhodně lepší potvory nezabíjet a hrát jen na půl bídy.

Proto taky šla ta hra z domu...

20.8.2018 12:27:22

...
Někdy nění na škodu si nějaká pravidla malinko upravit, než hru vyhodit.
Tady řeší to samé:
https://boardgamegeek.com/thread/913473/any-way-get-rid-punishment-beating-monsters

Např. na poslední stránce řeší tyto varianty:
a) Our variant: after defeating a monster roll 1 die. 1-3= do not advance move the narrator pawn. 4-6= advance the narrator pawn.
Works well for us. Allows us to kill most/all of the enemies and level up our heroes. Doesn't feel too easy. We mostly win on the last turn or two. But sometimes we still lose.

b) We've been playing around with variants for this and I think we've found something that still adds the urgency (otherwise the game can get WAY too long), but allows for us to enjoy the game at our pace.
When defeating a creature roll a red die. Do the following:
1-2: Gain 1/2 reward and the creature respawns
3-4: Gain 1/2 reward and the creature doesn't respawn
5-6: Gain full reward, the creature doesn't respawn and the narrator moves.
Respawn:
Roll a red die and a hero die.
Red Die: 1-2 = 20, 3-4 = 40, 5-6 = 50
Hero Die: = Face Value
Place the monster on the space of the Red Die + Hero Die
(i.e. Red die = 3, Hero die = 4 => Respawn at 44)

20.8.2018 12:54:21

Posouvání vypravěče - reakce na odpovědi
MikeDundee- děkuji za reakci a odkazy, ale bohužel neumím anglicky.

Jinak myslím si a stále doufám, že tato hra by mohla být krásná a úžasná a má potenciál, jen prostě není dotažená. Proto hledám, jak si to upravit. V diskuzích je tolik reakcí a komentářů, že ano, je možné že jsem leccos nepřečetl. Radši co se týká dotazů na pravidla, tak to dávám, do segmentu Otázek než Diskuze

20.8.2018 13:58:36

sedláci
Taky je třeba nahnat sedláky do hradu, to umožní získat čas, respektive může projít víc potvor.

20.8.2018 14:02:30

Překlad
a) Varianta: po porážce monstra hoďte kostkou: 1-3 = nepřesouvejte figurku vypravěče. 4-6 = přesuňte figurku vypravěče.
Funguje pro nás dobře. Umožňuje zabít většinu / všechny nepřátele a povýšit své hrdiny. Nezdá se mi to přehnaně snadné. Většinou vyhráváme v posledních 2 kolech. Ale někdy stále prohrajeme.

b) Hráli jsme s variantami a myslím, že jsme našli něco, co ještě dodává na naléhavosti (jinak hra může trvat příliš dlouho), ale dovoluje nám, abychom si hru užívali v našem tempu.
Když porazíte monstrum, hoďte červenou kostkou. Udělej následující:
1-2: Získejte 1/2 odměny a monstrum se oživí
3-4: Získejte 1/2 odměnu a monstrum se neoživí
5-6: Získejte plnou odměnu, monstrum se neoživí figurka vypravěče se posouvá.
Oživení:
Hoďte červenou a hrdinskou kostkou
Červená kostka: 1-2 = 20, 3-4 = 40, 5-6 = 50
Hrdinská kostka: = Hodnota která padla
Umístěte monstrum na místo odpovídající hodnotě červené kostky + hrdinské kostky
(např. Červená kostka = 3, hrdinská kostka = 4 => oživí se na políčku 44)

20.8.2018 14:25:55

ad názor že je hra nedoladěná
To že vám nějaký mechanismus nesedí, hned neznamená, že je ta hra nedoladěná. Mě a mnoho dalších baví ta hra tak jak je vymyšlená a jiné varianty nepřichází v úvahu (úplně by bez toho mechanismu odpadl ten logický hlavolam, koho do hradu pustit a koho ne, kdo se tam za jak dlouho dostane atd...)... Je ale pravdou, že je to jeden z těch mechanismů, který nemusí sednout každému a to většinou kvůli netématičnosti, což nechápu, páč prostě zabíjení nestvůr je časově a fyzicky náročné (zotavení vyžaduje čas), takže mně to osobně přijde tématičtější, že to posouvá vypravěče... ael to je jedno, důležité je pro vás to, že to vyhrát jde a není to nic těžkého, jen to chce zkoušet nové strategie, využívat plně ulehčováků (runové kameny, sokol, štít, sedláci...) a neminout žádná pravidla (například my jsme měli problémy se třetí legendou a nakonec jsme zjistili, že se legenda neprohrává, když jsou zabrány příšerami všechny štíty, ale až tehdy co má do hradu vstoupit příšera a není volný štít, takže jsme pořád hráli o život míň.) A když to stále nejde, tak namísto drastických houserules, které akorát imho ničí hru, tím jak zasahují do mechanismů hry, tak zvolit nějakou nedrastickou změnu, která nemění mechanismy (třeba si dejte jeden štít navíc do hradu, nebo začněte s jednou sílou navíc atd...)...
---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz

20.8.2018 21:02:51 | Upraveno autorem (porovnej)

matewr84
Nepoznám rozdíl mezi drastickou a nedrastickou změnou. Vše je změna. Důležité je, nakolik změna dokáže hráči zlepšit/znepříjemnit danou hru. Já se při hraní her nevyhýbám různým domácím vylepšovákům, ať již vlastním nebo převzatým z různých diskuzí. Některé hru ozvláštňují, jiné zvyšují znovuhratelnost, další hru urychlují. Kolikrát mi neoficiální změna učinila ze hry lepší zážitek. Záleží jak daná změna sedne samotnému hráči. Stejně jako různé lidi baví různé žánry her, tak někomu může i nemusí sednout oficiální mechanismus hry. Takže bych se moc nezabýval co je drastická a nedrastická změna - ať tazatel vyzkouší několik zde nabízených úprav pravidel a posoudí, co mu vyhovuje nejvíce... Případně nejdříve vyzkouší nabízené strategie. Ale očividně některé hráče oficiální pravidla iritují, takže nějaká změna pravidel pro ně potřeba je...

20.8.2018 22:07:52 | Upraveno autorem (porovnej)

oficiální pravidla iritují ....
trocho hnojím..... ale....
Buď se podřiď a hraj podle pravidel, je to jen hra a výzva. Pokud se z toho stane jen spotřeba na deset minut, tak je to o hov......ě.
Nebo si najdi jinou hru, a hraj podle jejích pravidel.
Trochu zásek, nejde to hladce ... hm hm hm .....čít,oklika ......
To se i sem dostává "běžný život"?

No nic ...... jen povzdech nad časem,kdy byla jedna dvě hry a nic se neřešilo, na skejtu sis rozbíjel denně hubu aby jsi něco uměl .... dnes za tebou přijde klučina a ptá se .... kdo tě to naučil? ... ale hubu rozbíjet si nechce .....


21.8.2018 07:59:51

mechanika hry
Problém téhle hry je v tom, že ačkoliv ten mechanismus posouvání vypravěče tam je zásadní, tak se nehodí do téhle hry. Autor to tam dal proto, aby hráči jen nepobíjeli příšery, ale aby řešili celkem obtížnou logickou úlohu a propočítávali jednotlivé tahy, co ještě stihnou, co nestihnou a má to zvyšovat stres a napětí před koncem hry. Za mě OK, dá se to s tím hrát a dá se to i vyhrát, i když obtížně a může to být opravdu zábavná výzva.
ALE měla by hra od 10 let s takovouhle grafikou a tématem, kterou si koupí rodina na hraní s dětmi jako kooperativní zábavu obsahovat? Ocení tuto výzvu běžní hráči, kteří si chtějí nějakou jednoduchou dobrodružnou hru zahrát s manželkou a dětmi nebo kamarády, kteří netuší co je nějaké počítací euro? To můžu rovnou vzít Gloomhaven např. a odřídit celou herní skupinu, co má kdo hrát, ať se někam dostaneme (s nadsázkou samozřejmě).
Osobně si myslím, že tahle hra měla obsahovat několik úrovní náročnosti, jako to u podobných rodinných her bývá. A toto konkrétní pravidlo mělo být nějak nastavitelné a pořádně popsané i tématicky.
Já tuhle hru mám, libí se mi, nicméně jsem ji nikdy nikomu do rodiny nedoporučil, protože její náročnost je značná a nedoporučil bych ji ani žádnému hráči, protože je moc rodinná.

21.8.2018 09:12:24

.....
nevztahuju.... :o)
sice je to u téhle hry .... ale myslel jsem to všeobecně.

A hraní s dětma ..... jiná kategorie .... i dítě musí vědět a vidět, že vše nejde lehce a samo. Ale "dítě" 10 plus ....
U Ládi v herně to hrála celkem pravidelně čtyřka "dětí" 10 - 11. Poradila si lépe než někteří "dospěláci".
Lidé jsou různí ... :o)

A tuhle hru udělala rodinka pro sebe a své děti.


Droll..... taky jsem ji nedoporučoval ..... pár lidem jsem ji ale půjčil ... ohlas byl hodně různorodý.

21.8.2018 09:59:06 | Upraveno autorem (porovnej)

petrin
Tvoje příklady jsou výjimky (dítě chodící do herny nebo hrající v rodině hobby hráče není generické dítě :-) )
Ale nejde jen o nejmladší hráče. Pokud si tu hru vezmu na hraní, tak prostě podle toho jak vypadá na první pohled budu očekávat, že to bude pohodová "RPG" hra o levelování hrdinů a boji (což asi očekává většina lidí) a ne o propočítávání tahů, aby mě vyšlo někam dojít ;-)
Téma diskuze je posunování času za zabití nestvůry. Pokud se u nějaké hry řeší nějaký mechanismus v takovém měřítku, jako je třeba u Andoru, tak tam něco prostě není úplně OK a nemusí to být tím, že ten mechanismus je špatný.

21.8.2018 10:12:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Nechci dělat soudce,
ale dovolím si přiklonit k názoru Drolla. Specificky jde o to, co od hry očekávám, když si jí kupuju. Nevšiml jsem si, že by hra byla zařazena v kategorii "logické hry". Když si vyberu kooperativní hru na hrdiny, kterou asi budu hrát spíš s dětmi než s kamarády eurohráči, tak počítám, že hlavní náplní bude porážka nepřátel a ne splnění questu, když plácaje si po zádech, jak jsem to zvládnul, vidím jak za mnou táhnou na hrad squadry nepřátel, které už nikdo nezastaví, protože jako bojová mašina jsem se jich nesměl dotknout!!!

Shrnuto, moc se mi líbí homerule z BGG a při nejbližším hraní jej hodlám vyzkoušet, protože do teď jsem musel podvádět ;-)

17.1.2019 16:04:31 | Upraveno autorem (porovnej)

Posunování vypravěče

My to děláme jako je to v Journey to the North - posun za dvě zabité příšery. Hra se tím stala hlavně pro dceru mnohem přístupnější a zábavnější.

17.1.2019 18:01:51

Moje řešení?

Já odehrál dva scénáře a od té doby to odmítám hrát, přestože mě o to syn už několik let prosí. To pravidlo mi tu hru naprosto znechutilo. Asi bude lepší si pravidlo upravit a bavit se, než trpět nebo tu hru vyhodit.

8.2.2021 11:47:32

Mám stejnou zkušenost jako Domek. Hraji teď Andor s dětmi a pravidlo 2 příšery na posun vypravěče učinilo hru přístupnější. Ve hře je dost náhody, která může překazit mega-optimalizované tahy. I s tímto pravidlem jsme dokončili legendu 2 s odřenýma ušima (nepřízeň kostek, čarodejnici jsme našli až na posledním žetonu mlhy, svinící události přicházející v ten nejnevhodnější okamžik…). Dokážu si představit, že kdybych měl více štěstí a tahy ještě víc na základě předchozí zkušenosti zoptimalizoval, měl bych na X tý pokus určitě úspěch i s normálními pravidly. Ale to by nás tak akorát znechutilo. Taky se děcka nějak nemohla smířit s tím, že pustíme kvůli optimalizaci do hradu příšery, když je mohly před branami porazit…

5.9.2021 11:40:11

Vybíráme z Bazaru

Imperium: Dějiny + doplňky
Imperium: Dějiny + doplňky
Akt. cena: 830 Kč
Končí za: 22 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas