Rok vydání: 2014

Krátký pohled do alchymie ....

Autor: petrin | 18.2.2015 | 16

(Psáno po odehrání osmi partií převážně ve dvou hráčích, jednou ve třech a dvakrát ve čtyřech.)

Úvod

Ve hře se stáváte alchymisty. Publikujete vědecké práce, mícháte a prodáváte lektvary, nakupujete artefakty. Vhodným naplánováním různých akcí se snažíte získat co nejvíce bodů reputace.

Alchymisté se k nám dostali v podstatě náhodou. Těsně před vánoci ještě vybrat dárek pro nejstaršího synka. Chtěli jsme pro něj nějakou párty hru. Na místě ještě ujasňování a prohlížení regálů. Fronta u pokladny, dvě krabky v podpaží. A hele. Zajímavý obrázek na krabici standardních rozměrů. Pokládka již vybraných věcí … no tak mi to ukaž. Hmm. Hmmmmmmmm. No zní to dobře. Vypadá to dobře. No tak jo. No a proto mohu psát tuto recenzi.

Většinou vybírám hru podle doporučení, že jsme ji hráli, hodnocení na www atd. . Všichni to známe. Tohle bylo momentální rozhodnutí. Musím předběhnout konec... dobré momentální.

Dárek potěšil. Přes stůl sleduju a kontroluju jestli je všechno vyloupaný a uklizený, jestli někde něco nezapadlo. Hm, k návodu se asi dostanu až zítra. Syn s přítelkyní odjíždí vlakem, hru tu zatím nechají, a odvezou příště. Jojo. Klidně ji tu nechte.

Obsah krabice, pravidla

Krabka není nejlehčí. Očekávání plné krabice a ne vzduchu. Krabice je slušně zaplněná. To jistě potěší. Vypadá to opravdu pěkně. Tak ještě aby to stálo za to.

Pomalu se prokousávám pravidly, a hned úvod do alchemikálií mně trochu motá hlavu. To se vstřebá, jedeme dál. Fajn, stahuju aplikaci. V návodu příklad... nemohu zadat kód. No nic. Zkouším tablet, a tam to jede bez problému. Ošahání „apky“ a hurá na to. Příprava hry je rychlá. Žena má trochu potíže s kotlem, tedy se sestavením kotle. Ale vše se nakonec podaří, tak začínám vysvětlovat. V podstatě není co. Ukázka příkladů lektvarů a závislostí. Vysvětlení jednotlivých polí a co se zhruba boduje. I s přípravou hry to zabralo cca 10 minut.

Pravidla jsou napsána přehledně, srozumitelně a čtivě. Pěkně seřazeno. Žádné listování... protože odkaz, viz. viz. , atd. Hra se rozloží jednoduše a bez potíží podle nákresu v pravidlech a můžeme spustit první hru.

Nezbytné je opravdu jen vysvětlení závislostí alchemikálií, které je i naznačeno na hráčských kotlích. Ze začátku hojně využíváno.

Připravená hra vypadá na stole velice dobře. Jediný malý problém byl kvůli osvětlení. Rozložený kotel hráče stíní při centrálním světle poznámkový list, kde se pak velice špatně hledá správné znaménko. Docházelo k chybám v zápisu, guma byla v permanenci. To jen malá výtka na poznámkový blok, který je ne úplně dobře čitelný i při plném světle. Čelovka není nutností.

Zorientování na plánu je velice rychlé. Pravidla krásně a rychle přejdou po dvou kolech do krve. Malinkatý zádrhel se vyskytne jen u publikace a vyvracení teorií – správné vymezení a jak se to vlastně vyvrací, (jakmile se nastaví správně myšlení, je to v pohodě). Myslím si, že v první hře k vyvracení nedojde, ale ve druhé již stoprocentně ano. Doporučuji nastudovat předem. Nic těžkého. Jen škoda brzdit dobře rozjetou hru.

Hra samotná ve dvou lidech pěkně ubíhá. Je opravdu zábavná a hratelná od dvou lidí. První hru bych zkusil určitě jen ve dvou hráčích. Začínat ve více lidech se určitě hodně protáhne. I tak se připravte na 120 minutový zážitek. Po dvou hrách stažena herní doba ve dvou na cca. 45 minut.

Krátký průřez hrou

Alchymisté jsou hra, během které se na chvilku stanete... alchymistou. A chcete se se stát nejváženějším alchymistou mezi zúčastněnými. Toho docílíte celkem snadno. Během šesti kol, se snažíte zjistit jednotlivé složení přísad. Vytřískat na tom nějaké peníze a reputaci. Ta se cení nejvýše. Docílíte toho buď seriozní vědeckou prací a publikováním svých výsledků, nebo za pomoci zlata a artefaktů. Sice nic nevíte, ale není důležité co umíte a víte, ale jak u toho vypadáte. A já jsem vážený alchymista a podpořím Vaše zcela jistě správné teorie. Za toto vše bude vaše reputace stoupat, a nebo, tak jsme přeci jen lidé, klesat.

Přehled akcí

Kotel máte. Zbývá sehnat něco do něj. Bez přísad to opravdu nejde. Peněz je také třeba. Přísada se dá transmutovat na zlato. Slušně zarobit se dá i prodejem lektvarů támhle tomu podivínovi v rohu.

Zatím tomu moc nerozumím, ale to mu říkat nebudu. Co sháníš? Jo jasně ...červený, pravděpodobně posilující lektvar s kladným účinkem. Není problém. Ale raději se budu držet zpátky a nabídnu mu trochu jiný. Levněji. A když se nepovede, rozkecá to, že jsem nekňuba a ztratím v očích velevážených kolegů nějakou reputaci. Na zvýšení své reputace musím tedy zapracovat. Tenhle artefakt by mi v tom mohl pomoci. Rozhodně pomůže publikování mého bádání, které se týká žab, kytek, kořenů a dalších, celkem běžných věcí. Výborně. Kolegům se to líbilo tak, že mi poskytli grant. A reputačka utěšeně stoupá. Dnes kolega přichází na akademickou půdu s novou tezí o žábě... a má pravdu. Bohužel. Ale já jsem věděl, že nevím vše. Grant mi zůstal, peníze taky, akorát ta moje vážnost mezi kolegy trochu poklesla. Musím se pustit do dalšího bádání. Ještě že mám toho učně, a nemusím ty patoky ochutnávat sám. Tak chlapče, bumbej. Dobrý, moc dobrý. Fajn. Tak ještě tenle. Eee. Prase, co to prskáš kolem. Tak ještě tenhle. Jak ne? Za zlaťák? To to raději vypiju sám. Je mi sice nějak mdlo, ale zase to nebylo tak strašný.

No, a pořád dokola. V podstatě šestkrát. Vyjma prvního kola, kdy máte jen tři akce a hrdina ještě nenašel bránu do města. S publikováním to taky v prvním kole nebude moc horké, a vyvracet něco, kde nic není. No to dá rozum, že asi nejde.

Zhodnocení?

Je mi jasné, že „položení“ se do hry, hlavě u hry typu „wórkrplejsment“ se dostaví chvilku na začátku, pár partií, a pak je to jen jdu sem, tam, beru tohle, červené plus, mínus. Ale tahle hra není zase tak moc o atmosfeře, i když já bez atmosféry a občasného výkřiku „heuréka“ neumím hrát ani šachy. Je to chytlavá a chytrá, úpolová stolní hra. Dedukce složení přísad z dostupného materiálu, naplánovat si kariérní postup v bodech reputace. Být ve správnou dobu na správném místě. Neřeknu, která jednotlivost mne baví nejvíce. Celek působí příjemným kompaktním zážitkem, který, pokud máte rádi dedukci, plánování akcí, hru logik – mastermind, hru bez nudných prostojů, vás bude bavit. Je to hra, kterou si zahraje s chutí i partnerka, a věřte mi, že tohle holky hrát budou. Po skočení hry určitě nevypustíte z úst nic jako: „ježišmarjátojepitomý“, ale budete přemýšlet, jak se to stalo, že jsem nevyhrál? Určité postupy si sednou, ale o znovuhratelnost nemám obavy.

Jak Vám asi při čtení došlo, hra mne baví - je to společenská, zábavná, nenudná, chytrá hra, pro široký okruh hráčů i občasných hráčů. Hra podle mého patří do skříně plné her a rozhodně na ní nebude sedat prach. Zajímavou věcí je použití aplikace pro chytré telefony, která nahradí game mastera. Není to nutností, ale docela příjemnou změnou.

Cena je přiměřená obsahu. Je menší než zážitky ze hry. Nicméně kdyby byla nižší, potěšilo by to. Protože až si ji syn odveze, musím koupit jednu pro nás.