Autoři: Don Greenwood
Rok vydání: 1985

25 let starý wargasmus

Autor: sydo | 21.3.2011 | 37

"Dobře, jsou nalevo, jsou napravo, jsou před námi, jsou za námi... tentokrát nám neutečou."

- Generál Lewis Burwell "Chesty" Puller

Jen málo recenzí se mi zatím psalo tak lehce jako tato. Advanced Squad Leader (ASL) je totiž hra popisující se sama díky nezapomenutelným příběhům, které vytváří a situacím, o kterých se u deskoherních ohňů mluví i měsíce po jejich vzniku. Hra, které se mnoho systémů snaží od jejího vzniku přiblížit, ale která se stále drží ve špičce a spolu s jejím předchůdcem Squad Leader je považována za jednu z nejvlivnějších her žánru. Vždyť i dnes široce užívaný program VASSAL vznikl jako modifikace původního VASL - Virtual ASL. Nebudu zde zabředávat do pravidel, jsou natolik dlouhá, že by to stejně nemělo smysl, raději se vám pokusím popsat, proč je ASL tak fascinující hrou, zda je hrou pro vás a také přihodím pár rad pro případné nováčky.

Úvod a jak začít

ASL je hra, která mě fascinovala od chvíle, kdy jsem se o ní dozvěděl. Fascinující reporty na BGG, Beyond valorklasický vzhled map a žetonů a pověst hry, která je láskou na celý život. Nesmírná propracovanost pravidel a zkazky o nemožnosti se je naučit mě lákaly jako Němce Sudety. Byl jsem rozhodnut riziko podstoupit a s hrou se poprat, když jsem narazil na první a asi i hlavní překážku pro většinu hráčů – cena. Abyste mohli začít hrát „plný“ ASL, potřebujete jednak pravidla 2. edice a také první a esenciální modul zvaný Beyond Valor (3. edice). Proč esenciální? Naleznete v něm totiž žetony německé a sovětské armády a hlavně administrativní žetony, bez kterých si hru prostě nezahrajete. Jelikož ani modul ani pravidla nejsou levnou záležitostí, počáteční investice se blíží ke 4 tisícům Kč a to si sakra rozmyslíte, zvlášť pokud takříkajíc kupujete zajíce v pytli. Naštěstí se firma MMP tuto nepříjemnost uvědomila a vydává tzv. Starter Kity, které plnohodnotně obstojí jako samostatné hry (a složitostí i tak přesahují běžné wargames) a zároveň vás naučí základní principy ASL. Pokud tedy chcete začít, máte následující možnosti:

1. Máte ve svém okolí někoho, kdo hraje – toto je nejideálnější možnost, jejíž luxus mi nebyl dopřán, jelikož jsem (pokud vím) zatím jediný, kdo v ČR hru vlastní. V tomto případě máte možnost hru okouknout, zjistit, jak se hraje a také nahlédnout do pravidel a ověřit si, zda na to budete mít žaludek a trpělivost.
  2. Zakoupit jeden ze Starter Kitů (doporučuji hned první) – takto jsem začínal já. Starter Kity zaútočit, nezaútočit?jsou levné a i jako plnohodnotná hra vám vystačí na mnoho hodin zábavy, vycházejí k nim dokonce i rozšíření a stávají se tak samostatnou řadou ASL produktů. Starter Kity vás naučí základy hry, průběh kola a mechanismy, na kterých hra stojí. pokud ve vás slovo „Starter“ vyvolává dojem jednoduché hry, zapomeňte – svou složitostí zdaleka předčí Memoir 44 a stojí asi na stejné úrovni jako Combat Commander, tedy klasická válečná hra. Hlavní předností Kitů je však jejich cena – pokud vás nechytnou, moc jste neutratili a můžete je prodat dál. Pokud ano, ale máte pocit, že obtížností jsou tak akorát, zůstanete u nich a máte skvělou hru. Já si po zahraní prvního scénáře spolu s Limonádovým Joem řekl „Nestojím o vaše Kity“ a zakoupil jsem plný ASL.
  3. Poslední možností je skočit rovnou do první linie a zakoupit výše zmíněnou svatou dvojici. Nevím, jak moc mi v tom pomohl Starter Kit (určitě velkou měrou co se pěchoty a průběhu kola týče), ale není to zas tak hrozné. Frází „není to zas tak hrozné“ si představte asi to, že jste až po nos zapadlí v žumpě a najednou zafouká vítr. Jste sice pořád po nos ve fekáliích, ale alespoň máte malý závan svěžesti. Pravidla naštěstí obsahují tréninkovou kapitolu „K“, která vás vtipnou a názornou metodou provede pravidly pro pohyb, střelbu a ovládání děl. Horko vám začne být jakmile se dostanete k pravidlům pro vozidla. Nikdy bych nevěřil, že se na jeden žeton dá nasázet tolik informací a každé čárka, kolečko i barva mají svůj důvod.

Otevřená pravidla Předpokládejme, že jste se propracovali k možnosti „3)“, co vás tedy čeká? Nejprve pocit, že jste za své peníze dostali opravdu hodně – tlustá pravidla (přes 260 stran) v šanonu na kvalitním barevném papíře, téměř 2400 žetonů (kvalitní karton, jednoduchý, ale přehledný a klasický design), mapy (na měkkém kartonu, skladné a přehledné), scénáře a kostky. Pokud byste hráli jednou týdně a každý ze scénářů v modulu byste chtěli zahrát za obě strany, budete hrát rok. A to se vyplatí. Jakmile však otevřete pravidla, vaše odhodlání se otřese jako Rumun před Stalingradem a začnete pochybovat, zda jste si neukousli příliš velké sousto. Spousta zkratek a věty vypadající jako vojenský kód „Recall occurs Ukázka z pravidelwhenever an AFV CE Inherent crew that qualifies for its normal CE DRM suffers a K/KIA or casualty MC result, or when any 1MT AFV (1.322) suffers a Stun Result [EXC: SMC crew; 5.343], or when the CE crew of a fully armored AFV is attacked by a “1” Sniper dr (A 14.3).” Pravidla jsou totiž spíše opravdu jen souborem pravidel než návodem ke hře. Je to z důvodu úspory místa a také snadnějšího vyhledávání, ale k učení to tozhodně nepřidá. Pozor vojíne! Poraženecká nálada se zde netrpí! Vyčistit kvér, zapnout pumpky a hybaj studovat! Studium pravidel ASL se bez přehánění podobá studiu skript z biochemie – budete si zoufat, hledat a shánět pomoc na internetech, abyste nakonec vaše úsilí završili zápisem do indexu, tedy prvním zahraným scénářem. A výše zmíněnou větu pak rozluštíte dříve než řeknete „Blitzkrieg“ a zjistíte, že se ta pravidla vlastně dají přelouskat a jsou napsána tak, že nepřipouštějí dvojí výklad.

Pro přehled následuje seznam kapitol a jejich obsah:

• Kapitola A: Pěchota, pohyb a další základní pravidla jako střelba, Line of Sight, morálka, snipeři atd.
  • Kapitola B: Terén, jeho druhy a jeho vliv na hru.
  • Kapitola C: Děla a dělostřelecká podpora
  • Kapitola D: Vozidla a vše co s nimi souvisí
  • Kapitola E: Situační pravidla jako pro boj v noci, počasí, lyžaře, plavání, paravýsadky atd.
  • Kapitola H: Poznámky k jednotlivým vozidlům a pravidla pro tvorbu scénářů
  • Kapitola K: Tréninkový manuál

O hře

warcon 2010-detail miniscénářeA proč tedy všechnu tu dřinu absolvovat a nespokojit se s některou z jednodušších her? Právě díky své složitosti vám pravidla umožní prožít úžasné herní zážitky a bezkonkurenční taktické orgie. I když jsou v ASL kostky (jako v každé správné wargame, ani zde nic není jisté), máte nepřeberné množství možností, jak se s každou situací vypořádat. Jak prohlásil Falco, u ASL je jednodušší řící, co dělat nesmíte, než vyjmenovat vše, co vám hra dovolí. Jen jako ukázku – téměř vše lze zapálit, tanky zanechávají stopu a usnadňují tak pohyb terénem dalším tankům, v noci můžete použít světlice, nepřátelské jednotky můžete zajmout, ve městech vyslýchat civilisty a zjistit tak polohu schovaných nepřátel. Namísto bezhlavého a nikam nevedoucího střílení na nepřátelskou pozici můžete vaši jednotku rozdělit a soupeř nebude vědět, kam střílet dřív. Máte nejistou pozici? Vykopejte si kryt. Bojíte se přeběhnout ulici krytou kulometem? Položte kouřovou clonu nebo polním rádiem na jeho pozici zaměřte dělostřelectvo, případně postupujte městskou kanalizací. Třese se vaše jednotka jak ratlík a nechce bojovat? Sovětský Comissar jednoho z nich popraví a to by bylo, aby se proti tomu kulometu nerozeběhli. Šance na úspěch vaší akce můžete odhadnout pomocí tzv. „pravidla sedmi“ – jelikož 7 je průměrné číslo padající na 2k6 (v ASL se většinou hází dvěma kostkami), koukněte pro danou akci do odpovídající tabulky a zjistěte, jaký by byl výsledek při hodu „7“. Pokud by vám nepomohl, zkuste raději vymyslet něco jiného. ASL zkrátka nenechá váš mozek vydechnout a i jeden malý scénář vás pěkně vyčerpá, jelikož každé kolo na vás čeká hromada rozhodnutí a každé z nich může být kritické pro úspěch scénáře.

Tím se dostáváme k další výhodě – scénáře. Jejich množství je nepřeberné a témata a délka také, od prostého obsazování pozic po útěk hořící vesnicí, záchranu zajatců na člunech, dobytí pevnosti, paravýsadky i tankové bitvy. Kdyby vám náhodou nestačily scénáře ze základního modulu, máte k dispozici nekonečnou studnu časopisů, fanouškovských scénářů i přepracovaných scénářů hry Squad Leader, ze které ASL vznikl.A to nemluvím o dalších modulech přinášejících nové armády. S těmi však bývá trochu problém – jelikož ASL vznikl jako revize Squad Leader (SL), předpokládalo se automaticky, že hráči mají všechny mapy, které SL obsahoval. Jenda u mapy VotGTo však bylo před 25 lety a SL se již špatně shání, nemluvě o tom, že staré mapy nebyly zdaleka tak hezké. Pokud se vám podaří sehnat třeba modul Yanks obsahujíci americkou armádu, nebudete si moci zahrát všechny scénáře v něm kvůli absenci dvou map. Firma MMP sice v reprintech modulů dodává všechny potřebné mapy v novém stylu, ale ne všechny moduly se dočkaly dotisku. Třeba zmíněné Yanks jsem sehnal na BGG za $100 a to jsem ještě rád. Ale to byl nákup čistě se sběratelského hlediska a také z touhy po americké armádě, vždyť jsem ještě ani nehrál scénáře z Beyond Valor.

Samostatnou kapitolou jsou tzv. historické moduly. Zatímco běžné ASL scénáře se odehrávají na generických mapách (jejichž výhodou je to, že je lze libovolně spojovat dohrmady), historické moduly obsahují skutečně zmapované dobové terény. Např. modul Valor of the Guards obsahuje mapu Stalingradu podle dobových leteckých záběrů – každý vagon, každý dům, dokonce i slavná fontána Barmaley tam je.

Pravidla vám také umožňují tvořit vlastní scénáře, ale nedokážu si představit, proč by to někdo dělal vzhledem k množství scénářů již existujících. Na druhou stranu, vytvořit scénář, ve kterém musí nacisté v omezeném časovém limitu zneškodnit hrdinné parašutisty ukryté v kryptě kostela Sv. Cyrila a Metoděje by nebylo špatné.

Co řící závěrem? ASL se pere o první místo na mém žebříčku, je to fascinující počin a není náhodou, že je již 25 let jednou z nejoblíbenějších taktických her z WWII. Během hraní budete zažívat pocity jako při sledování napínavého válečného filmu a můžete rekonstruovat bitvy např. ze seriálu Band of Brothers. Troufám si tvrdit, že se do svých jednotek opravdu vcítíte a z deskové hry se stane takové malé RPG. Ostatně, historické moduly umožňují i kampaňovou hru, kde mezi jednotlivými bitvami dostáváte posily, opevňujete pozice, pokládáte miny a ostnaté dráty atd. Vstupní investice je vysoká a časová náročnost také, ale pokud vytrváte, odměna je přesladká. A jelikož v ASL platí, že čím nižší hod, tím lépe pro vás, loučím se starým ASL pozdravem – „Roll low!“

+ Nejpropracovanější taktická hra na trhu
+ Spousta možností řešení jednotlivých situací
+ Variabilita a počet scénářů
+ Rozdílost jednotlivých národů
+ Nové mapy i žetony jsou ve vysoké kvalitě a klasickém designu
+ Komunitní podpora
+ Skvělý rejstřík usnadňující vyhledávání
+ Pravidla v šanonu umožňují snadné přidání nových kapitol a errat

- Cena
- Nejistá dostupnost – MMP vydává základní moduly a pravidla s přestávkami, stejně tak Starter kity. Staré moduly jsou nesehnatelné nebo jen za velké peníze na eBay.
- Některé moduly jsou na sobě závislé, spolu s bodem výše občas problém ( i když spíše pro sběratele)
- Složitost pravidel
- Náročnost na skladování

A na závěr pár tipů pro ty, kteří by chtěli s ASL začít

• Pokud jste z Prahy a okolí, klidně mě kontaktujte a někdy uděláme v Praze demo, případně na WarCONu apod.
  • Stránky pravidel vložte do euroobalů – při častém otáčení stránky trpí
  • Rejstřík vyndejte a vložte do samostatných desek, je to váš nejlepší přítel při hře i studiu a je praktické mít ho k referenci zvlášť
  • To samé pro tabulky na rozdělovačích
  • Velkou pečlivost věnujte rozdělení žetonů, abyste vždy rychle našli ten správný. Platí zejména pro rozdělení jednotek dle velikosti a bojové zkušenosti – je důležité rychle najít ten správný ekvivalent jednotky, která utrpí ztráty, případně povýší či degraduje. Pro první scénář vyloupejte jen ty jednotky, které budete pořebovat.
  • Učte se na malých jednoduchých scénářích bez zvláštních pravidel. Z webu MMP stáhněte klasické scénáře a učte se na scénáři „The Guards Counterattack“
  • Pro začátek přečtěte pouze kapitoly „A“ a „B“ a to jen ty části, které se vztahují ke scénáři. Nečtěte zbytečně pravidla pro rokle a lesy, když bojujete ve městě.
  • Poté si přečtěte kapitolu „K“, která vám naučená pravidla ukáže v praxi.
  • Nebojte se při prvních hrách ignorovat pravidlo „Concealment“.
  • Žetony zastřihejte – jejich koncentrace na mapě bývá vysoká a komínky taktéž
  • Učit se, učit se, učit se – čtěte reporty na BGG, fanouškovské blogy, sledujte Youtube videa, vše vám pomůže do hry proniknout lépe

Jiné varianty, mezi kterými jsem vybíral a mé důvody, proč neprošly:

• Advanced Tobruk System (ATS) – přiznaná kopírka ASL od firmy Critical Hit, stále složitá, ale ne tak jako ASL. Odehrává se na historických mapách, webová podpora veškerá žádná, zákaznický servis dle ohlasů mizerný, dostupnost chabá.
  • Combat Commander – na můj vkus až příliš mnoho náhody díky kartám, které prý mají symbolizovat chaos na bojišti. Musí to být pěkný chaos, když se na vás řítí nepřítel na zteč a vy nemůžete vystřelit, protože na to nemáte kartu. Navíc chybí vozidla.
  • Conflict of Heroes – ohromné a až příliš barevné žetony, na kterých vojáci vypadají jako loutky, systém hry na mě též nezapůsobil.
  • Band of Heroes – téměř vůbec mě nezaujal, design Lock’n’Load her moc nemusím
  • Valor and Victory – PnP, velmi zajímavě vypadající hra, myslím, že uživatel Joe překládá pravidla