REBEL.pl
Repos Production
Autoři: Antoine Bauza
Rok vydání: 2010

7 Wonders

Autor: Afya | 19.11.2010 | 25

Sedm divů světa je známý seznam unikátních starověkých staveb v oblasti Středozemního moře a Středního východu. Autorství seznamu je přisuzováno řeckému spisovateli Filónu Byzantskému, který žil někdy ve 2. nebo 3. století n. l. Filón ve svém krátkém spisu O sedmi divech světa, sestavil seznam staveb, které považoval tehdy za zcela unikátní. Tento seznam se však od toho dnešního lišil (obsahoval babylonské hradby místo rhódského Kolosu).

Ve starověku vzniklo mnoho seznamů sedmi divů tehdejšího světa. Seznam divů, jak ho známe dnes, vznikl patrně až v 18. Století. Byly zde zařazeny egyptské pyramidy, visuté zahrady Semiramidiny, Feidův Zeus v Olympii, Artemidin chrám v Efesu, mauzoleum v Halikarnassu, Rhódský kolos a maják na ostrově Faru.

Jediným dodnes dochovaným divem z původního seznamu, jsou egyptské pyramidy. Existence zahrad Semiramidin není definitivně prokázána a zbývajících pět divů světa bylo zničeno přírodními pohromami. Artemidin chrám a Feidiova Dia zničil požár a zbývající tři divy světa podlehly zemětřesení.

Ispirace

Tolik se píše ke známému seznamu v encyklopediích. A právě tyto záhadné stavby starověkého stavitelství inspirovaly vydavatelství Repos Production k vydání hry s názvem 7 Wonders. 7 Wonders, neboli 7 divů světa, je stolní karetní hra pro 3 až 7 hráčů s upravenými pravidly pro 2 hráče, starších 10 let. Každý hráč, představující jedno město, se pokouší pomocí různých karet postavit svůj starověký div světa. Využívá přitom přírodních zdrojů, rozvíjí se, navazuje obchodní vztahy a uplatňuje svou vojenskou sílu. Vyhrává hráč s největším počtem bodů. Herní doba se pohybuje kolem 30 minut, a je jedno jestli hrajete 3 nebo se divy staví ve společnosti 7 hráčů. Tvůrcem této novinky je Antoine Bauza, který se podílel např. na hře Ghost stories. Hra vyšla za pomoci zkušeného ilustrátora Miguela Coimbry, který svůj osobitý styl grafiky vtiskl například hrám Cyclades, City of Thieves, Battlelore a dalším.

Sedm divů v jedné krabici

Po otevření designově velmi povedené krabice se nám naskytne pohled nejprve na pravidla, protože jako u všech her, jsou hned pod víkem. Existují zatím čtyři verze pravidel,. V multijazykové verzi si počtete anglicky, švédsky, finsky a španělsky. Další verze tvoří vydání německá, polská a francouzská. Doma máme verzi multijazykovou, bohužel nevím, jak vypadají ostatní verze, jen myslím, že v německém vydání jsou německy i popisky karet, my je máme v  nějakém rádoby „originálním jazyce té doby“, asi řečtině napsané latinkou. Těžko říct :-). K pravidlům ještě patří stručné pravidlové přehledy, pro rychlé nahlédnutí během hry. Dále najdeme v krabici 7 hracích desek jednotlivých divů a k nim karty, které se používají pro rozlosování. Pak tu najdeme 50 dřevěných žetonů, které představují peníze (3 malé šedé penízky, představují jeden velký zlatý) a 42 žetonků označující vítězství či prohru v boji. U karetní hry nesmí chybět karty, a těch je ve hře celkem 148, rozdělených do 3 epoch. Nechybí ani skórovací tabulka pro výsledné sečtení vítězných bodů.

Snazší a obtížnější stránka každého divu

Každá hrací deska divu má dvě strany, A a B. Strana A je verze pro jednodušší hru, stranu B používáme pro větší obtížnost, nebo spíše pro větší rozmanitost hry. Na každé desce je vlevo nahoře určená surovina či produkt, který Váš div (město) produkuje automaticky a zdarma už od začátku hry. Každá hrací deska má jinou surovinu, ale vždy má jeden div na obou stranách stejný druh suroviny. Ve spodní části hrací desky jsou umístěny 3 oddíly (až na výjimku egyptských pyramid, ty mají na straně B oddíly 4). Ty představují fáze stavby divu. Vlevo každého oddílu jsou potřebné suroviny na stavbu. Uprostřed je pak napsán efekt každého dílu stavby.

Dej kartu ke kartě, a postav třeba pyramidu

Ve hře je 7 barev karet. Každá karta má vždy v levém horním rohu své náklady na postavení – jsou to buď suroviny či produkty, jako např. dřevo či koberec, peníze nebo je zde něco z předchozích možností a k tomu ještě název jiné budovy. Pokud je tam stanovena cena v penězích, za stavbu dáme uvedený počet peněz. Pokud jsou tam suroviny a název, znamená to, že máme na výběr: buď spotřebujeme stanovené suroviny a karta bude postavena, nebo pokud máme nahoře jmenovanou budovu už postavenou, máme stavbu karty zdarma. V levém dolním rohu má karta název stavby, kterou přestavuje. Každou budovu smíme mít postavenou jen jednou, nikdy se nesmí stát, že by byly 2 budovy se stejným jménem.  V pravém dolním rohu některých karet se nacházejí jména budov, které budou po zahrání konkrétní karty zdarma. A konečně to nejdůležitější, v horní části uprostřed každé karty je efekt, který karta po postavení poskytuje.

• hnědé a šedé karty - dávají jednu surovinu, dvě suroviny, a pokud je mezi surovinami lomítko, znamená to, že si z karty vždy vybereme pouze jednu surovinu a tu potom použijeme. Z karty s lomítkem si nikdy nesmíme vzít všechny suroviny, pouze jednu, ale pokaždé můžeme jinou.
  • zelené karty - ve hře znamenají technologie. Máme 3 druhy technologií – mechanika, reprezentovaná ozubeným kolem, písmo, které je znázorněno hliněnou destičkou a nakonec matematika, kterou představují kružítko a pravítko. Tyto technologie zajišťují na konci hry vítězné body a to třemi způsoby. Zaprvé budete-li mít symboly jednotlivě a jen třeba dva druhy, dostanete za každý jeden bod, takže celkem 2 body. Zadruhé můžete mít od jednoho symbolu více karet, např. 3 destičky. Na konci hry se pak tyto tři karty dají na druhou, tzn. 32 = 9 vítězných bodů. Když budete mít například 2 kolečka a 2 destičky, výsledek se vypočítá 2destičky na druhou = 4 a dvě kolečka na druhou = 4, 4 + 4 = 8 vítězných bodů na konci hry.  A nakonec za třetí, dostanete 7 bodů za každý set kolečko, destička, pravítko, tzn. 7 bodů za 3 karty, každou jinou. Samozřejmě se všechny tyto výpočty kombinují navzájem.
  • modré karty – dávají na konci hry vítězné body, které jsou napsány na kartách.
  • žluté karty - většinou dovolí něco nakupovat od spoluhráče za zlevněnou cenu, slouží podobně jako karty surovin a produktů, tedy dávají na výběr z některých produktů nebo nás okamžitě obdarují určitým obnosem peněz.
  • červené karty - představují ve hře armádu a pomáhají vyhrát na konci každé epochy boj. Každá červená karta má nahoře uprostřed znak štítu a dvou zkřížených mečů. Čím více těchto znaků karta má, tím je silnější.
  • Fialové karty - nemají svůj efekt, ale kopírují efekty ostatních karet. Např. přidají některou technologii, takže se na konci počítají jako zelená karta, nebo těžíte z prohraných soubojů spoluhráčů, atd.

Začátek hry

Na začátku hry si každý hráč vybere z karet divů, a odpovídající hrací desku položí před sebe. Jako počáteční kapitál dostane každý 3 malé šedé penízky. V této hře se zajímáte jen o hráče po své pravé a po své levé ruce, obchodujete s nimi, bojujete s nimi a nakonec z nich můžete mít na konci hry i užitek.

Podle počtu hráčů se vyberou z jednotlivých epoch karty. Na každé kartě dole je číslo se znakem plus, to znamená počet hráčů. Např. ve hře 5 hráčů se budou používat karty 3+, 4+ a 5+. Karty jednotlivých epoch zamícháme a do balíčku třetí epochy přimícháme tolik fialových karet, kolik určují pravidla na straně 3.

Máme tři možnosti, co s kartami dělat:

1. Založíme si je do horní části nad hrací desku, tzn., zaplatíme požadovaný počet nákladů a karty můžeme používat jejich efekt hned, během nebo na konci hry.
  2. Můžeme je zakládat do spodní části hracího plánu, tzn., použijeme je na stavbu divu. Je jedno, kterou kartu vybereme, otočíme ji rubem nahoru a podsuneme pod hrací desku. Zaplatíme suroviny, které jsou vyobrazeny na hrací desce, a můžeme užívat efekt první části divu. Je jedno, ve které epoše div postavíme, můžeme ho celý postavit již v 1. epoše. Rozhodně to neznamená, co oddíl na desce, to jedna epocha.
  3. Vybranou kartu prodáme do banku za 3 šedé penízky.

Tak hurá na hru

Karty 1. epochy se rovnoměrně rozdají mezi všechny hráče. Každý si prohlédne karty v ruce, jednu skrytě vybere, položí před sebe a balíček zbylých karet v ruce pošle po směru hodinových ručiček, tedy svému levému sousedovi. Až mají všichni vybranou kartu, naráz ji otočí a použijí dle možností. Pokud nemá hráč dostatek surovin na postavení karty, může si chybějící materiál koupit od svých spoluhráčů po levé či pravé straně. Každá koupená položka stojí 2 šedé penízky. Cenu snižuje jen žlutá karta trhu, kdy se všechny vyobrazené suroviny kupují od určeného spoluhráče za 1 peníz. Od koho můžeme kupovat, nám také určí karta trhu, a to pomocí šipek. Další kartu vybíráte z právě příchozího balíčku karet od svého pravého spoluhráče. Tak se hra opakuje, dokud nepřijde balíček s posledními 2 kartami. Jednu z nich si opět tajně vybereme, a poslední zbylou už neposíláme dál, ale odložíme ji na odkládací balíček, kam se prodávají karty. Po dohrání posledního kola 1. epochy se vyhodnotí boj. Jednoduše se porovná síla vojenských karet mezi vámi a pravým a levým spoluhráčem. Ten kdo boj prohraje, dostane jeden mínusový bod, vítěz dostane v 1. epoše 1 vítězný bod, ve 2. epoše 3 vítězné body a ve 3. epoše 5 vítězných bodů.

Zvonec a konec

Po skončení 3. epochy se provede závěrečné sečtení a vyhodnocení hry pomocí skórovací tabulky. První se hodnotí vojenské akce. Sečtou se body za boje, např. 2 x 1 bod, 3 x -1 bod, a 1 x 5bodů = 4 body.  Poté přicházejí na řadu peníze. Počítají se jen velké zlaté peníze, tzn., za každé 3 malé šedé, jeden velký. Nyní se zhodnotí body, které dávají hráčům divy. Spočítají se body, které jsou napsané v dolní části každé hrací desky. Sčítají se ale pouze body za postavené části divu, tzn., pouze ty, pod kterými máte nějakou kartu. Poté se sečtou vítězné body za modré karty, vítězné body za žluté karty (pozor, ne peníze), pak fialové karty podle efektu, který dávají a nakonec karty technologií, tedy karty zelené.

Vyhrává hráč s největším počtem bodů.

Zhodnocení

+ pěkná grafika
+ zajímavé téma, i když s hrou nemá moc společného (spíše budujete města a civilizace, než divy)
+ krátká herní doba
+ zábavnost
+ pravidla i pro dva hráče, která nejsou zase až tak špatná (hrajete za jeden div společně)

- Malá interakce mezi hráči
- Pro někoho je to krátké (nestačí se vžít do atmosféry)
- Více mincí, v počtu 6 a 7 hráčů ke konci hry chybí
- Nestandartní velikost karet = špatně se shání obaly
- Zabírá dost místa, na to, že je to karetní hra

Celkově mohu říci, že mě hra velmi překvapila. Zatím jsem ji hrála ve dvou, třech, čtyřech i šesti hráčích, a nemohu říci, že by byla některá kombinace horší. Možná ta hra ve dvou, je taková zvláštní, ale dá se. Hru jsme sehnali v Essenu, a když jsme čekali na vysvětlení u stolečku, kde se hrálo, nestačili jsme se divit. Podle hráčů, kteří to hráli před námi, jsme vůbec nechápali, o co jde, a začali jsme i pochybovat, zda jsme koupili dobře. Vypadalo to fakt dosti nesrozumitelně a zmatečně, každý u toho přemýšlel jak o u nejtěžší wargamesky a jen třetí epochu hráli tak 20 minut. Naštěstí jsme se nenechali odradit, a dnes máme doma hru, kterou hrajeme rádi nejen my zasvěcení, ale i naši amatérští kamarádi.